Vraagje over partities en stationsaanduiding

Pagina: 1
Acties:

• Dennis_k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:56
Heren des tweakers,

Ik heb een vraagje over het maken van partities en met name het aanwijzen van stationsaanduidingen.
Gisteravond mijn nieuwe computer in elkaar gezet en vervolgens windows geinstalleerd.

Nu heb ik 1 grote C:\ schijf (750GB) en de dvd brander (D:\)

Ik wil de HDD opdelen in bijvoorbeeld C:\ 50GB, D:\ 350GB, E:\ 350 GB en de DVD brander als F:\
Nu kan ik wel vanuit windows partities aanmaken, dat is niet het probleem, maar hoe rangschik ik de stationsaanduidingen?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:04

@r!k

It is I, Leclerq

Schijfmanager of diskmanager gebruiken.

Zit bij administrative tools.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Dennis_k
Dat weet ik, maar dan kan ik tch niet stationsaanduidingen wisselen.
Ik wil graag een partitie aanwijzen als D:\ station, maar die wordt al gebruikt door de brander?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:48

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Eerst van de huidige 'D' je 'F' maken, en vervolgens inderdaad je partities maken en schijfletters toekennen zoals @r!k ook zei.

Dit van even los van het punt of het verstandig is om het te doen ná je install. Zou je niet - nu het nog vrij schoon is - gewoon een herinstallatie uitvoeren en tijdens deze installatie je partities aanmaken? Is de kans op problemen namelijk ook gelijk een stuk kleiner.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Herinstallatie is hier echt niet voor nodig hoor.
Simpelweg in disk manager de stationsletter van je dvd brander wijzigen naar F: en je partitie wijzigen naar D: zal doorgaans geen problemen opleveren.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Start -> uitvoeren -> "diskmgmt.msc" -> OK -> RMB op de schijf -> Drive hernoemen
Om goed te zijn zou je ook door je register moeten lopen en alle verwijzingen naar D: aanpassen naar de nieuwe letter, in jou geval dus F:

Je partities zullen trouwens eerder 50 / 350 / 300GB zijn door het verschil in berekenen van de capaciteit.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:31

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Wat wil je met deze herindeling gaan bereiken?

Hier kon uw advertentie staan

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:41

EXX

EXtended eXchange

Om het mezelf makkelijk te maken, zet ik de letters voor de optische drives altijd achteraan in het alfabet. Ik begin met Z:, de volgende Y: etc. Zo heb je nooit gedonder als je schijven erbij zet.

Ik doe dit altijd direct na de installie van het OS. Het enige nadeel is dat als je iets van het OS moet nainstalleren, de oude letter voor het DVD/CD station gebruikt wordt. De installatieprocedure kan dan het medium niet vinden. Op zich geen probleem want er komt dan met een window waar je zelf de nieuwe, correcte drive letter ingeeft. Aangezien het zelden voorkomt dat je nog iets van de OS DVD moet halen, is het geen echt probleem.

edit
Ook een USB harde schijf geef ik een vast schijfletter bovenin, bv. U:

[ Voor 59% gewijzigd door EXX op 17-08-2009 10:56 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Dennis_k
Nitroglycerine schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:41:
Wat wil je met deze herindeling gaan bereiken?
Gewoon een wat makkelijker overzicht.
C:\ voor windows
D:\ voor games
E:\ voor films / muziek

• Mental
mbsaerens schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:38:
Start -> uitvoeren -> "diskmgmt.msc" -> OK -> RMB op de schijf -> Drive hernoemen
Om goed te zijn zou je ook door je register moeten lopen en alle verwijzingen naar D: aanpassen naar de nieuwe letter, in jou geval dus F:

Je partities zullen trouwens eerder 50 / 350 / 300GB zijn door het verschil in berekenen van de capaciteit.
Door het register walsen voor verwijzingen naar je CD drive?
Dat is dus iets at je absoluut NIET op een verse installatie gaat doen.
Als je nou met allerlei geinstalleerde software/games zit die specifiek naar een bepaalde drive kijken ok.. maar dat is sinds windows 98 eigenlijk ook al niet meer zo.

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Dennis_k schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:50:
[...]

Gewoon een wat makkelijker overzicht.
C:\ voor windows
D:\ voor games
E:\ voor films / muziek
Ik snap nooit wat mensen met zoveel partities moeten. Het is alleen maar inflexibel. Partities raken bovendien vol en dan loopt je indeling weer in de soep. Voor indeling zijn mappen uitgevonden IMO. Daarnaast onstaat het probleem dat je weinig meer hebt aan een image (van bijv. Ghost of Acronis dus). Immers, maak je een image van c: maar staan je games op d: dan is op een gegeven moment de inhoud van je image niet meer synchroon met de game installaties op d:. Zet je dan een image terug dan werkt alsnog niet alles weer omdat je nog met d: zit. Daarom zou ik zeggen: Hou het gewoon bij een c: voor Windows en alle programma's en houd je data gescheiden op d:. Zo kun je c: formatteren/imagen of wat je er ook mee wil en blijft je data behouden.

Overigens kun je ook gewoon driveletters weggooien. Je hoeft dus niet van je DVD station eerst f: ofzo te maken, hij kan ook prima even letterloos zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door fckgw op 17-08-2009 12:09 ]

• DukeBox
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Overigens kun je met diskmgnt niet alle driveletters omgooien. Dit kan wel met mountvol.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mental
DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:15:
Overigens kun je met diskmgnt niet alle driveletters omgooien. Dit kan wel met mountvol.
En waarom zou dat met diskmanagement niet kunnen dan?
Enige driveletter die je niet kunt wijzigen is je C: drive.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
fckgw schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:08:
[...]

Ik snap nooit wat mensen met zoveel partities moeten. Het is alleen maar inflexibel. Partities raken bovendien vol en dan loopt je indeling weer in de soep. Voor indeling zijn mappen uitgevonden IMO. Daarnaast onstaat het probleem dat je weinig meer hebt aan een image (van bijv. Ghost of Acronis dus). Immers, maak je een image van c: maar staan je games op d: dan is op een gegeven moment de inhoud van je image niet meer synchroon met de game installaties op d:. Zet je dan een image terug dan werkt alsnog niet alles weer omdat je nog met d: zit. Daarom zou ik zeggen: Hou het gewoon bij een c: voor Windows en alle programma's en houd je data gescheiden op d:. Zo kun je c: formatteren/imagen of wat je er ook mee wil en blijft je data behouden.

Overigens kun je ook gewoon driveletters weggooien. Je hoeft dus niet van je DVD station eerst f: ofzo te maken, hij kan ook prima even letterloos zijn.
Ik ben er ook op teruggekomen. (hoewel je met EASEUS Partition Manager geweldig de partities groter/kleiner kan maken) Games op je andere partitie is ook niet meer nodig om je savegames te behouden tegenwoordig. Die worden door nieuwe spellen netjes in je "C:/Users/username/Saved Games" opgeslagen.
Bovendien worden je spellen trager, omdat je hardeschijfkop continue heen en weer moet vanwege windows achtergrondprocessen op C: en je games op D:

Ik heb het gemak van 2 hdd's en ik mount bij een herinstall netjes de 2e hdd aan "c:/users/username/"
Zo heb je al je data, ook appdata op een andere hdd staan. Je kan op je C: dan herinstalls uitvoeren naar hartelust. Ook een crash van windows ofzo komen we zo wel te boven.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

L4m0r schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:16:
Enige driveletter die je niet kunt wijzigen is je C: drive.
Verander maar eens een driveletter naar A: of B: en weer terug..

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 17-08-2009 12:57 ]

• Mental
DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:57:
[...]

Verander maar eens een driveletter naar A: of B: en weer terug..
Dan ben je ook niet slim bezig aangezien er nog steeds veel software is (waaronder windows zelf tot op zekere hoogte) die graag denkt dat A: en B: floppy drives zijn.
Overige driveletters heb je totaal geen problemen mee.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

L4m0r schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:22:
[...]
Dan ben je ook niet slim bezig aangezien er nog steeds veel software is (waaronder windows zelf tot op zekere hoogte) die graag denkt dat A: en B: floppy drives zijn.
Overige driveletters heb je totaal geen problemen mee.
Daar gaat het helemaal niet om, of het slim is of niet is helemaal niet van toepassing.
Het enige dat ik wil aangeven is dat diskmgmt niet alle driveletters kan aanpassen.

• Mental
DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:17:
[...]

Daar gaat het helemaal niet om, of het slim is of niet is helemaal niet van toepassing.
Het enige dat ik wil aangeven is dat diskmgmt niet alle driveletters kan aanpassen.
Beetje besides the point vind je niet?
Niemand die een beetje achtergrond heeft en kan nadenken gebruikt de A: of B: drive.
Driveletters bijna op? Dan gebruik je NTFS paths, maar dit zal in een consumenten omgeving zelden voorkomen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

offtopic:

Eigenlijk is die reservering van vooral B: toch volkomen achterhaald. Op de huidige moederborden kun je niet eens meer 2 floppy drives aansluiten. Je zou deze driveletter toch voor andersoortige portable media (bv. USB sticks) kunnen gebruiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

EXX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:08:
... je zou deze driveletter toch voor andersoortige portable media (bv. USB sticks) kunnen gebruiken.
Precies.. bij ons is dat de default drive letter voor alle removable storage.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

He dat is interessant: hoe doe je dat het beste?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
USBDLM bvb... Zijn vast ook andere mogelijkheden ;)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

EXX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:51:
He dat is interessant: hoe doe je dat het beste?
Het beste weet ik niet, maar wij doen het met een security policy in SEP.

Pagina: 1