[Analytics] Gebeurtenissen bijhouden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel over de juistheid van het forum, maar schat dat hier de meest ervaren mensen zitten.

Onlangs introduceerde Google zijn nieuwe versie van Analytics, die tevens gepaard ging met een nieuwe tracking code. Een van de nieuwe mogelijkheden is het definieren/tracken van gebeurtenissen (Inhoud --> Bijhouden van Gebeurtenissen). Echter, om dit werkend te krijgen schijn je iets met categorieën te moeten doen, mij vrij onduidelijk. Op de relevante pagina, staat bij de 'veelvoorkomende vragen' button, een redelijk to-the-point vraag:
Hoe kan ik het bijhouden van gebeurtenissen gebruiken en inschakelen?
Als u gebeurtenissen wilt bijhouden, moet u eerst de gebeurtenissen die u op u webpagina's wilt bijhouden, definiëren als Categorieën. Zo kan Google Analytics gebeurtenissen bijhouden zodra ze plaatsvinden. Meer informatie over het coderen van uw pagina's voor het bijhouden van gebeurtenissen. De gegevens voor de gebeurtenissen worden vervolgens weergegeven in uw rapporten (onder het gedeelte Inhoud).
Het grappige is, dat 'Meer informatie' een link is, die linkt naar een 'artikel niet gevonden' pagina. Kortom, ik weet dat er iets moois kan, maar niet hoe. Iemand een idee?

Googlen levert weinig op, aangezien ik niet weet hoe dit exact in het engels heet/genoemd wordt, wat het zoeken lastig maakt --> geen relevante NL resultaten in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm nu vond ik zelf opeens een ander artikel, ik ga dat eens proberen. Lijkt toch dat je een andere methode aan moet roepen van de pageTracker class om een event te triggeren: http://code.google.com/ap...rackerGuide.html#Examples

edit:
Het lijkt inderdaad de oplossing, tja wet van murphy, het zelf vinden vlak nadat je een topic start. Wellicht is het wel een interessante om te bewaren. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat is best-practice? Waar gebruik je dit voor?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:41:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat is best-practice? Waar gebruik je dit voor?
Ik heb er ervaring mee. Ik gebruik het om bepaalde kleine interacties op een site mee te meten. Dat kan bijvoorbeeld het indrukken van een print knop zijn. Of het aan- en uitzetten van een bepaalde feature. Het zijn dan veelel interacties waar je geen extra pageview-meting voor wilt doen. Voor een login knop zou ik het bijvoorbeeld niet gebruiken, want je kunt geen doel+doelpad instellen voor iemand die een event triggered. Voor het inloggen kun je dus beter met pageviews werken om er zo een doel op te kunnen instellen.

Hou er ook rekening mee dat bezoekers die een event triggeren en ook al een pageview gedaan hebben niet meer als een bounce tellen. Dus wanneer je op je landingspagina een pageviewmeting doet en ook een event meting heb je geen bounce meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Andre, bedankt voor de insight. Hoe ervaar je de rapporten vanuit Analytics? De code laat nog wat ruimte voor interpretatie, hoe gebruik je de verschillende parameters?

code:
1
_trackEvent(category, action, optional_label, optional_value)

Ik wil in mijn geval exact weten op welke uitgaande links is geklikt. Het betreft een soort 'bedrijven' register en wil aan ze kunnen tonen hoeveel clicks die hebben gegenereerd. Ik heb nu zoiets:

code:
1
_trackEvent('Company Link', 'Click', 'Company Name', 'Name of the company')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

De parameters kun je op honderden manieren invullen, er bestaat niet 1 juiste manier. Het gaat om de vraag "wat moet het opleveren", dus wat wil je uiteindelijk kunnen rapporten en analyseren. Op basis van die vraag ga je de meting inrichten.

Uitgaande links zou ik zelf weer met een pageview meting doen: dan kun je in de navigatie-analyse mooi zien of men vanaf bepaalde pagina's naar een externe site gegaan is. Ook word de tijdmeting iets betrouwbaarder: de tijd die men op je eigen laatste pagina doorgebracht heeft is opeens wel bekend omdat GA weet wanner je de pagina verliet. Daarnaast kun je ook aparte profielen maken waarin alle clickouts naar een bepaalde site staan: vanuit die profielen kun je dan weer geautomatiseerd rapporten versturen. Ook kun je een doel instellen op een clickout als dat onderdeel is van je business model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een mooie toepassing gevonden voor de Event tracker van google analytics. Wilde ik toch even delen. Ik wil graag vaststellen hoe een bezoeker op een 404 pagina terecht is gekomen, indien dat bijvoorbeeld vanwege een link op een externe site is, kan ik er actie op ondernemen. Indien het handmatig wordt veroorzaakt doordat de gebruiker iets intypt, kan ik z'n gedachtengang nagaan en wellicht de site meer toegankelijk maken. Anyway, vrij simpel toe te voegen stukje code (JS + PHP) om dit mooi weer te geven in Analytics (te plaatsen na de code voor Google Analytics)

code:
1
2
3
<script>
pageTracker._trackEvent('Error','<?php echo $_SERVER['REQUEST_URI']; ?>','<?php if(isset($_SERVER['HTTP_REFERER'])) { echo $_SERVER['HTTP_REFERER']; } else { echo 'DIRECT'; } ?>')
</script>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ik doe dit vaak door "404" aan de titel van de 404 pagina toe te voegen en die pagina uiteraard door te meten. Vervolgens hou je deze pagina ook in een apart profiel bij zodat je precies kunt zien via welke interne/externe link men op de pagina gekomen is. En ook wat de URL van de foute pagina is.
Pagina: 1