Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 17:28
Hallo,

ik heb zitten zoeken op het web, en heb wat mogelijke oplossingen gevonden, maar snap ze geen van allen. Bovendien zijn het "oplossingen" voor het Amerikaanse systeem, en ik weet niet of ze hier ook werken.

Het probleem.
Ik heb een receiver. Een Yamaha RX-V459. Hiermee zou ik graag radio willen ontvangen. Hiertoe heb ik het bijgeleverde antennetje (een wit draaadje met op het eind een lus) er op aangesloten en die lus voor het raam gezet. 's nachts is de ontvangst kraakhelder, overdag, ontzettend slecht. Dat vind ik jammer: zowel mijn mp3-speler als mijn mobiele telefoon als mijn wekker(!) hebben een betere radio-ontvangst dan die veel duurdere versterker.

Gevonden oplossingen:
- gewoon de radio coax-kabel er in steken. Is erg lastig, moet door 5 muren heen boren en dat zou ik graag voorkomen...
- ik heb wél een ongebruikte TV coax-kabel hier. Maar die heeft een male stekker, en ik heb voor mijn receiver een female stekker nodig. Bovendien - neem ik aan, is het signaal anders?
- een flinke antenne kopen, die op het dak zetten en aansluiten. Als dit voordeel biedt, geen enkel probleem.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie adviseren en begrijp dat het niet de meest interessante vraag is, maar ik kom er echt niet uit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:41
OConnor schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:09:
- ik heb wél een ongebruikte TV coax-kabel hier. Maar die heeft een male stekker, en ik heb voor mijn receiver een female stekker nodig. Bovendien - neem ik aan, is het signaal anders?
Hebben de radio- en TV-kabel niet gewoon hetzelfde signaal? Indien ja: gewoon even een ander stekkertje erop prikken. Heb je sowieso veel betere geluidskwaliteit dan uit de ether.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
posttoast schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:14:
[...]

Hebben de radio- en TV-kabel niet gewoon hetzelfde signaal? Indien ja: gewoon even een ander stekkertje erop prikken. Heb je sowieso veel betere geluidskwaliteit dan uit de ether.
Als dat zo is ben ik snel klaar, heb zelfs die stekkertjes liggen. Maar het zou me verbazen aangezien de "bron" (een kastje) een gescheiden TV en Radio signaal heeft..

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:02
Normaal gesproken is het TV en Radiosignaal op dezelfde coaxkabel. Je zou eens kunnen proberen of het werkt als je er een female stekker op zet ipv een male stekker. Zo duur zijn die stekkers ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OConnor schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:16:
[...]

Als dat zo is ben ik snel klaar, heb zelfs die stekkertjes liggen. Maar het zou me verbazen aangezien de "bron" (een kastje) een gescheiden TV en Radio signaal heeft..
Maak anders dat kastje even open :) Misschien is het gewoon een fysieke verdeling (male/female) en word 't signaal verder niet op frequentie gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Zo'n lusantenne is meestal voor AM, niet voor FM.
Afbeeldingslocatie: http://supcontent.gateway.com/support.gateway.com/s/HomeTheater/7004678/700467843.jpg
Een redelijke FM-antenne is een enkel, onafgeschermd draadje van 75 cm (deze lengte is belangrijk vanwege golflengte signaal). Sluit dat aan op de middengeleider van de ronde antenne-aansluiting. Dan proberen in welke stand (horizontaal, verticaal, diagonaal) je de draad moet houden.

[ Voor 13% gewijzigd door BèR op 17-08-2009 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In het meest ideale geval zorg je voor een contacdoos voor zowel radio als televisie. Bij je signaal bron in de doos zelf aansluiten (hier wordt nog niet gefilterd.) Aan jouw zijde een contactdoos waar je zowel je tv als ook je radio op aansluit. Zo'n contactdoos kost je iets van een 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
Bedankt voor de reacties tot zover, ik ben nu bezig de stekker voor de radio op de "tv-kabel"aan te sluiten. Toch denk ik niet dat het hier een gecombineerd signaal is, als ik kijk naar deze pagina: de tekst bij het tweede plaatje geeft aan dat het signaal in mijn huis gesplitst is. En ik dus toch van dat kastje in de woonkamer een draad naar hier zou moeten trekken..

Afbeeldingslocatie: http://www.gamma-belgie.be/binarydata.aspx?type=img/AV_TV_kabel_2.jpg

@ Bèr: die AM antenne bedoel ik niet, ik heb de antenne die je omschrijft (Draadje van ong. 80cm met op het eind een klein lusje). Hoe ik hem ook zet/leg/houd, ontvangst is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het signaal is niet gesplitst: Je hebt gewoon in één zo'n kastje twee aansluitingen. Het verschil tussen de Radio en TV aansluitingen is dat male en female omgewisseld is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Radio en tv gaan over 1 kabel, de reden dat 1 aansluiting radio heet en de andere tv is vanwege de stekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
Je jullie hebt helemaal gelijk :) ik heb perfect signaal hier nu! Heerlijk.

Dus: signaal over TV- en Radio-lijn is precies hetzelfde, alleen de stekker is anders.

Iedereen bedankt. Dat geluste draadje ga ik verbranden

[ Voor 3% gewijzigd door OConnor op 17-08-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ok, fijn dat het werkt. Het is een kwestie van geluk, sommige CAI-dozen (vooral van Tratec) splitten wel radio en TV (en doen dan ook gelijk galvanische scheiding). Ik heb het nut van splitten nooit zo ingezien, maar bij jou gebeurt het dus niet, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 22:16
Vergeet ook niet de 'local' stand uit te zetten. Die oudere receivers hebben dikwijls een knop om alleen lokale zender goed te vinden.
Pagina: 1