Hallo allen!
Dus, ik heb wat centen opgespaard het laatste halfjaar en ben klaar voor een major PC-upgrade. Nou was ik van plan de pc volledig zelf in elkaar te zetten, om zowel mijn kennis als mijn gevoel van zelf-trots wat bij te vijzelen. Ik ben dan ook heel dankbaar voor deze site, en heb met grote interesse alle HOW-TO's etc doorgelezen, over hoe mijn eigen systeem in elkaar te zetten.
Ben uiteindelijk op het volgende systeem uitgekomen:
Motherboard
Asus Maximus II GENE
Waarom:
Ondersteund Quad Core
Zeer makkelijk overklokken (volgens reviews)
Goede kwali/mogelijkheid voor de prijs
Is mATX en hoef dus geen nieuwe kast aan te schaffen
Prijs/Winkel:
145,33 Euro, DataByte.nl
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 SLG9T
Waarom:
Quad Core (wil ARMA2 kunnen spelen, en die utisileerd QuadCore)
Goede reviews
Redelijke prijs
Redelijk Overclockbaar
Prijs/Winkel:
131,21 Euro, DataByte.nl
Power Supply Unit
Corsair HX620W
Waarom:
Standaard stroom lang niet voldoende
Deze is wel overkill, maar voor misschien 2de HD 4890 in crossfire is dit goed te doen.
Goede reviews
Redelijke prijs
Prijs/Winkel:
101,28 Euro, DataByte.nl
Videokaart
XFX Radeon HD 4890 1GB XXX
Waarom:
Heel veel bang voor buck
PSU kan het aan
Relatief cheap
Goede reviews
Kan na jaartje of 1,5 nog een 2de kopen voor Crossfire modus.
Prijs:
164,62 Euro
Nou ligt hiero mijn PROBLEEM:
Ik heb op mijn oude pc nog oude RAM zitten. 2x1GB 444MHz. Zover als ik weet zijn het PC2-4200.
Het moederbord info zegt:
Ondersteunde RAM-snelheid
PC2-6400 ▪ PC2-5300 ▪ PC2-9600 ▪ PC2-8500
Nu mijn vraag:
Ik heb mijn budget eigenlijk al mega overstreched met de nieuwe onderdelen hierboven. Kan ik mijn oude RAM gebruiken op deze snellere moederbord of eindigd dat dan in rook en tranen? Of kan ik toch beter wat meer geld stoppen in sneller ram, omdat dat een enorme boost in overall performance zal geven? En ook: Een brede schatting van de kosten van de RAM die ik dan zou moeten kopen?
Natuurlijk als je een ander mega grote denk-fout in mijn droom-systeem ziet staan schroom dan niet om hem aan te wijzen, nu kan het nog. Ik hoop de onderdelen eind van de week te bestellen. (is DataByte.nl trouwens een goede site? iemand ervaring?)
Alvast ENORM BEDANKT voor enige reactie op mijn vragen, en hopelijk tot snel horens!
Dus, ik heb wat centen opgespaard het laatste halfjaar en ben klaar voor een major PC-upgrade. Nou was ik van plan de pc volledig zelf in elkaar te zetten, om zowel mijn kennis als mijn gevoel van zelf-trots wat bij te vijzelen. Ik ben dan ook heel dankbaar voor deze site, en heb met grote interesse alle HOW-TO's etc doorgelezen, over hoe mijn eigen systeem in elkaar te zetten.
Ben uiteindelijk op het volgende systeem uitgekomen:
Motherboard
Asus Maximus II GENE
Waarom:
Ondersteund Quad Core
Zeer makkelijk overklokken (volgens reviews)
Goede kwali/mogelijkheid voor de prijs
Is mATX en hoef dus geen nieuwe kast aan te schaffen
Prijs/Winkel:
145,33 Euro, DataByte.nl
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 SLG9T
Waarom:
Quad Core (wil ARMA2 kunnen spelen, en die utisileerd QuadCore)
Goede reviews
Redelijke prijs
Redelijk Overclockbaar
Prijs/Winkel:
131,21 Euro, DataByte.nl
Power Supply Unit
Corsair HX620W
Waarom:
Standaard stroom lang niet voldoende
Deze is wel overkill, maar voor misschien 2de HD 4890 in crossfire is dit goed te doen.
Goede reviews
Redelijke prijs
Prijs/Winkel:
101,28 Euro, DataByte.nl
Videokaart
XFX Radeon HD 4890 1GB XXX
Waarom:
Heel veel bang voor buck
PSU kan het aan
Relatief cheap
Goede reviews
Kan na jaartje of 1,5 nog een 2de kopen voor Crossfire modus.
Prijs:
164,62 Euro
Nou ligt hiero mijn PROBLEEM:
Ik heb op mijn oude pc nog oude RAM zitten. 2x1GB 444MHz. Zover als ik weet zijn het PC2-4200.
Het moederbord info zegt:
Ondersteunde RAM-snelheid
PC2-6400 ▪ PC2-5300 ▪ PC2-9600 ▪ PC2-8500
Nu mijn vraag:
Ik heb mijn budget eigenlijk al mega overstreched met de nieuwe onderdelen hierboven. Kan ik mijn oude RAM gebruiken op deze snellere moederbord of eindigd dat dan in rook en tranen? Of kan ik toch beter wat meer geld stoppen in sneller ram, omdat dat een enorme boost in overall performance zal geven? En ook: Een brede schatting van de kosten van de RAM die ik dan zou moeten kopen?
Natuurlijk als je een ander mega grote denk-fout in mijn droom-systeem ziet staan schroom dan niet om hem aan te wijzen, nu kan het nog. Ik hoop de onderdelen eind van de week te bestellen. (is DataByte.nl trouwens een goede site? iemand ervaring?)
Alvast ENORM BEDANKT voor enige reactie op mijn vragen, en hopelijk tot snel horens!