Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo allen!
Dus, ik heb wat centen opgespaard het laatste halfjaar en ben klaar voor een major PC-upgrade. Nou was ik van plan de pc volledig zelf in elkaar te zetten, om zowel mijn kennis als mijn gevoel van zelf-trots wat bij te vijzelen. Ik ben dan ook heel dankbaar voor deze site, en heb met grote interesse alle HOW-TO's etc doorgelezen, over hoe mijn eigen systeem in elkaar te zetten.

Ben uiteindelijk op het volgende systeem uitgekomen:

Motherboard
Asus Maximus II GENE
Waarom:
Ondersteund Quad Core
Zeer makkelijk overklokken (volgens reviews)
Goede kwali/mogelijkheid voor de prijs
Is mATX en hoef dus geen nieuwe kast aan te schaffen
Prijs/Winkel:
145,33 Euro, DataByte.nl

Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 SLG9T
Waarom:
Quad Core (wil ARMA2 kunnen spelen, en die utisileerd QuadCore)
Goede reviews
Redelijke prijs
Redelijk Overclockbaar
Prijs/Winkel:
131,21 Euro, DataByte.nl

Power Supply Unit
Corsair HX620W
Waarom:
Standaard stroom lang niet voldoende
Deze is wel overkill, maar voor misschien 2de HD 4890 in crossfire is dit goed te doen.
Goede reviews
Redelijke prijs
Prijs/Winkel:
101,28 Euro, DataByte.nl

Videokaart
XFX Radeon HD 4890 1GB XXX
Waarom:
Heel veel bang voor buck
PSU kan het aan
Relatief cheap
Goede reviews
Kan na jaartje of 1,5 nog een 2de kopen voor Crossfire modus.
Prijs:
164,62 Euro

Nou ligt hiero mijn PROBLEEM:

Ik heb op mijn oude pc nog oude RAM zitten. 2x1GB 444MHz. Zover als ik weet zijn het PC2-4200.

Het moederbord info zegt:
Ondersteunde RAM-snelheid
PC2-6400 ▪ PC2-5300 ▪ PC2-9600 ▪ PC2-8500

Nu mijn vraag:
Ik heb mijn budget eigenlijk al mega overstreched met de nieuwe onderdelen hierboven. Kan ik mijn oude RAM gebruiken op deze snellere moederbord of eindigd dat dan in rook en tranen? Of kan ik toch beter wat meer geld stoppen in sneller ram, omdat dat een enorme boost in overall performance zal geven? En ook: Een brede schatting van de kosten van de RAM die ik dan zou moeten kopen?

Natuurlijk als je een ander mega grote denk-fout in mijn droom-systeem ziet staan schroom dan niet om hem aan te wijzen, nu kan het nog. Ik hoop de onderdelen eind van de week te bestellen. (is DataByte.nl trouwens een goede site? iemand ervaring?)

Alvast ENORM BEDANKT voor enige reactie op mijn vragen, en hopelijk tot snel horens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je gekeken wat RAM kost tegenwoordig? Voor 2 of 3 tientjes heb je al 2GB snel geheugen.

Je oude geheugen zal ws. wel werken maar de prijs van nieuw geheugen is het imo niet waard om hier moeilijk over te doen.

Bv: pricewatch: Corsair TWIN2X2048-8500C7
Met PC8500 kun je echt wel uit de voeten en dat kost geen drol meer tegenwoordig.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens jou eigen zeggen kan het moederbord dat oude geheugen niet aan. Al lijkt me dat sterk, maargoed. Als het werkt, dan benut je de snelheid van het mobo niet ten volle. Je kan het proberen, maar fikken zal het niet, ook als het niet werkt ;)

Een schatting van de kosten kan je makkelijk zelf maken, via de pricewatch.

DataByte.nl is een goeie website, maar of het een goeie shop is, check de ShopSurvey ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Ok, bedankt voor jullie input! Kheb meteen de shopsurvey erbij gehaald, en DataByte.nl komt volgensmij best goed uit de bus. HlpDsK heeft me overgehaald om dan toch maar die paar 10tjes nog meer te investeren in sneller ram, en ik hoop dan dat het zo allemaal nog vele jaren mee kan gaan!

Fijne avond nog mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
2e reden is natuurlijk dat dat geheugen wat jij hebt langzamer is dan de FSB van je processor. lagere FSB:DRAM verhoudingen dan 1:1 is er niet dus zit je met een issue.. 266 MHz geheugen en 333 MHz FSB..

nu lees ik dat je wilt overklokken, de cpu die je hebt uitgezocht is geen oc monster... je mag geluk hebben als hij boven de 3 GHz uitkomt..

het mobo is wel een goede, (heb em zelf ook) maar toch heb ik een ander advies voor je.

koop bijv. een asus p5q-pro/p5q-e, spendeer de 50 euro die je overhoud aan een q9550 ipv de q8200, de q9550 haalt waarschijnlijk de 4.0 GHz wel. koop idd 1066 MHz geheugen, dit geeft je speling tijdens het overklokken. daarbij is door de plek van de pci-e sloten het wat beter om cfx mee te draaien.

zit je alleen met je kast en cpu koeling, maarja, dan heb je ook wel wat..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 14:59
Waarom ga je niet zoeken naar een Phenom II systeem? De quadcores daarvan zijn prima om mee te gamen. Ze zijn in games evensnel als de Core i7 en de C2Q. De prijsverhoudingen zijn ook erg goed te noemen.

Kies je toch voor Intel. Ga dan niet voor de Q8200. Ga dan voor de Q9550. De Q8200 komt tegenwoordig al best te kort bij verschillende games en dat is iets wat je natuurlijk niet wilt bij een nieuwe computer.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Hmja, nedernakker's optie werkt niet echt, want dan ben ik nog eens 150 ofzo extra kwijt aan andere onderdelen, en voor de Phenom II heb je een AM3 moederbord nodig, en daar zijn er in mATX formaat geen van die crossfire ondersteunen. Maar wat de Q9550 is dat denk ik idd wel het extra geld waard qua wat het aan snelheid opleverd, dus daar ga ik wel voor.

Nogmaals bedank iedereen voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 14:59
Okee. Q9550 is ook een prima keus. Phenom II zijn er ook in Socket AM2+ he.. je bent niet verplicht om AM3 te kiezen met DDR3. Je kunt ook DDR2 pakken. Zit niet heel veel snelheidsverlies bij hoor..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zit met DDR1 geheugen te kijken en dat past niet in je nieuwe config :)

Er bestaat volgens mij wel degelijk 444 MHz DDR1 geheugen. DDR2 begint pas vanaf 533 ?!

Je topic is heel duidelijk en voor 45 euro heb je al 2x2 GB 666MHz CL5 geheugen. Dus bij een FSB van 1333 zal het geheugen op interleaved mode werken; snel.

Een moederbord van 145 euro is best veel. Voor 100 euro heb je een goed moederbord en je 4 GB nieuwe geheugen.

Als je budget al overstressed is moet je een beetje gaan schipperen, maar blijf reviews volgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Hey freijman, ik heb toch echt DDR2 geheugen, en tis 444Mhz, (kheb ff op de stickertjes gekeken op de modules). Dus misschien bestaat het wel maar is het heel zeldzaam?

Ik dacht er idd aan om een goedkoper moederbord te vinden, maar het probleem is dat als ik een nieuw moederbord wil kopen, en ik een ATX-form neem ipv een mATX dan moet ik ook een nieuwe kast kopen. Daardoor is alle financiele voordeel van de goedkopere moederbord weer verdwenen...

Maar ik zal nog maar even doorzoeken naar andere moederborden die SLI of Crossfire hebben, en dan hopelijk kan ik een hele goedkope kast vinden ;P.

Ik heb me er idd al bij neergelegd dat nieuw (sneller) geheugen wel een must zal zijn.

Een voordeel van dit alles is dat ik dan (afgezien van een harde schijf) mijn complete oude pc over houd. Kan ik die als server gebruiken, of schenken aan mijn zus.

EDIT:
Na weer een middagje surfen heb ik wat veranderingen aan mijn systeem gemaakt en het 67 euro goedkoper gekregen, zonder veel performance verlies denk ik:

MoBo veranderd in een ASRock P45XE

dat is een ATX-form, dus moet kast hebben:
Coolermaster Elite 331

En heb ook mijn voeding wat teruggenomen naar:
Corsair VX550W
Deze is goedkoper en kan mijn benodigdheden nog wel aan (maar met minder hoog plafond).

Dit brengt het totale kostenplaatje op:

Intel Core 2 Quad Q9550 € 149.58
HYPERX 2GB (1X2GB) € 28.89
MB ASRock P45XE €62.21
Coolermaster Elite 331 € 25.53
Corsair VX550W € 61.28
HD4890 1GB 900M xXx € 149.47
Subtotaal: € 476.96
BTW: € 90.62
Totaal: € 567.58

Misschien dat ik er voor kies om nu dit systeem te kopen zonder de videokaart, en dan nog een half jaartje ofzo door te gaan met mijn Geforce 8600GT XXX.

Dan kan ik weer sparen om de 150 eurie neer te leggen voor de HD4890.

[ Voor 37% gewijzigd door Blooner op 18-08-2009 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Een paar dingen die ik zou veranderen:

Q9550 is een overklokbeest, en met een Asrock mobo'tje limiteer je jezelf behoorlijk. Leg er 2 tientjes bij en je hebt een fatsoenlijk MSI moederbord met veel meer overklok opties.

Je kunt trouwens ook wat centen besparen op de videokaart, een XXX editie kost vaak flink wat meer dan een normale 4890, en je merkt er toch weinig van (behalve meer hitte en stroomverbruik).

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
De XXX versie is inderdaad maar 50Mhz sneller, en daar kan de normale makkelijk naar overclocked worden. Dit scheelt weer 10 euro ongeveer.

Ik heb ff gekeken, en het enige moederbord van MSI dat crossfire supporte en rond de 20 euro van de ASRock kwam was de MSI P45 PLATINUM. En de ASRock komt in verscheidene reviews en benchmarks beter uit de bus. Ook wordt de overclockbaarheid van dit MoBo zeer aangeprezen. Dus ik denk dat ik qua MoBo wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:03
Blooner schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:50:
Intel Core 2 Quad Q9550 € 149.58
Waar haal je die prijs vandaan? :? De goedkoopste in de pricewatch is 178,- :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
dat zijn prijzen excl 19% BTW

inclusief is het exact 178 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Blooner.

Ik geloof je, maar je komt het niet snel tegen. DDR2 444 is ten opzichte van je processor wat traag en je systeem is zo snel als de zwakste schakel :)
HYPERX 2GB (1X2GB) € 28.89
Je mist dan dual-channel interleaved mode. Je CPU is meen ik 4x333MHz, dus 1333 FSB. Dual channel is vooral van belang in 3D games en als je zwaar gaat photoshoppen.

Note: De /3GB switch mag je dan NIET gebruiken. Dat betekend niet meer dan 2048MB per applicatie.

Ik zou je adviseren om 2 latjes te nemen en 667 MHz Kingston Memory. Je draait dan dual channel en je heb meer geheugen ter beschikking dan 2 GB en 2 GB is voor zo'n systeem erg ondermaats. Je processor komt dan niet aan zijn recht.
Laat je budget het echt niet toe, overweeg 2 dingen:
1. Koop een iets goedkopere quadcore en alsnog 4 GB; uiteindelijk ben je dan voor dezelfde prijs beter uit.
Windows 7 en Vista 32-bit ondersteunen 3584 MB. Als je videokaart 512 MB heeft of meer, zet er een 64-bit OS op.
2. Koop dan nog liever snel 2 x 1 GB geheugen zodat je alsnog dual channel hebt :)

Je videokaart is al wat ouder, maar hij kan nog wel even mee. Zelf ervoer ik een drastisch prestatieverschil met mijn Radeon X1950pro met mijn upgrade. Beetje gelijkwaardige videokaart dacht ik.
Ik ben geen die-hard gamer en ik vind je voeding krap aan.
http://www.antec.outervision.com/

Hier heb ik 180 watt restvermogen over in het slechtste geval. Dat is ruim voldoende.
Een zwaardere voeding zal efficiënter werken als hij maar op 50% hoeft te werken in plaats van op 90%. Het rendement is dan hoger.

Eerst alle hardware invoeren en niet vergeten om PCI x16 aan te vinken en zet alle TDP waarden op 100%. Zet de capacitor aging op 50% en kijk dan wat het wattage is.
Een krappe voeding gaat vooral kuren vertonen bij het inschakelen van je systeem omdat dan alle componenten tegelijk stroom vragen voor heel even. Dan schakeld het systeem zich uit.
Capacitor aging is het verouderen van je condensatoren in je voeding en 50% is de hoogste waarde en een voeding die maximaal belast wordt slijt sneller, dan zit je al na 2 jaar aan 50%, zeker met Corsair voedingen die gewone condensatoren gebruiken in plaats van gesloten exemplaren.

Als er nog vragen zijn horen we het wel :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 20:33 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
De calculator die jij sugereerde geeft inderdaad een stuk hogere wattage aan dan de calculator die ik gebruikte: http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php

Degene die ik eerst gebruikte zei dat ik 535W zou trekken.
Deze nieuwe zegt 747W.

Die eerste vond ik wat laag, maar die waar jij me op wees vind ik wel extreem hoog vallen.
Ik ben toch niet het beste van het beste aan het neerzetten hier? Deze rig valt nog steeds onder budget pc toch?
Maarja, ik zal dus mijn PSU aanpassen naar een Corsair TX750W om aan de safe-side te zitten.

Ook zal ik wel een 2x1GB kit kopen dan, met snel ram. De moederbord kan 4 latjes hebben, dus ik kan er altijd later nog wat meer indoen als mijn bank weer gespekt is.

Ik heb inderdaad al besloten eerst te kijken hoe goed het nieuwe systeem het zal doen met de videokaart die ik heb, en een 64bit's versie van windows zat ook al in de planning (future-proof he)

Ik merk ondertussen wel dat ik in een wat problematische situatie zit...
Ik heb genoeg geld voor een middelmatige gaming systeem, maar 1tje die niet heel lang future-proof is.
Maar ik heb niet genoeg geld om een iets boven middelmatig systeem te kopen die wel future-proof is.

Als ik hem future-proof wil maken kom ik op de korte termijn op een slecht presterende pc uit, die pas goed wordt als ik er weer meer geld in kan investeren.

Ik moet dus even flink gaan nadenken of ik nu al alles wil gaan kopen, of toch nog een half jaar wil wachten. Want één ding is zeker, ik heb me redelijk vergist in hoe duur alles zou zijn.
En daarnaast heb ik ook wat ongeplande hoge uitgaven gehad de afgelopen maand, waardoor mijn budget last-minute zown 200 euro is gezakt. :(

In ieder geval weer hartstikke bedankt freijman voor alle hulp, suggesties en uitleg.

En ik hoop dat ook andere mensen die op dit moment denken aan een nieuwe pc bouwen dit topic interessant vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Blooner op 19-08-2009 21:19 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als 550W niet genoeg is voor dat systeem, vreet ik mijn klomp op.

Ik draaide:
Q9550 @3,8GHz
4890 1GB @ 1GHz
8GB Corsair Dominator
3xHDD
Volledige WC opstelling voor CPU en GPU

retestabiel op een drie jaar oude Antec TP2 550W

Volgens mijn metingen trekt dit systeem niet meer dan 400W uit het stopcontact. Dat is dus inclusief het verlies in de PSU (inefficiency)!

Blooner, voor mensen die een pc willen samenstellen hebben we de BBG topics:
[BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

[ Voor 17% gewijzigd door Edmin op 19-08-2009 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Ja, ik vind het grote verschil tussen de 2 calculators vrij onlogisch, maar let op: Ik zet twee 4890 1GB's in crossfire neer in de calculator, om het systeem wat future-proof te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan krijg je zoiets:
reviews: Twee HD 4890's in CrossFire versus de GTX295

edit:
Onze Marc kwam dus uit op max 600W uit het stopcontact. Als we er voor de grap vanuit gaan dat de gebruikte voeding op dat moment 85% efficient was, dan gebruikte het systeem onder volledige belasting op dat moment 510W.

There you go.

[ Voor 40% gewijzigd door Edmin op 19-08-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Dus dat zou betekenen dat de Corsair VX550W genoeg is, maar een Corsair HX620W zekers voldoende zou zijn?

edit: Sorry, zie nu dat de TX650W eigenlijk beter geschikt zou zijn. (één 12V rail die 52A aankan).
En daarnaast is die ook 20 euro goedkoper dan de HX620W.

[ Voor 43% gewijzigd door Blooner op 19-08-2009 21:41 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat is zeker geen slechte PSU. Vooral gezien de prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Nou ok... Ik vertrouw jou expertise wel denk ik, dus BAM! de TX650W is added op mijn lijst.

Totale prijskaartje is nu:

Kingston 2x1GB 1066MHz € 29.84
Corsair TX650W € 69.47
Core2Quad Q9550 1333MHz € 149.58
Coolermaster Elite 331 € 25.53
ASRock P45XE € 62.21
Optioneel:
Club3D HD4890 1GB € 139.34

Belasting € 90.43
Totaal € 566.40

Met future-proof mogelijkheden:
Overclockbaarheid is goed tot zeer goed
Meer RAM kopen (nog 2 gig, maar MoBo kan tot 16Gig)
Een 2de HD4890

[ Voor 13% gewijzigd door Blooner op 19-08-2009 22:22 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een ander platform nemen ipv LGA775...
Lees daarom even hier mee:
[BBG Aanschaf] Mainstream en High-end gamesysteem juli 2009

Je topic is van een vraag veranderd in een boodschappenlijst en dat is niet de bedoeling op dit forum. Voor vragen als de jouwe hebben we de BBG-aanschaf topics in het leven geroepen. Daar kun je naar hartelust discussieren over de zin en onzin van deze configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Ok bedankt voor doorlink en sorry als ik hier inaproppiate heb gepost... Ik heb nu mijn tabelletje daar neergezet :D Blooner in "[BBG Aanschaf] Mainstream en High-end ga..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Bedenk overigens dat we een maand weg zijn van de introductie van DX11 kaarten. Een HD4890 nu is leuk, maar straks met de DX11 kaarten heb je liever een nieuwe DX11 kaart dan een nieuwe HD4890, zeker wanneer je het systeem op 'future-proof' bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blooner
Wow, daar had ik nog totaal niet bij stilgestaan... Ok, ik wacht dan nog wel met de videokaart, en zie hoe de prijzen van die kaarten zijn over een half jaartje ofzo! :P Hartstikke bedankt voor de tip! Ik denk dat ik nu maar verder ga in Blooner in "[BBG Aanschaf] Mainstream en High-end ga..." .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Om ook maar even wat te roepen...
Ik heb het al heel vaak gezien dat mensen een videokaart kopen en dan roepen "ja en over 1,5 jaar koop ik er nog ééntje om CF/SLI te draaien". en dan 1,5 jaar zijn er nieuwe kaarten uit en draait een kaart uit die generatie een CF/SLI setup van de oude generatie er vierkant uit + dat je dan niet met 2x stroom en hitte van een CF+SLI setup zit en is het opeens makkelijker/sneller/ect. op een nieuwe kaart te kopen ipv. een tweede in CF.
Denk dus nog maar goed na voor je er maar meteen vanuit gaat dat je een CF opstelling gaat maken, want het scheelt ook nogal wat voor voeding je neemt.
Mijn ervaring is dat zonder dikke videokaart een zware voeding bij langena neit nodig is,en zelfs als je die wel hebt mensen tegenwoordig heel snel een voeding kopen die eigenlijk overkill is.
Antec's PSU calculator komt overigens hier vandaan : http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

ik gebruik maar een 400watt PSU en die is eigenlijk al ruim voor mijn Phenom 955 en HD4670 :+

Gabriël AM5

Pagina: 1