Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313367

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb jaren geleden een laptop gehad en een Dell meneer heeft mij toen eens verteld dat het niet goed is om de laptop op netstroom te zetten als de batterij er in zit. Hij zei dat het het beste is om de laptop continu op de accu te hebben en deze dan voortdurend op te laden als ie helemaal leeg is. Dat kwam op mij over als een verkooppraatje (immers: hoe meer je de accu gebruikt, hoe sneller deze aan vervanging toe is en Dell weer geld kan vangen). Nu, jaren later, neem ik weer een laptop en ik vroeg me af hoe ik het beste om kan gaan met de accu van de laptop. Ik heb even naar Dell gebeld en kreeg daar weer dezelfde tip: laptop zoveel mogelijk op de accu, die helemaal leeg laten lopen en weer opladen. Toch wil ik graag jullie advies. Een aantal opties:
1. Batterij eruit als de laptop op netstroom staat
2. De laptop voortdurend op de batterij, die telkens helemaal leeg laten lopen en dan weer opladen
3. Onzin, de accu's van tegenwoordig zijn verbeterd en het is niet slecht om de laptop op netstroom te zetten als de batterij er in zit.

Graag hoor ik de mening over het correcte accugebruik van jullie (ervaren laptopgebruikers)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 313367 op 16-08-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Anoniem: 313367 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:20:

3. Onzin, de accu's van tegenwoordig zijn verbeterd en het is niet slecht om de laptop op netstroom te zetten als de batterij er in zit.
Klaar.

Een lithium accu slijt toch wel, of je hem nou gebruikt of niet. Dat heeft te maken met de chemische structuur van de accu.

Als je hem nou 99% op netstroom gebruikt, kun je de accu eruit halen als je accu op 40% is, en dan in de koelkast (niet in de vriezer dus!!!) leggen.

Dan gaat het chemische proces een stukje langzamer, en blijft je accu langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een laptop altijd op stroom met de accu erin is niet goed voor de accu, dit is nog steeds zo. De accu telkens helemaal leegtrekken en dan weer opladen is echter ook niet goed voor een modere laptopaccu, daardoor verliest deze ook meer capaciteit. Bij zo'n 30 tot 40% resterend is het sowieso verstandig weer op te gaan laden.

Wat ik echter doe is gewoon mijn laptop gebruiken zoals ik hem nodig heb, daar heb ik immes mijn laptop voor. In mijn geval houdt dat in wanneer er stroom voorhanden is aan de stroom en anders op de accu. Misschien is dit niet optimaal voor de laptop maar als ik continu aan mijn accu moet denken heb ik ook niks aan mijn laptop dus ik gebruik hem gewoon zoals het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313367

Topicstarter
en als je hem op de stroom zet, haal je de accu er dan uit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
Nee, er zit een zogenaamde laadbeveiliging in waardoor de accu dus niet overladen kan worden. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug bij oplaadbare batterijen. Deze kun je toch ook gewoon 's nachts opladen en die gaan ook niet stuk/slijten ook niet wanneer je de oplader er niet 'op tijd' uittrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij zit die beveiliging in de lader, niet in de batterijen (iets met druppelladen enzo).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 313367 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:32:
en als je hem op de stroom zet, haal je de accu er dan uit of niet?
Nee dan zit de accu er gewoon in bij mij.

Is nu een Dell laptop van een jaar oud maar ik merk nog nauwelijk slijtage aan de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
ik222 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:26:
Een laptop altijd op stroom met de accu erin is niet goed voor de accu, dit is nog steeds zo. De accu telkens helemaal leegtrekken en dan weer opladen is echter ook niet goed voor een modere laptopaccu, daardoor verliest deze ook meer capaciteit. Bij zo'n 30 tot 40% resterend is het sowieso verstandig weer op te gaan laden.

Wat ik echter doe is gewoon mijn laptop gebruiken zoals ik hem nodig heb, daar heb ik immes mijn laptop voor. In mijn geval houdt dat in wanneer er stroom voorhanden is aan de stroom en anders op de accu. Misschien is dit niet optimaal voor de laptop maar als ik continu aan mijn accu moet denken heb ik ook niks aan mijn laptop dus ik gebruik hem gewoon zoals het uitkomt.
Op zich een verstandig verhaal. Maar: heb je er een bron van dat meer dan 40% ontladen mogelijk slecht is? Bij mijn weten wordt de levensduur van een Li-Ionbatterij ook gelimiteerd door het aantal ontlaadcycli. Als je dus maar tot 30-40% ontlaadt gebruik je meer cycli in dezelfde tijd.

Zelf gebruik ik mijn netbook (Toshiba, met ca. 9 uur batterijtijd) zoals in de topicstart aangegeven: opladen, van netstroom af, tot ca. 10% ontladen, dan weer opladen en van de stroom af.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een HP NC6120 net in mijn handen gehad die altijd keurig opgeladen ontladen was; 4 jaar oud en batterij haalt 3 uur. Idem dito met een ander type.

Ik heb een oude Asus A2H laptop. Altijd keurig opgeladen en ontladen; 3 uur (was 3½ uur) nog. Die is nu wel 6/7 jaar oud.

Ik geloof in die methode en zo hou ik het altijd aan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:45
Achja, iedereen heeft zijn eigen manier, die van mij is dezelfde als een aantal anderen hier. Screw die accu en gebruik je notebook lekker.

Iedere keer maar op die indicator letten, iedere keer de accu er uit. Zoveel kost een chinese meuk accu ook niet en het slijten valt wel mee. De accu van mijn A6T was na een dik jaar nog in prima conditie en die van mijn Asus F3Sc leeft ook al bijna 2 jaar zonder dat ik ook maar iets van slijtage merk.

Is het nou echt waard om dag in dag uit vermoeid te worden met het idee dat je je accu moet sparen? Wat mij betreft niet. Screw die accu en gebruik je laptop zonder gezeer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
pinockio schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:27:
[...]

Op zich een verstandig verhaal. Maar: heb je er een bron van dat meer dan 40% ontladen mogelijk slecht is? Bij mijn weten wordt de levensduur van een Li-Ionbatterij ook gelimiteerd door het aantal ontlaadcycli. Als je dus maar tot 30-40% ontlaadt gebruik je meer cycli in dezelfde tijd.
Wikipedia: Lithium-ion-accu

Hier wordt in ieder geval wel gesproken over het feit dat je hem niet geheel moet ontladen. Van die 30 tot 40% heb ik zo snel geen bron maar ik meen dat ergens ooit gelezen te hebben dat je een lithium ion accu beter niet verder dan 30% leeg laat gaan.

Maar nogmaals gebruik je laptop gewoon zoals je hem wilt gebruiken en dat de accu dan iets minder lang meegaat is niet zo boeiend. Je hebt niks aan een laptop wanneer je constant op die indicator zit te letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:32
spone schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:03:
Volgens mij zit die beveiliging in de lader, niet in de batterijen (iets met druppelladen enzo).
Je moest eens weten wat er allemaal voor elektronica in een laptopaccu zit.....

Dat is behoorlijk vernuftig spul wat daar inzit hoor, allemaal beveiligingen e.d. worden geregeld door een chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De meeste laptops beveiligen zichzelf ook wel. Zo laadt mijn accu niet eens op als hij een beetje leeg is gelopen door even zonder stroom te zitten. Als die davn van 100% naar 97% is gegaan blijft hij mooi op 97% en laad niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34
was het met de nieuwe accu's niet zo dat het om laadcycli gaat? Oftewel als je de laptop 2x tot 50% laat leeglopen en dan weer aan het net hangt, is dat net zo goed/slecht als 1x helemaal leegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:51

M2M

medicijnman

ik trek mijn accu ook niet uit de laptop. Hij zit er al 3.5 jaar in en blijft nu nog anderhalf uur typwerk goed (zo'n uurtje video trektie ook nog wel). Vervanging van de hardware doordat het ding niet meer vooruit te branden is gaat waarschijnlijk sneller dan het opraken van de accu.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
GENETX schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:31:
Achja, iedereen heeft zijn eigen manier, die van mij is dezelfde als een aantal anderen hier. Screw die accu en gebruik je notebook lekker.
(...)
Sja, dat beantwoordt de vraag niet.

Het kan toch handig zijn te weten wat de beste manier is (of je je er dan aan houdt moet je zelf weten).

Bovendien: steeds meer mensen hebben laptops/netbooks die ze juist niet standaard aan de lader hebben maar alleen opladen als de batterij bijna leeg is. Ik gebruik mijn netbook juist vrijwel nooit op tafel, aan een lader, maar vooral op schoot, buiten etc. Net zoals een telefoon dus. Zo heb ik een Toshiba NB200 die zo'n 9 uur op een batterij doet. Dan heeft het wel zeker nut om te weten wat de beste strategie is voor een lange batterijlevensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Punt is dat wanneer je je notebook normaal gebruikt je hem niet veel sneller kapot laat gaan. Daarbij is dit allemaal theoretisch en er zijn weer zat websites die anders zeggen. Resultaat: Er is niet echt een eenduidig antwoord. De een zegt er uit, de ander zegt gebruiken. De een zegt compleet leeg, de ander zegt maar tot 40%... Apple zegt dat je maar eens per maand dat ding op de accu moet gebruiken, bla bla bla.

Get the point? Als je gewoon je notebook gebruikt zul je hem vast niet altijd leegtrekken, heb je hem wel eens aan de accu ipv netstroom. Daarnaast zit er zoveel elektronica in... Het valt wel mee met dat slijten. Daarbij, elke accu slijt toch wel. Of dat nou na 3 jaar is of na 3 jaar en 2 maanden. Who cares?

Daarom, screw die accu gewoon. Bij normaal gebruik ga je er echt niet zo slecht mee om dat hij na een jaar al helemaal op is. Alle accu's bij mij op de opleiding zijn na 3 jaar nog prima te gebruiken. Sure, ze missen wat capaciteit, maar er is niemand die allemaal trucjes doet. Die hangen constant aan de netstroom of worden in een college helemaal leeggetrokken.
Zo heb ik een Toshiba NB200 die zo'n 9 uur op een batterij doet. Dan heeft het wel zeker nut om te weten wat de beste strategie is voor een lange batterijlevensduur
En dan zoals een aantal aangeven maar tot 90% opladen en tot 40% ontladen, A.K.A de helft van je capaciteit gebruiken en dus maar 4,5 uur op de accu werken?

Op die manier haal je er imho minder uit dan er in zit en juist dat is zonde. Constant je accu in de gaten houden? Wil je zo je laptop gebruiken? Zeg nou zelf:

1. Rij jij ook met je auto een paar blokjes om om te zorgen dat de motor goed op temperatuur is geweest ipv de supermarkt op en neer wat slechter is?
2. Ga jij in het winkelcentrum ook altijd echt alle winkels af om net voor sluitingstijd die 10 euro te besparen bij shop x?
3. Dus waarom ga je je focussen op het gebruik van je accu als je bij normaal gebruik maar zo weinig verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
http://www.rm.com/Support/TechnicalArticle.asp?cref=TEC71629

Volgens die site is het beter de accu zo vaak mogelijk (een beetje) op te laden, dus niet helemaal leeg te maken, sterker nog wanneer je de gelegenheid hebt de accu direct op te laden. Daarnaast zou het (ook voor Li-Ion) goed zijn ééns per maand een volledige discharge/charge cycle te doen.

Zelf gebruik ik bovengenoemd netbook bijna altijd los van de stroom (omdat ik dat ding voor de mobiliteit heb, niet om op één plek te gebruiken). Wat ik uit dit topic haal is dat ik 'm toch wat vaker ga opladen, maar wel zo nu en dan volledig leeg ga trekken. (Wat misschien wel overeen komt met gemiddeld gebruik zonder ergens op te letten... ;) )

[ Voor 20% gewijzigd door pinockio op 17-08-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Punt is idd om hem niet altijd helemaal leeg te trekken, maar wanneer doe je dat? Daarnaast, zodra je hem leeg hebt laadt je hem vaak toch wel op om de volgende keer weer te kunnen gebruiken, tenminste, ik wacht niet tot het moment dat ik mn laptop nodig heb en de accu leeg is ;) . Helemaal leegtrekken en volladen is ook goed op zijn tijd, zo callibreer je je accu weer inclusief de management ervan. Daardoor is je indicatie weer beter en kun je vaak ook weer wat langer op de accu.

Er is overigens ook een tool om je accutijd te verlengen. DaMarcus had er wat ervaringen mee, weet niet hoe het heet tho...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Die tool, is dat een powermanagementtool of een ontlaad/calibratietool? (Niet dat het nodig is, maar het kan handig zijn te weten wat het is.)

Mijn vermoeden is dat het opladen van een volledig lege accu deze zo heet maakt, dat het nadelig is voor de levensduur. De automatische verslechtering die bij Li-Ionbatterijen sowieso al plaats vindt, gaat nl. bij hoge temperaturen harder. Zie bovengenoemde link. Daarentegen wordt de accu bij bijv. 20% bijladen veel minder heet. Zo maar een theorie.

Overigens: er zijn mensen die (wel) zuinig met hun spullen omgaan, en daarom dus willen weten wat de beste strategie is, en er moeite voor willen doen. Zo zal ik een dieselmotor (en dan met name één met turbo) ook eerst warmrijden voor 'm zwaar te belasten. Messen slijp ik op tijd, etc. Dat kost wel wat moeite, en je motor / batterij etc. kan nog steeds kapot gaan, maar je hebt dan tenminste je best gedaan.

Nog wat links:
http://www.hermits.com/Ta...0Practice%20for%20Web.pdf
(Fujitsu-Siemens engineer die iets zegt wat weer in de geest is van "zo min mogelijk cycles maken")
http://darrenyates.com.au/?p=1032
http://www.national.com/appinfo/power/files/f19.pdf
http://www.panasonic.com/...onic_LiIon_CGA103450A.pdf
http://www.gpbatteries.com/html/pdf/Li-ion_handbook.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door pinockio op 17-08-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 00:01:
[...]

Je moest eens weten wat er allemaal voor elektronica in een laptopaccu zit.....

Dat is behoorlijk vernuftig spul wat daar inzit hoor, allemaal beveiligingen e.d. worden geregeld door een chip.
Volledig mee eens. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat die dingen zo achterlijk duur zijn bij losse verkoop. Ik had het echter over de oplaadbare-(in mijn hoofd AA)-batterijen en die zijn een stuk minder intelligent ;)

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 17-08-2009 19:09 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1