telenet -> wired router -> router accespoint

Pagina: 1
Acties:

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:23
Hello,

even mijn situatie uitleggen
Onlangs zijn ze telenet komen installerer , alles werkt feilloos..
dit is mijn installatie :

telenet modem -> router befsr41 met publiek IP + dhcp server -> router + accespoint WRT610N / dhcp disable.

Maar om 1 of andere redern valt soms de DHCP uit van de befsr41, ik denk dat deze stuk is.... Nu wil ik de DHCP gebruiken van de accespoint. Deze een publiek IP geven is niet mogelijk omdat de bekabeling niet aangepast kan worden.

tecnisch ziet het er momenteel als volg uit

telenet modem -> router met publiek ip , intern ip = 192.168.250.1 -> accespoint 192.168.250.2

Nu wou ik dus de dhcp van de routrer uitschakelen en de dhcp van dea ccespoint aanschakelen.

Maar als ik de accespoint een static ip adres geef met een gateway en dns naar de 192.168.260.1 zoals ik denk dat het ook moet.... en ik doe dan een ipconfig dan zie ik een gateway naar de 192.168.250.2 en een dns naar 192.168.250.1.

dit werkt dus uiteraard niet , omdat ook de gateway naar 192.168.250.1 moet zijn... omdat deze mijn publiek ip adres bevat...

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer mijn laptop een ip adres krijgt van de 192.168.250.2 met een gateway naar de 192.168.250.1 ???

Thnx

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat zijn dingen die je aan moet kunnen geven in de configuratie van de DHCP server van die WRT610N. Tenminste in een beetje DHCP server kun je gewoon aangeven welke gateway en welke DNS aan clients meegegeven moet worden.

Overigens begrijp ik persoonlijk niet helemaal waarom je de twee routers niet om kan wisselen. Ik zie namelijk niet in wat je daarvoor in de bekabeling aan zou moeten passen... Maar goed dat terzijde, zoals jij het wil moet het ook werken.

• NoFate
ik222 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:35:
Dat zijn dingen die je aan moet kunnen geven in de configuratie van de DHCP server van die WRT610N. Tenminste in een beetje DHCP server kun je gewoon aangeven welke gateway en welke DNS aan clients meegegeven moet worden.

Overigens begrijp ik persoonlijk niet helemaal waarom je de twee routers niet om kan wisselen. Ik zie namelijk niet in wat je daarvoor in de bekabeling aan zou moeten passen... Maar goed dat terzijde, zoals jij het wil moet het ook werken.
De wired router staat samen met de telenet modem in de kelder. en van daaruit loopt een utp naar mijn appartement waar ik de wrt610n heb geplaats voor het beste bereik te hebben.

de wrt610n heb staat default op dhcp, deze zet ik dan op statisch ip met als gegevens :
ip 192.168.250.2
sub 255.255.255.0
gw 192.168.250.1
dns 192.168.250.1

maar dan kan ik de dhcp settings niet aanpassen zoals ik wil.
ik heb dan de keuze voor het ip adres in te vullen + dhcp scope.
Maar deze past zich automatisch aan naar een ander subnet range , bv
192.168.0.1 als ip adres van de wrt610n
en scope van bv .50 tot .100

als ik het dan zo test dan krijg ik uiteraard een ip adres 192.168.0.50 bv
maar de gateway is dan 192.168.0.1 en de dns = 192.168.250.3 , dit kan dus nooit werken....

samengevat , de statisch gegevens van de wrt610n kan ik niet in dezelfde range zetten als de dhcp server opties....

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
voor je laptop is je accesspoint de gateway...
je AP moet zelf maar wat ie moet doen met ip-adressen die niet aan zijn wan of lan poorten hangen en dat is dan dus doorgeven aan zijn eigen gateway aan wan kant ...

maw: voor je laptop is je AP je gateway, voor je AP is je wired router de gateway, voor je wired router is TN de gateway....

Dus te gebruiken instellingen:

wired router:
- wan: public ip van TN
- lan: dhcp uit, eigen ip = 192.168.250.1, masker: 255.255.255.0, gateway: zichzelf, dns: TN-servers

op wifi router:
- wan: vast ip 192.168.250.2, 255.255.255.0, gateway: 192.168.250.1,
- lan/wifi zijder: dhcp aanzetten met bv range 192.168.260.*, en eigen intern adres dan 192.168.260.1, dns: die wired router

(en hier loopt het dan wrs mis: je hebt lan en wan instellingen en daar vergis je je in vermoed ik)

op laptop:
- krijgt dhcp met ip: 192.168.260.* met netwerkmasker 255.255.255.0 en gateway 192.168.260.1

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 17-08-2009 09:31 ]

• ik222
  • Niet online
@Soulrider: Op die manier krijg je een dubbele NAT en daar wordt je niet blij van bij bijvoorbeeld portforwarding. In jou voorbeeld ga je namelijk ook van de tweede router/accespoint de WAN poort gebruiken. Terwijl hier nu neem ik aan de WAN poort leeg is en deze dus als accespoint werkt.

Probleem is denk ik dat die WRT610N gewoon de opties mist om zelf aan te kunnen geven welke gegevens hij aan clients meegeeft, hij kies zelf hetgeen hij logisch lijkt het.

Wellicht dat je dit op kan lossen met alternatieve firmware, bijvoorbeeld DD-WRT. Probleem daarvan is dat daar nog een final versie voor die router van uit is, enkel een "testing release" volgens de site van DD-WRT.

• NoFate
ik222 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:42:
@Soulrider: Op die manier krijg je een dubbele NAT en daar wordt je niet blij van bij bijvoorbeeld portforwarding. In jou voorbeeld ga je namelijk ook van de tweede router/accespoint de WAN poort gebruiken Terwijl hier nu neem ik aan de WAN poort leeg is en deze dus als accespoint werkt.

Probleem is denk ik dat die WRT610N gewoon de opties mist om zelf aan te kunnen geven welke gegevens hij aan clients meegeeft, hij kies zelf hetgeen hij logisch lijkt het.

Wellicht dat je dit op kan lossen met alternatieve firmware, bijvoorbeeld DD-WRT. Probleem daarvan is dat daar nog een final versie voor die router van uit is, enkel een "testing release" volgens de site van DD-WRT.
idd , ik denk dus ook dat dat mijn probleem is, ik vind nergens de instellingen om een gateway etc uit te rollen naar de clients, want ik wil idd in dezelfde range blijven omwille van port forwarding en ik gebruik idd de wan poort niet van de wrt610 om hem puur als AP te gebruiken...

KUT maw

Ik ga even bellen op linksys wat het probleem kan zijn met mijn BEFSR41 , want hier valt soms de DHCP van uit.
Wat ik lees op foras is dat deze router niet echt compatibel is met vista , nochtans heb ik de laatste 4,2 versie en de laatste firmware....

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 21:56
Is het niet mogelijk om die wired router in je kelder er van tussen te halen? Dat maakt de opstelling direct een pak eenvoudiger, ook wat betreft configuratie. Je bekabeling hoeft daarvoor niet aangepast te worden: je kan namelijk gewoon een koppelstuk gebruiken om 2 UTP kabels aan elkaar te hangen.
Zoiets als dit: pricewatch: Belkin RJ45 (F) - RJ45 (F) koppelstuk

• NoFate
Otherside1982 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:16:
Is het niet mogelijk om die wired router in je kelder er van tussen te halen? Dat maakt de opstelling direct een pak eenvoudiger, ook wat betreft configuratie. Je bekabeling hoeft daarvoor niet aangepast te worden: je kan namelijk gewoon een koppelstuk gebruiken om 2 UTP kabels aan elkaar te hangen.
Zoiets als dit: pricewatch: Belkin RJ45 (F) - RJ45 (F) koppelstuk
spijtig genoeg niet, want de wired router in de kelder is ook nog eens verbonden met een switch met 2 vlans.
1 vlan dient om digicoder van telenet te voorzien van een publiek ip adres, het ander vlan is voor mijn overige patchpunten , waaronder ook de AP is aangesloten

• ik222
  • Niet online
Je hebt toevallig geen server draaien waar je een DHCP server op kan installeren? Want zoals gezegt een beetje DHCP server kan prima datgene doen wat hij wil, ook met deze opstelling. Probleem is dus eigenlijk dat de DHCP van die WRT610N te beperkt is hiervoor.

• soulrider
@ik222: ik leg enkel uit hoe dat TS het nu heeft ingesteld hoor...
het probleem dat ie omschrijft heeft niets te maken met NAT, maar met misverstaan hoe ie static en dhcp instelt en wat dat als resultaten geeft voor client-ip's, gateways en dns-servers
(in het lijstje dat ie krijgt bij 'ipconfig /all')

TS hoeft niets in te stellen in zijn dhcp server van zijn wired router qua dns-servers of gateway: voor alle clients is die wired router alles: dhcp-server, gateway en dns-server.
(die wired roter moet dan maar weten waar alles dan verder heen moet)

@TS: dan moet je even nakijken of je op die router niet alle poorten in dezelfde vlan kunt zetten,
dan krijgen alle volgende toestellen een IP van TN.
(digibox/-corder krijgt apart ip adhv zijn mac-adres, al de rest krijg internet-adres.)

dus je oplossing is makkelijk: ga in de config van je wired router, en pas daar die aangepaste vlan instelling zo aan dat alles in hetzelfde vlan als je digicorder zit (of toch al zeker die lan-poort die verder omhoog gaat.)
(want je hebt niet de default firmware er op staan, en dat is wel crusiale info in je startpost die miste en met dat je die hardware er hebt opgekregen en die vlans hebt kunnen instellen, gaat deze aanpassing wellicht ook wel lukken ;) )

dan heb je een publiek adres van TN op je wired router, een publiek ip-adres op je wifi-router
(en gaat enkel die laatste nat moeten doen)
en een publiek (speciaal voor digibozen en -corders) ipadres voor die decoder. (wat een 10.* gaat zijn)

problem solved vermoed ik eh

(en anders had je bij standaard firmware moeten isntellen: dhcp-relay (zodat ie de dhcp gegevens van TN doorgeeft aan de interne toestellen die eraan hangen) )

(úitvallende dhcp gaat het niet echt zijn, eerder uitvallende/heet wordende router ...
waardoor het dchp-proces niet of amper loopt ... maar je kan natuurlijk altijd even luisteren vij linksys zelve)

oplossing 3:
zet er terug een switch heen zoals TN het had geïnstalleerd ...
(en dan eventueel wired router voor de andere - niet wifi-router - patchpunten.)

want zij installeren geen routers, enkel switchen... en ook geen switchen met vlans...
je moet op je router alternatieve firmware hebben draaien om op je router vlans te kunnen instellen, om met vlans te kunnen werken op achter een router een digicorder te kunnen laten werken ....

dus je startpost en reactie's beginnen wat te rammelen qua info - wil je aub een schema voorzien ?
en er eerlijk bij zijn of alle routers hen default firmware nog draaien of niet ?
(want dan kan je digibox volgens je uitleg tot nu _nooit_ interactief zijn)

(ja weer ne lap tekst met veel haken en edits)

wat ik verstaan heb tot nu (in [ code ] -schema)
code:
1
2
3
4
5
6
7
modem 
   |-> eerste router met (rotte) dhcp (en nat) 
         |-> wifi router (als ap en dus zonder dhcp, of nat)  (en dus ook mijn eerste reactie weerleggend)
               |--> laptop
         |-> switch (met vlans)
               |--> digicorder/-box
                     | ->(krijgt dus ip van eerster router en niet van TN en is dus niet interactief)

wil jij er even de ip's bij zetten ? want volgens mij krijg je alles toch vrij perfect door hoor ...

[ Voor 42% gewijzigd door soulrider op 18-08-2009 00:57 ]

• ik222
  • Niet online
@Souldrider: Je had het over "te gebruiken instellingen" dus mogen we aannemen dat je de TS het zo in wilt laten stellen ;)

Je tweede oplossing zou op zich goed zijn alleen vermoed ik dat de TS nog meer clients direct aan de eerste router gekoppelt heeft zitten en dan werkt die oplossing niet. Mocht dat niet het geval zijn dat zou de eerste router wisselen voor een simpele switch (al als switch gebruiken) het probleem direct oplossen. Maar inderdaad is dat niet echt duidelijk uit de informatie die we tot nu toe hebben.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
pretty easy stuff als je het eens logisch bekijkt.

wired router met public ip van TN, dhcp uitgeschakeld, local ip van 192.168.250.1 gateway via TN

wireless router/ap aan de LAN zijde verbonden met de wired router, dus NIET aan de wan zijde, die verbind je gewoonweg niet. met local ip van 192.168.250.2 en dhcp ingeschakeld met een range van 192.168.250.10 tot 192.168.250.100 en de dns oftewel van TN oftewel het ip van de wired router indien die dns forward aankan.

met deze setup heb je alle pc's in hetzelfde range zitten, heb je geen dubbele nat en kan alles met elkaar communiceren in het interne netwerk.

• ik222
  • Niet online
ItsValium schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:23:

wired router met public ip van TN, dhcp uitgeschakeld, local ip van 192.168.250.1 gateway via TN

wireless router/ap aan de LAN zijde verbonden met de wired router, dus NIET aan de wan zijde, die verbind je gewoonweg niet. met local ip van 192.168.250.2 en dhcp ingeschakeld met een range van 192.168.250.10 tot 192.168.250.100 en de dns oftewel van TN oftewel het ip van de wired router indien die dns forward aankan.

met deze setup heb je alle pc's in hetzelfde range zitten, heb je geen dubbele nat en kan alles met elkaar communiceren in het interne netwerk.
Ja alleen krijgen de clients dan verkeerde ip adressen zoals je ziet wanneer je de vorige posts leest ;) Daar gaat nu net heel dit topic om, de DHCP van die tweede router is blijkbaar niet in staat om als gateway/dns een zelfgekozen adres mee te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 18-08-2009 12:52 ]

• ItsValium
dan draai je toch die zooi om, wissel beide (fysiek) routers om? Dan kan je het wel zo instellen lijkt me?

[ Voor 31% gewijzigd door ItsValium op 18-08-2009 12:58 ]

• ik222
  • Niet online
ItsValium schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:58:
dan draai je toch die zooi om, wissel beide (fysiek) routers om? Dan kan je het wel zo instellen lijkt me?
Is ook al genoemd in het topic, dat gaat niet omdat de eerste in de kelder staat en dat is geen plek voor de draadloze router.

No offence maar misschien is het handig eest even het topic te lezen :+

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 18-08-2009 13:40 ]

• soulrider
ItsValium schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:23:

TS zegt:
telenet modem -> router befsr41 met publiek IP + dhcp server -> router + accespoint WRT610N / dhcp disable.

en ze fysiek omdraaien gaat ook niet want dan werkt de digibox/-corder niet meer interactief,
en ik vermoed dat die wifi als 2de staat net om goed wifi-ontvast te hebben. een wifi-ap in de kelder werkt vaak alleen maar goed in de kamer en vlak boven en al helemaal niet meer 2 verdiepen hoger (gelijkvloers en eerste) en dan ook nog eens paar kamers verder (dus 2 vloeren en een paar muren verder = no or unstable signal)
want als je de 2de router aansluit via lan-poort en ook dhcp laat doen heb je op je netwerk 2 dhcp-servers
of gaat die 2de inderdaad de verkeerde gateway aankondigen (zichzelf ipv die andere router)
zo werken die thuis routertjes (Zelfs linksys) nu eenmaal: ze zijn dhcp-server _en_ gateway of ze zijn geen van beiden. (voordeel met vooral linksys: firmware genoeg te vinden waarmee je hem wat trucjes bijleert)

Maar goed: werken met switchen op de juiste plaatsen of zien dat je voor die wrt een alternatieve firmware kunt vinden (als die er nog niet op draait) waarmee je dat wel kunt instellen. een pc voor dhcp-server laten werken (die dan wel die wired router als gateway kanaankondigen) is wellicht geen oplossing omdat je dan die pc steeds moet laten draaien...

@TS: geef aub eens je volledig netwerk en wat meer info, want die digibox en hoe je vlan's gebruikt spelen hier een belangrijke rol... zoals ik al aangaf in mijn vorige post. (hou dat dus niet achter als er alternatieve firmware ipv de originele op een router draait ofzo) want daardoor heb ik in mijn allereerste post hier een foute oplossing aangeraden. (en probeer ook eens te controleren of die wired rotuer pokkeheet is op de moment dat zijn dhcp misloopt, kan goed zijn dat met een mod om er een koelertje op te zetten alles kan oplossen)

• ItsValium
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen om van een setup met twee routers naar een setup met slechts één router te gaan. Daarvoor heb ik niet genoeg info over de networklayout bij de TS. Maar mijns insziens moet dat wel te doen zien op voorwaarde dat de kabels die aanwezig zijn een klein beetje deftig gelegd zijn, en niet overal kriskras door gaan.

Je zou kunnen overwegen om van je telenet modem met één kabel naar de locatie van je digibox te gaan, en daar een switch voor de router te zetten, waar je de digibox en de router inplugt. Dan de router (waarschijnlijk die wifi router aangezien er nood is aan draadloos signaal) configuren als enige dhcp server en dns en gateway. Indien nodig kan je van de LAN-zijde van de router terug naar de kelder of wherever de rest van de kabels verdeeld worden met een netwerkkabel om die daar op een switch aan te sluiten en zo de rest van het huis van bekabeld netwerk te voorzien. Enige "probleem" is het nodig hebben van twee kabels richting digibox locatie.

.......................................|----> digibox
telenet modem ----> switch ----> wifi router
............................................................|
............................switch2 <------------------|
.......................................|--------->rest van bekabeld netwerk

[ Voor 13% gewijzigd door ItsValium op 18-08-2009 20:35 . Reden: spelling en layout ]

• ik222
  • Niet online
Ja die oplossing met die switch en dan slechts 1 router is veruit de beste oplossing. Alleen is het daarvoor wel noodzakelijk dat er geen kabels naar clients in de kelder uitkomen.

• ItsValium
Nu is het even wachten op de TS om te reageren, als hij twee kabels liggen heeft tussen de locatie van de modem en de locatie van zijn digibox, dan kan het perfect.

Verwijderd

Zelfs met 1 kabel kan het. Meestal zijn alle 8 adertjes aangesloten. Met een simpele UTP splitter (boven en in de kelder), krijg je opeens "twee" kabels. Hij heeft aan 100 Mbps genoeg, want de BEFSR41 is toch maar een 100 Mb ding.

Dit is zon splitter: http://www.routershop.nl/...r-beide-aansluitingen.htm

• ItsValium
Klopt dat het met één kabel kan, maar toch zou ik het niet aanraden, vooral niet als de lengte van de kabel wat langer is dan de standaard tien tot vijftien meter kabels die je zo kan kopen en als deze voedingslijnen volgt en dergelijke meer. Je moet opletten dat het signaal niet verstoort wordt enzoverder. Als er dan ooit mocht upgegrade worden naar gigabit apparatuur dan zit je daar ook weer vast.

Ff wachten op de TS dan maar ...

• NoFate
Ja , ik heb graag alles op gigabit... ook mijn multimedia nassen

Maar ik heb ondertussen een andere router waar dhcp stabiel is, dus problem fixed

befsr41 is de deur uit...

Thnx voor de replys, maar ik denk dat dit de enigste oplossing was om alles goed te laten functioneren...
Pagina: 1