Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Ik heb thuis een Ubuntu servertje in de meterkast staan; apache, samba, etc. draait er naar volle tevredenheid op. Ook gebruik ik het dingetje om bestanden te delen met vrienden e.d. Nu mijn vraag: vrienden downloaden grote files altijd rechtstreeks vanaf een apache open directory. Echter als zij bestanden naar mij willen sturen, dan is dit altijd lastig. Ik ben dus op zoek naar een manier zodat externe mensen (echte leken) grote bestanden naar mijn server kunnen sturen. Nu kun je dit doen met de volgende middelen:

- FTP server
- Secure FTP (SSH)

Het klinkt stom, maar dit is te moeilijk voor deze mensen. Dus ik ben op zoek naar een nog simpelere manier om files te sharen. Het liefst iets van een applet ofzo in een website zodat het allemaal erg eenvoudig gaat. Iets wat lijkt op die foto software van de Hema enzo :). Iemand enig idee? Ik heb al gezocht, maar ik kan alleen maar dure java applets vinden, geen enkele open source!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Als FTP-en te moeilijk is (kan gewoon met een linkje in IE, en dan drag'n'droppen), dan kan je third-party oplossingen gebruiken als YouSendit o.i.d.

En een WebDav-mapje, is dat niet iets voor je? (Alhoewel WebDav op linux geloof ik niet heel voor de hand liggend is)

[ Voor 15% gewijzigd door Witte op 17-08-2009 17:12 ]

Houdoe

• smeerbartje
FTP lukt niet altijd; in de nieuwe IE staat dit standaard volgens mij niet aan. Maar hoe dan ook, dit gaat niet lukken bij deze gebruikers :). Ik zal webdav eens bekijken, maar hebben jullie helemaal geen ervaring met zichzelf installerende tooltje via een website? Dit is namelijk echt veruit het makkelijkst volgens mij.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 12:38

krvabo

MATERIALISE!

Mja even out of the box denken:
Draai een simpel mailservertje op die server, waardoor mensen gewoon enorm grote files naar een apart e-mailadres kunnen sturen.
Hoewel je dan de bestanden nog moet verplaatsen denk ik dat het de meest n00bvriendelijke methode is.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

smeerbartje schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:32:
FTP lukt niet altijd; in de nieuwe IE staat dit standaard volgens mij niet aan. Maar hoe dan ook, dit gaat niet lukken bij deze gebruikers :).
Je meent serieus dat een simpele FTP client al te moeilijk is voor die mensen? Kunnen ze dan de PC wel aanzetten? Ik heb met een handleiding zelfs de grootste n00bs nog laten FTPen, dus om eerlijk te zijn zou ik je dat toch aanbevelen. Helemaal zonder eigen moeite ga je er niet komen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• smeerbartje
...Daarom zou zo'n zelf-installerend java-ding wel ideaal zijn. Deze hebben vaak alleen maar een lijst van 'lokale' files die toch al bij de gebruikers bekend zijn en het handelt eventuele time-outs enzo ook af.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:14
Is php installeren een optie, aangezien je toch al apache draait? Er zijn in php heel veel directory listings scriptjes te vinden, vaak ook met upload mogelijkheid en gebruikersbeheer (wel/niet upload etc.).

• smeerbartje
Nielson schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:45:
Is php installeren een optie, aangezien je toch al apache draait? Er zijn in php heel veel directory listings scriptjes te vinden, vaak ook met upload mogelijkheid en gebruikersbeheer (wel/niet upload etc.).
Zou kunnen, maar deze geven vaak een timeout en html is niet echt het meest ideale protocol om bestanden te uploaden. Het liefst zou ik de foutafhandeling goed geregeld willen hebben, dus als de verbinding eruit ligt (WiFi), dat er zonder problemen verder gegaan kan worden.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Dan zou ik toch eens YouSendIt uitproberen. Is gratis, snel, en ondersteunt bestanden tot 2GB.

Houdoe

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoek ff een PHP upload scriptje. Ik heb een soortgelijke situatie als jij (ook een ubuntu mail/file/share servertje), en een PHP uploadscriptje werkt perfect!

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1