(oude)xbox vga output

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb mijn oude xbox-en onder het stof vandaan gehaald en ben er weer mee aan het prullen.
Nu wil ik verschillende outputs hebben op m'n xbox o.a. een VGA output.

Op xbox-linux.org staat een hoop over de xbox-vga kabel etc.
Nu heb ik een pcb'tje gemaakt dat je op het moederbord van de xbox kan leggen (op de avip connector), met een VGA aansluiting eraan.
Diagram van de pcb volgens dit.

Als ik nu mijn monitor aansluit geeft mijn monitor aan dat de kabel niet aangesloten is.
Nu heeft mijn monitor misschien geen sync on green :+ maar mijn monitor zou toch moeten merken dat er iets aangesloten zit op de kabel?

Zoals hier te lezen zit er ook een hsync en een vsync op de avip connector. Don't get me wrong maar, kan ik deze sync signalen ook niet beter aansluiten?

Ter info: ik heb als xbox bios de nieuwste Cromwell bios, dus VGA zou ondersteund moeten zijn.
Ter info: xbox versie's 1.5 en 1.6, heb het getest met een 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Kijk eens of je monitor op deze lijst staat: http://playstation2-linux.com/sog.php
En zoals in die lijst te lezen valt, veel monitoren blijven gewoon in standby, en weten dus niet dat er wat aan hun ingang hangt.
Zoals hier te lezen zit er ook een hsync en een vsync op de avip connector. Don't get me wrong maar, kan ik deze sync signalen ook niet beter aansluiten?
Er staat op die pagina, in het kadertje duidelijk:
"There is NO VGA output. "

Als je trouwens handig genoeg bent om een PCBtje te fabrieken, waarom maak je dan geen circuitje met een LM1881N erin ?
Dit dus: http://www.xbox-linux.org...WTO#Using_a_sync_splitter
Dan kan je hem op iedere monitor gebruiken :)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Thnx voor de info ;)
Vandaag maar eens kijken bij de locale elektronica boer voor een lm1881n dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mocht je elektronica boer hem niet hebben, display heeft hem ook:

http://www.display.nl/Hal...ircuit-video/LM1881N.html

Maarja dan komen er nog wel verzendkosten overheen.

P.S Laat je even weten of het gelukt is :P ? Ik heb binnenkort ook weer een Xbox, en op een TFT scherm heb je toch een stuk scherper beeld dan op een CRT TVtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hey, ben je er nog mee bezig geweest?

Ik ga het binnenkort misschien ook proberen. Heb een TFT scherm die Sync on Green zou moeten ondersteunen (Dell 1704FPT), dan moet ik alleen nog ff een goedkope Xbox kabel ergens scoren (iemand tips?) en dan kan ik het ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Ik heb (na een hele tijd) eindelijk tijd gehad om hiermee verder te gaan.
Ik heb een printplaatje gemaakt met de componenten erop en deze aan het moederbord gesoldeerd.
En het werkt niet :'(
(cable disconnected)

Ik heb wel in plaats van gewonde condensatoren, elco's gebruikt. Zou het hier aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
oke, ik heb eens een kijkje genomen in het datablad van de LM1881N, hierin stond dit diagram.
Hieruit valt op te maken hoe de lm1881n aan te sluiten is met elco's.
1 elco heb ik opnieuw aangesloten en het werkt nog steeds niet :'(

Nu zie ik dat er hier staat dat er een weerstand van 575Kohm in de schakeling hoort te zitten.
Het datablad zegt echter dat dit 680Kohm hoort te zijn, zo maar eens kijken of ik nog 680Kohm heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Weerstand 680 i.p.v. 575 werkt hier niet.
Het beeld wordt heel even zwart en daarna krijg ik weer de melding: cable disconnected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je hem niet op een andere monitor proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 01:00:
Kun je hem niet op een andere monitor proberen?
Kan, we hebben thuis een x aantal monitoren :P a.s.a.p. maar eens een proberen.
Maar nu ben ik natuurlijk een "pain in the ass" als ik zeg: "hij zou toch op iedere monitor moeten werken?".

Nu vroeg ik me ook af of het niet raar is om de GRB ground signalen niet op de bijbehorende AVIP pins te solderen, zoals op alle schema's te zien is.
(zal morgen ofzo wel even een mooie paint tekening maken ter illustratie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je de LM1881N wel voeding gegeven? Zonder voeding doet hij namelijk niks.

Heb je niet toevallig een foutje gemaakt op je PCB?

Ik zou deze tutorial aanhouden: http://www.xbox-linux.org...WTO#Using_a_sync_splitter die lijkt mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:21:
Heb je de LM1881N wel voeding gegeven? Zonder voeding doet hij namelijk niks.

Heb je niet toevallig een foutje gemaakt op je PCB?

Ik zou deze tutorial aanhouden: http://www.xbox-linux.org...WTO#Using_a_sync_splitter die lijkt mij het beste.
Had al gemeten of er spanning op de 1881 stond. Heb me natuurlijk aan de tutorial gehouden en heb m'n pcb al minstens 4 maal nagekeken :+
Ik zit er wel aan te denken dat de 1881 misschien defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je ook de goede 1881? Dus met die N erachter? Kijk voor de zekerheid even op het chipje, misschien heb je een verkeerde gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
nope, lm1881n ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb het zojuist geprobeerd met een andere monitor. Deze gaf aan dat ik het signaal aan moest passen naar 1280x1024 @ 60Hz. Out of range?
Dus wederom geen effect :( Ik baal hier wel enorm van.
Nu vroeg ik me ook af of het niet raar is om de GRB ground signalen niet op de bijbehorende AVIP pins te solderen, zoals op alle schema's te zien is.
(zal morgen ofzo wel even een mooie paint tekening maken ter illustratie ;) )
Pinout zoals gezien vanaf de onderkant van het mainboard
Afbeeldingslocatie: http://i952.photobucket.com/albums/ae5/siebz0r/avip-pinnumbers.png
1. Vcc
2. Audio Right
3. Audio Left
4. Audio Right GND
5. Audio Left GND
6. SP-DIF Digital Audio
7. H Sync (VGA Mode)
8. V-Sync (VGA Mode)
9. Mode Select 1
10. Mode GND
11. Mode Select 2
12. Mode GND
13. Mode Select 3
14. Mode GND
15. +12v
16. GND
17. Pin 19 GND (Red GND)
18. Variable (Blue)
19. Variable (Red)
20. Pin 18 GND (Blue GND)
21. Pin 23 GND
22. Variable (Green)
23. Variable
24. Pin 22 GND (Green GND)

Nu moet volgens Xbox Linux;
de Red ground aangesloten worden op pin 17 en dit klopt.
de Green ground aangesloten worden op pin 20 terwijl dit pin 24 moet zijn?
en de Blue ground aangesloten worden op pin 16 terwijl dit pin 20 moet zijn?

Wat er ook niet wordt verteld is dat pin 5 en 10 van de VGA connector aangesloten moeten worden op de GND. Check http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml
Mijn monitor blijft anders gewoon in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik kan je helaas niet helpen, probeer het anders eens op http://forums.xbox-scene.com/ daar zitten veel Xbox kenners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166735

kan me vaag herinneren dat ik dit in 2005 heb uitgezocht en dat een bios of een vga bios flash voor nodig was.

De refresh rate ligt op dat van een TV een stuk lager dan een monitor dus. Als je er een echte multi sync monitor aan hangt zal je vermoedelijk wel beeld krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 166735 op 06-09-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Anoniem: 166735 schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:20:
kan me vaag herinneren dat ik dit in 2005 heb uitgezocht en dat een bios of een vga bios flash voor nodig was.

De refresh rate ligt op dat van een TV een stuk lager dan een monitor dus. Als je er een echte multi sync monitor aan hangt zal je vermoedelijk wel beeld krijgen.
Zoals ik in de ts heb gezet, heb ik een cromwell bios. Ik maak ook gebruik van de lm1881n dus de sync signalen zouden toch goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je echt een ander BIOS nodig? En is dat moeilijk om te installeren op de Xbox?

Ik heb een Crystal versie, volgens mij v1.6, en heb dus ook een 2e AV kabel weten te bemachtigen, die ik ga ombouwen naar VGA kabel, zodat hij op een Dell 1704FPT (Die heeft Sync on Green _/-\o_ ) kan.

Zou ik dan ook een andere BIOS nodig hebben?

Ik heb nog een schema voor je gevonden trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lSzfOsb4iBppSBJcgq9HfEQc/full.gif

Misschien dat die wel werkt ?

Komt van http://antibeat.host.sk/vgaguide/guide.html

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:52:
Heb je echt een ander BIOS nodig? En is dat moeilijk om te installeren op de Xbox?

Ik heb een Crystal versie, volgens mij v1.6, en heb dus ook een 2e AV kabel weten te bemachtigen, die ik ga ombouwen naar VGA kabel, zodat hij op een Dell 1704FPT (Die heeft Sync on Green _/-\o_ ) kan.

Zou ik dan ook een andere BIOS nodig hebben?

Ik heb nog een schema voor je gevonden trouwens:
[afbeelding]

Misschien dat die wel werkt ?

Komt van http://antibeat.host.sk/vgaguide/guide.html
Andere BIOS is nodig zover ik overal heb gelezen, dit kan op een 1.6 redelijk makkelijk met een modchip. Er was altijd een modchip voor 6 euro ofzo. Hier heb ik mijn 1.6 Xbox ook mee omgebouwd.
Tot en met de 1.5 kon je de EEPROM rewritable maken door op het moederbord 2x2 pinnen door te verbinden.

Het schema wat je in je post hebt gezet is trouwens met een lm1881n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Siebz0r schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:29:
[...]

Andere BIOS is nodig zover ik overal heb gelezen, dit kan op een 1.6 redelijk makkelijk met een modchip. Er was altijd een modchip voor 6 euro ofzo. Hier heb ik mijn 1.6 Xbox ook mee omgebouwd.
Tot en met de 1.5 kon je de EEPROM rewritable maken door op het moederbord 2x2 pinnen door te verbinden.

Het schema wat je in je post hebt gezet is trouwens met een lm1881n.
Grrr waarom perse weer een modchip? Hij is nu al gesoftmod, dus dan moet ie weer open, en moet ik weer solderen.

Maarja laten we het daar verder maar niet over hebben, ik (en jij waarschijnlijk ook niet) wil geen ban riskeren :P

En dat dat schema met een LM1881N is, weet ik, hij was ook voor jou bedoeld. Want je hebt het nogsteeds niet werkend toch?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-09-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
nope, werkt nog steeds niet. :'(

Een ban riskeren omdat we het over een modchip hebben? Mag dat niet op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het algemeen beleid #consoles Denk het niet dus. En ook al gebruiken wij de modchip/softmod voor heel wat anders, je kunt er ook illegale dingen mee, dus het is beter als we het er niet meer over hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ah zo, tja.. ik heb overal cromwell op staan :P dat mag wel neem ik aan, aangezien je hier geen spellen mee kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166735

Luister, de xbox 1 is gemaakt om RGB uit te sturen, met de bedoeling een tv aan te sturen via scart etc, dat zou dan H 15.75 KHz of iets in die richting moeten zijn. Een CRT monitor begint met een beetje geluk rond de 30 KHz LCD monitors vaak op 60 KHz.

Als jou sync separator werkt (wat je kan controleren) En je hebt RGB is er niets mis met het schema verder, maar als jouw xbox 15 KHz staat uit te sturen doet jouw LCD monitor daar niets mee en krijg je een out of range melding.

Stel even voor de goede orde dat het alternatiever firmware in je mod chip het G-force 3'tje zo gek kan krijgen om met 60 a 75 Khz uit te sturen, moet je hem dat dan niet ergens vertellen? Via een pin combi weet de xbox wat voor kabel er aan hangt een vga modes maakte daar afaik geen deel van uit.

Er word overigens op de site waar je het schema vandaan hebt dat je een VGA bios nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 166735 op 09-09-2009 16:29 ]

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Anoniem: 166735 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:03:
Luister, de xbox 1 is gemaakt om RGB uit te sturen, met de bedoeling een tv aan te sturen via scart etc, dat zou dan H 15.75 KHz of iets in die richting moeten zijn. Een CRT monitor begint met een beetje geluk rond de 30 KHz LCD monitors vaak op 60 KHz.
Hier staan de specificaties van mijn monitor. Mijn monitor kan 31kHz aan?
Als jou sync separator werkt (wat je kan controleren) En je hebt RGB is er niets mis met het schema verder, maar als jouw xbox 15 KHz staat uit te sturen doet jouw LCD monitor daar niets mee en krijg je een out of range melding.
Op deze pagina staat dat er een VGA output van 31kHz is. (Ja ik weet het "there is no vga output", wel met een VGA bios)
Stel even voor de goede orde dat het alternatiever firmware in je mod chip het G-force 3'tje zo gek kan krijgen om met 60 a 75 Khz uit te sturen, moet je hem dat dan niet ergens vertellen? Via een pin combi weet de xbox wat voor kabel er aan hangt een vga modes maakte daar afaik geen deel van uit.

Er word overigens op de site waar je het schema vandaan hebt dat je een VGA bios nodig hebt.
VGA bios staat er al lang op ;) Cromwell 2.40-r2 de pinnen die ik door zou moeten verbinden zijn 9&10 en 13&14 (volgens mijn pinout uit dit topic).
ook zo:
If you are using Cromwell as your BIOS to boot Linux you will get VGA support immediately after power-on. Cromwell will detect a VGA cable if it has a cable Id of "2" and switch to a resolution of 800x600 @ 56 Hz which should work on any VGA monitor.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb gisteren avond 2 nieuwe lm1881's besteld hopelijk werkt de schakeling wel met 1 van deze 2.
Iemand anders hier misschien nog iets mee gedaan?
offtopic:
topic revival :)

• ThinkPad
Njaa ik wou er mee bezig, maar mijn Xbox Crystal is blijkbaar niet zo geschikt hiervoor, omdat die een andere chipset heeft.

En de Xbox is nu van m'n broertje, die geen Sync On Green capabele TFT heeft, dus hangt ie gewoon aan z'n TV.
Pagina: 1