Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3e PSU dood in 3 jaar tijd.. enig idee waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Zoals de TT al zegt is mijn 3e PSU dood gegaan in 3 jaar tijd.
1e was een Antec, geen idee welke.
2e was een Antec Phantom 500
3e was een Tagan TG500-U35

Ik ben van plan een 4e PSU te kopen maar ik kan de oorzaak van het falen niet vinden en dat lijkt me toch wel fijn om te weten voor ik die 4e ook sloop.

Specs:
Asus P5B deluxe mobo
E6700 core duo, (stock speed)
2x 2GB Corsair XMS2-6400 mem (stock)
Geminii 2 CPU cooler met daarop 2x120mmfans
Ati 4870 op stock
(Nvidia 7800gtx zat er in toen PSU 1 en 2 dood gingen)
3x 320GB harddisks op sata
DVD spelertje
X-fi gamer soundcard.
CoolerMaster Stacker met daarin 4x120mm en 2x80mm fans.

Alles zit aangesloten op een netjes geaard stopcontact, de stekdoos die ik gebruik heeft overspanningsbeveiliging. Enige wat er ook nog op zit is de TV. Wasmachine en zo zit op een andere groep.
Het enige wat ik kan bedenken is:
- zou het kunnen zijn dat ik teveel fans in de kast heb?
- de psu zit onderin de case, de fan van de PSU zuigt dus het stof van de grond aan, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Ik hou mijn computer netjes en schoon, ik stofzuig hem regelmatig en dan hou ik de fans stil zodat ze niet met 3000rpm gaan draaien als ik ze stofzuig...
De PSU's zagen er allemaal nog schoon uit, zeker de Phantom die passief gekoeld was.
Airflow in de case is goed, de fans draaien allemaal op 800rpm maar achteraan de case voel je echt wel een sterke wind.
Aozla gezegd overclock ik niks en alles temps zitten op mooie waardes, cpu komt niet boven de 50, GPU niet boven de 80 etc etc.

Het is me echt een raadsel hoe ik er 3 heb kunnen ploffen en ik denk dat ik er bij mijn vorige computer (totaal andere bak) ook al een gesloopt heb.
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarom vraag je geen garantie aan en koop je elke keer een nieuwe? Ook als je garantie van een jaar verlopen is heb je nog grote kans op reparatie of vervanging hoor. :)

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 11:50
Klinkt misschien gek maar woon je midden in de stad of buiten in een boeren dorp? Want ik heb van iemand keer gehoord dat het in de stad wel constant 230v is maar op het platte land kan het nog wel eens verschillen denk dan aan 220 t/m 240 Volt. M'n pa had hier namelijk ook problemen mee bij z'n vorige pc. (ik heb zelf nergens last van).

Ik vind het zelf wel heel raar en ik weet zelf ook niet als het klopt maar met mijn cooler master 700w heb ik nergens last van.

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Die schommeling van 220 t/m 240 volt moet je PSU wel aankunnen hoor. Wat wel kan, is dat je stoppenkast dicht bij zijn limiet zit. Bijvoorbeeld als de droger magnetron en electrisch fornuis tegelijk aan zijn op 1 stop/zekering. Ik zelf heb het wel als ik mijn dikke stofzuiger aanzet, dan zie het licht even flikkeren. Dat is niet zo gezond voor je electrische apparaten.

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 11:50
Axeor schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:48:
Die schommeling van 220 t/m 240 volt moet je PSU wel aankunnen hoor. Wat wel kan, is dat je stoppenkast dicht bij zijn limiet zit. Bijvoorbeeld als de droger magnetron en electrisch fornuis tegelijk aan zijn op 1 stop/zekering. Ik zelf heb het wel als ik mijn dikke stofzuiger aanzet, dan zie het licht even flikkeren. Dat is niet zo gezond voor je electrische apparaten.
Daar hebben wij hier niet echt last van. Dat gebeurt alleen wanneer we bijv het las apparaat aan zetten of zo'n grote slijp tol.

• Noin
Ik woon in een groot dorp, 30.000 inwoners en ergens in het midden.
Nooit last van knipperende lampen of zo (iets waar mijn ouders bij hun zelfbeun-electricien wel last van hadden...)

Garantie claim ik wel dat is het probleem niet :)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 15:52
Zelf ben ik geen fan van Antec voedingen die standaard in de kast zitten. Deze hadden paar jaar geleden de neiging rond een jaar gebruik stuk te gaan. Misschien dat het nu anders is?

Weet je zeker dat de fan van de voeding niet stil zweigend stuk is gegaan? Dat is namelijk bij mij met een huntkey gebeurt. Ik kwam erachter dat in de pc toch wel redelijk warmer was dan normaal. Dag later was het poef voordat ik een nieuwe fan binnen had.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:23

Dark

who tweaked the light?

Om er meer over te zeggen had je even sectie moeten verrichten op de dode psu :) ... wat is er precies kapot gegaan? welke trap heeft het begeven? als nou 3x het input filter stuk was zou het toch best een spanningspiek kunnen zijn oid... en als het 3x de eindtrap was een sluiting... of bv. slechte condensators, zou kunnen duiden op te weinig koeling of belasting op het randje, of gewoon slechte condensators ;)

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Noin schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:37:
Ik hou mijn computer netjes en schoon, ik stofzuig hem regelmatig en dan hou ik de fans stil zodat ze niet met 3000rpm gaan draaien als ik ze stofzuig...
Stofzuigen is niet aan te bevelen i.v.m. statische elektriciteit. Ik weet niet of het daarvan komt, maar het zou kunnen

• Noin
Ok met gevaar voor eigen leven want ik be zo a-technisch als maar zijn kan...

Bovenaanzicht van de psu, links onder zie je dat alles een beetje scheef staat. Ik ka niks zien wat echt zwart is of zo. Het gele schuim is gebroken maar is volgens mij alleen een soort isolatielaag (?)
http://i27.tinypic.com/35ddagh.jpg

Zij aanzicht van de psu, wederom links onder waar het gele schuim zit daar stinkt de psu echt enorm.
http://i29.tinypic.com/zo73ox.jpg
Let oop op dat het net i alsof de linker kant van de behuizing naar buiten wordt gedrukt door iets onder dat printje. Ik durf hem niet verder open te maken omdat ik net al een klein schokje kreeg dacht ik.

Iemand zoiets al ooit gezien?

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:00
Hij zat hopelijk niet aangesloten toen je hem open maakte? :P Schokje kan alleen statische elektriciteit zijn anders.

• Noin
Zo technisch ben ik nog wel dat ik een voeding niet open maak met de stekker er in (8>

• Dark

Dark

who tweaked the light?

dus het gedeelte dicht bij de stekker aansluiting stinkt? dat is meestal idd het filter wat de binnengekomen stroom moet normaliseren... het kan ook wat anders zijn, maar dat gedeelte bij 3psu's stuk is gegaan, is het misschien verstandig om zelf een piekspannings filter te installeren...

http://www.hardwaresecrets.com/article/327 <- linkje naar uitleg hoe een psu werkt...

[ Voor 13% gewijzigd door Dark op 16-08-2009 22:32 ]

• Noin
Eehh zo'n piekspannings regelaar is gewoon te koop hoop ik dan?
Ik heb een stekdoos met daarop een apparaatje wat 'uitslaat' net zoals een aardlekschakelaar.
Maar die zit er al jaren tussen...

Op de 2e foto, zie je dat het linkjs onder allemaal niet meer zo netjes aansluit.
Daar stinkt het maar ik zie niks wat echt fysiek stuk is.
Geen brandplekken of zo, een vloeistof, niks, alleen meur.

[ Voor 34% gewijzigd door Noin op 16-08-2009 22:56 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Cheezus

Luiaard

Forcepoint schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:35:
Hij zat hopelijk niet aangesloten toen je hem open maakte? :P Schokje kan alleen statische elektriciteit zijn anders.
Nooit van elco's gehoord?

Die grote zwarte ronde dingen zijn een soort batterijen waar spanning op blijft staan totdat ze ontladen worden. Dit gebeurd op den duur vanzelf wel maar als je net de stekker eruit hebt getrokken en meteen de voeding open hebt gemaakt heb je kans dat er nog een dikke 350 volt op staat.
Als je dit met je vinger kortsluit heb je een mooi brandspoor op/in je vinger (ervaring :P).

Verwijderd

Je kunt deze surgeprotector proberen, maar bij een fatsoenlijke voeding is zoiets al ingebouwd.
http://www.azerty.nl/8-68...mpiek.html?tab=tech_specs
Misschien gaan je voedingen stuk omdat je alle 6 fans op 1 molex hebt zitten, maar daar zijn de heren technici het nog niet over eens.

off-topic maar ik moet het gewoon vragen:
waarom hang je je ondergoed aan je tv op die 2e pic ? :+

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 04:13:
off-topic maar ik moet het gewoon vragen:
waarom hang je je ondergoed aan je tv op die 2e pic ? :+
:D _/-\o_ een rood (baywatch) badpak ? :+

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 04:13:
Misschien gaan je voedingen stuk omdat je alle 6 fans op 1 molex hebt zitten, maar daar zijn de heren technici het nog niet over eens.
Really? Normale fans trekken zo'n kwart ampere. 6 normale fans trekken dus zo'n 1,5 ampere, laten we van 2A uitgaan. Dit kan makkelijk op een enkele molex, een videokaart/moederbord trekt veel meer stroom door zo'n pinnetje.
Als er teveel stroom door een connector zou gaan zal deze warm worden en op den duur zelfs gaan smeulen.
Zolang je molex er niet zo uitziet is er niks aan de hand:
Afbeeldingslocatie: http://forums.legitreviews.com/images/psu/1.jpg

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 15:52
Kan je ergens check of de fan van de voeding nog werkt? Als die niks meer doet is het meest waarschijnlijk een gevalletje van oververhitting geweest.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 14:32
Forcepoint schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 21:35:
Kan ook makkelijk uit die dikke condensators komen hoor :P

Edit: overigens kun je ze geloof ik ontladen door je powerbutton terwijl de voeding niet aangesloten is iets van 10 secs ingedrukt te houden. Weet niet of dat met alle voedingen werkt tho, maar het stond in de handleiding van een modulair ding wat ik al tijden gebruik.

[ Voor 31% gewijzigd door Noxious op 17-08-2009 12:11 ]

• Noin
Zo'n afgefikte stekker heb ik niet gehad en zit er ook niet aan.
De fan van de voeding draait nog dus dat lijkt me geen probleem.
Ontladen door de power button is een goed idee dat ga ik de volgende keer iig ook doen, kwaad kan het zeker niet.

Ik zit nu naar een nieuwe computer te kijken met een GTX295 er in en het valt me op dat ze daar minimaal 650W aan PSU aanbevelen. Aangezien ik echt super vaak game denk ik dat ik eens een PSU van 850W erin frot dan kan dat het probleem niet meer zijn.
Sterker nog: ik heb deze net gekauft, de HX850 van Corsair.
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18812&page=3
Ben benieuwd hoe lang deze heel gaat blijven.

En plasmatv's zijn excellent om badpakken te drogen ja.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
Ik had in mijn oude Pc (P3-800) ook een keer gehad dat mijn PSU dood ging. Ik heb het geprobeerd te achter halen (open schroeven). toen vond ik dat de zekering kapot was (ik was 9 dus weer geen specs meer xD). Maar als ik nu de oorzaak bekijk, lijkt het er op dat ik mijn psu onder een te zware (piek) spanning zette (door mijn pc op een blokje te koppelen met z'n centrale aan-uit schakelaar). Nu ik het altijd onder de 230V/16A laat staan, heb ik daar niet meer last van. Dus haal jij 'geregeld' het stroom (lees: spanning) van je PSU, zo niet, dan maken 1 van je fans sluiting. Wat ook regelmatig gebeurt (tis massa productie, die fans dus daar zitten wel eens fouten in)

Maar wat ik me nu bedenk trekken je usb dingentjes (je cam enzo) niet te veel stroom ^^? of heb je daar ook nooit iets aan hangen?

ik hoop dat je er wat mee kan,

Met vriendelijke groet =)

[ Voor 8% gewijzigd door Luukje01 op 18-08-2009 21:07 ]

• Noin
Ok vandaag ging bijna mijn nieuwe PSU ook dood maar ik weet nu waar het aan ligt...
Nieuwe Corsair TH850 voeding gekocht, netjes ingebouwd en hop alles werkte.

Lekker gamen tot het wat later begon te worden dus ik de hoofdtelefoon tevoorschijn gehaald.
Stop de plug in de breakout-box van de X-Fi en .. niks gebeurde..
Geen geluid op de hoofdtelefoon... speakers bleven gewoon aan (die staan op 'auto-mute if headphone detected')

Ikke aan die break-out box prutsen, knalt de automatische stop van mijn nieuwe stekdoos (wauw wat een uitvinding!)
Ik zo: wtf? Stop weer aan gezet, weer aan de break-out box gefriemelt, *PANG*
Dus ik heb de BObox er maar uit gegooid, alleen de Xfi kaart laten zitten en alles werkt nu prima. Alleen geen hoofdtelefoon dus de buren zullen wel flink over de zeik zijn.

Als ik nog wat nieuws heb kom k het melden maar op dit moment ziet het eruit als een problem detected en solved :)
Pagina: 1