Toon posts:

Waarom BREIN nog serieus nemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Redactie,

Waarom komt iedere scheet die BREIN of Tim laat op de frontpage terecht? Waarom deze man nog serieus nemen als hij continu loopt te verkopen dat het downloaden van muziek en films illegaal is terwijl dit (vooralsnog in ieder geval) nog gewoon legaal is?

Juist door al deze media aandacht krijgen zijn argumenen kracht terwijl ze feitelijk nergens op slaan. Het aantal nieuwsberichten over deze man en de organisatie is explosief toegenomen de laatste tijd. Vrijwel dagelijks wordt er alweer iets geplaatst.

Binnen de doelgroep van Tweakers (maar daar kan ik altijd naast zitten natuurlijk) lijkt het me dat er juist veel tegenstanders van BREIN te vinden zijn. Waarom dan steeds maar weer hetzelfde verhaaltje posten met dezelfde 300 reacties?

Mijn vraag is dus: Waarom nemen we deze man nog serieus en schenken we hem al deze aandacht?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De man vertegenwoordigd een bepaalde instantie welke toch wel een bepaalde invloed uitoefent in ons land. Dus dan is het logisch dat het als nieuws opgevat wordt. Los van de inhoudelijke waarde die je aan zijn uitspraken zou moeten hechten.

Vind ik dan.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:52:
Waarom komt iedere scheet die BREIN of Tim laat op de frontpage terecht?
Omdat het nieuws is? :?

Verder met RoD. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pven op 16-08-2009 17:54 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Mijn idee, kijken of doodzwijgen werkt.

• pven
  • Niet online
it0056 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:55:
Mijn idee, kijken of doodzwijgen werkt.
Ik persoonlijk vind het echt onzin dat een nieuwssite bepaalde dingen bewust niet gaat melden om te kijken of de betreffende persoon/instantie dan anders gaat acteren. 8)7

Verwijderd

naja, bijna elke niews item gaat over hetzelfde , bij dat kuiken (iedere keer iets roepen wat uiteindelijk op hetzelfde neer komt)

nieuws item's prima, maar wordt er onderhand ook wel een beetje moe van (ja ik hoef het niet te lezen weet ik)

maar om nou elkens keer het zelfde verhaaltje te typen ,voor op de frontpage, er zit eigenlijk weinig variatie meer in :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 17:58 ]

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:57:
maar om nou elkens keer het zelfde verhaaltje te typen ,voor op de frontpage, er zit eigenlijk weinig variatie meer in :P
Het kan aan mij liggen, maar het is zeker niet iedere keer hetzelfde verhaaltje. Eerst wordt er een rechtszaak aangespannen tegen TPB, daarna meldt Kuik dat hij vindt dat notoire downloaders afgeknepen moeten worden. Dat staat toch los van elkaar? :?

Verwijderd

Wel frappant dat de artikelen - ondanks hun vermeende afwezige nieuwswaarde wegens herhaling - steeds te artikelen zijn waar de meeste reacties op zijn. De reacties zijn - vrijwel allemaal- negatief, maar niet zozeer om het gebrek aan nieuwswaarde, maar omdat de reageerders het er niet mee eens zijn.
Volgens mij moet de conclusie maar zijn:
Nieuwswaarde: Ja
Interesse: Ja
Dezelfde mening als het gros van het T.net publiek: Nee

Lijkt me niet voldoende reden om het nieuws niet te posten.

het verbaast me overigens bijzonder hoe zeer de stichting Brein op de zieltjes van de reageerders (en ook de TS?) heeft getrapt om iedere keer weer de stortvloed van negatief getinte (frontpage-)posts te bereiken. Ongelovelijk hoe een aanval op het downloaden met beide handen aangegrepen wordt om te reageren alsof het een persoonlijke aanval van Brein naar de reageerders is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 18:04 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:00:
Wel frappant dat de artikelen - ondanks hun vermeende afwezige nieuwswaarde wegens herhaling - steeds te artikelen zijn waar de meeste reacties op zijn. De reacties zijn - vrijwel allemaal- negatief, maar niet zozeer om het gebrek aan nieuwswaarde, maar omdat de reageerders het er niet mee eens zijn.
Volgens mij moet de conclusie maar zijn:
Nieuwswaarde: Ja
Interesse: Ja
Dezelfde mening als het gros van het T.net publiek: Nee

Lijkt me niet voldoende reden om het nieuws niet te posten.
Precies :) Volgens mij was een van de TPB-artikelen degene met de meeste reacties ooit op een nieuwsartikel. Dat zegt toch wel wat.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
@trroads:
Waarom komt iedere scheet die BREIN of Tim laat op de frontpage terecht?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat Tim wel eens een scheet laat, die we niet melden op de frontpage ;)
Waarom deze man nog serieus nemen als hij continu loopt te verkopen dat het downloaden van muziek en films illegaal is terwijl dit (vooralsnog in ieder geval) nog gewoon legaal is?
In dit interview beweert hij dit niet; hij zegt dat het uploaden illegaal is. En het downloaden van software die inbreuk maakt op auteursrechten. Iets dat - voor zover ik weet - strookt met de huidige wetgeving.
Het aantal nieuwsberichten over deze man en de organisatie is explosief toegenomen de laatste tijd. Vrijwel dagelijks wordt er alweer iets geplaatst.
Niet helemaal. We melden zelden 'los' van rechtszaken iets over Brein. Vaak gaat het over de rechtszaken tegen TPB en Mininova; zaken die zo nieuwswaardig zijn dat het NOS Journaal er zijn uitzending om 8 uur mee heeft geopend - en voor ons zijn deze rechtszaken ook belangrijke nieuwsitems, omdat het veel lezers interesseert.
Mijn vraag is dus: Waarom nemen we deze man nog serieus en schenken we hem al deze aandacht?
Brein heeft - hoe je het ook wendt of keert - internationaal de aandacht getrokken met de rechtszaken van dit jaar. En als TPB het warm krijgt van Brein, dan heeft deze stichting kennelijk een bepaalde invloed.

De vraag of de media deze stichting groot maken door de aandacht, is voor ons niet relevant; wij beoordelen nieuws keer op keer met de vraag: is dit nieuws wat onze lezers interesseert? En het antwoord in dit geval is wmb een overduidelijk 'ja'. Niet alleen is het inhoudelijk een plan dat de aandacht trekt, maar het feit dat het artikel zoveel wordt gelezen en er zoveel op wordt gereageerd, toont wmb aan dat er interesse voor is (alhoewel het verwachte aantal pageviews voor T.net nooit een doorslaggevend argument is om een artikel wel of niet te publiceren).

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 16-08-2009 18:13 . Reden: typo en overbodige zinnen weggehaald ]

Verwijderd

pven schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:58:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar het is zeker niet iedere keer hetzelfde verhaaltje. Eerst wordt er een rechtszaak aangespannen tegen TPB, daarna meldt Kuik dat hij vindt dat notoire downloaders afgeknepen moeten worden. Dat staat toch los van elkaar? :?
ja dat artikel wel ja, maar dit artikel gaat over wat HIJ vindt , nu zijn er vast meer mensen die wat vinden , maar om dat nu iedere keer op de frontpage te zetten ?

morgen zegt die weer dat ftd totaal illegaal bezig is, ga er dan weer een artikel aan spenderen ?

• pven
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:11:
[...]

ja dat artikel wel ja, maar dit artikel gaat over wat HIJ vindt , nu zijn er vast meer mensen die wat vinden , maar om dat nu iedere keer op de frontpage te zetten ?
Geef dan eens een paar artikelen aan waarin het alleen om Kuik zijn eigen mening gaat. :?
morgen zegt die weer dat ftd totaal illegaal bezig is, ga er dan weer een artikel aan spenderen ?
Zie Arnoud zijn verhaal.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:52:
Jij hoeft deze man niet serieus te nemen, maar dat neemt niet weg dat wij zijn uitspraken qua nieuwswaarde wél serieus nemen. Kuik is de spreekbuis van Brein, Stichting Brein is - of je het nu leuk vindt of niet - een speler van formaat mbt auteursrechten en de ontwikkelingen binnen deze markt. Daar berichten wij dus over. Punt.
Pagina: 1