Ik heb sinds 2 maanden een Acer Aspire 5530G, Ik heb er een maand lang vista op gehad en gamen ging perfect nergens last van. Nu heb ik sinds een paar weekjes XP erop gezet en nu word mijn CPU veel te warm. Zelfs zo warm dat de laptop gewoon uitvalt. Ik heb de temperaturen gemeten en de CPU was ongeveer 60 graden in idle en toen ik ging gamen erop schoot hij omhoog naar 85 graden. Ik testte het wel met crysis ik weet niet of dat uitmaakt? Maar 25 graden hoger lijkt me toch niet al te best? Ik heb al zon koeling ding besteld voor 50 euro maar, is dit een productiefout in de laptop? En ik kan me niet voorstellen dat er al stof in de laptop zit na 2maanden... Of is dit heel gewoon? Ik hoop dat jullie meer weten want ik wil dit ding niet kapot hebben.
Zo te lezen ben je de specifieke driver/programmatuur voor de aansturing van de actieve koeling vergeten te installeren onder XP.
Verwijderd
hoor je de fan ook draaien? dat mis ik nog in de startpost, als je die niet hoort, zou je eens kunnen kijken /luisteren of je die hoort draaien,
normaal moet die wel aardig herrie maken als je cpu 85 graden wordt
normaal moet die wel aardig herrie maken als je cpu 85 graden wordt
Ja ik hoor de fan wel draaien, driver vergeten.. dat zou kunnen ik zal even kijken wat ik nog moet installeren. alleen weet ik niet zo 123 welke de koeler driver is.. ik wilde meeste drivers niet installeren omdat het onzin was..
edit: nou ik heb gekeken op de acer site alleen ik zie geen koeling driver?!?
edit: nou ik heb gekeken op de acer site alleen ik zie geen koeling driver?!?
[ Voor 15% gewijzigd door Proxzor op 16-08-2009 15:35 ]
zal waarschijnlijk een onderdeel zijn van moederbord drivers
Het kan veel verschil maken per game. Welke game speelde je op Vista? Verder zit het koel schema in de bios, als ik mij niet vergis. Heeft je laptop officiele XP ondersteuning?Chubz schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:23:
Ik heb sinds 2 maanden een Acer Aspire 5530G, Ik heb er een maand lang vista op gehad en gamen ging perfect nergens last van. Nu heb ik sinds een paar weekjes XP erop gezet en nu word mijn CPU veel te warm. Zelfs zo warm dat de laptop gewoon uitvalt. Ik heb de temperaturen gemeten en de CPU was ongeveer 60 graden in idle en toen ik ging gamen erop schoot hij omhoog naar 85 graden. Ik testte het wel met crysis ik weet niet of dat uitmaakt? Maar 25 graden hoger lijkt me toch niet al te best? Ik heb al zon koeling ding besteld voor 50 euro maar, is dit een productiefout in de laptop? En ik kan me niet voorstellen dat er al stof in de laptop zit na 2maanden... Of is dit heel gewoon? Ik hoop dat jullie meer weten want ik wil dit ding niet kapot hebben.
Life is what you others make it.
ik speelde GRID veel op vista, hoe kan ik zien of mijn laptop officiele XP ondersteuning heeft? lijkt me wel toch..falling_down schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:48:
[...]
Het kan veel verschil maken per game. Welke game speelde je op Vista? Verder zit het koel schema in de bios, als ik mij niet vergis. Heeft je laptop officiele XP ondersteuning?
edit: nou ik heb wat drivers geinstalleerd maar hij word nog warm... ik snap niet hoe dit kan
[ Voor 10% gewijzigd door Proxzor op 16-08-2009 16:18 ]
Verwijderd
->
Anyway, een laptop heeft apparatuur op elkaar gepropt in een bijzonder kleine ruimte.Ik heb al zon koeling ding besteld voor 50 euro
Die apparatuur komt een aardig eind in de buurt van de prestaties van een desktop pc.
Als je die 2 feiten bij elkaar optelt kom je eigenlijk automatisch bij een warme laptop
Ik heb een Toshiba A300 met een HD3650 als videokaart en die wil ik ook niet op mn schoot hebben als ik zit te gamen. Laptops worden nou eenmaal warm, niets aan te doen (tenzij je er inderdaad een notebook cooler onderlegt).
Dat hij uitvalt van de hitte is echter niet helemaal de bedoeling (kwestie van lezen, *kuch*).
Als je nog garantie hebt zou ik gewoon contact met de leverancier opnemen want het lijkt erop dat het koelblok niet helemaal jofel is waardoor de fan kan blijven blazen wat hij wilt maar er nooit alle warmte uitkrijgt (komt vaak voor bij laptops).
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 14:50 ]
Ik heb t zelfde gehad met een aspire 5672 van (onderhand al weer) 3 jaar oud. Koel pasta (als je t zo kan noemen leek meer op uitgeharde klei
) vervangen door Arctic Silver 5 en alle problemen waren verdwenen (had er al last van sinds aankoop is ook al meerdere malen teruggestuurd geweest maar niks aan gedaan dus...). Overigens heb ik ook een notebook cooler.
Verwijderd
Zijn de problemen gestart na de installatie van XP? Heb je je CPU usage al eens gecontroleerd wanneer het systeem idle (zou moeten) zijn? Ik heb al eens dergelijk gedrag gezien omdat een processje op de achtergrond vrolijk CPU aan het vreten was, op zoek naar een USB device dat er niet meer aan hing.
CPU usage valt mee,Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:36:
Zijn de problemen gestart na de installatie van XP? Heb je je CPU usage al eens gecontroleerd wanneer het systeem idle (zou moeten) zijn? Ik heb al eens dergelijk gedrag gezien omdat een processje op de achtergrond vrolijk CPU aan het vreten was, op zoek naar een USB device dat er niet meer aan hing.
Bovendien heb ik niet meer dat hij uitgevallen is. En nu met cooling padje valt het mee
Bijna alle laptops die ik heb gehad krijg ik wel op het punt dat ze uitvallen door te hoge temps, mn huidige MSI EX630 haalt de 109 graden op de cpu, mn MSI M673 haalde 119 op de videokaart met gemak. (Na 6x RMA vonden ze het genoeg en gaven ze me de ex630, die ook al weer 2 rma's op zn naam heeft staan).
Wat kan je er aan doen? Zo'n cooling pad werkt meestal wel aardig, maar ook genoeg ruimte overlaten rond de laptop scheelt bakken. Let er ook op dat je eens in de zoveel tijd de laptop van binnen schoonmaakt, (en dan de koeler even eraf schroeft, want tussen de koeler en de koelribben zit meestal een "blok" van stof).
(Dit is overigens van een 17 inch acer aspire, vrij recente serie, 4 maand oud. Laptops + Vloer + op een bed liggen = stoffig.)
Busje perslucht kan overigens ook geen kwaad, als je dat 1 keer per maand gebruikt ben je ook van het gezeur af.
De koelpasta zou ik niet zelf vervangen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk je garantie kwijt.
Wat kan je er aan doen? Zo'n cooling pad werkt meestal wel aardig, maar ook genoeg ruimte overlaten rond de laptop scheelt bakken. Let er ook op dat je eens in de zoveel tijd de laptop van binnen schoonmaakt, (en dan de koeler even eraf schroeft, want tussen de koeler en de koelribben zit meestal een "blok" van stof).
Busje perslucht kan overigens ook geen kwaad, als je dat 1 keer per maand gebruikt ben je ook van het gezeur af.
De koelpasta zou ik niet zelf vervangen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk je garantie kwijt.
Pagina: 1