Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:21
Er zullen vast meerdere topics hiervan lopen, maar ik zit vast. Ik heb op google gezocht, op de Apple site, op diverse fora, hoe ik nu kan delen vanaf de Mac naar Windows.

Wanneer ik kijk, onder Windows in explorer of Finder op de mac, zie ik wel de andere computer. Vanuit windows, als ik mijn Mac aanklik, dan duurt het even, en komt enkel maar de printer tevoorschijn, maar geen shares, ook krijg ik geen 'popup' om een gebruikersnaam oid in te vullen.

Ik draai OSX 10.5

Hier mijn Windows instellingen (Vista):

- Firewall uit
- Werkgroep: WORKGROUP
- Netwerkinstellingen op 'Thuisnetwerk' (dat is alles open als ik me niet vergis).

Op mijn Mac

- Firewall uit
Bij 'sharing' 'File Sharing' aangeklikt, en mijn public folder lees en schrijfbaar gemaakt voor iedereen. Bij de options knop heb ik 'delen via AFP' en delen via SMB aangezet, ook staat hier mijn account bij geplaatst.

Bij 'network' heb ik onder Workgroup ook op WORKGROUP gezet, en als laatste heb ik bij 'account' het Guest Account ingesteld op 'sharing only'.

Ik kom er even niet meer uit, ik heb vanalles geprobeert, maar het wil om een bepaalde reden niet. Weet iemand hoe ik wel kan delen naar Windows? Dus een folder, ipv enkel dat hij de 'printermap' toont (terwijl ik dan weer geen printer heb geshared).

Alvast bedankt.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

ik ben niet de enige :)

Ik heb last van exact hetzelfde probleem, alle windows computers zien elkaar prima en zien ook mijn MacBook. Maar ook alleen de printer.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:27
Je moet juist je gast-account helemaal uitzetten. In dat geval krijg je een login window te zien op het moment dat je verbinding maakt met je mac, waarin je je username + wachtwoord (zoals gebruikt op de mac) kan invullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het probleem met windows dat alleen maar de printermap weergegeven wordt (Die map is trouwens geen echte bestaande map aan de Mac-kant, maar windows weet niet beter) is dat windows zodra je klikt, begint met het proberen te verkrijgen van een lijst van shares (= mappen / printers) met guest access. Dan komt ie de printermap tegen (want zo is Mac OS X standaard geconfigureerd) en dan laat ie die zien, en dat is dan dat.

Je oplossing kan een van de volgende zijn:

- Type de complete URL naar je gedeelde map: \\ip-van-je-mac\sharenaam deze is te vinden in Sharing/Delen @ Mac OS X

- Ga naar je smb.conf (/etc/smb.conf) en voeg daar handmatig een guest share toe (google voor informatie; samba is het serverpakket op Mac)

- Zet guest sharing uit, en voeg een specifieke map toe om te delen en gebruik die voortaan.

Je moet het niet als een 'feature' zien dat windows alles zomaar laat zien, dat is meer een beveiligingsprobleem :) Dat het op Mac niet gebeurt is misschien in het begin onhandig, maar wel veiliger en over het algemeen 'beter' qua gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 21:34
En mocht het een eenmalig probleem zijn, dan kun je ook een commandpromt openen en het volgende typen:

code:
1
net use \\naamvanjemac /user:"je gebruikersnaam"

en vervolgens het wachtwoord intypen.. als je nou weer naar de share gaat, staan alle mappen er wel :P

Andersom heb ik het trouwens ook wel een keer gehad, een machine met windows xp, waarop je met een andere windows client moest inloggen om bestanden te zien, maar de mac trekt zich er niks van aan en toont rustig alle shares + inhoud :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 10:41
En anders kun je altijd nog Sharepoints installeren.
Handig programmaatje om shares aan te maken voor zowel AFP als SMB. Werkt on-the-fly. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Dankzij de hulp van dit topic zien de windoos computers nu mijn MacBook maar ik moet dan gebruikersnaam + wachtwoord invullen. Echter het invullen van de gebruikersnaam + wachtwoord van mijn Mac wilt niet werken :?

Wat moet ik daar dan invullen?

Scientia potentia est

Pagina: 1