Verwijderd

Topicstarter
Doordat mijn huidige PC de geest heeft gegeven en zoals altijd financieel gezien het verkeerde moment ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing (veel voor weinig ;-) ), maar probeer nog wel de bruikbare onderdelen te gebruiken. Heb een HTPC behuizing die ik wil houden zodat ik ben gebonden aan een mATX of mITX bordje. Een maatje van mij heeft nog een videokaart MSI Geforce 9400GT 512 Mb PCIe x16 liggen die ik zo kan krijgen.

Wat ik met mijn Pctje doe is voornamelijk ms office toepassingen, foto's bekijken, dvd kwaliteit films afspelen en internetten. Doordat de oude pc geen Hd/blueray films kon afspelen is dit nu wel een gewilde feature.

Nu is mijn vraag als ik een Asus p5kpl-am moederbordje aanschaf met een dualcore E5200 processor en 2gig DDR2 geheugen kan ik dan een film in Hd kwaliteit afspelen van mijn hdd?
Of is de videokaart van onvoldoende kwaliteit en moet ik naar een type Asus P5N7A-VM moedrbord.

Alvast bedankt voor jullie reacties

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Nee, dat moederboerd is gewoon goed in combinatie met die videokaart :)

Die 9400GT is beter dan die 9300 van die P5N7A-VM.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je bij het gebruik van de externe videokaart perse een PCIe 2.0 slot nodig voor het afspelen van blu-ray dvd's?

en tweede vraagje: kan je met een dual core 5200 uit de voeten of is jullie advies toch een core 2 duo processor. Gaat om het afspelen van blu-ray dvd's

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:31:
Heb je bij het gebruik van de externe videokaart perse een PCIe 2.0 slot nodig voor het afspelen van blu-ray dvd's?
Nee, dat hoeft niet.
en tweede vraagje: kan je met een dual core 5200 uit de voeten of is jullie advies toch een core 2 duo processor. Gaat om het afspelen van blu-ray dvd's
E5200 is wel genoeg. Ga je die dan samen gebruiken met die 9400GT?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor het bekijken van bluray-discs (echte) heb je een digitaal scherm nodig, dat digitaal zit aangesloten op je pc.. geen d-sub/vga kabel dus, maar een echte dvi-d/hdmi-aansluiting. Op bluray zit een beveiliging die eerst controleert of je de film gaat bekijken via een 'veilige' verbinding...

Heb je die niet, dan gaat de beeldkwaliteit omlaag naar SD (=DVD kwaliteit).

PCI-E 2.0 heb je dus niet perse nodig, aangezien dvi-d/hdmi ook op PCI en AGP kaarten te vinden is :)

Wat voor processor je nodig hebt, weet ik helaas niet precies... mijn laptop van anderhalf jaar oud speelt iig vlekkeloos bluray (dual core 7250, mobile geval oid).

Daarnaast ondersteunen veel videokaarten nog het hardwarematig decoden van films... hier zou je je in moeten verdiepen, want dat is teveel om ff kort uit te leggen.

Met hardware decoding zorgt mijn geforce 8600GT ervoor, dat mijn Q6600 (@ stock snelheid) maar 1/2% belast wordt tijdens het kijken van een HD MKV bestand.. (720P en bij 1080 ligt dat rond de 5/6%).

Dat werkt ook zo bij bluray. Heb je een goede videokaart, dan is het dus niet perse nodig een mega-zware processor te kopen. Bij een omgekeerde situatie heb je een zwaardere processor bodig omdat de videokaart te zwak is.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor uitgebreide uitleg Michael Knight zeker tip voor HDMI kabel, huidige pc zit nu met vga kabel op dig tv aangesloten

@bolletje92, was van plan e5200 te combineren met de 9400gt. Of deze combinatie moet nu volledig onderuit gehaald worden :)

Heeft iemand misschien een (beter) alternatief voor het moederbord Asus p5kpl-am. Zie dat erveel Asrocks worden aangeboden, heb helaas geen ervaring met deze borden

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 17:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:50:
thnx voor uitgebreide uitleg Michael Knight zeker tip voor HDMI kabel, huidige pc zit nu met vga kabel op dig tv aangesloten

@bolletje92, was van plan e5200 te combineren met de 9400gt. Of deze combinatie moet nu volledig onderuit gehaald worden :)

Heeft iemand misschien een (beter) alternatief voor het moederbord Asus p5kpl-am. Zie dat erveel Asrocks worden aangeboden, heb helaas geen ervaring met deze borden
ASrocks vind je vaak terug in de iets goedkoper pc`s... niet dat er iets mis mee is overigens. Heb hier thuis twee systemen staan met een asrock bord erin en nooit problemen mee gehad. Destijds gekozen ivm de prijs/kwaliteitsverhouding voor die systemen en de gebruikers ervan.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou echt de E5200 afraden en voor een E7400 gaan. Het is wel iets duurder maar die E5200 is toch echt een stuk minder snel. De E5200 is leuk als je wilt gaan overclocken maar hij komt een beetje power tekort, de E7400 is gewoon net wat sneller en is zeker snel genoeg voor HD materiaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:50:
Oh, dat zit dan wel snor :P
Ik ben zelf ook op zoek :p Die Asus lijkt me wel goed.
Tsurany schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:25:
Ik zou echt de E5200 afraden en voor een E7400 gaan. Het is wel iets duurder maar die E5200 is toch echt een stuk minder snel. De E5200 is leuk als je wilt gaan overclocken maar hij komt een beetje power tekort, de E7400 is gewoon net wat sneller en is zeker snel genoeg voor HD materiaal.
Alleen is die 80% duurder :/

Die 1 MB cache doet het hem nou ook weer niet. En als je iets van een BIOS instellen afweet dan kan je ook gewoon met een hogere FSB en lagere MP draaien. E5200 is naar mijn mening haast perfect icm dat moederbord en die simpele (doch leuke) videokaart.

Heb zelf ook een E7300 though...

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 30-08-2009 20:36 ]

Pagina: 1