Weinig 1.8" SSD drives beschikbaar in Nederland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een vervanger voor het kleine 1.8" samsung schijfje dat stervende is in mijn UMPC, en ik dacht dat het mischien een goed idee zou zijn om in een SSD te investeren omdat ze snel stil en zuinig zouden zijn. Helaas kan ik maar weinig vinden bij europese shops. Op pricewatch staat ook 1 enkele intel SSD en verder eigenlijk niets.

Klopt het dat SSD op 1.8" formaat gewoon nog niet zoveel te krijgen is in nederland? Ik zie ze volop in amerika maar buiten de EU importeren zie ik niet zo zitten voor iets wat zo gevoelig is voor schade (ivm peperdure RMA/DOA retour zendingen).

Dus kijk ik er nu gewoon naast, of zijn ze er gewoonweg niet, of heeft pricewatch ze nog niet in het assortiment van producten opgenomen? :?

Als dat belangrijk is, ik zocht een drive van minstens 32gb met ik denk dat ze het een "PATA ZIF" aansluiting noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
bedoel je deze aansluiting?
Afbeeldingslocatie: http://www.ginjfo.com/Publics/PhotoNews/ocz-ssd-minipci-E.jpg
wel verkrijgbaar via amazon
http://www.amazon.com/gp/...AIW6?ref=dynamitedata.com

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Amazon is weer zon amerikaanse shop toch? Dat is zon gedoe als et kapot is volgens mij? Ik sta iig wel even te kijken van die prijs zeg. Dat is toch wel anders dan de 100~150 dollar die ze noemde voor een 8gb kaartje. Deze is zowaar betaalbaar. Al vraag ik me dan wel af of die kwa prestaties enigzins gelijk of beter zal zijn dan een gewone 160gb 1.8" HDD van samsung. ;)

En oef, geen idee of dat em is. hier is een foto van mijn apparaat open:
http://www.cheefy.de/temp/SDC10790s.JPG

De review waar die foto vandaan komt zegt enkel "The Harddisk is a Samsung HS060HB PATA ZIF and should be swappable against a SSD."

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
volgens http://www.ocztechnology....minipci_express_ssd-sata_
Read: up to 110 MB/sec/ Write: up to 51 MB/sec /Sustained Write: up to 25 MB/sec

Niet heel snel, maar lang niet slecht hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee idd, das best aardig, zeker de lees snelheid. Maar ik vraag me af of die ook zo snel is als die continue leest. Zoals bij een dikke film of een flink archief. ;)

De samsung is iig wel beter met schrijven, dat doet die namenlijk met 26.5mb\s. continue.
Lezen is waar de samsung echter mijlen ver achter blijft met 36mb\s.

Alleen weet ik niet of dit ding past.
Er staat pci-e en sata bij die van OZC, maar de samsung is een pata zif schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee, dat is een laptop ssd voor de pci-e slot, niet voor zif pata. !!!

zif pata spul is sowiso erg zeldzaam, past dr niet (met wat aanpassingen evt.) een 2"5 ssd in je behuizing? daar is namelijk volop keuze in, en sata naar zif pata converters moeten ook wel te krijgen zijn voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ AlexanderB: Ja dat dacht ik dus ook al. Het zag er meer uit als een PCI-e slotkaartje.

En helaas, 2.5" gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken, de Eking i1 is een erg klein priegel apparaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.cctime.com/UpLoadFile/2008/12/25/2008122536560143.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat gezocht en ik zie dat runcore (schijnbaar een goed merk dat veel gebruikt word) een leuke Zif PATA SSD lijn heeft. Ze zijn beschikbaar in 16GB, 32GB, 64GB and 128GB capaciteit, ze hebben een lees snelheid tot aan 75MB/s en ze schrijven tot aan 40MB/s, en ze kosten respectievenlijk $69.99, $119.99, $199.99, en $389.99.

Voor 140 euro zou je dan dus de slome 4200rpm samsung kunnen vervangen voor een beestig snelle SSD. Maarja.. Waar koop je zoiets nou betrouwbaar he.. Ik kan wel wat vage winkeltjes vinden, maar die geven me niet direct de impressie dat ik daar ook nog een SSD van zou krijgen na het betalen. ;)

Ebay heeft er overgens genoeg van, maar die zijn model specifiek. :?
"Runcore 64GB SSD Pro PATA Mini Zif SSD MSI HP Mini 1000"

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Het lijkt me sterk dat die modellen merk specifiek zijn, als ik jouw was zou ik dat nog even controlleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat mails gestuurd. Het lijkt mij dat een PATA interface een PATA interface is. Maakt volgens mij weinig uit kwa aansluiten. Ik denk echter dat ze doelen op montage, schroefgaten ofzo. Maar met 2 of 3 stickypads zit zon SSD drive toch eigenlijk al goed genoeg vast? Of worden die dingen soms bloed heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
SSD's worden in het algemeen juist minder warm dan HD's met bewegende onderdelen ;) , ze zijn ook energiezuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Minder warm zou mooi zijn, dan slaat de actieve koeling ook niet zovaak aan.
Maar of ze ook echt energie zuniger zijn dat weet ik nog zonet niet.
Kijk hier maar eens: http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html

Met de samsung disk gaat de eking echter dik 6 uur mee op standaard accu met video kijken op 50% brightness. Maar als ik 5:30u haal met een VEEL snellere drive, maakt het me eigenlijk weinig uit dat ze wat meer vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Volgens mij zie ik op de foto rechts een aansluiting voor mini pci-e ssd, klopt dat? Zou je zelfs twee disks aan kunnen sluiten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:38:
Minder warm zou mooi zijn, dan slaat de actieve koeling ook niet zovaak aan.
Maar of ze ook echt energie zuniger zijn dat weet ik nog zonet niet.
Kijk hier maar eens: http://www.tomshardware.c...ssd-hdd-battery,1955.html

Met de samsung disk gaat de eking echter dik 6 uur mee op standaard accu met video kijken op 50% brightness. Maar als ik 5:30u haal met een VEEL snellere drive, maakt het me eigenlijk weinig uit dat ze wat meer vreten.
Haha daar klopt helemaal niks van. nieuws: Tom's Hardware rectificeert ssd-test Ik weet wel zeker dat een ssd minder warm wordt. Ik heb er 2 in mijn computer en die worden oder load nauwelijks warm ten opzichte van mijn samsung spinpoint f1 die 33 graden wordt.

SSD's kunnen veel meer doen in een x aantal seconden. Bijv jij kopieert een bestand wat op een HD 5 minuten zou duren , dat zou bijv met een ssd maar 2,5 minuten duren. Maar in 5 minuten zou een ssd dat bestand al 2 keer hebben gekopieert.

[ Voor 8% gewijzigd door n0elite op 15-08-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:27
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:14:
Het lijkt mij dat een PATA interface een PATA interface is. Maakt volgens mij weinig uit kwa aansluiten.
Helaas wel. De kleine IDE-aansluiting komt in 2 varianten, de 'normale' welke je ook in oudere laptops vindt, en de ZIF variant welke zonder kracht op het apparaat uit te oefenen kan worden aangesloten. De laatste is iets moderner, op dit moment zijn eigenlijk alleen nog 1,8" schijfjes leverbaar met een ZIF-aansluiting.

Ik volg dit topic met belangstelling, want ik ben zelf op zoek naar iets dergelijks voor mijn H140 mp3-speler. Die doet het nog uitstekend, maar ik zou graag wat meer schijfruimte willen dan de 40GB die er nu in zit en een nieuwe harddisk kopen gaat dus niet vanwege de ZIF-aansluiting, die dus niet in mijn apparaat past. Als iemand een SSD of CF/SD converter met een ouderwetse laptop-pata-aansluiting weet, dan ben ik heel blij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ymoona schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:43:
Volgens mij zie ik op de foto rechts een aansluiting voor mini pci-e ssd, klopt dat? Zou je zelfs twee disks aan kunnen sluiten volgens mij.
Dat is volgens mij een dedicated poort voor een 3G modem module. Daar is die koperen laag denk ik ook voor, die dient dan als antenne?
n0elite schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:48:
[...]
Haha daar klopt helemaal niks van. nieuws: Tom's Hardware rectificeert ssd-test Ik weet wel zeker dat een ssd minder warm wordt. Ik heb er 2 in mijn computer en die worden oder load nauwelijks warm ten opzichte van mijn samsung spinpoint f1 die 33 graden wordt.
Dat is goed nieuws. ;) Nog een reden om SSD te nemen dus.
Alleen nog even een goede verkoper vinden, ik kan maar geen europese winkel vinden die ze heeft.
PhilipsFan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:59:
[...]

Helaas wel. De kleine IDE-aansluiting komt in 2 varianten, de 'normale' welke je ook in oudere laptops vindt, en de ZIF variant welke zonder kracht op het apparaat uit te oefenen kan worden aangesloten. De laatste is iets moderner, op dit moment zijn eigenlijk alleen nog 1,8" schijfjes leverbaar met een ZIF-aansluiting.

Ik volg dit topic met belangstelling, want ik ben zelf op zoek naar iets dergelijks voor mijn H140 mp3-speler. Die doet het nog uitstekend, maar ik zou graag wat meer schijfruimte willen dan de 40GB die er nu in zit en een nieuwe harddisk kopen gaat dus niet vanwege de ZIF-aansluiting, die dus niet in mijn apparaat past. Als iemand een SSD of CF/SD converter met een ouderwetse laptop-pata-aansluiting weet, dan ben ik heel blij...
Ohja, dat klopt, mijn oude laptop CDrom drive heeft nog pinns, en tegenwoordig is dat ribbon klemmetjes. Maar dit apparaatje is 3 maanden geleden pas in retail gegaan, dus dat moet eigenlijk wel gewoon ribbon Zif zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer een dagje verder gezocht, helaas nog geen enkele nederlandse winkel met dat spul.
Enkel een vage chinese importeur op ebay: Ebay Artikel

Waarom zijn ze zo zeldsaam in nederland?
Iedere ipod heeft zon drive, dus je zou verwachten dat ze wat populairder zouden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deze Duitse shop heeft een behoorlijk aanbod van 1.8" ssd's.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 21:10:
Ik zie ze volop in amerika maar buiten de EU importeren zie ik niet zo zitten voor iets wat zo gevoelig is voor schade (ivm peperdure RMA/DOA retour zendingen).
Een ssd is tijdens de verzending juist niet gevoelig voor schade. En wat retourzending betreft naar bijvoorbeeld Amerika vallen de kosten alleszins mee, TNT rekent voor een aangetekend pakket tot 500gr buiten de EU slechts €10,45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 10:25
Tja een positieve rating van 99.6% op eBay is gewoon goed te noemen en als je met PayPal / CreditCard betaald heb je vaak ook nog eens kopersbescherming. Het enige wat misschien lastig kan zijn is de garantie, maar tja dat wordt vaak goed opgelost hoor!

Daarnaast kun je ook een Mini PCI-e SSD kopen, deze past gewoon op de plek waar die 'modem' hoort volgens jou, het maakt namelijk niet zoveel uit of je er een modem in stopt of een WLAN kaartje of een SSD, hetzelfde als bij een computer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lounge Deluxe schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:06:
Deze Duitse shop heeft een behoorlijk aanbod van 1.8" ssd's.

[...]

Een ssd is tijdens de verzending juist niet gevoelig voor schade. En wat retourzending betreft naar bijvoorbeeld Amerika vallen de kosten alleszins mee, TNT rekent voor een aangetekend pakket tot 500gr buiten de EU slechts €10,45.
Die shop heeft genoeg 1.8" SSD, maar daarvan zijn er helaas maar weinig PATA Zif.

En die verzendkosten zijn dan niet zo erg als ik dacht.
Ik heb eens 23 euro moeten betalen voor een doos van een kilo naar new jersey.
Ik dacht dat dat tot 2 kilo hetzelfde kostte.
alex3305 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:09:
Tja een positieve rating van 99.6% op eBay is gewoon goed te noemen en als je met PayPal / CreditCard betaald heb je vaak ook nog eens kopersbescherming. Het enige wat misschien lastig kan zijn is de garantie, maar tja dat wordt vaak goed opgelost hoor!

Daarnaast kun je ook een Mini PCI-e SSD kopen, deze past gewoon op de plek waar die 'modem' hoort volgens jou, het maakt namelijk niet zoveel uit of je er een modem in stopt of een WLAN kaartje of een SSD, hetzelfde als bij een computer dus.
De aankoop valt meestal wel mee omdat ebay meekijkt, het is de hulp achteraf die meestal ver te zoeken is.
Ook is het moeilijk gokken wat ze nou bedoelen met het specifieke computermerk dat ze er bij vermelden.
"32gb runcore SSD for asus EEE 900" enzo. Ik moet natuurlijk wel weten of het ECHT past voor ik wat koop. ;)
Straks past het niet en zit ik alsnog voor 20 euro verzend kosten + 30% restocking kosten in et schip.
Dat is ook zonde.

En dat is volgens mij geen PCI-e slot hoor. Ik denk eerder een ribbon klemmetje.

Deze Runcore 64gb zou best interesant kunnen zijn, maar ze doen toch wel veel moeite om te vertellen waarmee deze drive compatible zal zijn. Dus ik weet niet echt wat ik nu moet doen. ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:52:
Ook is het moeilijk gokken wat ze nou bedoelen met het specifieke computermerk dat ze er bij vermelden.
"32gb runcore SSD for asus EEE 900" enzo.
De SSD's in EEE PC's hebben een mini PCIe form factor, maar het zijn geen mini PCIe kaarten. Dus een SSD voor een EEE PC werkt niet in een standaard mini PCIe slot. Verder zijn er SATA en PATA varianten van b.v. de EEE PC kaarten, en die werken resp. niet in alle modellen EEE PC's - ik vermoed dat de SATA/PATA controller op het EEE moederbord zit (sommige EEE PC's hebben geen SATA mogelijkheid dus), en de SATA/PATA lijnen over het mini PCIe (-achtig) slot gaan oid.?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PhilipsFan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:59:
[...]

SD conversie: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14362
CF conversie: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19494
ZIF conversie: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20295

Alstublieft ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:15:
[...]

De SSD's in EEE PC's hebben een mini PCIe form factor, maar het zijn geen mini PCIe kaarten. Dus een SSD voor een EEE PC werkt niet in een standaard mini PCIe slot. Verder zijn er SATA en PATA varianten van b.v. de EEE PC kaarten, en die werken resp. niet in alle modellen EEE PC's - ik vermoed dat de SATA/PATA controller op het EEE moederbord zit (sommige EEE PC's hebben geen SATA mogelijkheid dus), en de SATA/PATA lijnen over het mini PCIe (-achtig) slot gaan oid.?
Was maar een voorbeeld hoor. ;)
Dat had ook HP 1000 kunnen zijn, die staan er ook tussen en die zijn wel Zif PATA.
Ik bedoelde alleen dat ik wil weten waarom ze schijnbaar model specifiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:52:
[...]
Deze Runcore 64gb zou best interesant kunnen zijn, maar ze doen toch wel veel moeite om te vertellen waarmee deze drive compatible zal zijn.
"This drive is compatible only with the HP Mini 1000 series at this time.
Compatible with the HP 1000 SSD. Soon to be compatible with the Acer Apire One SSD and MSI Wind SSD."

Alleen de HP Mini 1000 series dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:14:
[...]
"This drive is compatible only with the HP Mini 1000 series at this time.
Compatible with the HP 1000 SSD. Soon to be compatible with the Acer Apire One SSD and MSI Wind SSD."
Alleen de HP Mini 1000 series dus.
Ja, dat is nou precies wat ik bedoel, hoe kan dat nou?
Het is toch gewoon een normale 40 pins PATA zif aansluiting?
En de PATA controller zit toch bij iedere PC op het bord gebakken en niet op de "schijf" zelf?

Ik heb ze iig gemaild en ze hadden het volgende te melden (inclusief engrish):
Hi,
We note the 2nd link that the connector is same as our 1.8" ZIF ssd, 40 pin, It any be compatible to your i1.
Because we no have i1 for testing, therefore, we are not guarantee Runcore 1.8" compatiable or not.

Regards,
DC
Sales Department,
DIGITAL iSHOP
Dus mischien wel, mischien niet? :?
Is het bij PATA zifs nou zon gedoe met merken? Voor je desktop PC of zelfs de gemiddelde laptop/notebook prak je er gewoon een willekeurige IDE/SATA disk in en gaan met die banaan. En met dit kleine spul moet je op gaan passen voor welk merk ze zijn.. Ik vind het allemaal wat verwarrend en ik weet eigenlijk niet meer wat/waar ik moet kopen. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 14:09 ]

Pagina: 1