Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT,

Ik ga in september beginnen met HBO systeembeheer voltijd aan HU. Ik wil graag mening horen van degenen die deze opleiding gedaan heeft of nu doet.

- Hoelang duurt de opleiding als je ICT Beheer 4 gedaan heeft?
- Wat vond/vind je van de vaken die je kreeg?
- Ik las ergens dat je HBO diploma in twee en half jaar kan halen als je MBO 4 gedaan heeft. Klopt dit?

Dat waren me vragen, hopelijk kan iemand ze antwoorden.

Groetjes.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:01
Van 2,5 jaar zou ik in ieder geval niet uitgaan. Ben zelf bezig met Informatica deeltijd op de HU in Utrecht met dezelfde vooropleiding. Het is ten eerste vechten voor je vrijstellingen en wil je goed kunnen profiteren van je vrijstellingen dan moet je meteen in het eerste jaar vakken van het tweede jaar volgen want anders heb je alleen gaten in je rooster en doe je er alsnog 4 jaar over.

Voor de rest levert de http://gathering.tweakers...%5D=OR&where=GoT#hitstart ook nog wel het een en andere op over deze opleiding. Snuffel eens rond in die topics.

En ga meteen hard aan de slag met wiskunde. Dat zal namelijk zwaar worden. Het niveau is HAVO wiskunde B 1/2 en als je alleen VMBO-T en MBO-4 heb gehad, dan zit daar een nogal zwaar gat.

[ Voor 15% gewijzigd door Robkazoe op 15-08-2009 21:09 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik volg deze opleiding momenteel, en ga straks in September al afstuderen.

Je kunt inderdaad verkorting krijgen van tijd. In dit geval combineer je dan het laatste jaar van het MBO (niveau 4) met het HBO. Je volgt dan parttime lessen op het HBO, en de rest op het MBO. Die lessen waren bij ons toen onder andere Java, Oracle, Python, Windows en basis Linux voor zover ik me nog kan herinneren. Ongetwijfeld heb ik er een paar over het hoofd gezien.

In dat geval krijg je wel les bij het HBO dus theoretisch heb je dan alsnog 3,5 jaar les maar je bent dan dus nog niet officieel student maar een cursist. Geen verplichtingen, geen kosten en val je uit? Geen gevolgen.

Vervolgens krijg je later een vrijstelling voor je stage.

Wij moesten toen verplicht switchen naar MBO Netwerkbeheer 4 van ICT Beheer 4 om dat combitraject te mogen volgen.

Aangezien jij aangeeft in september al te beginnen, heb je geen kans meer dat combitraject te volgen natuurlijk :)

Wij vonden de meeste vakken toen erg onlogisch voor systeembeheerders, vooral Oracle en Java. Dit zijn - volgens ons - echt vakken die je never nooit zal (wil) toepassen :P

Zoals Robkazoe al aangaf, aan de slag met Wiskunde. Wij kregen flink wat wiskunde, waar een hoop mensen flink op onderuit gingen. Uiteindelijk wel goed gekomen maar goed.

Hoe het in jouw situatie past is lastig in te schatten. Aangezien je in September al begint, zal je het combitraject niet kunnen volgen.

Ik kan je aanraden eens te spreken met iemand op school. Hans van der Meer was toen bij ons de coördinator, wellicht zijn er wel wat vrijstellingen te regelen.

Succes met je opleiding, er zitten de nodige pittige dingen in. Wij kregen een breed scala aan vakken (over de hele opleiding) waaronder:
  • Recht (2 blokken; en nee geen greintje ICT relatie)
  • Bedrijfskunde
  • Organisatiekunde
  • Informatiekunde
  • ICT Architectuur (voornamelijk software gericht), 2x
  • Windows
  • Python
  • Java
  • Oracle
  • MSSQL
  • Computersystemen en Netwerken
  • Cisco (CCNA/CCNP)
  • Security
  • Infrastructuren
  • Systeem- en netwerk integratie
  • Netbeheer
  • Wiskunde 1
  • Wiskunde 2
  • Projectmatig werken (PRINCE methode)
  • Linux 1 (basiskennis)
  • Linux 2 (iets gevorderd)
  • Communicatievaardigheden (voornamelijk schriftelijk)
  • Studie Loopbaan Ontwikkeling
Ik kan je wel vertellen dat er de nodige wijzigingen aan het curriculum geweest zijn, waaronder aan het eerste jaar. Er zijn wat vakken geschrapt en vervangen door anderen, dus hoe de actuele stand is kan ik je zo 123 niet zeggen.

Als ik je nog aan mijn studieboeken collectie kan helpen moet je me maar even DMmen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sypher op 15-08-2009 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Sypher, Je zegt in september te gaan afstuderen. Hoelang heb je erover gedaan met deze opleiding? En over je studieboeken collectie, wat bedoel je met DMmen?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Ik ben in september 2006 gestart met het combitraject. In die tijd was ik dus ingeschreven als cursist en was ik dus "vrijblijvend student". Geen collegegeld, geen verplichting. Stoppen zou geen consequenties hebben.

Er waren toen flink wat mensen ingestroomd, welke halverwege wel uitvielen. Ze vonden het niet leuk of moesten verplicht het combitraject verlaten.

Vanaf september 2007 officieel ingeschreven als student (en toen ging de teller ook lopen :P) en was toen meteen in het 2e jaar ingestroomd. Nu heb ik er dus 2 jaar op zitten, en nog ene half jaartje afstuderen en hoop dan in januari/februari mijn diploma te ontvangen als alles goed gaat natuurlijk :)

Met DM bedoel ik een "privebericht" sturen (wat hier dus Direct Messages heet), te sturen via dit linkje.