Toon posts:

Indesign probleem: Lijst nummeren 1, 2a, 2b,3,4a,4b,4c,5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

hierbij een vraag gericht aan de mensen die wat meer verstand van Indesign CS3 hebben. Ik werk inmiddels 2 jaar met dit programma, waarbij ik vooral gewerkt heb met veel grafisch spul en weinig lijstjes, tabelletjes. Nu is het zo dat ik een statuut op moet maken waarin ik een lijst moet nummeren. De lijst moet er alsvolgt uitzien.

Artikel 7- Studeren met een functiebeperking (7.13 lid 2m WHW)
1. Onder een functiebeperking wordt verstaan een langdurige lichamelijk
zintuiglijke of andere functiestoornis die de student kan beperken in de studievoortgang.
2. a. Op basis van een intakegesprek met studieadviseur en/of de studentendecaan
wordt in overleg met de student vastgesteld welke aanpassingen voor deze student het meest doeltreffend geacht worden. Bij het treffen van aanpassingen dient het bereiken van de eindtermen te zijn gewaarborgd.
b. Op basis van het onder a. bedoelde gesprek stelt de student in overleg met de studieadviseur of studentendecaan een schriftelijk verzoek tot verlening van aanpassingen op.
c. Het verzoekschrift wordt, zo mogelijk drie maanden voordat de student zal deelnemen aan onderwijs, tentamens en praktische oefeningen, ingediend bij de faculteitsdecaan.
d. Het verzoekschrift wordt onderbouwd door bescheiden (zoals een verklaring van een arts of een psycholoog of, indien er sprake is van bijvoorbeeld dyslexie, van een BIF-, NIB-, of NVO- geregistreerd testbureau) die redelijkerwijs nodig zijn voor de beoordeling ervan.
3. a. De decaan beslist binnen een termijn van 20 werkdagen na ontvangst , of zoveel eerder als de urgentie van de aanvraag noodzakelijk maakt, over de toewijsbaarheid van het verzoek bedoeld in lid 2, en stelt de student en de betrokken studieadviseur van zijn oordeel in kennis.
b. Indien de decaan het verzoekschrift niet of niet geheel honoreert, stelt de decaan de student van de daaraan ten grondslag liggende motieven op de hoogte, en wijst de student op de mogelijkheid van bezwaar en beroep.
c. Bij toekenning van aanpassing wordt aangegeven voor welke periode deze toekenning geldig is. Voor het einde van de periode zal door aanvrager en betrokken studieadviseur een evaluatie plaatsvinden. Hierin zal zowel de effectiviteit van de geboden aanpassingen als de noodzaak tot voortzetting ervan besproken worden.

Ik begrijp dat dit met het Levels tellertje binnen het Bullets and Numbering venster gedaan moet worden, maar ik kom er niet uit.

Met vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Gewoon kiezen voor genummerde lijst. zodra het binnen 1 opsomming blijft ( in dit geval bvb de 2a t/m d) geoon shift-return in plaats van een harde return en het blijft onder 2 vallen. Zo is er niet echt sprake van een subniveau, maar als dit voldoende is... Ik vraag me sowieso wel eens af hoe nummering zou moeten lopen in wetteksten, want dat is (vanuit het oogpunt van xml bijvoorbeeld) af en toe best onlogisch...
Met wat spelen met Bullets and Numbering (sorry, engelse versie hier) kan ik pas kiezen voor 2e level als er eerst een 1e level nummering alinea is...

[ Voor 77% gewijzigd door Savantas op 15-08-2009 21:18 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dan verspringt de 2 weer, waar normaliter een a,b of c achterkomt. Het probleem is dat ik niet wil dat er achter 1 een a komt te staan, en bij 2 wel. Toch raar dat een programma als Indesign hier zo'n primitief venster voor heeft. die "levels" werken niet echt lekker. Ik heb overal al een 1e level nummering voor staan, maar zodra ik dan een 2e level erachter wil zetten verspringt de 2 naar 1, omdat ik bij level 2 wel bij a wil beginnen. (Start at: 1)
Ik heb trouwens ook de engelse versie, dus je uitleg is wel ok, alleen ben ik er nog niet helemaal uit welke instellingen ik zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Tja, voor zover ik weet worden dergelijke teksten vaker in Framemaker gezet, wat veel zwaarder, maar ook krachtiger is hierin. Maar ik ben ook een beetje verbaasd dat nummering zo basaal is in InDesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Volgens mij is nummering een stuk uitgebreider wanneer je een Paragraph Style aanmaakt voor een stukje dat genummerd moet worden. Volgens mij kun je dan bij het definiëren van de Paragraph Style allerlei details aangeven. Misschien is dat meer wat je zoekt? :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit begrijp ik allemaal wel, en het is in InDesign redelijk te doen. Het enige probleem is dat sommige statuten zelf onredelijk in elkaar zitten. Stel ik wil het volgende opmaken in InDesign;

1. Dit is punt één en heeft verder geen subsecties;
2. Dit is punt 2 en heeft nog eens 2 subsecties namelijk
2a. subsectie a en
2b. subsectie b;
3. Dit punt heeft geen subsecties maar bij het volgende komen de problemen.
4a. Hier wil ik namelijk direct 4a gebruiken ipv. eerst een beschrijvende regel voor 4. en dan de verschillende secties a en b;
4b. Dit is dus de tekst die ik op wil maken. En dit heb ik op 2 manieren geprobeerd.

Opmaak 1:
1a. Dit is punt één en heeft verder geen subsecties;
2a. Hier gaat het al mis. Ik kan geen korte beschrijving meer typen voordat er een subsectie ontstaat.
2b. Kijk maar eens hoe fout het gaat.
3a. Hier moest eigenlijk gewoon 3. staan.
4a. Deze secties zien eruit zoals ze eruit moeten zien.
4b. Deze is ook goed.

Opmaak 2:
1. Dit punt is goed.
2. Deze ook
2a. Deze ook.
2b. Deze is ook goed.
3. Deze ook.
4.
4a. Maar hier gaat het mis. Ik wil helemaal geen 4. hebben. Alleen maar 4a.
4b. En 4b natuurlijk.

Zoals jullie zien komt dit ook doordat de tekst niet doordacht is opgesteld. Maar soms is er zo lang over gedaan om consensus te bereiken dat dit niet meer veranderd mag worden omdat één of ander DTPertje zegt dat het niet klopt. Vandaar dat het soms wel gewoon zo MOET. Wat mij dan restte was heeeeel veel tabs plaatsen. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, ik kom dan terug op wat ik hierboven heb gezegd: Paragraph Styles aanmaken. Je kunt voor de mainstream teksten een normale genummerde stijl aanmaken, en voor de uitzonderlijke gevallen dan een 'Afwijkende Nummering' ofzo. Heb je de Paragraph Styles al geprobeerd?

(ps. volgens mij wilde je er ook een plaatje bij doen...gezien de specifieke opmerkingen bij je punten. Misgegaan?)

Tja, en laatste oplossing: de indeling consistent maken. Ik bedoel, als jij het document moet opschonen, of er verder mee moet werken, moet er op een dag de bezem door. Dat nieuwe studenten zich dan op het verkeerde punt beroepen, zal dan liggen aan onvoldoende communicatie van het nieuwe document.

Dus je zou er tijdelijk twee kunnen gaan bijhouden, en in de nieuwe kom je dan op een andere nummering uit. Als je die met veel bombarie (lees: Saxion style, gewoon een mass-mail naar alle studenten, of je nou wil of niet) doorvoert, en alle medewerkers die dat ding moeten handhaven, 3x een indrukwekkende mail met de link naar het nieuwe bestand stuurt, dan gaat het nog enkele keren fout en daarna gaat het jarenlang goed. 't Is een beetje investeren in de toekomst, zou ik zeggen.

[ Voor 68% gewijzigd door Dark Blue op 14-09-2009 00:24 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Aan de andere kant zijn veel wetteksten ook zo opgebouwd. Ik heb zelf in het verleden gewerkt aan omzetting van het Bouwbesluit en ook daarin is een logica qua nummering (laten we ons in ieder geval in dit geval tot de nummering beperken ;) ) ook ver te zoeken...
Maar we hebben de teksten vanuit XML (docbook in dit geval) om laten zetten tot drukwerk, dus zonder InDesign of vergelijkbaar pakket. Ik heb niet veel ervaring met Framemaker, maar die is voor zover ik weet een stuk krachtiger op dergelijke punten...

[ Voor 45% gewijzigd door Savantas op 14-09-2009 07:47 ]

Pagina: 1