Toon posts:

Freeze tijdens booten met nieuwe RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem. Tot voor kort had ik 2gb ram in mijn pc zitten (asus mobo met amd x2 5000 en Kingston KVR800D2N5K2/2G = 2x1GB).
Afgelopen week besloten om 2gb bij te doen, ik heb dezelfde besteld maar bij het ophalen bleek dat de printjes in de hoogte wat kleiner waren. Nummer gedubbelcheckt, en ze waren toch echt hetzelfde dus ik ga ervan uit dat ze compatible zijn met elkaar.

Netjes in de pc gestoken, bios herkent het als 4gb, maar wanneer mn windows opstart blijft mn pc hangen. Om wat preciezer te zijn: Er starten een stuk of 50 processen op (zoveel heb ik er ongeveer) en alles werkt, maar zodra ik ook maar iets probeer te doen duurt het hooguit een paar seconden voordat windows eerst begint met haperen en na nog eens 10 seconden volledig blijft hangen. Muis reageert niet, toetsenbord reageert niet.

Nu komt het rare:
* Als ik mn twee oude modules eruit halen doen mn twee nieuwe het prima (ongeacht welke sloten)
* Als ik mn een nieuwe en een oude pak (heb niet alle combinaties geprobeerd) werkt het ook.
* Zodra ik een oude en een nieuwe pak (3gb single channel), werkt het niet meer.

Ook geprobeerd om nieuwe windows erop te zetten, maar met 4gb reboot ie tijdens het opstarten van de installeer (win 7) en met 3gb blijft ie hangen tijdens t booten van de installer.

Memtest gedaan om de twee nieuwe modules, en memtest vindt geen problemen.

Ik zit echt met mn handen in het haar. Iemand enig idee wat er fout zou kunnen zijn?

Btw. Mn moederbord ondersteunt tot 8gb (asus m2n)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 18:28 ]

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 18:43

Quintus

Eg wel! Dus....

Hier lees ik even mee en geef ik een aanvulling. Ik heb exact het zelfde probleem maar dan met 2GB reepjes in combinatie met een Asus M2N-VM HDMI bordje met zowel een kit
KVR800D2N5K2/4G (non-QVL) als met een kit KVR8002N6K2/4G (QVL) DDR2 geheugen.
Eén reepje van 2GB werkt prima, zo gauw ik met 4GB werk zelfde problemen als TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Quintus op 15-08-2009 18:36 ]

Unknown

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Misschien is de oplossing dat je de voltages van het RAM geheugen moet verhogen als je meer dan 2 reepjes gebruikt?
Als je ze 2 om 2 getest heb in verschillende combinaties, dan denk ik dat het voltage een probleem kan zijn bij 3 of 4 reepjes.

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Indien je je geheugen veranderd(of een nieuwe pc) dan kun je het beste eerst memtest86 laten lopen, hier moet hij eerst doorheen komen.

Bios handleiding zoeken hoe je het geheugen erin moet doen, dus welke 2 banken bij welk geheugen hoort. Vermoedelijk met kleur aangegeven.

Dan om intellingen met de hand te wijzigen, zoek eerst de specificaties op van je geheugen.
Dan weet je of je iets kunt gaan bijsturen.

Ik zou elk geheugen even apart checken met memtest je kan ook een defecte erbij hebben.
Daarna samen gaan testen. En indien nodig de instellingen met de hand doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ganondorf_875 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 09:51:
Misschien is de oplossing dat je de voltages van het RAM geheugen moet verhogen als je meer dan 2 reepjes gebruikt?
Als je ze 2 om 2 getest heb in verschillende combinaties, dan denk ik dat het voltage een probleem kan zijn bij 3 of 4 reepjes.
Ik krijg via de bios mem voltage niet boven de 1.9, maar het lijkt me dat dat genoeg moet zijn aangezien de spec van mn geheugen zegt 1.9v met +/- 0.1v.

Wat ik zo vreemd vind is dat windows wel boot maar pas als je ermee gaat werken dat het dan vastloopt.

Overigens een kleine update:
Ik heb t asus forum afgezocht en het schijnt dat als je de instellingen van je de timings handmatig zet, dat het vaak wel wil helpen. Dat leverde maar beperkt resultaten op, nadat ik de instellingen op 800mhz 5-5-5-5-12-2t had gezet kon ik met 3gb (single channel) win7 installeren compleet booten (iets wat met instelligen op auto niet werkte).
Echter nog wel dezelfde verschijnselen als ik XP boot.
4gb werkt ook handmatig niet.

jan99999:
Wat is het voordeel van apart testen t.o.v. alle ram in een keer testen met memtest? (Behalve natuurlijk het feit dat je met apart weet welke defect is, maar als memtest geen fouten geeft...)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 12:54 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het kan zijn dat de stress voor je NB te hoog is met 4 gevulde sloten, verhoog je NB voltage eens en test het dan nog eens

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik doen.

Ik heb ondertussen de volgende lijst gevonden op internet:

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Dit zijn volgens kingston de reepjes die op mijn moederbord kunnen, let op dat alle 800mhz reepjes een timing van 6cycles hebben.

Ik denk dat t daarom fout gaat, aan de andere kant zou dat niet verklaren waarom het met 2 reepjes wel prima werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 13:24 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

nedernakker schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:03:
het kan zijn dat de stress voor je NB te hoog is met 4 gevulde sloten, verhoog je NB voltage eens en test het dan nog eens
Ik zou alleen het geheugen eens op 0.1V hoger zetten. Dus iets van 1.9V. De geheugencontroller zit bij deze AM2-processor in de processor zelf, dus de NB heeft er weinig mee te maken. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat geeft linux voor fouten? Windows is daar niet zo goed in, die loopt gewoon vast. Probeer een text-mode livecd (kost je slechts 1 lege cd) en dan kan je makkelijker zien of er iets fout gaat. (en als er dan nog geen fouten worden weergegeven, dan heb je een puur hardware probleem)

Verwijderd

Topicstarter
Kan NB voltage niet zetten in de bios.

Geheugen draait al op 1.9V.

Ik zal eens mn livecd erbij pakken, had ik nog niet aan gedacht.

Verwijderd

Topicstarter
Volgende ervaringen met linux:

- Eerst bootte geen van mn beide live cd's (backtrack & whoppix) ongeacht hoeveel geheugen erin zat na het uitpakken van vmlinuz kreeg ik een leeg zwart scherm en daar bleef het bij.
- Na wat spelen met bootflags kwam ik erachter dat als ik noapic aanzet dat linux in ieder geval bootte.
- Met noapic en 2gb ram boot ie in sneltrein vaart (+/- 1,5 min)
- met noapic en >2gb ram gaat het booten zo langzaam dat ie na 10 min nog moest beginnen met het laden van de usb drivers

Dit was ongeacht de biosinstelligen heb mn cpu voltage aangepast, memory timings aangepast (zowel auto als handmatig op waarde voorgeschreven door kingston, als waarden die ruimer zijn dan voorgeschreven door kingston)
Pagina: 1