Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 18:38
Recentelijk ben ik verhuisd van een appartement naar een eengezinswoning met een extra verdieping. Nu was het in het appartement zo dat ik alles middels kabels had aangesloten (100mbit), hetgeen mij langzamerhand begon te irriteren omdat ik regelmatig grote hoeveelheden data tussen mijn MacBook en Mac Mini moest verplaatsen. Toen liep ik al rond met de gedachte om alle CAT5-E kabels opnieuw te knijpen voor 1000mbit ondersteuning.

Nu ben ik echter verhuisd en heb ik er een extra verdieping bij, er zijn nog geen gaten naar boven die ik kan misbruiken voor kabels. Mocht ik wel een kabel willen leggen dan zal ik dit via het plafond naar de andere kant van de huiskamer moeten doen omdat de studeerkamer niet boven het modem hangt. Een andere optie is daarom draadloos, uiteraard wel WiFi-N. Snelheden zijn niet 1000mbit en geen gegarandeerde datathroughput maar wel veel flexibeler en geen/nauwelijks kabels...

What to do, what to do. Wat zouden jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-06 20:12
Ik ben persoonlijk niet zo weg van WiFi dus ik zou 100% zeker kabels leggen. Dat werkt namelijk gewoon altijd..

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Ik heb alles van Macs bedraad aangelegd om de redenen dat het sneller en stabieler is. Ligt een beetje aan je situatie denk ik. Daarnaast heb ik dan weer wel een draadloos netwerkje hangen voor gebruik met iPhone. Dus dat adviseer ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharvinz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 13:04
Draadloos, het is een grote opluchting voor mij geweest dat er draadloos internet is.
1. Geen switches meer om meer pc's van internet te voor zien
2. Je kan mensen blocken via wifi of beperkt internet toegang geven(kinderen)
3. Flexibel laptops pda's de mobiel van tegenwoordig allemaal wifi

Als ik jou was zou ik het wel beveiligen!
Ik schakel soms wel eens mn wachtwoord uit om te zien wie er allemaal op komt, en tjaa ong 5-7 mensen meteen... wat ik dan doe is ik block alle sites en redirect ze naar bijv. www.klikhierniet.net of .nl
Erg kinderachtig ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Een sluit het ander toch niet uit.
Ik heb alles bedraad, maar kan er ook via WiFi op voor als ik op de bank zit of op bed lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Tom schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:52:
Een sluit het ander toch niet uit.
Ik heb alles bedraad, maar kan er ook via WiFi op voor als ik op de bank zit of op bed lig.
Klopt, ik weet alleen niet of het de moeite waard is om alles te bekabelen of dat ik genoeg snelheid haal met WiFi-N. Als dat niet boven de 30MB/s uitkomt dan kan ik misschien beter alles bedraden en idd alleen voor iPhone etc. WiFi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMispel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 14:33
Zeker draadloos.
-Gaat mss ietsje tragen, maar wat als je even je huis wat wil herinrichten/gewoon je Mac verplaatsen? Meteen al miserie.
-Moet je ook geen lelijke gaten boren.
-Binnen enkele jaren zal er alweer een nieuwere snellere draadloze standaard zijn, liggen je kabels er plots voor niets meer bij (zoals hier :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Red Nalie schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:53:
[...]

Klopt, ik weet alleen niet of het de moeite waard is om alles te bekabelen of dat ik genoeg snelheid haal met WiFi-N. Als dat niet boven de 30MB/s uitkomt dan kan ik misschien beter alles bedraden en idd alleen voor iPhone etc. WiFi gebruiken.
ga dan maar bedraden, want je hebt zojuist het theoretische maximum voor N netwerken genoemd. op 30cm van de router met goed weer

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
Draadloos werkt in een nieuwbouwhuis iniedergeval voor geen meter. Heb hier een Apple Time Capsule (N-router) en zelfs die moest ik nog versterken met een repeater (Airport Express) halverwege het huis om op de tweede verdieping fatsoenlijk te kunnen internetten.
M'n workstation heeft gewoon 1Gb (moet ook wel met Fiber Power 120Mb ;)) via kabel en Macbook (N) en iPhone (G) doen het via WiFi.

Als het lastig is qua kabels leggen kun je het ook nog via het stopcontact proberen, heb er zelf geen ervaring mee, maar daar moet je die snelheden toch ook wel mee kunnen halen. Klik en klaar.

edit: hmm... zo te zien gaat dat via het stopcontact maar tot 200Mb...

[ Voor 7% gewijzigd door man-o-script op 15-08-2009 16:44 ]

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Het is volgens mij allemaal hout hier in huis, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik dacht dat de max van WiFi-N ongeveer 600mbit was, en niet 300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Heb alles bedraad op het netwerk (PC van m'n ouders, iMac van mezelf en de Xbox360)
Alleen de MacBook zit op het WiFi N..

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Red Nalie schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:51:
Het is volgens mij allemaal hout hier in huis, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik dacht dat de max van WiFi-N ongeveer 600mbit was, en niet 300?
Wifi N gaat momenteel tot 300Mbit, echter zal dat in de praktijk bijna nooit halen. Ik haal thuis 11MB p/s. even snel als een bedrade 100Mbit verbinding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:02
Ik zou alles wat een vaste plek heeft gewoon bedraad doen. Zeker als je veel data heen en weer duwt zuigt draadloos gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt snelheid, dan is kabel de enige optie. Draadloos wil je niet, theoretische snelheden kan je meestal niet halen dus voor jou valt het gewoon af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Hmmm, kabeltjes dus. Iemand nog tips om door een (houten) plafond heen te boren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Red Nalie schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:06:
Hmmm, kabeltjes dus. Iemand nog tips om door een (houten) plafond heen te boren? :P
Ik zou beginnen met een boor :+
Maar ben het eens met mensen boven mij. Als snelheid een prioriteit voor je is, dan valt draadloos eigenlijk meteen af.
Draadloos is dan natuurlijk wel veel makkelijker, dus die twee dingen moet je tegen elkaar afwegen.

Overigens: over je topictitel: draadloos is natuurlijk ook gewoon netwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Red Nalie schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:06:
Houtboor gebruiken :+

Gebruik een boor van +/- 10mm. Of 15mm als je een bos UTP naar boven wilt drukken :+
Boor van boven naar beneden. NIET op de boormachine drukken. Laat de boor het werk doen! Het gewicht van de boormachine is al genoeg. Anders over verhit je de boor en knapt hij of smelt hij.

Heb zelf een gat van 10mm door gewapend beton geboord voor UTP en COAX :+

Oh en gebruik Cat6 kabels i.p.v. Cat5e. Beter afgeschermd dus beter geschikt voor 1000mbit/s, zeker over de lange afstanden door het hele huis. Want dan kan je nooit interferentie uit de weg gaan ;)

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Doe er gelijk een pvc buisje doorheen zodat er in de toekomst meerdere kabels door kunnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
LogiForce schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:15:
[...]

Houtboor gebruiken :+

Gebruik een boor van +/- 10mm. Of 15mm als je een bos UTP naar boven wilt drukken :+
Boor van boven naar beneden. NIET op de boormachine drukken. Laat de boor het werk doen! Het gewicht van de boormachine is al genoeg. Anders over verhit je de boor en knapt hij of smelt hij.

Heb zelf een gat van 10mm door gewapend beton geboord voor UTP en COAX :+

Oh en gebruik Cat6 kabels i.p.v. Cat5e. Beter afgeschermd dus beter geschikt voor 1000mbit/s, zeker over de lange afstanden door het hele huis. Want dan kan je nooit interferentie uit de weg gaan ;)
Ik heb hier nog 200m aan CAT5-E liggen, wat zijn de mogelijke gevolgen als ik dat gebruik ipv CAT6? Als ik van boven naar beneden ga krijg ik dan geen problemen met de gipsplaten die beneden hangen?
Tsurany schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:17:
Doe er gelijk een pvc buisje doorheen zodat er in de toekomst meerdere kabels door kunnen.
Het is een huurwoning, dus ik denk niet dat ze het op prijs stellen als ik grotere gaten ga boren :P

[ Voor 14% gewijzigd door FailFr8er op 15-08-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
Als je meerdere verdiepingen hebt moet er toch wel ergens een gat zijn waar al meer kabels omhoog gaan (stoppenkast?) of heb je boven geen tv/telefoon/stroom aansluiting o.i.d.? Hoeft niet altijd handig te zijn, maar kun je misschien even naar kijken voordat je begint te boren... :)

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
man-o-script schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:59:
Als je meerdere verdiepingen hebt moet er toch wel ergens een gat zijn waar al meer kabels omhoog gaan (stoppenkast?) of heb je boven geen tv/telefoon/stroom aansluiting o.i.d.? Hoeft niet altijd handig te zijn, maar kun je misschien even naar kijken voordat je begint te boren... :)
Nee, het is een hok uit de jaren 60-70 volgens mij. Enige dat er door het plafond heengaat zijn CV-buizen, zal eens kijken of ik daar misbruik van kan maken. Enige zorg is dan de warmte... Het is overigens maar 1 verdieping die ik omhoog moet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

De verschillen tussen cat5e en cat6 zijn hier beschreven: http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html

Maar basically, cat6 heeft een hogere bandbreedte door verbeterde bescherming tegen straling van buiten af.
Dus je practische snelheid komt een stuk hoger te liggen (dichter bij de theoretische 1GB/s ;) )

Oh, en misschien dat je even iemand kan vragen die beneden met een stuk hout (wat je misschien over hebt) even tegen het punt drukt aan het plafond waar hij er door komt. Dit voorkomt dat je gipsplaten versnipperen :P

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:49

Underworld

+1 Inzichtvol

sharvinz schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:43:
Draadloos, het is een grote opluchting voor mij geweest dat er draadloos internet is.
1. Geen switches meer om meer pc's van internet te voor zien
2. Je kan mensen blocken via wifi of beperkt internet toegang geven(kinderen)
3. Flexibel laptops pda's de mobiel van tegenwoordig allemaal wifi

Als ik jou was zou ik het wel beveiligen!
Ik schakel soms wel eens mn wachtwoord uit om te zien wie er allemaal op komt, en tjaa ong 5-7 mensen meteen... wat ik dan doe is ik block alle sites en redirect ze naar bijv. www.klikhierniet.net of .nl
Erg kinderachtig ik weet het.
Enter ingedrukt houden hielp gelukkig... >:)

Ik zou voor draadloos kiezen voor laptops en voor vaste Mac's zoals iMac's/Pro's voor bedraad. Ligt dus aan situatie

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 08:51

Frits Flits

SOUND! Designer

En netwerk via stroom (powerline)? Het is niet de snelste of goedkoopste oplossing, maar je hoeft geen gaten te boren en ben ook niet afhankelijk van een draadloos signaal.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Frits Flits schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:18:
En netwerk via stroom (powerline)? Het is niet de snelste of goedkoopste oplossing, maar je hoeft geen gaten te boren en ben ook niet afhankelijk van een draadloos signaal.
Denk dat Powerline in zijn situatie ook de beste oplossing is. Heb zelf een N router. 30Mbit zijn sprookjes, ik haal op 2m afstand slechts 3MB en is tevens traag met je internet. Bekabeld, Cat5e kun je gerust tot 100m gaan. Geen meterkast waar nog loze pijpjes in zitten, anders een stop kontakt opheffen en daar een kabel doortrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 50893 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:27:
[...]

Denk dat Powerline in zijn situatie ook de beste oplossing is. Heb zelf een N router. 30Mbit zijn sprookjes, ik haal op 2m afstand slechts 3MB en is tevens traag met je internet. Bekabeld, Cat5e kun je gerust tot 100m gaan. Geen meterkast waar nog loze pijpjes in zitten, anders een stop kontakt opheffen en daar een kabel doortrekken :)
dan is er meer mis bij jou, ik trek zeker 5 MB op en neer

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
fish schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:06:
[...]

5MB is nog steeds te weinig ;). Wel voor mn MacBook op de bank maar niet als ik 80GB aan foto's moet overpompen van mijn PC naar de MacMini. Ik zal vandaag of morgen eens kijken naar bestaande gaten, anders heeft mn pa nog wel een flink lange boor liggen die ik kan misbruiken.

Tnx for the advice all :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

fish schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:06:
[...]

Wat kan er mis zijn, misschien omdat 802.11N nog steeds niet gecertificeerd is, gebeurd pas september dit jaar, zodat fabrikanten nog niet gehouden zijn aan minimale maatstaven ? 2 meter vanaf de router in een vrij veld, welk kanaal of setting je ook probeerd van de router veranderd daar niets in, hooguit dat het nog trager word.

Lees verder op het net de vele artikelen over N en je komt al gauw tot de ontdekking dat het meer een marketingsverhaal is dan wat er daadwerkelijk mogelijk is, zoals het veel beloofde 300Mbit. Ik wacht dan ook met spanning de certificering af en de dan nieuwe uit te komen produkten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 50893 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:17:
[...]

Wat kan er mis zijn, misschien omdat 802.11N nog steeds niet gecertificeerd is, gebeurd pas september dit jaar, zodat fabrikanten nog niet gehouden zijn aan minimale maatstaven ? 2 meter vanaf de router in een vrij veld, welk kanaal of setting je ook probeerd van de router veranderd daar niets in, hooguit dat het nog trager word.

Lees verder op het net de vele artikelen over N en je komt al gauw tot de ontdekking dat het meer een marketingsverhaal is dan wat er daadwerkelijk mogelijk is, zoals het veel beloofde 300Mbit. Ik wacht dan ook met spanning de certificering af en de dan nieuwe uit te komen produkten :)
kweenie, ik heb dan wel een sitecom router met de "bijbehorende" usb stick
ik weet niet of je met verschillende merken werkt ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

3 MB/s haal ik met m'n 4 jaar oude WAP54G'tjes ook wel.
De N-accespoints bij m'n vorige werkgever waren blijkbaar zo crappy dat die ook ongeveer dat haalden en zelfs met de laptops van de werkgever heel slecht functioneerden.

Mijn conclusie is dan ook: CAT6 kabeltjes, Gbit switches, en een Airport Express bij je geluidssetjes zodat je én een draadloos netwerk hebt én draadloos muziek kunt luisteren.
Ga asjeblieft niet verkeerd bezuinigen op kabeltjes omdat je nog wat hebt liggen, anders hebben we je straks in NT mekkeren dat het niet snel genoeg gaat. Zelfde geldt voor switches en netwerkkaarten, haal iets van een degelijk merk.
Ik ben persoonlijk ook liever een weekendje aan het werk om de zooi goed en goed weggewerkt te krijgen dan dat ik altijd met een halve snelheid zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Romke op 16-08-2009 13:41 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Ik heb voor Internet een N-routertje staan, en voor filesharing tussen mijn PC-laptop en iMac een gigabit cross-cable liggen met een fixed-ip adres. Dus ik kan tegelijk vlot internetten en supersnel grote bestanden van het ene naar het andere platform transporteren. M.a.w. je hoeft niets aan te schaffen als je al een (crappy) routertje hebt staan!

Let wel op dat een Gigabit Crosscable anders is dan een 100mbit Cross cable.

Ik zou zeggen: best of 2 worlds.

[ Voor 9% gewijzigd door Witte op 18-08-2009 11:14 ]

Houdoe

Pagina: 1