Defecte monitor (Samsung 206BW)

Pagina: 1
Acties:

• heldenssjoerd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-04 22:26
Hallo,

Sinds enige tijd (ongeveer 6 weken) begint mijn twee jaar oude pc kuren te vertonen.
Ineens verschijnen er allemaal kleine witte horizontale streepjes in beeld die flikkeren niet meer weg gaan. De pc wordt zelf ook erg traag en in het uiterste geval (alsof ie wacht op het laatste zetje) start ie zichzelf op. Waarna de witte streepjes weg zijn in het bios-screen.

Zelf gaan mijn vermoedens uit naar de monitor omdat, als ik printscreens maak, er op mijn laptop niks van te zien is (waarmee ik mijn videokaart uitsluit??).
Echter als ik mijn monitor aansluit op de laptop als dual-screen dan heeft die nergens last van (al is de monitor dan niet via DVI aangesloten).

De specs:
Intel 2.66Ghz Duo core
XFX 8600GT 256 MB
2048 MB DDR 800 MHz RAM
WD 320 GB SATA2 Hard Disk
Windows XP SP3

SpeedFan geeft verder geen abnormale waardes. Alle ventilatoren draaien.
Bureaublad staat op resolutie 1960*1680 32 Bits.
En herinstallatie van Windows XP heeft niet geholpen.
Ook verschillende mallware detectieprogramma's vonden niets (verder heb ik o.a. Alvira als virusscan geinstalleerd).

Eind van de middag ga ik een andere monitor proberen maar dan ben ik een beetje door mijn opties heen. Om nu lukraak andere onderdelen te gaan kopen was ik niet van plan. Een tweede PCIe grafische kaart heb ik niet op de plank liggen.

Heeft iemand een idee?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:16
Ik kan niet voorstellen dat een scherm de pc vertraagd. Ik zou de videokaart eens goed stressen met 3D mark of met furmark (voorkeur!). Dan zie je snel genoeg of het in idle of gedurende het stressen gebeurt. Test voor de zekerheid ook het werkgeheugen. Krijg je trouwens ook een BSOD ?

• heldenssjoerd
Nee ik krijg geen Blue Screen of Death ;).
De pc wordt traag. Het knipperen van kleine horizontale streepjes begint en vervolgens als ik dan nog eens een game opstart stopt ie ermee en reboot het zichzelf.
Ik zal 3D Mark eens proberen of FurMark maar ik denk niet dat het einde van het programma gehaald gaat worden. Zijn eventuele resultaten dan nog wel te achterhalen?

• THE_FIREFOX
heldenssjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:58:
Nee ik krijg geen Blue Screen of Death ;).
De pc wordt traag. Het knipperen van kleine horizontale streepjes begint en vervolgens als ik dan nog eens een game opstart stopt ie ermee en reboot het zichzelf.
Ik zal 3D Mark eens proberen of FurMark maar ik denk niet dat het einde van het programma gehaald gaat worden. Zijn eventuele resultaten dan nog wel te achterhalen?
Als je wel een windows installatie kan doen maar niet iets met 3D wijst duidelijk op een videokaart probleem.

Verwijderd

heldenssjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:58:
Zijn eventuele resultaten dan nog wel te achterhalen?
Dan zou ik OCCT gebruiken (zit Furmark ook ingebouwd) dit programma maakt namelijk om de zoveel tijd een screendump van de temps/voltages van de PC. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die streepjes die je ziet zijn waarschijnlijk gewoon artefacts. Vervang de videokaart eens en kijk of je het dan nog steeds hebt.

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
Maar die zou hij dan ook op de screenshots moeten zien die hij maakte.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 19:47
Sluit de monitor maar eens op een andere computer met DVI aan.

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:31

hgp

Je zou je videokaart ook even kunnen testen met ATITool (ook voor nVidia :) ). Ergens in dit programma zit een knop 'Scan for artifacts'.

Als je daarop klikt krijg je zoiets te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/690_Chipset/images/atitool2.jpg

Laat dit een paar minuten aan staan, als je na een tijdje (of meteen) gele puntjes of strepen ziet in het linker venster kan je er volgens mij wel vanuit gaan dat je videokaart niet helemaal lekker meer is.

Ik denk trouwens niet dat je het je monitor is, voor zover ik weet reboot, of wordt je pc niet trager van een defecte monitor. Maar het is inderdaad wel vreemd dat je niks terug ziet in printscreens dat was bij mij namelijk wel het geval.

• THE_FIREFOX
hgp schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:48:
Je zou je videokaart ook even kunnen testen met ATITool (ook voor nVidia :) ). Ergens in dit programma zit een knop 'Scan for artifacts'.

Als je daarop klikt krijg je zoiets te zien:
[afbeelding]

Laat dit een paar minuten aan staan, als je na een tijdje (of meteen) gele puntjes of strepen ziet in het linker venster kan je er volgens mij wel vanuit gaan dat je videokaart niet helemaal lekker meer is.

Ik denk trouwens niet dat je het je monitor is, voor zover ik weet reboot, of wordt je pc niet trager van een defecte monitor. Maar het is inderdaad wel vreemd dat je niks terug ziet in printscreens dat was bij mij namelijk wel het geval.
ATITool kan je beter niet gebruiken omdat de artifact tester te slecht voor woorden is. Het geeft bij nieuwere kaarten geen goede uitslag. Je kan beter de opvolger nemen van dezelfde programmeur. http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=93585

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 23:31

hgp

Die kende ik nog niet. Handig dat je het programma meteen kan starten zonder te installeren.

• heldenssjoerd
zoals ik al verwachtte houdt de pc het nog geen 2 minuten (!) vol tijdens 3dmark of furmark.

Een andere videokaart proberen is geen optie. Ik heb namelijk geen reserve liggen.

Ik heb vanochtend geprobeerd de pc aan te zetten... hij start helemaal niet meer op. Tenminste geen beeld. De harde schijf gaat wel wat doen dan krijg ik een piep toon: lang, kort, kort, kort.
Als de pc dan nog langer aanstaat hoor je de welkomsttonen van XP.

Het boekje van het moederbord zegt vervolgens dat er geen VGA card gevonden is.
Ik denk dat mijn probleem opgelost is |:(
Opgelucht dat ik het weet :) , balen dat het weer geld gaat kosten. :(

Verwijderd

Heb je niet meer garantie op je XFX 8600GT 256 MB zo heel oud is die nu ook weer niet. :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

friggler schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:25:
Maar die zou hij dan ook op de screenshots moeten zien die hij maakte.
Waarom? Ik heb nog nooit artifacts kunnen 'vangen' met screenshots hoor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• heldenssjoerd
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:57:
Heb je niet meer garantie op je XFX 8600GT 256 MB zo heel oud is die nu ook weer niet. :)
Helaas ik heb maar 12 maanden garantie en de pc is bijna 2 jaar oud. Nog suggesties voor een nieuwe videokaart?
- Budget is max 150 euro (hoeft niet opgebruikt te worden)
- PCI-e kaart
- 256 - 512 mb
- Overklokken en SLI maak ik geen gebruik van.

Als ik bovenstaande specs een beetje gebruik in de PriceWatch kom ik ongeveer tot onderstaande drie kaarten:
- MSI NX8800 GTS-T2D320E-HD-OC
- XFX GeForce 8400 GS 512MB DDR2 Standard
- XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHE9

Iemand andere suggesties? Of aanbevelingen (ook met het oog op bovenstaande kaarten)?

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 19:47
Volgens de wet heb je altijd minimaal 2 jaar garantie (zover ik heb begrepen.. :) ) dus terug met dat ding!

Hierzo: http://www.dealerinfo.nl/2002/203/wet.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Moning2 op 17-08-2009 12:32 ]

Verwijderd

AtleX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:01:
[...]

Waarom? Ik heb nog nooit artifacts kunnen 'vangen' met screenshots hoor.
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/artifacts/badgpu.jpg
Normaal gesproken kun je Artifacs vaak wel op een screenshot zien.
heldenssjoerd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:44:
Helaas ik heb maar 12 maanden garantie en de pc is bijna 2 jaar oud. Nog suggesties voor een nieuwe videokaart?
Toch maar even garantie claimen.
- MSI NX8800 GTS-T2D320E-HD-OC
Erg verouderd is max 60 euro waard.
- XFX GeForce 8400 GS 512MB DDR2 Standard
Ongelovelijk flut kaart kun je geen game fatsoenlijk mee spelen. ;)
- XFX GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T80G-GHE9
Zelfde als de eerste.
Iemand andere suggesties?
HD4890, snelste kaart mogelijk voor zo'n 160 euro.
Anders is de HD4870 512MB voor 115 euro al veel sneller dan jouw ideeën of de 1GB versie voor zo'n 135 euro.
Maar de HD4850/HD4870 met 512MB lijkt mij een mooie vooruit gang voor zo'n 85/115 euro. :)
Pagina: 1