WinXP op laptop met SATA-schijf

Pagina: 1
Acties:

• RaF_007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-01 08:54
Ik probeer tevergeefs Windows XP op een laptop (Fujitsu-Siemens Amilo Xi-1526) te installeren. Spijtig genoeg krijg ik op het blauwe installatiescherm steeds de melding dat er geen vaste schijven herkend worden.

Ik heb de installatie geprobeerd met een geslipstreamde WinXP (mbv nLite) met tal van SATA-drivers in (BTS DriverPack - driverpacks.net) alsook met de SATA-driver downloadbaar op de Fujitsu-website (welke blijkbaar een verkeerde is voor mijn laptop). Dit mocht echter niet baten....

De SATA controller van mijn laptop is de volgende: INTEL (R) 82801GBM/GHM (ICH7-M Family) Serial ATA Storage Controller - 27C4. Ik kan hier ook maar nergens een apart .inf-bestandje van vinden om het zo eens te proberen.

Zou iemand me kunnen helpen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je al SP1 of hoger in je WinXP install geslipstreamed? Dat wil namelijk ook nog wel eens helpen. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
Niet de oplossing maar wel de makkelijkste workaround voor het probleem. Kan je de sata controller niet in de IDE modus zetten. Bespaard aardig wat ellende :+

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Download deze drivers eens:
http://downloadcenter.int...OSs=&OSFullName=&lang=eng

Gebruik nu Nlite om de drivers erin te slipstreamen (gewoon multiple driver folder en dan de map selecteren waar je net de drivers in extracted hebt) en een bootable iso te maken.
Dan zie je een lijstje met drivers, selecteer nu alle drivers die beginnen met ICH7 (zijn er 4 als het goed is).
Maak nu die ISO (of doe direct burn) en als het goed is vind die nu gewoon je HDD :).

@hierboven, als je je HDD langzamer wilt laten lopen moet je dat doen, het is beter om gewoon AHCI te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door tjtristan op 15-08-2009 13:21 ]

http://specs.tweak.to/15535

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:40
tjtristan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:20:
@hierboven, als je je HDD langzamer wilt laten lopen moet je dat doen, het is beter om gewoon AHCI te gebruiken.
IDE is ruim voldoende en het loopt/draait niet langzamer. Zie je de HDD opeens minder RPM's maken nee :+ . Doorvoersnelheid zal iets lager zijn maar waneer verwacht je dat een laptop schijf meer dan 100MB/s of 133MB/s verwerkt ?

• RaF_007
tjtristan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:20:
Download deze drivers eens:
http://downloadcenter.int...OSs=&OSFullName=&lang=eng

Gebruik nu Nlite om de drivers erin te slipstreamen (gewoon multiple driver folder en dan de map selecteren waar je net de drivers in extracted hebt) en een bootable iso te maken.
Dan zie je een lijstje met drivers, selecteer nu alle drivers die beginnen met ICH7 (zijn er 4 als het goed is).
Maak nu die ISO (of doe direct burn) en als het goed is vind die nu gewoon je HDD :).

Ik was net volgende oplossing aan het proberen: http://74.125.77.132/sear...nk&gl=be&client=firefox-a. De topicstarter maakt toevallig ook gebruik van dezelfde bestanden. Guess what...it didn't work. Onbegrijpelijk gewoon.

Het BIOS omhelst geen enkele optie met betrekking tot SATA/IDE. Dus deze oplossing kan ik ook al (spijtig genoeg) schrappen.

Win XP versie is SP2 (Nederlands) btw.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Hmm dat is wel heel vreemd ja, met ICH7-M drivers zou die het echt moeten doen.
Of er moet een of andere aanpassing zijn aan de ICH7 controller maar dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, die drivers zijn gewoon gemaakt om te werken icm met jouw chipset.
als je hier de intel matrix storage manager selecteerd bij de 945pm dan en daarna de 32bit floppy dan krijg je gewoon die drivers.

Of je doet iets fout, of je windows cd is niet helemaal in orde, of die laptop is gewoon gaar 8)7 .
Anders weet ik het ook niet :P.
Misschien kan je proberen een XP cdtje te downloaden waar al alle intel sata drivers al in zitten.

http://specs.tweak.to/15535

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
usb-floppy en even een hele hoop verschillende intel drivers proberen, want ook ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Fujitsu laptop, en daar bleek met toevallig een iets oudere ICH7 driver het wel te werken...

Even niets...

• RaF_007
thijs_cramer schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:59:
usb-floppy en even een hele hoop verschillende intel drivers proberen, want ook ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Fujitsu laptop, en daar bleek met toevallig een iets oudere ICH7 driver het wel te werken...
Dan ga ik maar eens op zoek naar een oudere versie. Zal laten weten of ik succes heb gehad.
Pagina: 1