G-ner-g Saver, puur bedrog?

Pagina: 1
Acties:

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Hallo,

Vanochtend zag ik toevallig de Tell-Sell reclame voor de zogenaamde G-ner-g saver, a.k.a Greenergy saver. Dit apparaat bespaart je door het simpelweg in een stopcontact te pluggen 25% (op de website van de fabrikant staat 35%) van de energiekosten. Dit zou het ding bereiken door energiepieken te dempen en reststroom tegen te gaan, bovendien heeft het apparaat een krachtige digitale processor... Nou geloof ik hier dus helemaal niks van en ik vraag me af of dit überhaupt werkt en zo niet, mag het dan zomaar verkocht worden??

Links naar retailers:
Tell Sell
Tek TVShop
Op deze website nog iemand die het niet vertrouwd:
G-NER-G Saver: niets dan list en bedrog

*Edit* Filmpje van de fabrikant op Youtube

Waarom het niet werkt staat echter nergens, en dat zou ik graag willen weten. Wat doet het apparaat dan wel? Ik kan me hier redelijk kwaad om maken, zeker aangezien het apparaat naar alle waarschijnlijkheid alleen nog maar voor meer nutteloos verbruik gaat zorgen (hoezo goed voor het klimaat). Het ding kost €80,- excl. verzendkosten bij eerstgenoemde shop...

Groeten,

Bob

[ Voor 3% gewijzigd door Flying Bobman op 15-08-2009 11:35 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:15
klinkt als een UPS zonder accu :)
Dus alleen het filterende gedeelte. Misschien helpt het tegen blikseminslag. Maar als dat zo zou zijn, hadden ze er wel mee geadverteerd....klinkt iig allemaal als onzin!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 19:42
Als geen van de bekende instituten dit apparaat gaat analyseren zul je (iemand) hem moeten kopen en uitelkaar halen. En dat hij digitale processor heeft is wel waarschijnlijk heeft mijn standbykiller met infrarood detector (kun je hem mee aan zetten) ook is een microcontroller van onder de euro productie kosten.
Bij inschakelen van apparaten kunnen piek stromen/spanning ontstaan dat zou je kunnen stoppen echter gaat dat heel weinig schelen. reststroom blokkeren is een grappig idee, dit zou gewoon stanbykiller kunnen zijn die net zoals bij die van mij het stopcontact uitzet als het appraat onder een bepaald gebruik zit.
Mijn conclusie nu is dat dit een standbykiller is met een filter functie en een microcontroller er in. Overpriced en alleen de getallen halend als je een apparaat er aan hangt met paar honder watt standby gebruik.

Verwijderd

Verbruik is verbruik, en daar moet je voor betalen.

In het youtube-filmpje zie je dat het allemaal inductieve verbruikers zijn. Ik heb de indruk dat het ding een soort van cos-phi verbeteraar is (active-PFC, active omdat het "digitaal" is, zit tegenwoordig ook in veel voedingen, over PFC staat iets kort in de startpost van het voedingen-topic).

Als de standaard opstelling is:
code:
1
verbruiker------meter------net

zal er reactief vermogen pulseren tussen de verbruiker en het net (welke als extra stroom mee wordt opgemeten door de ampèremeter), waar je als consument niet voor betaalt.

Bij het inpluggen van het ding, doen ze dit waarschijnlijk tussen de verbruiker en de meter:
code:
1
verbruiker------cos-phi verbeteraar------meter------net

Het reactief vermogen zal nu pulseren tussen de verbruiker en de cos-phi verbeteraar. Tussen de verbeteraar en het net zal enkel actief vermogen gaan, wat resulteert in een lagere ampère-uitmeting.

Merk op dat de stroom wordt gemeten en niet het vermogen. Het vermogen is namelijk in normale toepassing het actief vermogen dat men meet wat onveranderd zou blijven met of zonder dat ding ertussen. Eigenlijk zelfs iets in het nadeel want dat ding verbruikt ook een minimum aan actief vermogen**

Feit is dat je als consument enkel betaalt voor actief vermogen, en in beide gevallen is het actief vermogen hetzelfde (**).

Onder voorbehoud dat mijn vermoeden klopt en ik hierboven geen onzin heb neergezet.
EnderQ schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:00:
dit zou gewoon stanbykiller kunnen zijn die net zoals bij die van mij het stopcontact uitzet als het appraat onder een bepaald gebruik zit.
Maar bij jouw plug je eerst de standby killer in het stopcontact, en daarin plug je vervolgens je apparaat in?
-> in dat geval kan de stroom naar het apparaat inderdaad afgeschakeld worden

In het geval van dit ding, wordt het in een ander stopcontact geplugged en kan het nooit voor een onderbreking zorgen van de stroom naar de andere stopcontacten waar de verbruikers aanhangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 12:23 ]

• Flying Bobman
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:14:
(...)
In het geval van dit ding, wordt het in een ander stopcontact geplugged en kan het nooit voor een onderbreking zorgen van de stroom naar de andere stopcontacten waar de verbruikers aanhangen.
Precies, maar dan kan deze opstelling toch ook niet (stel dat er een cos-phi verbeteraar in zit):

verbruiker------cos-phi verbeteraar------meter------net

...Aangezien je 'm in een leeg stopcontact steekt. Eerder dit:

verbruiker-------------------------------------------meter---------net
cos-phi verbeteraar (ook verbruiker)-----------^

Bij mij gaat het er niet in dat het apparaat dan wat kan uitvoeren voor de rest van de apparatuur die is aangesloten in die groep, behalve eventueel pieken afvlakken.

Verwijderd

Is inderdaad wat ongelukkig getekend (alles lijkt in serie). Verbruikers en cos-phi verbeteraar hangen gewoon parallel op het net (-> alle stopcontacten). Om stroom te kunnen meten moet de multimeter in serie tussen voorgaande toestellen en het net gehangen zijn.

Ik zal seves een duidelijkere tekening proberen te maken van wat ik vermoed dat de situatie is met de verschillende vermogenstromen erbij.

edit

Zonder ding aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hostjefoto.nl/images/x53jtgqve383tj9ev7uy.png

Met ding aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hostjefoto.nl/images/gcs6u3wb33mrunc7ol0e.png

Nog altijd onder voorbehoud: zie m'n eerste post.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 13:07 ]

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 19:42
Hmm ja ik had de info niet bestudeerd. Bij mij zit het apparaat er tussen dus mijn eerdere verhaal gaat niet op. Volgens mij kan het inderdaad weinig anders dan afvlakken. Je hebt ook beveiligings filters die op die manier werken (zonder er tussen te zitten). Dit appraat is helemaal vaag. Toch wel benieuwd hoe enorm de kul is maar ja om er een te kopen en dan te onderzoeken?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou eerder een cos-phi verslechteraar kopen, dan weet je zeker dat je meter minder hard gaat draaien, omdat de stroom dan uit fase is met de spanning, en een ouderwetse stroommeter (met zo'n draaischijf) gaat dan minder hard draaien :+

Maar ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je die €80,- er uit hebt :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Illusion

(the art of)

Lol @ dat filmpje
De stroom gaat van ca 5,3A naar 4,8A en dat zou "a saving of approximately 25%" opleveren
(4,8-5,3)/5,3=-0,0943 = -9,4%

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 15-08-2009 16:24 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Flying Bobman
Bedankt voor de verduidelijking allemaal. Ik wil eigenlijk best zo'n ding kopen om het uit te testen (er is immers nergens een onafhankelijke test te vinden), ik heb een hele mooie ampere/voltmeter liggen hier en die heeft nu niks te doen. Maarja, 80 euro... en ik vertrouw die winkels voor geen meter.
@Illusion
Jaaaa... maar dat "hangt af van de situatie" ;) Op de site van de fabrikant staat zelfs 35%.
*edit*
In de eerste 3 resultaten van Google op "G-ner-g" staat dit topic op 2, en de andere kritische site op 3. Mijn goede taak om mensen te behoeden voor een miskoop zit er weer op :z

*vraagt zich alleen af of het Tell-sell volk ooit eerst informatie opzoekt op internet alvorens tot aankoop over te gaan*

[ Voor 34% gewijzigd door Flying Bobman op 15-08-2009 21:38 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is inderdaad lol om te zien dat schijnbaar vermogen (in VA)=U*I en actief vermogen (in W)=U*I*cos phi. Met een voltmeter en een ampèremeter kan je dus niet meer dan VA (bij wisselspanning) meten.

Als de stroom 30° naijlt, dan heb je op 0° geen spanning en een negatieve stroom. 0V*stroom levert 0W vermogen. Op 15° heb je een positieve spanning en een negatieve stroom. Op 30° heb je positieve spanning en geen stroom zodat je weer 0W vermogen hebt. Op 45° heb je een positieve spanning en stroom.

Bij wisselspanning heb je niet de zekerheid dat als er stroom op een bepaalde tijdstip stroomt, dan er ook een vermogen is. De spanning kan op dat moment gewoon 0 zijn. Om die reden mag je geen volt-ampère-methode gebruiken voor vermogensmetingen bij wisselspanning. Verbruiksmetertjes kunnen ook het verkeerde meten door gewoon V*A=VA te doen.

Dan hebben ze bij Tell Sell nog volksverlakkerij bedacht dat hierop inspeelt. Je neemt alleen het actief vermogen af zodat je ook alleen voor het actief vermogen betaalt. Bij een slechte cos phi laat je extra stroom voor de lol door de kabels gaan. Zodat je dikkere kabels, meer groepen, zwaardere zekeringen/installaties,... nodig hebt om het boeltje draaiend te houden. De distributienetbeheerder kan niet daarmee lachen, dan gaan ze nog meer koper voor de lol onder de grond moeten stoppen? Slechte cos phi en andere verstorende zaken zijn ook strafbaar.

De kans dat iemand een wattmeter heeft liggen om zoiets te debunken is beperkt, zelfs de A2/MBO elektrotechniekers hebben zoiets normaal gezien niet in hun gereedschapszak/kist.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 15-08-2009 22:01 ]

Verwijderd

Flying Bobman schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 21:32:
Bedankt voor de verduidelijking allemaal. Ik wil eigenlijk best zo'n ding kopen om het uit te testen (er is immers nergens een onafhankelijke test te vinden), ik heb een hele mooie ampere/voltmeter liggen hier en die heeft nu niks te doen. Maarja, 80 euro... en ik vertrouw die winkels voor geen meter.
@Illusion
Jaaaa... maar dat "hangt af van de situatie" ;) Op de site van de fabrikant staat zelfs 35%.
*edit*
In de eerste 3 resultaten van Google op "G-ner-g" staat dit topic op 2, en de andere kritische site op 3. Mijn goede taak om mensen te behoeden voor een miskoop zit er weer op :z

*vraagt zich alleen af of het Tell-sell volk ooit eerst informatie opzoekt op internet alvorens tot aankoop over te gaan*
Zonde van je 80 euro. ;)

Als ik google staat het bericht van Test Aankoop op nr 2.
u de mogelijkheid bieden om 25% te besparen op uw elektriciteitsfacturen. En dat voor de "bescheiden" som van 59,95 euro (+ portkosten), terwijl u er momenteel nog een tweede gratis exemplaar zou bijkrijgen
2 keer 25% dan nog wel -> 50% besparen op de elektriciteitsfactuur. Woeptidoew wat een prachtdeal!!! :+

Niet voor niets dat ze een ampèremeter gebruiken ipv een gewone wattmeter.
Niet voor niets dat alleen de lampjes, knopjes en metertjes zichtbaar zijn en al de rest een blackbox is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 22:29 ]

• Flying Bobman
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:26:
[...]

2 keer 25% dan nog wel -> 50% besparen op de elektriciteitsfactuur. Woeptidoew wat een prachtdeal!!! :+
[Tell sell volk]Al koop je twee setjes heb je gratis stroom![/Tell sell volk]

Verwijderd

Als je er nog meer koopt, produceer je zelfs stroom! Nulpuntsenergie. :*)

Hoedanook als het je interesseert kan je misschien eens Test Aankoop contacteren om te vragen of ze hier niets tegen kunnen beginnen. In principe is het misleidende reclame (onder voorbehoud) en daar kan juridisch wel iets aan gedaan worden. Test Aankoop staat wat dat betreft nogal stevig in z'n schoenen en heeft ook nogal een hekel aan dat soort praktijken.

• Flying Bobman
Ik zal ze morgen wel eens contacteren. Laatst stond trouwens de Friends Finder SMS dienst op de frontpage hier omdat die ook niet door de beugel kon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:26:
[...]

Zonde van je 80 euro. ;)

Als ik google staat het bericht van Test Aankoop op nr 2.

[...]

Niet voor niets dat ze een ampèremeter gebruiken ipv een gewone wattmeter.
Niet voor niets dat alleen de lampjes, knopjes en metertjes zichtbaar zijn en al de rest een blackbox is.
Jaja ik heb eens gekeken op die site en er staat gewoon NIETS... Alleen een debunk, geen test resultaten e.d. en ik vind die site al verdacht... je kan alleen een reactie doen als je lid bent en ik kan nergens een email vinden... En ja ik snap ook wel dat info@testaankoop.be wel zou werken maar daar krijg je toch alleen maar BS als je een reactie krijgt...

Dus ji j _/-\o_ testaankoop.be?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In theorie zou dit toch wel kunnen werken bij apparaten met een hoog standby verbruik? Maar dan kan je net zo goed een master/slave stekkerdoos stekkerdoos kopen. Dat is ook een stuk goedkoper.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1