Deze behuizing geschikt voor optimale airflow?

Pagina: 1
Acties:

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-01 12:14
Beste tweakers,

ik heb gisteren een 2hands behuizing gekocht, een chieftec cx-01b-b-w, toen ik dat ding voor het eerst zag dacht ik van wauw, best mooi en groot, en genoeg fannetjes om alles koel te houden. Alleen toen ik thuis was drong het me door dat er geen fanoptie aan de voorkant van de pc was, dit voor het intake van het koude lucht, ik lees bijna overal dat de beste fanopstelling moet beginnen vooronder intake en dan via de achterkant boven ergens eruit. Ik wil mijn processor ( x2 4200 s939 ) overclocken en daarom wil ik een behuizing met goede airflow.

De kast die ik nu heb heeft 1 grote fan op de achterkant, 2 iets kleinere op de zijkant, en optie voor 3 fans voor aan de zijkant waar er 1 aan zit.
Hier wat fotos:

Hier zie je de 2 fans op de zijkant, misschien allebei voor een intake?
Afbeeldingslocatie: http://hostdump.com/images/zij.jpg

Als je goed kijkt zie je voorin aan de zijkant ook nog een fan, er kunnen er nog 2 bij als ik wil, kan ik via deze plek ook lekkere koele lucht in de pc blazen? Alleen het lucht dat via deze kant komt word er eigenlijk recht weer uitgeblazen, of ik moet iets voor die gaatjes zetten zodat het dan toch misschien in de pc gaat.
Afbeeldingslocatie: http://hostdump.com/images/binnenyhy.jpg

En hier een optie voor een grote fan, zit er nu niet op maar als ik weet dat deze kast goed is dan komt ie er wel in, dit word dan natuurlijk een outtake van het warme lucht.
Afbeeldingslocatie: http://hostdump.com/images/achter.jpg

Toch had ik graag gewild dat er voorin een mooie grote fan op zat, helaas zit ie er niet op, denken jullie dat deze behuizing een goede airflow zal hebben? Als het niet zo is dan breng ik de kast weer terug :).

Alvast bedankt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hebt intakes opzij zitten bij de CPU en GPU hoogte en je harddisks hebben eigen koeling. Ik zie het probleem niet.
Het is geen geschreven wet dat airflow altijd van voor naar achter moet hoor ;) Airflow gaat ook wel om een bochtje ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

geloof me dit kan echt totaal geen kwaad, het belangrijkste is dat je HDD's gekoeld worden en dat die lucht over je cpu naar buiten wordt afgevoerd. koude lucht -> HDD's -> lichtjes warme lucht -> CPU/ GPU -> hete lucht -> buiten

Een grote fan vooraan is niet altijd gelijk aan een stille kast hoor, meestal zorgt het roostertje (als het van slechte kwaliteit is) voor wat turbulentie en dan hoor je zo'n irritant gezoem zeker als hij dan op volle toeren draait.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

De CPU en GPU hebben idd een eigen koeling, maar toch moeten deze koelers van koele lucht van buiten de kast voorzien worden. Een intake is dus echt wel belangrijk. Maar dit mag idd ook wel aan de zijkant zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mhpwolf
Ok, zo te zien aan de reakties moet de airflow geen probleem zijn, ik ga binnenkort de processor een x2 4200 s939 overklokken, er zit een arctic freezer 7 pro op. met deze opstelling kan ik dus met gerust hart gaan overklokken mits de processor een goede overklokker is :).

Dan word het dus: de grote fan op de achterkant die haalt het warme lucht eruit, en de rest van de fans koude lucht naar binnen blazen.

[ Voor 20% gewijzigd door mhpwolf op 15-08-2009 11:40 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad, zo moet het werken.

Zorg vooral bij de out-take fan achteraan dat ie veel airflow heeft! Aangezien je de intake niet vooraan de kast hebt, maar aan de zijkant, zou de lucht de verkeerde kant op kunnen gaan stromen, dus dat er ook lucht voor uit je kast komt.

• mhpwolf
Ik heb alles voormekaar gekregen en het temperatuur van de cpu is ongeveer 5 tot 6 graden naar beneden gegaan vanwege de beter airflow en fans die ik nu heb. Is dat goed? Of kan het nog beter?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Airflow is overrated. Ja er moet koude lucht naar binnen en warme lucht naar buiten, maar dat hoeft niet perse via een keurig pad te gaan. Zolang je aan de zijkanten koele lucht naar binnen blaast en aan de achterkant warme lucht naar buiten zit je safe. De koeler op je processor heeft meer invloed. Bij mijn oude koeler, XP-90 van Thermalright, maakte het niks uit of ik de fans in het zijpaneel (volledig gericht op processor) harder liet draaien of ze gewoon uit zette. Het was vooral de processor koeler waar het om draaide en het afvoeren van warme lucht door de achterkant. Dan maakt het verder vrij weinig uit waar de koele lucht vandaan komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 15-08-2009 20:57 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad, maar je moet er wel voor zorgen dat je de airflow onder controle hebt en dat je niet tegen de natuurwetten in gaat werken, want dat wil natuurlijk niet.

Bijvoorbeeld als je bovenaan in het zijpaneel een (of twee) intake fans doet, en aan de voorkant onderaan een outtake.
Dat gaat niet werken. Warme lucht gaat immers altijd naar boven. De lucht die van de CPU koeler afkomt doet dat dus ook. Alleen, daar zit juist een intake. Er wordt koude met warme lucht vermengt en de koude lucht zal naar beneden zakken zonder dat het ook iets echt gekoeld heeft.
Ook wordt in de voorkant van de kast koude lucht afgezogen, omdat de koude lucht onderaan zit. Ook dat moet niet, die lucht moet juist de warmteproducerende onderdelen koelen!

Dat was dus een voorbeeldje van een erg slechte airflow. Dus inderdaad: Als je maar zorgt dat de intake niet alleen bovenaan de kast zit. Een fannetje bovenaan in het zijpaneel mag wel, maar zorg dat je ook een fan onderaan de kast (eventueel onderaan in het zijpaneel) hebt. En dat de outtake bovenaan zit. Dit is nog belangrijker, want koude lucht die bovenaan in de kast geblazen wordt zakt wel naar beneden. Echter als je koude lucht onderaan gaat afzuigen doe je echt iets mis.

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zelf heb ik ook zo'n kast, alle roosters in het zijpaneel van foto 1 heb ik vanuit de binnenkant dichtgemaakt. Aan de achterkant een 12 cm fan, deze trekt lucht door de HD roosters aan de rechterkant van de kast. Daar zitten nog een paar fannetjes die je aan kan zetten tijdens een hittegolf ofzo. Dmv nog wat geluidsisolatie (HD's met fietbandophanging, lood+schuim op de kastpanelen) heb ik nu een zeer stille kast welke toch redelijk gekoeld wordt.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:08:
Inderdaad, maar je moet er wel voor zorgen dat je de airflow onder controle hebt en dat je niet tegen de natuurwetten in gaat werken, want dat wil natuurlijk niet.

Bijvoorbeeld als je bovenaan in het zijpaneel een (of twee) intake fans doet, en aan de voorkant onderaan een outtake.
Dat gaat niet werken. Warme lucht gaat immers altijd naar boven. D
Warme lucht gaat helemaal niet altijd naar boven !!!!!!!
warme lucht stijgt op, als er verder geen andere dingen de richting beinvloeden !
Maar temp-verschillen zijn zo klein in een kast, en fans zo overpowerd in vergelijking dat warme lucht zich verplaats naar de kant waar je het naar blaast........

* heuveltje heeft trouwens dezelfde kast, maar dan een maatje groter. zeer fijne kast als je 12 HD's hebt :)

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 16-08-2009 12:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Heb de CA01 en ik heb zelf 2 fans ingemod. Gaas afhalen en dan krijg je een plastiek met honinggraadmotief. Daar haal je 2 cirkels uit en gaten voor de fans zijn er dacht ik al in. Is al 2jaar geleden.
Imo nog altijd een van de leukste kasten om mee te modden. Heb er hier al kilo's staal en plastiek uitgehaald :)

edit: Oppassen met de bevestiging van die gaas trouwens. Iets te veel wringen en je kan zo'n hoekje afbreken maar het zijn er gelukkig 6 dus is niet te erg als het toch gebeurd.
Je zal natuurlijk ook maar 1 fan of 2 kleinere kunnen inbouwen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 17:33 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

heuveltje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:56:
[...]

Warme lucht gaat helemaal niet altijd naar boven !!!!!!!
warme lucht stijgt op, als er verder geen andere dingen de richting beinvloeden !
Maar temp-verschillen zijn zo klein in een kast, en fans zo overpowerd in vergelijking dat warme lucht zich verplaats naar de kant waar je het naar blaast........

* heuveltje heeft trouwens dezelfde kast, maar dan een maatje groter. zeer fijne kast als je 12 HD's hebt :)
OK dat is waar mar zoals ik al zei is het beter niet tegen de natuurwetten in te werken, dat beinvloed je airflow negatief.

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Hey,
ik heb ongeveer dezelfde vraag:
Ik ga voor mijn core i7 pc een nieuwe kast kopen, mijn droomkast sinds 2006: De stacker 830 evo.
De reden hiervoor is de looks die het heeft, en het grote aantal ventilatoren:
Het enige probleem is echter de ruimte die het krijgt, de Intake aan de voorkant is gewoon vrij, de intake aan de zijkant daarintegen zit ongeveer 5 tot 10 CM van de muur, de outtake aan de achterkant en PSU ventilator komen ook 10 tot 15 cm van een muur af met boven de kast een bureau. Worden dit hoge temperaturen en verspil ik mijn stacker of word dit geen probleem.
Andries
Pagina: 1