hulp gevraagd voor 2x 4870

Pagina: 1
Acties:

• luctoremergo1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-09-2025
Beste tweakers, ik zit met het volgende probleem.
Mijn moederbord is net terug van een RMA vanwege een condensator en een chipje die opnieuw gesoldeerd moesten worden. Na alles ingebouwd te hebben en mijn 4870's er weer ingehangen te hebben zit ik met het volgende: In de device manager geeft de pc maar 1 gpu aan.

gigabyte ga-x48-dq6
2x sapphire 4870 512mb
q6600 @ 3.4ghz
8gb ocz reaper 800mhz ddr2

Uiteraard de kaarten allebij getest in beide pci sloten maar zodra de 2e kaart erbij zit geeft de eerste het op. Deze geeft dan ook geen signaal meer. Onafhankelijk van elkaar werken ze prima. Heb natuurlijk de crossfire bridge geplaatst. Het probleem is ook dat hiervoor alles gewoon werkte. Heb maar voor de zekerheid geformatteerd en opnieuw drivers geinstalleerd maar dit mocht niet baten.

Nou twijfel ik heel erg of dit een probleem is van het mobo of dat toch 1 van de kaarten niet naar behoren werkt. Het probleem is dat ik niet beschik over een ander crossfire bordje zodat ik de kaarten uit kan sluiten.
Indien er iemand geneigd is om mij hiermee te helpen hoor ik het graag. Liefst in de buurt van Nijmegen. (tips zijn natuurlijk ook welkom ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door luctoremergo1 op 15-08-2009 02:34 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-05 19:05
per toeval nergens geen switches (of jumpers) ofzo voor crossfire aan te zetten of in de bios?

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 15-08-2009 01:03 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• luctoremergo1
Nope, mobo heeft geen jumpers hiervoor en ook de bios heb ik maar voor de zekerheid naar stock gezet. Alles werkte ook altijd out of the box en ook na het oc'en.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ziet hij hem ook niet met bijv. GPU-z?

• luctoremergo1
Dat is dus het rare, hij ziet hem wel in everest.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
furmark draaien en je scores checken?

• luctoremergo1
zal ik idd ff doen

• luctoremergo1
gpu-z ziet hem ook niet

• luctoremergo1
3dmark zit waar ik normaal 100fps scoor nu op de 70 dus de 2e kaart staat zeker niet ingeschakelt.
Om moe van te worden.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:12
bios update?
gpu-z ziet hem niet??? ook niet als je hem zonder crossfire bridge probeert?

• luctoremergo1
heb de laatste bios erop staan, en zonder bridge ziet gpu-z hem ook niet

• luctoremergo1
alleen als ik de kaarten wissel doet de ander het dus naar behoren en de kaart die het nu wel doet doet het dus dan niet meer. (zou mijn god niet weten hoe ik het anders uit moet leggen)

• luctoremergo1
Het lijkt er dus op dat 1 van de kaarten crossfire niet meer toelaat.

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 17:29
Over welk moederbord hebben we het hier ? Zet het even in het starttopic als je wil.

Verwijderd

Probleem wat nog wel eens wil voorkomen is de manier waarop je je kaarten en driver installeerd.

Voor zover ik me kan herinneren :

Unistall je drivers en boot met 1 kaart op.
Installeer de laatste drivers en boot.
Schakel je PC uit en zet je 2de kaart erin met de bridge en boot.

Sommige MoBo's, fabrikant videokaart of combinatie wil nog wel eens werken op deze manier van installeren. Vreemd genoeg werkt het bij de één wel in 1 keer goed, bij zommige weer op deze "alternatieve" manier en bij weer sommigen helemaal niet. Hebben ze niet al een BIOS flash gedaan tijdens je reparatie ? Word vaak gedaan als service maar veelal niet gemeld.

Maar goed, het proberen waard, bij velen werkte deze manier wel :)

Edit = toevoeging

http://game.amd.com/us-en/unlock_dragon.aspx

En anders even het forum doorlezen van Ati of je vraag daar stellen :

http://forums.amd.com/gam....cfm?catid=260&forumid=11

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 02:05 ]

• luctoremergo1
Heb ik idd geprobeerd, en de biossen heb ik een tijdje geleden al geflasht. (deden het prima na de flash btw)

• luctoremergo1
Ik ben bang dat het toch hardwarematig ergens zit, en mijn gevoel zegt dat het 1 van de gpu's is. Probleem is alleen zoals ik al zei dat ik het moet testen om het uit te sluiten. Maar bedankt voor jullie tips en tricks so far.

• luctoremergo1
Niemand die in de buurt van Nijmegen mij even kan helpen om 2 4870 in crossfire te laten draaien?

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Niemand nog gedacht dat 1 van de pci-e sloten brak kan zijn?

Verwijderd

cpt.skydiver schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:18:
Niemand nog gedacht dat 1 van de pci-e sloten brak kan zijn?
Kan een brakke slot zijn of de controller voor de bridge maar veel mensen hebben moeite met Crossfire, ga het maar uitsluiten, kwestie van testen.

Verder @ TS, als je binnen 24 uur reageerd graag de edit knop gebruiken :)

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:13
Voeding?

Kan ook zijn dat je voeding niet voldoende stroom kan leveren en daarom een van de kaarten uitvalt.

Zonder en met je bridge zou je in windows systeem beheer 2 kaarten moeten zien. Als daar er geen 2 staan is mijn gedachte.. of een brakke driver/windows installatie, of het bovengenoemde.

Je kan ook nog eens hele oude driver proberen. Bij mij werkte de 8.10 drivers nog wel.. maar tot 9.4 heeft geen een het meer gedaan.

• luctoremergo1
@ capt skydiver : sloten zijn beiden getest en werken(behalve in crossfire)
@ parabellum : Moeite met crossfire heb ik nooit gehad(behalve de oudere catalysts) bovendien zijn de onderdelen hetzelfde gebleven en heeft het gewerkt op dit systeem.
@ giem : Dus even resume, jij zegt dat als de kaarten zonder cf bridge aangesloten worden ze onafhankelijk van elkaar in de device manager gezien moeten worden? Voeding lijkt me toch ook stug aangezien het altijd gewerkt heeft. Brakke win install of driver lijkt me ook niet aangezien, al zeg ik het zelf, wel aardig wat ervaring heb met pc`s. Is er geen mogelijkheid dat er 1 bepaalde chip op 1 van de gpu's defect is?

Het blijft toch een kwestie van de gpu's testen bij een barmhartige samaritaan denk ik.

anyway, wederom bedankt voor jullie suggesties!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik ben het niet met giem eens, zowel met als zonder bridge staan er altijd 2 kaarten in je apparaatbeheer, logisch, want het blijven fysiek 2 kaarten die beide resources nodig hebben.

het verschil zit hem in je CCC, hier krijg je bij 2 geinstalleerde kaarten het crossfire tabje erbij, doe je het zonder bridge kun je wel troubleshooten in het crossfire tabje, eze zal dan aangeven dat je de bridge niet hebt geplaatst. plaats je hem dan wel kun je daarna het vinkje van crossfire aanvinken.

vind windows maar 1 kaart als ze er beide in zitten, dan gaat het ergens in het systeem mis. staan er wel 2 mara geen crossfire tab, dan zul je het issue moeten zoeken in je driver van ATI

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
luctoremergo1: Gebruik svp de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop in plaats van meerdere posts achter elkaar te zetten steeds :)

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-04 20:15
Ik kan hem wel testen voor je. Woon in cuijk

• luctoremergo1
@weebeast schikt het jou dat ik zometeen even langskom?

Mijn dank is alvast groot.
Pagina: 1