Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Om mijn systeem wat sneller te maken was ik aan het denken om e.e.a. te gaan upgraden.

Na heel wat uurtjes te hebben gelezen over SSD's en snelle Raptor schijven heb ik daar eigenlijk wel interesse in gekregen.

Daarom wilde ik het alsvolgt aanpakken:

-1x 32 GB SSD voor C:\ drive (Windows, programma's en swapfile)
-2x 1TB in RAID0 voor (tijdelijke)* data
-2x WD Veloci Raptor

De SSD zorgt ervoor dat het systeem snel opstart en dat de programma's lekker snel opstarten enzo.
De 2x1TB schijven zijn om dingen op te downloaden.
De Raptors zijn om de gedownloade spullen uit te pakken en vervolgens te branden op Bluray ofzo.

Mij leek dit een aardige vooruitgang ten opzicht van mijn huidige configuratie: 1x 1TB als download, RAR en PAR schijf. (schrijven en lezen op één HD, dus traag) en nog een IDE schijfje als Windows schijf.

Of zijn er nog betere configuraties te bedenken voor mijn situatie?
Wat zouden jullie doen? (is 2x 32GB SSD in RAID0 merkbaar nog VEEL sneller bijvoorbeeld?)
Of kan ik beter het geld voor de Raptors uitsparen en één van de 1TB schijven gebruiken om te downloaden, en de andere om RAR's naar uit te pakken en te parren? En hoe zit het met video encoding? Dat doe ik ook wel eens. Is bovenstaande config daar ook "goed" c.q. aan te raden voor?

In het topic over SSD las ik trouwens ook dat die na een bepaalde tijd in snelheid achteruit gaan. Hoe wordt hier over gedacht?

Een hele hoop vragen, maar wel belangrijk om te weten alvorens redelijk voor geld te gaan uitgeven.

* tijdelijk: dus het is niet héél erg als er een schijf kapot gaat c.q. data verloren gaat. Daarom natuurlijk RAID0 i.p.v. RAID1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
die 2X raptor is overbodig in mijn ogen. Kun je beter 1 of 2 extra tbers voor halen, die die gezamelijk in raid5 zetten ofzo. Veel leuker. En daarnaast een SSD voor windows enz. Of je daarvoor 32GB genoeg vindt moet je zelf weten, ik heb zelf een 80GBer bestelt. Omdat ik ook keer spel ofzo wil installeren en draaier er op.

SSD in Raid is in mijn ogen nog geen verstandige zet in mijn ogen. Omdat die dingen na een tijd minder gaan presteren als er geen trim wordt gebruikt, of tools om die dingen op te ruimen. Wat resulteerd in veel lagere read en write speeds. Pas als dat lekker werkt met RAID zou ik hier voor gaan. Een Single SSD is op het moment wel the way to go!

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenBatt op 14-08-2009 23:42 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
GoldenBatt schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:41:
die 2X raptor is overbodig in mijn ogen. Kun je beter 1 of 2 extra tbers voor halen, die die gezamelijk in raid5 zetten ofzo. Veel leuker. En daarnaast een SSD voor windows enz. Of je daarvoor 32GB genoeg vindt moet je zelf weten, ik heb zelf een 80GBer bestelt. Omdat ik ook keer spel ofzo wil installeren en draaier er op.

SSD in Raid is in mijn ogen nog geen verstandige zet in mijn ogen. Omdat die dingen na een tijd minder gaan presteren als er geen trim wordt gebruikt, of tools om die dingen op te ruimen. Wat resulteerd in veel lagere read en write speeds. Pas als dat lekker werkt met RAID zou ik hier voor gaan. Een Single SSD is op het moment wel the way to go!
32GB SSD leek me voldoende aangezien ik nooit spellen op de PC doe. Dat doe ik wel op de consoles.
Maar als 80GB niet veel duurder is kan ik daar natuurlijk altijd naar kijken. Zijn er nog speciale merken/types die aangeraden worden? Ik las dat die INTELS wel goed waren, en die OCZ redelijk goedkoop...

Hoe zit het met data uitpakken en repareren (PAR)? Wellicht is daar nog wat slimmers voor te verzinnen?
Of is die RAID0 config van 2x 1TB goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:08
atmoz schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:57:
[...]

32GB SSD leek me voldoende aangezien ik nooit spellen op de PC doe. Dat doe ik wel op de consoles.
Maar als 80GB niet veel duurder is kan ik daar natuurlijk altijd naar kijken. Zijn er nog speciale merken/types die aangeraden worden? Ik las dat die INTELS wel goed waren, en die OCZ redelijk goedkoop...

Hoe zit het met data uitpakken en repareren (PAR)? Wellicht is daar nog wat slimmers voor te verzinnen?
Of is die RAID0 config van 2x 1TB goed genoeg?
Prijzen weet ik niet allemaal uit me kop. Heb zelf 80GB intel x25-M in bestelling staan, de nieuwe postville versie. Die zijn krappe 200 euro @ moment. Weet niet hoeveel 32GB versie kost.. Intel is bij mij tevens de favoriet. OCZ heeft paar minder presterende dingen gehad, en heeft een leuke reeks. Maar heb het niet zo op OCZ kwa ssd's. Weet niet, meer kwestie van gevoel bij mezelf denk ik. Eerste series waren niet altijd even lekker. Ik hou t zelf lekker bij die intel.

Dat uitpakken en repareren van die par dingen zal snel genoeg gaan op 2X 1tb Raid0. Ligt der maar net aan wat je zelf snel vindt tevens. Sneller als 1 schijf single zal t wel gaan. Echter bij data hoeveelheden van +1TB zou ik het al niet meer op raid0 gokken. Je zult altijd zien dat er wat leuks op staat en t crast. Puur eigen keuze, ik zou geld wat je "opzij had gelegt" gebruiken om nog 1 of 2 stuks bij te kopen, en raid 5 te draaien. Ook dat kan falen, maar kans is veel minder groot. Maar dat risico snap je zelf al zo te lezen :)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:19
Toch raad ik aan voor de OS een iets grotere SSD te pakken, 60GB voldoet zeker.
Voor de rest kan ik het moeilijk zeggen want hoeveel ruimte heb je nu echt nodig voor je "tijdelijke" data disk?
Die 2x 1TB kan je beter in RAID1 zetten voor normale opslag en misschien 1 VelociRaptor of 30GB Vertex voor tijdelijke opslag.

Mijn opstelling ziet er als volgt uit:

Tijdelijke Data (Usenet Downloads): Vertex 30GB, hier op V&A 2e hands gekocht.
Opslag: RAID1, WD10EADS

Voor mijn tijdelijke data heb ik echt niet meer ruimte nodig, het ging mij juist om de snelheid en het niet aanwezige geluids nivo van de disk.
Het enige wat ik in de toekomst ga veranderen zijn mijn opslag disks, daar komen nog een keer 2TB disks voor in de plaats als ze wat goedkoper worden.

In iedergeval succes met je keuzes.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
GoldenBatt schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:11:
[...]

Prijzen weet ik niet allemaal uit me kop. Heb zelf 80GB intel x25-M in bestelling staan, de nieuwe postville versie. Die zijn krappe 200 euro @ moment. Weet niet hoeveel 32GB versie kost.. Intel is bij mij tevens de favoriet. OCZ heeft paar minder presterende dingen gehad, en heeft een leuke reeks. Maar heb het niet zo op OCZ kwa ssd's. Weet niet, meer kwestie van gevoel bij mezelf denk ik. Eerste series waren niet altijd even lekker. Ik hou t zelf lekker bij die intel.
Oke duidelijk. Intel zegt mij eerlijk gezegd ook "meer" ;)
Vandaag nog eens maar wat reviews kijken voor wat betreft snelheid en prijzen.
Dat uitpakken en repareren van die par dingen zal snel genoeg gaan op 2X 1tb Raid0. Ligt der maar net aan wat je zelf snel vindt tevens. Sneller als 1 schijf single zal t wel gaan. Echter bij data hoeveelheden van +1TB zou ik het al niet meer op raid0 gokken. Je zult altijd zien dat er wat leuks op staat en t crast. Puur eigen keuze, ik zou geld wat je "opzij had gelegt" gebruiken om nog 1 of 2 stuks bij te kopen, en raid 5 te draaien. Ook dat kan falen, maar kans is veel minder groot. Maar dat risico snap je zelf al zo te lezen :)
Het gaat nu zeer traag (vind ik). Maar dan moet ik wel zeggen dat ik alles nog maar op één schijf doe. Geen RAID, geen extra snelle harddeschijf, gewoon de goedkoopste 1TB wat ik kon vinden. Tegelijk lezen en schrijven op dezelfde schrijf is natuurlijk ook niet altijd even snel...

Het probleem is dat alles wat wordt gedownload, meteen op de schrijf(ven) staat wat snel moet kunnen lezen aangezien daar de RAR vandaan worden uitgepakt. De andere schijf (Raptor?) hoeft niet zo heel groot te zijn, want daar wordt alles naartoe uitgepakt en vervolgens gepart. Daarnaa wordt het meteen op Bluray gebrand zodat er weer plaats vrijkomt voor de volgende. Is de schrijfsnelheid van een Raptor ongeveer even snel als de leessnelheid van 2x 1TB in RIAD0? Of moet ik dan toch 2 Raptors nemen, ook in RIAD0? Of misschien ook denken aan een SSD (80GB) om bestanden naar uit te pakken en te parren en op Bluray te branden.

Voor dat laatste zou een SSD volgens mij sowieso erg goed zijn. ---> altijd genoeg snelheid om data aan te leveren, ookal ben ik zelf nog op de computer bezig. Op dit moment durf ik niets meer met mijn computer te doen tijdens het branden van een Bluray. Bang dat ik buffer underun krijg, of andere "haperingen" ofzo.... Zo'n lege Bluray is tenslote duur genoeg om zuining mee om te gaan.
Earzz schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:21:
Toch raad ik aan voor de OS een iets grotere SSD te pakken, 60GB voldoet zeker.
Voor de rest kan ik het moeilijk zeggen want hoeveel ruimte heb je nu echt nodig voor je "tijdelijke" data disk?
Die 2x 1TB kan je beter in RAID1 zetten voor normale opslag en misschien 1 VelociRaptor of 30GB Vertex voor tijdelijke opslag.
Persoonlijk zou ik een C;\ schijf met Windows erop van 80 GB erg veel vinden.
Ik probeer mijn OS + programma's altijd niet groter te laten worden dan 20 á 30 GB.
Maar zoals ik eerder in deze post al aangaf: ik ga vandaag kijken wat het allemaal precies kost, en trek dat een conclusie :)

De "tijdelijke" data disk moet zéker groter dan 30GB aangezien een Bluray al 50GB is. En daar moet er tenminste één van op passen. Misschien dat ik daar dus ook een SSD (80GB) voor ga nemen!!

Maakt zo'n Raptor trouwens veel (hoorbaar) lawaai? En wordt dit algemeen dan als strorend ervaren?
Mijn opstelling ziet er als volgt uit:

Tijdelijke Data (Usenet Downloads): Vertex 30GB, hier op V&A 2e hands gekocht.
Opslag: RAID1, WD10EADS

Voor mijn tijdelijke data heb ik echt niet meer ruimte nodig, het ging mij juist om de snelheid en het niet aanwezige geluids nivo van de disk.
Het enige wat ik in de toekomst ga veranderen zijn mijn opslag disks, daar komen nog een keer 2TB disks voor in de plaats als ze wat goedkoper worden.
Dat is een verstandige keuze! Maar zal bij mij dus niet werken. Aan usenet downloads van 30GB heb ik niets.
Maar waar pak jij je bestanden naar uit, en waar PAR je ze? Gaat dit lekker snel?

Ik wil gewoon niet het idee hebben dat e.e.a. nog (veel) sneller zou kunnen, want dan ga ik meteen denken waarom ik dat dan niet heb. Oke, het moet natuurlijk wel een BEETJE in het budget passen :P
In iedergeval succes met je keuzes.
Dat gaat zeker lukken met jullie hulp _/-\o_

[edit]

Ohja, nog een heel belangrijk ding:

Ik zie SSD als een soort Flashgeheugen/Compactflash/Geheugenkaartje...
Daarbij is het toch zo dat je maar een beperkt aantal keer kunt schrijven/lezen?
Ik ga ervan uit dat dit bij SSD helemaal is opgelost, en dat je je daar GEEN zorgen over hoeft te maken.
Kun je gewoon een paar miljoen keer een bestand ergens wegschrijven c.q. ophalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 15-08-2009 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 14:19
Ik download mij films met Grabit, en laat het vanuit mijn Vertex de files automatisch repairen en extracten naar mijn RAID1 opstelling.

Ik weet niet waar jij je Blu-Ray films vandaan haalt maar de grootste film die ik ooit heb binnenghaald was 25.29GB, als je op FTD kijkt is bijna geen een film daadwerkelijk in "retail" Blu-Ray formaat althans ik ben ze nog niet tegengekomen.
Dus voor mij is 30GB voorlopig meer dan voldoende.

Mijn oude Raptors (74GB ADFD) waren echte herrie schoppers, de nieuwere VelociRaptor heb ik geen ervaring mee maar ik weet wel dat ze een heel stuk stiller zijn.
Ik heb ook ergens gelezen dat de 150GB VelociRaptor stiller is dan de 300GB VelociRaptor, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen ik weet dit dus niet zeker.

De levensduur van SSD hoef je je niet echt zorgen om te maken, wel is dat je schijf minder gaat presteren naarmate je m langer gebruikt maar dit is niet echt merkbaar alleen meetbaar (benchmarks) en dit gaat in de toekomst wel minder worden door firmware updates.

Je kan als OS schijf aangezien dat je niet meer ruimte nodig hebt het beste een Vertex 30GB kopen, deze zijn op V&A al rond de 75 Euro te krijgen.

Als tijdelijke data schijf moet je maar kijken wat je écht nodig hebt, maar een Intel 80GB vind ik echt zonde van het geld want die zou je veel beter als OS schijf kunnen gebruiken.
Als je 30GB echt te weinig vind kan je nog altijd een 60GB Vertex overwegen of anders een VelociRaptor.
RAID0 met 2 disks of een VelociRaptor vind ik niet echt verstandig, vind ik echt weg gegooid geld aangezien dit kwa pretaties echt niet kan tippen aan een kwaliteits SSD (dus niet die Jmicron gevallen).

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Earzz schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:01:
Ik download mij films met Grabit, en laat het vanuit mijn Vertex de files automatisch repairen en extracten naar mijn RAID1 opstelling.

Ik weet niet waar jij je Blu-Ray films vandaan haalt maar de grootste film die ik ooit heb binnenghaald was 25.29GB, als je op FTD kijkt is bijna geen een film daadwerkelijk in "retail" Blu-Ray formaat althans ik ben ze nog niet tegengekomen.
Dus voor mij is 30GB voorlopig meer dan voldoende.
Ik wil natuurlijk niet teveel ingaan op het downloaden van dingen, maar gelukkig heb ik alles origineel wat ik download, dus is het niet zo erg denk ik ;)

De meeste downloads zitten inderdaad zo rond de 25GB (gelukkig ook maar, want DL Bluray's zijn duur) maar er zitten ook genoeg >40GB dingen tussen. Via de bekende NZB zoeksites kom je genoeg materiaal tegen in ieder geval. Daarvoor hoeft het natuurlijk niet op FTD te staan.
Mijn oude Raptors (74GB ADFD) waren echte herrie schoppers, de nieuwere VelociRaptor heb ik geen ervaring mee maar ik weet wel dat ze een heel stuk stiller zijn.
Ik heb ook ergens gelezen dat de 150GB VelociRaptor stiller is dan de 300GB VelociRaptor, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen ik weet dit dus niet zeker.

De levensduur van SSD hoef je je niet echt zorgen om te maken, wel is dat je schijf minder gaat presteren naarmate je m langer gebruikt maar dit is niet echt merkbaar alleen meetbaar (benchmarks) en dit gaat in de toekomst wel minder worden door firmware updates.

Je kan als OS schijf aangezien dat je niet meer ruimte nodig hebt het beste een Vertex 30GB kopen, deze zijn op V&A al rond de 75 Euro te krijgen.

Als tijdelijke data schijf moet je maar kijken wat je écht nodig hebt, maar een Intel 80GB vind ik echt zonde van het geld want die zou je veel beter als OS schijf kunnen gebruiken.
Als je 30GB echt te weinig vind kan je nog altijd een 60GB Vertex overwegen of anders een VelociRaptor.
RAID0 met 2 disks of een VelociRaptor vind ik niet echt verstandig, vind ik echt weg gegooid geld aangezien dit kwa pretaties echt niet kan tippen aan een kwaliteits SSD (dus niet die Jmicron gevallen).
Oke, dan worden het SSD's :)
Dat is nu dus zeker. Heerlijk spul lijkt me dat.
Ergens kom ik een grafiek tegen moet snelheden:
Er staat dan dat de OCZ Vertex Turbo 120GB SATA2 goed scoort op snelheid.
Betekend dat automatisch dat de OCZ Vertex Turbo 30GB SATA2 óók zo snel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Het topic is toch nog open, dus daar maak ik dan nog maar even gebruik van.

Inmiddels loopt alles op de spreekwoordelijke "wielen" :)

De SSD's (2x OCZ Vertex Turbo 60GB) zitten netjes in RAID0, en doen nog altijd goed en vlot hun werk!!

Naast de SSD's heb ik ook 2 Samsung Spinpoint F1 - 1TB in RAID0 zitten. Ook dat werkt super.

Maar omdat ik nog één SATA poort op m'n moederbord over heb, heb ik nog maar een Samsung Spinpoint F1 gekocht. De vraag is nu: hoe ga ik deze aansluiten.

Optie 1) Bij de andere 2 (RAID0) erbij zetten zodat er één grote, nog snellere 3TB schijf ontstaat (wel alle data weg wat nu op de 2TB RAID0 staat!!)

Optie 2) Apart aansluiten als 1TB download disk. Hierdoor "spaar" ik die 2 RAID0's uit. Die hoeven dan niet continu aan te staan als de PC aan het downloaden is. Die gaan dan alleen aan als ik er zelf achter zit en bestanden ernaar uitpak ofzo. De leessnelheid van de losse schijf is dan misschien goed in balans met de schrijfsnelheid van de 2 RAID0 schijven, toch?

Wat zouden jullie in mijn dit geval doen?

Ben echt benieuwd, want vind beide opties wel goede punten hebben eigenlijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hallo? O-)
Pagina: 1