Toon posts:

Stereo Receiver met digitale ingangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een H/K AVR4550 wat een heel fijn ding is, een oudere 7.1 versterker met digitale ingangen. Deze heb ik indertijd gekocht (2e hands) met de intentie richting 5.1 te gaan. Hier is echter niks van waar gebleven en het ding staat een beetje te verstoffen.

Ik luister wel -elke- dag muziek, en wil daarom terug naar een stereo setup. Wat ik me nog kan herinneren van het analoge tijdperk (nu praat ik over interlinks natuurlijk) is dat er altijd zo'n bult ruis op zat, en dat fatsoenlijke kabels veel te duur, en veel te kort waren.

Inmiddels heb ik een fijne Airport Express, waarmee ik digitaal (optisch) muziek kan streamen vanaf mijn laptop. Same goes voor de optische uitgang van mijn MBP. Het punt dat ik hiermee probeer te maken is dat ik geen zin heb om terug te gaan naar de good ol' tulp stekkertjes.

Ik ben dus op zoek naar een stereo versterker, met digitale inputs. Na wat zoeken op zowel google als tweakers.net kom je niet echt op concrete resultaten.

Er vanuit gaande dat een goede stereo versterker met digitale ingangen buiten mijn budget ligt (500 euro), kan ik dan beter mijn H/K houden, of misschien toch naar een DAC + versterker met analoge ingangen gaan (lukt dat voor 500 euro?).

Verwijderd

Je budget is dus 500 euro? is dat inclusief de speakers? Je bron is een pc neem ik aan? Ik had ook eerst was ruis over de kabel maar dan moet je gewoon http://www.kabeltje.com/a...9a996ecc9144ebdeec97ccad0 Zulke kabels kopen. (persoonlijke evaring mee) Deze zijn gewoon goed afgeschermd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:43:
Je budget is dus 500 euro? is dat inclusief de speakers? Je bron is een pc neem ik aan? Ik had ook eerst was ruis over de kabel maar dan moet je gewoon http://www.kabeltje.com/a...9a996ecc9144ebdeec97ccad0 Zulke kabels kopen. (persoonlijke evaring mee) Deze zijn gewoon goed afgeschermd.
Het budget is alleen voor de versterker. De speakers, tja, tot nu toe ben ik weg van de Vifa Column-1 van Speakerland, maar het kan zijn dat dat met een andere versterker natuurlijk weer compleet omslaat :).

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijk iets, maar ik heb al een fatsoenlijke stereo versterker. Daarom zit ik er aan te denken om het uit te breiden met een aparte DAC, bijvoorbeeld de Behringer Ultramatch Pro SRC 2496, die voor een redelijke prijs te krijgen is. In die link staan ook nog een aantal andere DAC's

Zelfbouw heeft ook wel wat, maar dan moet je wel SMD kunnen solderen:
http://www.ezdiyaudio.com/#ezDAC_images
http://sound.westhost.com/project85.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 22:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:49:
Ik zit met een soortgelijk iets, maar ik heb al een fatsoenlijke stereo versterker. Daarom zit ik er aan te denken om het uit te breiden met een aparte DAC, bijvoorbeeld de Behringer Ultramatch Pro SRC 2496, die voor een redelijke prijs te krijgen is. In die link staan ook nog een aantal andere DAC's

Zelfbouw heeft ook wel wat, maar dan moet je wel SMD kunnen solderen:
http://www.ezdiyaudio.com/#ezDAC_images
http://sound.westhost.com/project85.htm
Die behringer is nieuw 165 euro, dat is een heel zacht prijsje.. Op de recensie van HiFi.nl zijn ze er best lovend over, maar dat is ook de enige recensie die ik er over kan vinden.. Zijn er hier meer mensen met ervaring met dit apparaat?

Zelfbouw ben ik niet zo bang van, echter wil ik wel weten wat het resultaat is, het voordeel van speakerland is dat je dit weet, en de laatste beetjes zelf kan tweaken.. Complete zelfbouw van DAC's gaat me denk ik toch net te ver. Solderen is het probleem niet (heb Technisch Informatica gedaan).

Verwijderd

Mischien is marktplaats een optie?

Maar denk dat een goede dac plus een versterker naar keuze dan het beste werkt.

http://shop.proctrl.nl/ep...5035/SubProducts/5035-002 Is een goede dac heb je nog 100 euro voor een versterker >:)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:08:
Mischien is marktplaats een optie?

Maar denk dat een goede dac plus een versterker naar keuze dan het beste werkt.

http://shop.proctrl.nl/ep...5035/SubProducts/5035-002 Is een goede dac heb je nog 100 euro voor een versterker >:)
Marktplaats is zeker een optie, aangezien je bij audio vaak gelijk 40% afschrijft, en het vervolgens behoorlijk stabiel blijft kwa waarde.. Maar dan zoek ik nogsteeds naar een goede analoge stereo versterker, dat word flink googlen komende week :p Het budget hiervoor zou ±340 euro zijn als de behringen doorgaat voor DAC..

Een Rotel leek me wel eens leuk om te gaan luisteren..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 23:34 ]

Verwijderd

Shit volgens mij ben jij net over mijn marktplaats bod heen gegaan :')
Laten we niet tegen elkaar op gaan bieden :P
Ik bied 50 cent meer :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:44:
Shit volgens mij ben jij net over mijn marktplaats bod heen gegaan :')
Laten we niet tegen elkaar op gaan bieden :P
Ik bied 50 cent meer :P
Haha, op de behringer inderdaad, helaas is de nieuwprijs 165 euro, dus tweede hands wil ik echt niet hoger gaan dan 120. Zeg maar of je meer bied :) Pak jij em maar :p

Op marktplaats staan diverse leuke NAD en Rotel eindbakken. Die NAD 216 is voor een leuk prijsje te bemachtigen. Zijn er misschien gevestigde series in analoog stereo land die ik zou moeten overwegen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 23:59 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:46
http://cgi.ebay.nl/High-G...trksid=p4634.c0.m14.l1262

http://www.lampizator.eu/...mpucera%20lampizator.html

Die dac's schijnen ook zeer goed te zijn, en kosten maar 50 euro (exlusief behuizing).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, daar kun je je in ieder geval geen bult aan lopen! haha.
Dan kan ik alleen geen eindversterker pakken, omdat ik met deze DAC niet het volume kan regelen, dus dan moet ik mijn zoek opdracht voor de versterker wat aanpassen. Misschien toch die Rotel RA-02 :p

• kippy
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:37:
[...]

Nou, daar kun je je in ieder geval geen bult aan lopen! haha.
Dan kan ik alleen geen eindversterker pakken, omdat ik met deze DAC niet het volume kan regelen, dus dan moet ik mijn zoek opdracht voor de versterker wat aanpassen. Misschien toch die Rotel RA-02 :p
Als je een heel klein beetje handig bent kun je zo een passieve vollume regeling bouwen. Dat kost je nog eens 15 euro. Veel meer dan bijvoorbeeld een alps potmeter heb je niet nodig.

Verwijderd

Bedankt! Denk dat ik die ook bestel. Maakt ook gebruik van de Crystal cs8416 receiver net zoals de ezDAC.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelijk maar de grootste versie gepakt, en de kit, dan heb ik nog wat te doen :p
(dat geeft een beetje voldoening :p). Voor die prijzen loop je je er iig geen bult aan!

De grote

Nu dus op zoek naar 2 fatsoenlijke monoblokken of (fase gezeik) een stereo versterker, met een budget van 400 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 01:10 ]

• kippy
De grote scheind minder goed te zijn. Teminste minder makkelijk te modden. Dan moet je natuurlijk wel een beetje handig zijn met solderen.

Verwijderd

Bij de 'grote' zit er zo te zien een deel van de power supply op het pcb van de DAC wat me niet bevalt. Daarnaast wil ik er ook een volume control in hebben dus dat is ook een beetje lastig als de RCA connectors op het pcb zitten gesoldeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2009 01:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 01:17:
Bij de 'grote' zit er zo te zien een deel van de power supply op het pcb van de DAC wat me niet bevalt. Daarnaast wil ik er ook een volume control in hebben dus dat is ook een beetje lastig als de RCA connectors op het pcb zitten gesoldeerd.
Moet je bij de kleine nog specifiek om de 220v trafo vragen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 01:32:
[...]

Moet je bij de kleine nog specifiek om de 220v trafo vragen?
Dat is dat blauwe blokje toch? Lijkt me wel handig om even aan te geven dat je de 220v wil. Er staat ook
2. High quality Encapsulated Power Transformers x1pcs ( 110V or 220V )
en op de foto's zie ik 110V staan.

Ik heb net pas een paypal account aangemaakt dus het gaat nog een paar dagen duren (eerst activeren).

Verwijderd

Topicstarter
Ze verkopen die grote ook fully assembled MET behuizing voor 150 euro!
Ziet er erg nice uit!

Vragen of die de kleine ook in behuizing heeft :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 20:11 ]

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Doorsparen en deze halen?

Welliswaar over je budget maar ook een grote upgrade van de receiver die je nu hebt. 50 Watt in klasse A en 110 Watt in klasse AB met 8 ohm. Zeer veel controle over je speakers, en volgens mij is die gelijk aan de Advance Acoustic MAP-305DA.

Verwijderd

Topicstarter
Swagger schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:02:
Doorsparen en deze halen?

Welliswaar over je budget maar ook een grote upgrade van de receiver die je nu hebt. 50 Watt in klasse A en 110 Watt in klasse AB met 8 ohm. Zeer veel controle over je speakers, en volgens mij is die gelijk aan de Advance Acoustic MAP-305DA.
Hier had ik al over nagedacht (in mijn geval over de HK 3490, ook een stereo receiver). Maar die halen het gewoon niet bij een beest als een Rotel RB990BX, en die zijn nu gewoon echt te goedkoop terwijl het prima dingen zijn.. Vandaar dat ik voor een analoge amp + DAC wil gaan..

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het luisteren op wat andere boxen heb ik geconstateerd dat mijn HK gewoon echt te weinig vermogen heeft voor grote boxen (50watt pc). Mijn huidige HK was hierbij erg inhoudend verleken een Quad 405-2 en een Akai hybrid (sanyo stk, 200watt pc).
Ik wil dus eerst een 'redelijke' versterker op de kop tikken voor ~400 euro, daarmee naar boxen gaan luisteren, en dan in de toekomst misschien nog deze amp upgraden.

De keuze ligt nu een beetje tussen de Rotel RB991/990BX (PDF Link!).
De UcD is vervangen door een Velleman K4010 mosfet mono block x2, omdat ik mosfet prefereer boven klasse D/T.

De Rotel / Velleman hebben nagenoeg dezelfde opbouw, en kosten even veel (Rotel ~400-450, Velleman 338 + behuizing, inbouwen etc).

De Velleman heeft natuurlijk wel gescheiden voedings segmenten dan (2 ringkernen), maar de Rotel heeft 200w aan 8 ohm.. Zitten er behalve dat nog meer verschillen tussen?

• Swagger
Had je de Onkyo A-5VL al gezien? Een stereo receiver die in je budget past met twee digitale ingangen, coax en optical, het vermogen moet echt meer dan genoeg zijn. Vooral bij die XTZ, naar wat voor speakers heb je zoal zitten luisteren?

[ Voor 29% gewijzigd door Swagger op 23-08-2009 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Swagger schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:09:
Had je de Onkyo A-5VL al gezien? Een stereo receiver die in je budget past met twee digitale ingangen, coax en optical, het vermogen moet echt meer dan genoeg zijn. Vooral bij die XTZ, naar wat voor speakers heb je zoal zitten luisteren?
Die onkyo is 40 watt joh! Dat is nog minder dan mijn huidige Harman Kardon, en waarschijnlijk nog lagere kwaliteit ook, mijn huidige versterker kostte nieuw 1200 euro, dan is die Onkyo echt een dikke downgrade, haha..

Die XTZ komt zeker wel meer in de buurt, maar die is nieuw buiten mijn budget, en 2e hands niet te krijgen, en ik vraag me af of hij even goed is als de Rotel. Afgezien van dat het een transistor versterker is, en ik eigenlijk voor fet's wil gaan.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 08:49
Pff, als ik mijn versterker 40 watt laat uitspugen, is de hele buurt doof. 40 watt is veel, onderschat dat niet.

Verwijderd

Dit is misschien een interessante optie voor je.

Ik gebruik ze ook icm een Airport Express, werkt perfect en het geluid is waanzinnig goed.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-02 19:48

nFo

Harman Kardon HK 3490 ?
Stereo Receiver met digitale ingang.
http://www.harmankardon.c...=REC&sType=C&prod=HK+3490

Een Highend oplossing zou deze kunnen zijn: Peachtree Audio Nova
http://signalpathint.com/...ova/Introducing-Nova.html
http://www.audio.de/Testbericht/Peachtree-Nova_5485927.html

[ Voor 119% gewijzigd door nFo op 24-08-2009 20:18 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom hou je je H/K niet gewoon en hang je er 2 goede speakers aan, bij stereoweergave worden die andere kanalen toch niet gebruikt.
Lijkt me gezien het budget meer te behalen in speakers dan in een betere "stereo-only" versterker.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-08-2009 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:59:
Dit is misschien een interessante optie voor je.

Ik gebruik ze ook icm een Airport Express, werkt perfect en het geluid is waanzinnig goed.
Ik ga zelf bouwen, een 3 weg systeem, dus dit is helemaal niet wat ik zoek, bedankt voor de tip though!
Ik heb serieus over die HK3490 gedacht, maar er zit helaas nogsteeds een bloktrafo in ipv een goede ringkern, en die is niet zelf te vervangen (tis een complete PC voeding).
De Peachtree heeft helaas een niet al te denderende 16 bit (en 44.1KHz) DAC, dus niet echt wat ik zoek, maar ook zeker niet HiFi, terwijl je wel dikke duiten neerlegd..
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:07:
Waarom hou je je H/K niet gewoon en hang je er 2 goede speakers aan, bij stereoweergave worden die andere kanalen toch niet gebruikt.
Lijkt me gezien het budget meer te behalen in speakers dan in een betere "stereo-only" versterker.
Zoals vermeld, te weinig vermogen en deze amp verbruikt 130watt in Idle mode (aan, geen muziek), plus dat hij trilt (blok trafo). Maar dit laatste gaat van minder belang worden als ik dadelijk een audio meubel heb. Maar de HK is gewoon echt bedoeld voor een 5 kanaals setup met een subje.

• Swagger
Ik denk (weet zeker) dat je H/K AVR4550 niet te weinig vermogen heeft, maar gewoon niet stabiel genoeg is.

Ik heb een Cambridge Audio Azur 340A SE met maar 45 watt in 8 ohms, maar geloof me ik durf hem nieteens vol open te zetten.

De Viva Colomn 1 heeft een rendement van 92 db, dus ze zouden juist zeer makkelijk aan te sturen moeten zijn.

Misschien is het wel leuk voor jou om de combinatie van een Azur 340A SE, een Beresford TC-7520 of Cambridge Audio DacMagic (bij een groter budget) als kan bestellen uit UK en speakers van Paradigm (denk aan de Monitor 9). Dit kan je beluisteren bij Raf Utrecht, op de DacMagic na dan want de bron is volgens mij de NAD C515BEE.

Verwijderd

Volgens mij ben je stiekem gewoon een beetje eigenwijs;
Je bent heel stellig wat betreft ringkernen/bloktrafo's. Omdat ze zouden trillen. 'Alles" ouder dan tien jaar zou dat euvel dus ongeveer moeten hebben. Geroemde versterkers die mainstream materiaal van tegenwoordig schijnen te domineren, als een Marantz PM-80, zou dus trillen?
http://www.marantzphilips...marantz-pm80-mkII-031.jpg

Mosfet voorkeur over klasse D/T lijkt ook uit de lucht komen vallen. Een goed ontworpen klasse D/T versterker (bezoek de NAD website anders even) kan minstens zo goed klinken als een goede mosfet versterker.

Als je toch waarde aan deze eigenschappen hecht zijn er wel mogelijkheden, maar die zullen al snel vrij kostbaar worden. Denk dan aan een http://www.iear.nl/products.php?148696&cPath=2002_2083 Advance MA 305 DA II of zoals je zelf al had gevonden, een combinatie van een leuke DAC met een goedkopere versterker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:24:
[...]

Ik ga zelf bouwen, een 3 weg systeem, dus dit is helemaal niet wat ik zoek, bedankt voor de tip though!
Voor deze prijs kun je niks zelf bouwen wat beter is, bovendien hebben ze al zeer goede versterkers ingebouwd én een hoogwaardige Wolfson DAC. All in a box....
Pagina: 1