• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
Goede avond mensen van het goede leven,

Ik heb sinds kort een GTX275. Opzich werkt hij perfect, maar zodra ik een game start begint mijn voeding te zoemen. Zelfs wanneer ik scroll door mijn internet favorieten hoor ik een 'lichte' zoem of een soort hoge frequentie. Lastig te beschrijven. Ik heb het geprobeerd op te nemen, maar dan hoor je het niet.
De kaart zit aangesloten met twee keer 6 pins.

Mijn systeem:

Manufacturer: Not me ;)
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 op 3Ghz
Memory: Kingston 4GB Ram
Hard Drive: Hitachi 320 GB
Video Card: Nvidia GTX275
Monitor: Medion 19 Inch
Sound Card: Creative X-Fi XtremeMusic
Speakers/Headphones: Logitech Z-2300
Keyboard: Logitech G15
Mouse: Logitech G9
Mouse Surface: Softpad
Operating System: Windows Vista 32 Bit
Motherboard: Gigabyte P35C-DS3R
Computer Case: Antec Sonata III
PSU: EarthWatt 500 Watt

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
In principe moet het geen probleem zijn, op mijn werk verkopen we ook altijd de combinatie van die kast en de voeding (mooie lak, alles van kwaliteit en makkelijk in te bouwen).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de load wel wat hoger komt te liggen, de rotatiesnelheid van die ventilator is variabel.

Op het moment dat jij die videokaart er in stopt, zal het gevraagde vermogen stijgen, wat dus resulteert in hetgeen wat ik je net voorlegde.

Wat ook een mogelijkheid is maar wat me eigenlijk raar lijkt is dat er een kabeltje tegen de ventilator aan komt. Die desnoods door de verhoogde rotatiesnelheid juist hierdoor er tegen aan komt, in feite zijn er veel redenen te noemen.

Er gaan waarschijnlijk ook wat technische opperhoofden reageren die over onderdelen op de printplaat beginnen te praten, niet dat ik daar iets op tegen heb, maar daar heb ik geen verstand van. Dus ik meld even de reden waarom ik daar over zwijg.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat het de voeding is die het geluid maakt ? Wat je beschrijft is namelijk een geluid dat videokaarten maken, en niet de voeding.

Waarschijnlijk is het een spoel op de videokaart. Komt vaker voor en is ook veel over te vinden.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
PilatuS schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:28:
Weet je zeker dat het de voeding is die het geluid maakt ? Wat je beschrijft is namelijk een geluid dat videokaarten maken, en niet de voeding.

Waarschijnlijk is het een spoel op de videokaart. Komt vaker voor en is ook veel over te vinden.
Wel leuk dat je dat zegt, daar zat ik namelijk ook al aan te denken.. en toen dacht ik: 'Zoiets zit toch ook in een voeding :? ? Zal ik er iets over zeggen? Naah.' :X

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 00:04

rossinl

Audio/Videophile

Zo'n hoge frequentie is helaas gemeengoed bij high-end kaarten.
Heb er zelf ook last van bij mijn GTX260, ligt niet aan je voeding!

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• PilatuS
  • Niet online
Red-Front schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:30:
[...]

Wel leuk dat je dat zegt, daar zat ik namelijk ook al aan te denken.. en toen dacht ik: 'Zoiets zit toch ook in een voeding? Zal ik er iets over zeggen? Naah.' :X
In de voeding zitten ook spoelen en die kunnen ook wel dat geluid maken. Alleen dat ie ook geluid maakt tijdens scrollen is iets dat bij videokaarten veel voorkomt.

Edit: Volgens mij is dat piepen bij scrollen nog wel op te lossen door in de browser iets in te stellen. Mijn 8800GT heeft het trouwens ook, maar het is na een jaartje zo goed als verdwenen. In het begin was het wel heel erg aanwezig.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 14-08-2009 23:35 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb het hier ook met een 8800GTS. Weinig aan te doen. Soms doet hij het ook opeens niet meer.

Tijdens het opstarten van bepaalde games hoor je die piep ook heel erg duidelijk (in mijn geval Medieval 2 en Crysis).

• rossinl
  • Laatst online: 24-02 00:04

rossinl

Audio/Videophile

PilatuS schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:32:
[...]
Edit: Volgens mij is dat piepen bij scrollen nog wel op te lossen door in de browser iets in te stellen.
Als je hier meer informatie over hebt dan hoor ik het graag! :)

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

• PilatuS
  • Niet online
rossinl schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 00:58:
[...]

Als je hier meer informatie over hebt dan hoor ik het graag! :)
Zo even uit mijn hoofd is het bij Firefox het uitzetten van smooth scrolling.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:56
rossinl schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:32:
Zo'n hoge frequentie is helaas gemeengoed bij high-end kaarten.
Heb er zelf ook last van bij mijn GTX260, ligt niet aan je voeding!
Oh? mijn HD4890 heeft daar anders helemaal geen last van. ook mijn vorige 8800 GTS/640 niet, en mijn kennis z'n 4870x2 ook niet.

Als mijn kaart zo'n irritante piep zou veroorzaken, zou ik 'm terugsturen naar de winkel en garantie claimen, Want dan deugt het produkt gewoonweg niet.

• PilatuS
  • Niet online
Visgek24 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 01:12:
[...]

Oh? mijn HD4890 heeft daar anders helemaal geen last van. ook mijn vorige 8800 GTS/640 niet, en mijn kennis z'n 4870x2 ook niet.

Als mijn kaart zo'n irritante piep zou veroorzaken, zou ik 'm terugsturen naar de winkel en garantie claimen, Want dan deugt het produkt gewoonweg niet.
Hij zegt toch ook niet dat alle kaarten het hebben. Tuurlijk zijn er genoeg kaarten die er geen last van hebben, maar er zijn er helaas ook genoeg die het wel hebben.

De piep heeft ook te maken met de load op de kaart en zelfs de temp. Hoe hoger de temp hoe hoger de piep, ben ik achter gekomen toen mijn waterblok op de 8800GT niet helemaal goed zat.

Maar gelukkig kan het dus ook minder worden en zelfs over gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 16-08-2009 01:16 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
Nou bij mij lijkt het toch echt uit me voeding te komen maargoed. Alles werkt gewoon naar behoren op die zoem na dan. (Gelukkig) zijn er meer mensen die dit hebben, dus ik maak me er niet echt zorgen over.

• PilatuS
  • Niet online
vinom schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 01:17:
Nou bij mij lijkt het toch echt uit me voeding te komen maargoed. Alles werkt gewoon naar behoren op die zoem na dan. (Gelukkig) zijn er meer mensen die dit hebben, dus ik maak me er niet echt zorgen over.
Dat kan ook wel hoor. Alleen het komt bij videokaarten dus erg vaak voor, vandaar dat het waarschijnlijker was dat het de videokaart zou zijn.

Op zich zou je de voeding open kunnen maken, en dan kijken welke spoel het geluid maakt. Vervolgens kan je door een druppeltje lijm op de spoel te doen het probleem misschien oplossen.

• Edmin
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Alleen moet hij daarvoor wel zijn voeding open maken, wat betekent :W garantie.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

het kan geen kwaad, irritant is het wel, maar niets aan te doen, helaas.

en spoelen zitten in je voeding en op je videokaart. meestal zijn die van je videokaart beter, dus waarschijnlijk is het wel je voeding, en die kan je niet openmaken zonder je garantie te verliezen dus ;)

• PilatuS
  • Niet online
Misschien heeft de voeding van de TS geen garantie meer. Dan is het nog wel interessant om em open te maken. Aan de CPU te zien is de PC al wat ouder, dus kan het zijn dan de voeding geen garantie meer heeft.

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
Mijn GTX285 heeft ook zo'n rare hoge piep in games. Maar bij mij is het zo hoe meer fps hoe sneller de piep. Dus bij een fps van 125 hoor je het langzamer (alsnog irritant geluid) en bij 333 fps lijkt hij helemaal te flippen qua piepjes. :'(

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het is gewoon resonantie van een spoel.Niet elke spoel is namelijk strak genoeg ingebonden of verlijmd om deze trillingen van de afzonderlijke wikkelingen tegen te gaan.Niet schadelijk verder.
Wat lijm van een lijmpistool wil nog wel eens helpen,maar ivm garantie is dit eigenlijk meer geschikt voor oudere hardware.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Is het een rede voor RMA als een videokaart zo'n geluid maakt? Mijn HD4870 heeft echt een hele irritante piep, dit gaat weg zodra ik de monitor uit zet.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

LzpAppel schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:37:
Is het een rede voor RMA als een videokaart zo'n geluid maakt? Mijn HD4870 heeft echt een hele irritante piep, dit gaat weg zodra ik de monitor uit zet.
dan denk ik dat die piep uit je monitor voeding komt? want je videokaart blijft zijn werk doen ook al staat monitor uit..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Xenomorphh schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:46:
[...]

dan denk ik dat die piep uit je monitor voeding komt? want je videokaart blijft zijn werk doen ook al staat monitor uit..
Nee, de kaart maakt dit geluid ook zonder monitor eraan.

Maar ik heb net even de DVI connector aan de kant van de videokaart uitgeblazen en het is weg :o

[ Voor 29% gewijzigd door Appel op 16-08-2009 19:51 . Reden: Edit: triplecheck ]

Pagina: 1