Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fietscomputer op hol

Pagina: 1
Acties:

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:02
Op mijn fiets heb ik een fietscomputertje. Een apparaatje dat mij heel handig mijn snelheid, gemiddelde snelheid, afstand en nog veel meer weergeeft. Maar ik neem aan dat jullie bekend zijn met het concept. :+ Mijn apparaatje is een draadloos geval. Er zit dus geen draadje van het metertje bij het wiel naar het schermpje op het stuur.

Af en toe slaat het geval echter op hol. Dan fiets ik en geeft hij ineens aan dat ik bijvoorbeeld 99.9 km/h fiets. Even, en dan is hij weer normaal. Vlakbij huis gebeurt dat vaak op dezelfde plaats. Waardoor het komt weet ik niet, maar ik vraag me wel af wat het is. Zijn er anderen die dit probleem kennen? En weten die ook wat er aan te doen is? Omdat de plaats waar dat hier in de buurt vaak gebeurt voorzien is van een telefoonmast op het gebouw, vroeg ik me af of het hiermee te maken kan hebben. Overigens lijkt hij niet op hol te slaan als ik mijn telefoon in de buurt van het apparaat houd.

Nu wil het geval dat ik onlangs een aantal keren de fiets in de trein mee moest nemen. Wat mij toen opviel was dat de fietscomputer ook op hol sloeg in de trein. Helaas. Zowel wanneer de trein stil stond als wanneer de trein reed stond de teller (vrijwel) constant op hoge snelheden. Ik dacht alleen dat wanneer de motor van de trein niet draaide, het computertje niet doorsloeg. Ook op het perron leek het tellertje gewoon op de normale manier te werken.

Kortom: onder omstandigheden slaat de teller op hol. Weet iemand wat de oorzaak of oorzaken hiervan zijn? En weet iemand wat ik hieraan kan doen? Of ligt het aan de fietscomputer en kan ik beter een hele goede, dure nieuwe kopen als ik van dit probleem afwil?

Hopelijk staat dit draadje overigens op de goede plek. Anders kan het misschien naar de goede plek verplaatst worden?

The answer is 42.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55

Coldcat

HODL

Spoorwegovergangen hebben problemen met die dingen.

En misschien de batterij vervangen?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Draadloze fietscomputers hebben soms problemen met het juist overbrengen van het signaal in de nabijheid van hoogspanningsleidingen en bovenleidingen van tram, trein of trolleybus. Wellicht dat hier bij jou ook sprake van is.

Om bovenstaande reden, omdat ik geen zin heb om geconfronteerd te worden met lege batterijen en omdat ik geen nadelen van een fietscomputer met een bedrade snelheidssensor kan bedenken prefereer ik een fietscomputer met bedrade sensoren.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 14-08-2009 22:45 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Zenyatta
Coldcat schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:34:
Spoorwegovergangen hebben problemen met die dingen.

En misschien de batterij vervangen?
Hoe bedoel je dat spoorwegovergangen er problemen mee hebben? Slaan die ook op hol?

Overigens zijn de batterijen nog prima. Ze zitten er nog maar kort in.
argro schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:40:
Draadloze fietscomputers hebben soms problemen met het juist overbrengen van het signaal in de nabijheid van hoogspanningsleidingen en bovenleidingen van tram, trein of trolleybus. Wellicht dat hier bij jou ook sprake van is.

Om bovenstaande reden, omdat ik geen zin heb om geconfronteerd te worden met lege batterijen en omdat ik geen nadelen van een fietscomputer met een snelheidssensor met draad kan bedenken prefereer ik een fietscomputer met bedrade sensoren.
Als het ligt aan de bovenleiding, waarom speelt dat probleem dan wel in de trein en niet daar vlak naast op het perron? Maar het zou natuurlijk kunnen dat het wel de oorzaak is.

Dan vind ik het overigens vreemd dat hij twee straten verderop altijd door het lint gaat terwijl er geen bovenleiding of hoogspanningsleiding echt dichtbij is.

The answer is 42.

• argro
Christijn schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:50:
[...]

Als het ligt aan de bovenleiding, waarom speelt dat probleem dan wel in de trein en niet daar vlak naast op het perron? Maar het zou natuurlijk kunnen dat het wel de oorzaak is.
Tsjah, geen idee. Het is natuurlijk een beetje lastig om via een forum even de exacte oorzaak van een dergelijk (vaag) probleem aan te geven.
Dan vind ik het overigens vreemd dat hij twee straten verderop altijd door het lint gaat terwijl er geen bovenleiding of hoogspanningsleiding echt dichtbij is.
Klinkt als tijd voor een fatsoenlijke fietscomputer.

• Zenyatta
argro schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:54:

[...]
Klinkt als tijd voor een fatsoenlijke fietscomputer.
Ga ik bijna ook denken! 8) Maar toch bedankt! Ik ga voortaan hoogspanningsmasten en bovenleiding mijden!

The answer is 42.

• argro
Christijn schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 07:57:
[...]

Ik ga voortaan hoogspanningsmasten en bovenleiding mijden!
Dat lijkt mij ook wat overdreven. Een fietscomputer die gedurende een korte tijd een verkeerd getal aangeeft is toch niet direct levensbedreigend? Ik zou mij er niet te veel van aantrekken.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Misschien wil hij een nuttige snelheidsindicatie op zijn fietscomputer :+

Maar: die dingen werken meestal met Zigbee of ruw radiocontrolled, dus elk radiosignaal kan het in principe verstoren, met name 868 MHz en 2.4 GHz. Typisch heb je het dan over WLAN punten, telefoonmasten (dit is de meest waarschijnlijke reden waarom het in de buurt van hoogspanningsmasten verkeerd kan gaan - dat zijn populaire punten voor radioapparatuur zoals dat), eigenlijk alle wireless consumentenelektronica. Ook hoogvermogen-elektronica (treinen, trams, elektrische auto's) genereren flink wat straling op die frequenties, dus kunnen roet in het eten gooien.

Als je er last van hebt, neem er een met draadje. Zoniet, dan ben ik het met je keuze eens gezien het freaking praktische apparaatjes zijn voor op onderstuur-ligfietsen bijvoorbeeld (fietscomputer als armband).

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:55
ssj3gohan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:53:
Zoals bijvoorbeeld hoe snel hij stilstaat in de trein en hoe snel hij fietst op die 2 meter dat het misgaat :Y)
Ik zou me er geen zorgen om maken. Trek even 1 of 2 km/h van je gemiddelde snelheid af en het is allemaal weer prima 8)

• Zenyatta
Moning2 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:56:
[...]

Zoals bijvoorbeeld hoe snel hij stilstaat in de trein en hoe snel hij fietst op die 2 meter dat het misgaat :Y)
Ik zou me er geen zorgen om maken. Trek even 1 of 2 km/h van je gemiddelde snelheid af en het is allemaal weer prima 8)
Inderdaad, ik wil graag weten hoe snel ik stilsta. }:O

Nee, het is een leuk apparaatje om wat statistieken bij te houden over mijn fietsgedrag, maar echt veel waarde hecht ik niet aan de betrouwbaarheid van de statistieken. De enige reden dat ik voor een draadloos systeem gekozen heb, naast het feit dat die in de aanbieding was, is dat ik ervaren heb dat draadjes erg kwetsbaar zijn als je je fiets regelmatig in een openbare stalling zet.

Voortaan zorg ik wel dat hij uit staat als hij in de trein staat. Maar in ieder geval nuttig om te weten wat de oorzaak zeer waarschijnlijk was.

Dan vraag ik me toch af wat die straling voor gevolgen kan hebben voor het menselijk lichaam. Iets zegt me dat het nooit gezond kan zijn. :/

The answer is 42.

• argro
ssj3gohan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:53:
Het is natuurlijk niet zo dat de fietscomputer urenlang geen signaal geeft, dat zal hooguit een halve minuut zijn. Zo lang kan een beetje fietser wel zonder nuttige snelheidsindicatie lijkt mij.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, maar het kan wel je gemeten gemiddelde snelheid beïnvloeden.

• argro
Admiral Freebee schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:08:
Nee, maar het kan wel je gemeten gemiddelde snelheid beïnvloeden.
Uiteraard kan dat, maar hoeveel maakt dat uit?

Wanneer je een uur lang 30kmph fietst en de fietscomputer geeft gedurende 30 seconden door een signaalfout 100kmph aan, dan zal de gemiddelde snelheid die aangegeven wordt 30,5kmph zijn. Lijkt mij geen probleem toch?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
argro schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:29:
[...]
Uiteraard kan dat, maar hoeveel maakt dat uit?

Wanneer je een uur lang 30kmph fietst en de fietscomputer geeft gedurende 30 seconden door een signaalfout 100kmph aan, dan zal de gemiddelde snelheid die aangegeven wordt 30,5kmph zijn. Lijkt mij geen probleem toch?
En wat als je een kwartier lang 30km/h fietst en een uur lang met je fiets in de trein zit waarbij het ding 99km/h aangeeft?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• argro
Xander schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:30:
[...]

En wat als je een kwartier lang 30km/h fietst en een uur lang met je fiets in de trein zit waarbij het ding 99km/h aangeeft?
Dan is het anders, lijkt mij nogal logisch. Had je zelf ook kunnen bedenken toch?

Maar hoe belangrijk is de gemiddelde snelheid voor een 'fietser' die meer in de trien zit dan op zijn fiets?

Tuurlijk zijn er allerlei theoretische gevallen te bedenken, maar ik denk dat een fietscomputer die zo nu en dan gedurende een korte tijd een onjuiste snelheid weergeeft geen enkele beperking is voor een amateur. Vind je het wel vervelend dan moet je een nieuwe fietscomputer kopen.

• mux

mux

99% efficient!

Ehm, laten we ons niet ophangen aan hoe groot het effect is, het is blijkbaar iets waar TS last van ondervindt en waar we een oorzaak, verklaring en oplossing voor dienen te vinden.

• argro
ssj3gohan schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:34:
Ehm, laten we ons niet ophangen aan hoe groot het effect is, het is blijkbaar iets waar TS last van ondervindt en waar we een oorzaak, verklaring en oplossing voor dienen te vinden.
Oorzaak, verklaring en een mogelijke oplossing zijn al lang gegeven.

Daarbij kan het mijns inziens geen kwaad om het 'probleem' van de TS in een iets breder perspectief te bekijken. Een mogelijke oplossing voor het 'probleem' van de TS zou kunnen zijn om hem/haar uit te leggen dat de gevolgen van de geconstateerde onjuiste snelheden zeer beperkt zijn. Hierdoor kan de mate van last die de TS ondervindt als gevolg van het 'probleem' afnemen tot wellicht een acceptabel niveau.

• Zenyatta
argro schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 19:39:
[...]
Oorzaak, verklaring en een mogelijke oplossing zijn al lang gegeven.

Daarbij kan het mijns inziens geen kwaad om het 'probleem' van de TS in een iets breder perspectief te bekijken. Een mogelijke oplossing voor het 'probleem' van de TS zou kunnen zijn om hem/haar uit te leggen dat de gevolgen van de geconstateerde onjuiste snelheden zeer beperkt zijn. Hierdoor kan de mate van last die de TS ondervindt als gevolg van het 'probleem' afnemen tot wellicht een acceptabel niveau.
Inderdaad, een waarschijnlijke oorzaak heb ik nu al. Een oplossing ook, namelijk een fietscomputer met een draadje. Dat het 'probleem' niet echt groot is begrijp ik zelf ook. De reden dat ik dit topic geopend had, was vooral omdat ik niet begreep waar het probleem nu precies door veroorzaakt wordt.
Het vervelendste van de hele situatie is dat ik als ik een groter rondje ga fietsen, ik graag wil weten wat mijn maximale snelheid was. Soms wordt dat dus een beetje in de war geschopt. Maar ach, er valt mee te leven en er is met deze teller niets aan te doen. :|

Maar bedankt voor de hulp in ieder geval!

The answer is 42.

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 23:48
Dat effect hebben bepaalde stoplichten trouwens ook op mijn draadloze fietscomputer, sta je te wachten en ja hoor..

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Misschien, als je toch een andere fietscomputer gaat kopen, is een GPS-fietscomputer een oplossing. Die heeft precies dezelfde functionaliteit, maar ook een paar extraatjes, waaronder het laden van je fietsroute in Google Earth. Alleen ik vraag me af hoe betrouwbaar de fietssnelheden e.d. zijn, aangezien GPS-signaal soms ook wegvalt (denk maar aan je autonavigatie).

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:55
flo_ schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:25:
Misschien, als je toch een andere fietscomputer gaat kopen, is een GPS-fietscomputer een oplossing. Die heeft precies dezelfde functionaliteit, maar ook een paar extraatjes, waaronder het laden van je fietsroute in Google Earth. Alleen ik vraag me af hoe betrouwbaar de fietssnelheden e.d. zijn, aangezien GPS-signaal soms ook wegvalt (denk maar aan je autonavigatie).
Mijn ervaring met Sports Tracker op een E90 is dat deze snelheden niet bepaald accuraat zijn. Nu is de GPS in deze telefoon geen wonder, GPS blijft altijd inaccuraat als het gaat om zulke 'langzame' snelheden. Misschien bestaat er een combinatie van GPS en snelheidsmeting a.d.h.v. het wiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Moning2 op 16-08-2009 01:04 ]

• mux

mux

99% efficient!

Mijn ervaring met m'n pda+gps (externe bluetooth gps-muizen, altijd perfect bereik trouwens) is dat de snelheid toch niet heel fijn wordt weergegeven. Ondanks dat ik duidelijk op hetzelfde punt blijf staan op het kaartje lijkt de snelheids-informatie toch een fundamenteel anders iets, want als ik de snelheids-data inlaad maak ik allemaal leuke rondjes en andere figuren, of kom ik tijdens het stilstaan volgens m'n gps langzaam een halve kilometer verderop te staan (als ik 5 min. wacht oid). Ik gok dat je toch wel een paar km/h verkeerd zit in het ergste geval.

Maargoed, voor €2,30 heb je een bedrade fietscomputer bij een bekende prijsvechter, die werkelijk exact hetzelfde is als het standaardmodel bij een bekende eenheidsprijzenmaatschappij en ook bij een bekende fietsenwinkel. No harm in trying that?

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 16-08-2009 10:40 ]

Pagina: 1