Moederbord of voeding defect

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views

• sjeekspier
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-01 14:13
L.S.
Ik heb een PC binnengekregen die na een tijdje draaien spontaan uitgaan. Geen shutdown o.i.d. maar gewoon uit. De eigenaar dacht dat het een temperatuur probleem was maar ik heb gemeten met de MSI tool PC-alert v4 maar dat kon het niet zijn. Nu zag ik wel dat bij toenemende CPU-belasting het 3.3Volt circuit steeds lager in waarde daalde en bij +/- 2.85V het systeem uitging. Is dat een probleem van de voeding (te lage spanning) of regelt het mobo de spanning dat deze rond de 3.3V blijft hangen.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zijn alle condensatoren op het moederbord nog in orde?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Misschien handig om specs te vermelden? Waar we hier nu precies over praten hebben we namelijk geen idee van...

Voeding defect kun je gewoon testen door een andere voeding, waarvan je weet dat hij het doet, aan het bord te hangen. En kijk idd eens de condensatoren op het moederbord na.
Wat heb je uberhaupt al gedaan om achter de oorzaak van het probleem te komen? Wat zelfwerkzaamheid alvorens je een topic start wordt wel op prijs gesteld namelijk. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 15-08-2009 00:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-02 11:59
Even wat meer specs? en wat heb je zelf al gedaan?

- mod was me weer voor :O ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Remko.me op 15-08-2009 00:53 ]

Bekijk mijn site: Remko.me

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eerst eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen. Er is meer dan zat wat je kunt proberen om te achterhalen waar de fout zit. Een te lage spanning kan het systeem doen uitvallen, maar dat is te testen door een andere voeding te proberen.

Omdat we meer inzet verwachten voordat je een topic opent gaat deze op slot. Mocht je na het doornemen van de troubleshooter nog tegen problemen aanlopen dan kun je natuurlijk altijd een nieuw topic openen. Maar geef dan wel aan wat je hebt gedaan en waar je tegenaanliep.

Dit topic is gesloten.