Erg lage schrijfsnelheid server / RAID controller

Pagina: 1
Acties:

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
De schrijfsnelheid van de SBS2003 server die we hebben is niet om over naar huis te schrijven.

Het ding is voorzien van een LSI MegaRAID 150-6 RAID controller. Daaraan hangen 3 SATA schrijven van 500 GB die een RAID 5 vormen + 1 hot-spare. De logische schijf is opgedeeld in twee partities. Het was me al vaker opgevallen dat schrijven niet bepaald snel ging.

Onlangs wilde ik met FastCopy een partij mappen van de ene partitie naar de andere kopieren. De snelheid komt daarbij niet boven de 5 MB/sec uit. Eens even gekeken met ATTO Disk Benchmark en die geeft als maximaal resultaat voor schrijfacties 7 MB/sec. Leesacties doen het in 100 MB/sec. Op Tweakers staat een test met een min of meer vergelijkbaar systeem. In elk geval wordt dezelfde RAID controller gebruikt. Volgens die test liggen lees/schrijfacties rond de resp. 136 en 121 MB/sec.

Nu zijn de systemen niet 100% identiek, dus enig verschil is te verwachten. Maar dit verschil is wel erg groot. Dus verder gezocht. Drivers zijn up-to-date, evenals de firmware van de RAID controller. Met ProcessExplorer gekeken wat er allemaal tijdens de benchmark gebeurt, maar dat is niet de moeite. De CPU utilization komt niet boven de 10%; hardware interrupts komt niet boven de 1%.

Met het bij de RAID controller horende programma Powerconsole de configuratie bekeken, maar alles staat ingesteld als 'default' en de RAID configuratie wordt als 'Optimal' bestempeld.

De server heeft een 3 GHz P4/HT en 2 GB geheugen.

Iemand enig idee hoe ik de schrijfsnelheid van dit ding wat op kan vijzelen?

Siem Weel

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Afzonderlijke lees -en schrijfacties is wel totaal wat anders dan wat er bij het kopieren tussen twee partities op dezelfde disk (array in dit geval) gebeurt, dan lees -en schrijf je dus min of meer tegelijk. Dan nog is 5MB/s niet al teveel.

[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 14-08-2009 21:25 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Toevallig een mogelijkheid om WriteBack cache aan/uit te zetten? Want ik gok dat die nu uit staat.
Sommige controllers willen het ook niet eens inschakelen als je geen BBU hebt btw.

edit:
* McKaamos pakt even snel de handleiding van de site en daar staat dat de BBU niet standaard erbij zit maar optioneel aangesloten kan worden op jumper J15...

edit2: Even de configmanual doorgespit voor je, er zit idd een optie op om writeback cache aan te zetten en die lijkt standaard op write through te staan.

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 14-08-2009 21:44 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34

databeestje

Von PrutsHausen

De LSI logic megaraid 150-4 of 150-6 is zelfs met write back in elke willekeurige raid configuratie met geen mogelijkheid van zijn plek te krijgen.

Het verplaatsen van data met deze controllers gaat met een glaciaal tempo. Ik heb er nog 2 in de la liggen. Mijn suggestie is vervangen door een LSI Logic 300-8x, deze gebruikt dezelfde driver en kan je straffeloos omwisselen met een 150-6 op een bestaande server zonder enige consequenties.

Toevalligerwijs hebben we hier een 300-8x over, deze past in een pci-x of pci slot en is zelfs in raid 5 nog goed voor 200MB/s met writeback cache met 6 sata schijven.

Van de 150-6 moet je niet > 20MB/s verwachten.

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11-2025
databeestje schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 21:47:
Toevalligerwijs hebben we hier een 300-8x over, deze past in een pci-x of pci slot en is zelfs in raid 5 nog goed voor 200MB/s met writeback cache met 6 sata schijven.
Aha. En is deze 300-8x controller toevalligerwijs te koop?

Siem Weel

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat er wel iets geregeld kan worden op het werk. Even contact opnemen met seth.mos@xs4all.nl.

Ik denk dat ik in de loop van de week kan antwoorden.
Pagina: 1