Toon posts:

Laptop voor informatica

Pagina: 1
Acties:
  • 758 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ga binnenkort informatica studeren(aan universiteit utrecht), en heb daarvoor een laptop nodig. Nu is het mijn vraag wat voor een ik het beste kan nemen. Ik hoef er niet op te gamen ofzo, daarvoor het ik mijn desktop pc. Het is meer een laptop voor als ik op de universiteit ben of in de weekenden bij mijn ouders thuis. Ik moet er dus wel wat op kunnen programmeren en daarom leek mij een 17'' eigenlijk wel een must. Iemand die tips heeft?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hele dagen een 17" laptop meeslepen is geen pretje. Het klopt inderdaad dat het voor programmeren fijn is om een zo groot mogelijk scherm te hebben. Wat je beter kan doen is een draagbare laptop met een kleiner scherm nemen en nog een groot scherm er bij, dan heb je meteen een dual screen opstelling. Maar aangezien je ook al een PC hebt (met een groot scherm?) maakt het dus eigenlijk niet uit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
In het begin van mijn opleiding had ik een eenvoudige 15.3" laptop met een whopping 512MB, later uitgebreid tot 1GB. Later een nieuwe 17" gekocht. Het "meezeulen" valt opzich best mee.

Als je niet gamed is een integrated videokaart prima. Ligt er ook aan wat je er op wil gaan draaien natuurlijk. In combinatie met Linux (Ubuntu) heb ik de beste ervaringen met de nvidia drivers.

Verder, niet besparen op geheugen! Ga voor minstens 2GB. Vooral met shared video is dat wel prettig.
Ga je Vista draaien, dan merk je wel waarom :) Ook sommige progs zoals Eclipse en natuurlijk Java lusten ook een slokje.

Zelf heb ik 3GB en een dedicated videokaart, en zowel Vista als Ubuntu werken daar prima mee.

Terugkomend op het zeulen, hoevaak moet je verkassen?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
17" is echt veel te groot om dagelijks mee te nemen. Zelf studeer ik ook informatica, software engineering dus vrij veel programmeren. Daarvoor gebruik ik een 15,4" laptop omdat ik dat toch echt de maximale maat vind om dagelijks mee te nemen. Wat je kan doen is een wat hogere schermresolutie nemen, zelf heb ik 1680 x 1050 en dat is voor mij in ieder geval prettig werken. Er zijn ook nog 15,4" laptops met een 1920 x 1200 scherm maar persoonlijk was ik bang dat dat nogal vermoeiend zou zijn als je er lang op werkt elke dag.

@Hierboven: Ik zou zelfs gaan voor 4GB geheugen en dan i.c.m. Vista x64 (als die er niet standaard op zit kun je hem waarschijnlijk wel gratis via MSDN AA downloaden).

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 14-08-2009 20:19 ]

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

ik222 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:16:
17" is echt veel te groot om dagelijks mee te nemen. Zelf studeer ik ook informatica, software engineering zelfs dus vrij veel programmeren. Daarvoor gebruik ik een 15,4" laptop omdat ik dat toch echt de maximale maat vind om dagelijks mee te nemen. Wat je kan doen is een wat hogere schermresolutie nemen, zelf heb ik 1680 x 1050 en dat is voor mij in ieder geval prettig werken. Er zijn ook nog 15,4" laptops met een 1920 x 1200 scherm maar persoonlijk was ik bang dat dat nogal vermoeiend zou zijn als je er lang op werkt elke dag.
Nooit 17 inch nemen, wat je ook doet. Leuk voor grafische opleidingen enzo, maar als programmeur ben je veel meer geholpen met een 15.4 met een hoge resolutie. Heb zelf een Thinkpad 61P, geweldige machine! 1920x1200 @15.4 inch is echt heerlijk! Je kunt enorm lange regels toch goed weergeven zonder horizontaal te scrollen. Verder zit er een Quadro 570M videokaart in, dus je kunt er ook nog eens lekker mee gamen. (=8600 GTongeveer) plus een C2D 2.4, 160GB HD en 3GB ram en de gebruikelijke dingetjes.

Destijds gekocht via Surfspot, misschien zit jou school daar ook bij aangesloten? Dan krijg je een enorme korting, laptop was maar 1200 euro toen in plaats van rond de 2000.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor het half jaartje HBO Informatica die ik heb gevolgd heb ik juist een zo klein mogelijke laptop gekocht die toch nog snel was.

Ik had een leuk 12 inch widescreen dinkie van MSI met een AMD Turion64 X2 CPU er in. Twee high capacity accu's en ik kon de hele dag zonder stopcontact.
Alle klasgenoten met grotere laptops moesten om het uur een stopcontact hebben (en dat was nogal eens een probleem in een gebouw vol IT studenten....)

Klein, zuinig en grote accu's is het beste idee imho.
Lekker makkelijk mee te nemen zonder last van je schouders/rug en de hele dag zonder stopcontact kunnen. Ideaal imho.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 14-08-2009 20:23 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ze zijn inderdaad aangesloten bij surfspot Wijnbo, zal daar eens kijken. En mijn desktop heeft wel redelijk scherm(22''). Dus zal eens wat rondkijken met de info die ik nu heb

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat is ook weer afhankelijk van hoe goed je accu is. Zelf heb ik dus een 15,4" / 1680x1050 / Core 2 Duo T9300 / Geforce 8600GT / 4GB / 7200 rpm. Met een 9 cell acu gaat die 4 tot 5 uur mee. Dat is meer dan genoeg, maar er zijn inderdaad ook laptops die elke 1,5 uur een stopcontact nodig hebben (en ja die zijn nieuw dus geen versleten accu's).

Maar inderdaad accuduur is als je hem voor studie gebruikt zeker wel iets om rekening mee te houden, er is niet altijd overal stroom voorhanden.

• GrandDestroyer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ga volgend jaar ook studeren aan de Hu, maar dan Technische informatica, ik heb al gekeken naar een paar laptops en ik ben vooral geïnteresseerd in de TimeLine serie van Acer. Lichtgewicht, lange accu duur maar toch opzicht nog redelijke specs. Ik zit er dus aan te denken om voor de 4810TG te gaan met SU9400. 14 inch met videokaart is goedkoper als de 13 inch met videokaart. Als je gaat voor eentje zonder videokaart is de 3810T een mooie. Ik heb ook nog gekeken naar een Dell Studio 15, qua prijs en specs erg interessant maar lijkt mij toch net wat te zwaar om elke dag mee te slepen. Surfspot heeft opzich ook nog leuke pc's maar ik vind het persoonlijk niet erg veel schelen met prijzen bij webshops. Ook heeft de HU nog andere partner, maar die bieden 3 R519 (Verschillende Versie's) en 1 R522 aan.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik doe ook Informatica (Rotterdam), sowieso is een laptop wel erg fijn om te hebben. Het meeste is al voorbij gekomen in het topic hier. Ik heb m'n laptop niet speciaal gekocht met dit doel, ik heb een Zepto 6224W.

Wat in ieder geval wel lekker is is om genoeg geheugen te hebben, processor is ook wel fijn maar beste beschikbaar voor laptops is wat overdreven. Ik heb een 14.1" scherm en moet zeggen dat ik het een fijn formaat vind, pakt makkelijk mee maar toch niet te klein. Het uitgebreide werk doe ik bijvoorbeeld thuis met extra scherm (groter dus ;)).

Met mijn laptop val ik dus inderdaad in de categorie met een niet 'versleten' batterij kan je ongeveer 1,5 uur werken. Koop je echt een laptop voor je studie is dat wel kort, langer zou toch wel een stuk fijner zijn. Puntje om op te letten.

Verder is het bij het aanschaffen misschien wel een idee om op te letten voor de (uitgebreide) garantie. Ik heb veel problemen met deze laptop gehad (en nu nog) en heb totaal al 2 - 3 maanden zonder gezeten, dat is echt niet altijd even handig.

Tot daar mijn ervaringen, succes met je zoektocht ;)....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet verwarren resolutie met schermgroote. al je niks tegen kleine letters hebt kun je met een hoge resolutie veel op een klein scherm zetten

Iperf

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31
Ik heb mijn P ook informatica gedaan, maar een 17" wil je echt niet hebben hoor! Dat is echt een straf om elke keer mee te sjouwen. Ik heb een 15 inch gekocht, en dat was ook net te groot.
Beter een 14 inch, beetje snel, maakt niet veel uit, ga ervanuit dat je JAVA krijgt, en dan voldoet elk normaal model wel. Een 14inch kan in een eastpak en dat is 10x chiller. Kun je ook nog boeken enzo meenemen :)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
Ik heb eergisteren nog een laptop gekocht voor Informatica, dan wel op Avans Hogeschool in Den Bosch.

Is de Samsung R610-AS06NL geworden (http://www.mycom.nl/Produ...NL%20notebook/221971.aspx)
Helaas is de accuduur niet meer dan 1.5 uur maar in de vleugel van het gebouw waar ik zit zijn tenminste wel genoeg stopcontacten :p

//Edit: samen met een flinke Targus tas geschikt voor zelfs 18" laptops :p (moeten ook nog boeken in enzo)

[ Voor 13% gewijzigd door ShitHappens op 14-08-2009 22:30 ]

• GrandDestroyer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
De Timeline serie van Acer heeft dus een accuduur van 8 uur als je hem op energe zuinig zet, dat is voor mijn de hoofdreden, en 14 inch pakt idd makkelijk mee, heb hem vandaag even gezien in de media markt :P

EDIT: Ik heb even gekeken naar de Jave requirements en ik vraag me af of dat lekker loopt op een SU9400 die in de Timeline duel core zit. Is even kijken of ik dat even ergens kan vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door GrandDestroyer op 14-08-2009 22:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Surfspot prijzen schelen amper iets, maximaal 10% korting, ik zal eens kijken naar die timeline serie :)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:31
GrandDestroyer schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:29:
De Timeline serie van Acer heeft dus een accuduur van 8 uur als je hem op energe zuinig zet, dat is voor mijn de hoofdreden, en 14 inch pakt idd makkelijk mee, heb hem vandaag even gezien in de media markt :P

EDIT: Ik heb even gekeken naar de Jave requirements en ik vraag me af of dat lekker loopt op een SU9400 die in de Timeline duel core zit. Is even kijken of ik dat even ergens kan vinden.
Ach, volgens mij maakt het niet uit wat voor CPU je hebt, alleen je geheugen telt.

Als JAVA compiled zet hij toch alles in het geheugen? Dan is je CPU niet meer nodig, puur alleen wanneer je je code compileerd. Dus ik denk niet dat het veel uit maakt. Mijn Asus A6T uit 2006 draait alles nog prima. Is een Turion X2 1.6Ghz...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24

Thandor

SilverStreak

Helaas zijn dit soort topics in losse vorm niet toegestaan. Zie hiervoor CSL Beleid en lees Wat is er, in 2009, anders in CSL? even door :).

Er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen? maar probeer eerst zelf wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG ([NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.