Toon posts:

WAN - LAN probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn thuis netwerk.

Ik heb een internet verbinding van Ziggo m.b.v. een motorola Surfboard. Aan het modem heb ik een D-Link DSS-16+ (16 poorts) ethernet Switch gekoppeld. Aan de switch heb ik vervolgens 3 laptops aangesloten en een Lynksys WRT45G wireless router/ switch.

Internet

|
|

Motorola Surfboard cable modem (Ziggo)

|
|

D-Link DSS-16+ unmanaged switch

/ ....... | ......... |....... \
/ ....... | ......... |....... \

PC01 - PC02 - PC03 - Linksys WRT45G

Nu is mijn probleem als volgt:
1 van de laptops kan wel verbinding maken met het internet.
Alle netwerkkaarten van de laptops staan allemaal op Auto DHCP. De twee laptops die geen verbinding kunnen maken met het internet hebben een beperkte netwerk connectie. Wel kan ik op de andere PC's komen via "my network places".

Wie o wie kan mij raad geven?? Het maakt niet uit op welk punt ik de laptops insteek ik heb op alle poorten een connectie probleem.

Bij voorbaat dank,

Christophe

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 17:55 ]

• Octopuz908
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 22:32
Je moet je Linksys router voor je switch plaatsen. Je krijgt namelijk maar 1 IP uitgedeeld door Ziggo.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je krijgt van Ziggo maar een publiek ip. Je moet dus direct achter je modem je router plaatsen. Je switch plaats je dan weer achter de router.

De opstelling die je nu hebt gaat niet werken.

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:11

itarix

404 soul not found

Ik weetniet waarom je de switch er tussen hebt zitten maar je moet het zo aansluiten

Internet

|
|

|
|

Linksys WRT54G

|
|
D-Link DSS-16+ unmanaged switch

/ ....... | ......... |
/ ....... | ......... |

PC01 - PC02 - PC03

Gezien het aantal pc's kun je ook de switch er tussenuit laten aangezien de WRT54G al voldoende porten heeft.

In dat geval:

Internet

|
|

|
|

Linksys WRT54G

/ ....... | ......... |
/ ....... | ......... |

PC01 - PC02 - PC03

Verwijderd

Topicstarter
Itarix hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de switch met 16 poorten ertussen zitten omdat ik overal in huis netwerk aansluitingen heb (in totaal 12) en die wil allemaal kunnen gebruiken indien nodig. Van daar de switch. Dus ik moet de internet verbinding aansluiten op de link poort van de Linksys en dan naar de switch. Dan gaan we dat morgen eens proberen.

Ik zal wel laten weten of het werkt.

Gr Christophe

Verwijderd

Topicstarter
nog een klein vraagje van mijn kant.

Kan ik de PC's gewoon op auto DHCP laten staan??

Verwijderd

Ja. Dat is de bedoeling ook.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het hele zaakje zo aangesloten als hierboven omschreven.

De PC's staan op auto DHCP maar het lukt mij niet om op het internet te komen.

Whatismyip.com geeft mij als IP adress 84.28.89.169
Het ipadress van het surfboard is 192.168.100.1
De linksys heeft als local IP adress 192.168.1.1 met als subnet 255.255.255.0
De DHCP adressen die de linksys verspreidt gaan van 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.99

Als ik naar het IP adress kijk dat de PC's krijgen die aan de D-link hangen vind ik dat een nog al vreemd IP adress nl. 169.254.140.56 met als 255.255.0.0

Ik heb ook al geprobeerd om de linksys als router in te stellen i.p.v. als gateway maar dat mag ook al niet helpen.

Wie kan mij weer een beetje op weg helpen??

Bij voorbaat hartelijk dank,

Christophe

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:09:
Nou ik heb het hele zaakje zo aangesloten als hierboven omschreven.

De PC's staan op auto DHCP maar het lukt mij niet om op het internet te komen.

Whatismyip.com geeft mij als IP adress 84.28.89.169
Het ipadress van het surfboard is 192.168.100.1
De linksys heeft als local IP adress 192.168.1.1 met als subnet 255.255.255.0
De DHCP adressen die de linksys verspreidt gaan van 192.168.1.10 tot en met 192.168.1.99
Dat klopt allemaal dus dat is goed.
Als ik naar het IP adress kijk dat de PC's krijgen die aan de D-link hangen vind ik dat een nog al vreemd IP adress nl. 169.254.140.56 met als 255.255.0.0

Ik heb ook al geprobeerd om de linksys als router in te stellen i.p.v. als gateway maar dat mag ook al niet helpen.

Wie kan mij weer een beetje op weg helpen??
Een 169.xx ip geeft aan dat de clients geen DHCP server kunnen vinden in je netwerk. Controleer dus eerst eens goed of DHCP op de LAN zijde enabled is. In ieder geval werkt je DHCP server voor je LAN nu niet.

Nogmaal voor de rest is alles goed, als je clients nu ook nog netjes een ip krijgen van de DHCP server kun je waarschijnlijk overal tegelijk internetten :)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 11:49
Je surfboard ff een tijdje uit het stroomnet halen. Dan krijgt het kastje een nieuw IP en dan werkt het wrss wel.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

BlackWhizz schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:12:
Je surfboard ff een tijdje uit het stroomnet halen. Dan krijgt het kastje een nieuw IP en dan werkt het wrss wel.
Dit is zeker het belangrijkste als je met kabelinternet bezig gaat. Telkens als je een ander apparaat aan je modem hangt moet het modem eerst van de stroom af.

Dus modem van het stroom af. Linksys met wanpoort aan je modem hangen. Linksys resetten naar de fabriekswaarden (resetknop). Stroom op het modem. Eerst even een pc rechtstreeks aan je linksys hangen.
Kijken of je een geldig ip adres krijgt. Dan je linksys instellen (ssid, wpa, kanaal e.d.) van overige instellingen lekker afblijven.

Switch er tussen en verder testen.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
De Linksys moet toch ook gewoon lokaal adressen kunnen uitdelen als er aan de WAN-kant problemen zijn? Of loopt het hele ding dan vast zoals mijn oude Sagem telefoon waarbij je niets kon doen (zoals rekenmachine gebruiken) als hij geen netwerk kon vinden... Anders zou ik denken dat er (ook) iets mis is met de router, switch of bekabeling, dus indien mogelijk testen zonder switch ertussen en dergelijke.

Tenzij die Motorola een ingebouwd router heeft, moet je die Linksys inderdaad wel als router instellen en niet als gateway (in die stand zou ik ook geen DHCP-serverfunctionaliteit van het ding verwachten, dus is het niet gek dat je die "vreemde IP's" krijgt).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht eens proberen met een cross-cable tussen de Linksys en de Switch :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:42:
Wellicht eens proberen met een cross-cable tussen de Linksys en de Switch :)
Jaaaaaaaaaa en dat was dus het probleem!!!!

Dat ik daar niet aan gedacht heb. Het is achteraf gezien wel logisch maar dat is met de meeste problemen.

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp!!!!

Groeten Christophe

• ik222
  • Niet online
Goed dat het werkt :)

Nou zo logisch is dat nog niet aangezien het tegenwoordig ook vaak genoeg niet meer uitmaakt of je een cross kabel gebruikt. Blijkbaar heeft je switch daar wel problemen mee...

Verwijderd

Topicstarter
Nou nader onderzoek heeft uitgewezen dat het toch in de kabel zat die ik had voor de verbinding tussen de linksys en de switch. Deze had een foute ader volgorde. Ik had deze kabel gekregen van een maat van mij en die had de verkeerde volgorde aangehouden voor een straight kabel.Ik heb aan de andere zijde de connector volgens de juiste volgorde aan de kabel gemaakt waardoor de ader combinatie niet klopte en dus ook de kabel niet juist was. :(

Ik heb de kabel opnieuw gemaakt met de juiste combinatie voor een straight verbinding en het werkt nu ook met een straight.

@Ik222 je hebt idd gelijk dat de meeste switches zelf herkennen of ze te maken hebben met een straight of een cross verbinding

Maar al met al werkt het nu en kan ik eindelijk overal internetten. Zowel bekabeld als draadloos :)
Pagina: 1