Vanuit webpagina browserzoom aanroepen (CTRL + en CTRL -)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 19:45

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Wat ik heb gevonden, is dat het voor IE mogelijk is om de zoom functionaliteit van de browser aan te roepen met javascript ()

http://sourceforge.net/pr...scripts/zoom.zip/download

Nu kan ik niet iets vergelijkbaars vinden voor de volgende browsers:

- chrome
- firefox
- opera

Weet iemand of dit uberhaubt wel mogelijk is met die browser.

Wat ik dus wil:

- een knop in mijn pagina om in te zoomen (aanroepen van CTRL +)
- een knop in mijn pagina om uit te zoomen (aanroepen van CTRL -)
- een knop in mijn pagina om de zoom uit te zetten (aanroepen van CTRL 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

De vraag is waarom je dat wilt :P

Mensen die die functie gebruiken, zijn gewend die te gebruiken vanuit hun browser. Website implementaties van dat soort functionaliteiten hebben geen zin, aangezien iedere website dat weer anders zou doen.

M.a.w. laat functies die in de browser horen te gebeuren in de browser en ga die niet zinloos kopieren naar je website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Meestal kan het wel met control + scrollwiel, zoom resetten is een ander verhaal.. dat lukt me nooit me de muis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Bosmonster schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:41:
De vraag is waarom je dat wilt :P

Mensen die die functie gebruiken, zijn gewend die te gebruiken vanuit hun browser. Website implementaties van dat soort functionaliteiten hebben geen zin, aangezien iedere website dat weer anders zou doen.

M.a.w. laat functies die in de browser horen te gebeuren in de browser en ga die niet zinloos kopieren naar je website.
De wens komt voor uit het gebruik van:

aaA

wat je tegenwoordig veel ziet op sites.

Die functionaliteit doet eigenlijk niks anders dan via CSS de font-size vergroten (en al het andere wat je wilt vegroten).

Nu doen de moderne browsers het zoomen goed zoals ik het wil en wil niet zelf een CSS javascript zoom moeten schrijven. Dus daarom lekker over laten aan de browser en evt. de gebruiker attent maken op de zoommogelijkheid van de browser. Er kan bv een mouseover staan op de zoomknop met daarin "CTRL +".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar als je dit zo laat werken, krijgt de gebruiker echt niet door dat het een browser feature is. Integendeel zelfs. Met het eruit halen bereik je meer. :P

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

evaarties schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:49:

aaA

En de wens van zulke knopjes komt weer voort uit het feit dat veel websites gepixelneukt zijn en dus met de standaard browserfunctionaliteit niet te zoomen zijn. Als alles wat zoombaar moet zijn, met ems gepositioneerd is, is er niets aan de hand. Dan heb je die knopjes niet nodig, noch voor custom zoomen, noch voor browserzoomen.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

evaarties schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:49:
[...]

aaA

En juist dat gebruik is een pain-in-the-ass en komt voort uit designers die niet snappen dat zo'n functie compleet nutteloos is voor de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben ;)

Dat je het veel ziet wil niet zeggen dat het _goed_ is. Er wordt helaas teveel gekopieerd, ook dingen die nergens op slaan. Overigens moet ik juist zeggen dat je dat soort controls op pagina's tegenwoordig juist veel minder ziet. Het is, en terecht dus, een uitstervend iets.
_Thanatos_ schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:45:
[...]

En de wens van zulke knopjes komt weer voort uit het feit dat veel websites gepixelneukt zijn en dus met de standaard browserfunctionaliteit niet te zoomen zijn. Als alles wat zoombaar moet zijn, met ems gepositioneerd is, is er niets aan de hand. Dan heb je die knopjes niet nodig, noch voor custom zoomen, noch voor browserzoomen.
Alle moderne browsers ondersteunen gewoon volledige zoom hoor, dus dat gedoe met em's is ook nergens meer voor nodig.

[ Voor 54% gewijzigd door Bosmonster op 14-08-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Ik moet er eigenlijk niet aan denken dat die functie vanuit een website aangeroepen kan worden, dan kunnen banners dat namelijk ook. Even een korte in- en uitzoomactie zeg maar. Website moeten met hun poten van mijn instellingen afblijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_Thanatos_ schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 19:45:
Hoezo zou dat met em's moeten? Als ik het font op mijn website aangeef in pt, dan werkt zoomen ook gewoon.

Waar staat die em eigenlijk voor? Ik weet dat het er is, maar ik gebruik het (voor afstanden en lettergrootte) eigenlijk niet, omdat ik niet weet wat voor afstand dat is en waar het voor staat.
Ik denk dat dat ook een van de redenen is waarom mensen géén em gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Pt hoor je niet te gebruiken voor scherm, voor relatieve eenheden heb je em, ex of %.

Maar zoals ik eerder al zei is de 'em-hype' niet echt meer van deze tijd, doordat browsers het complete document kunnen zoomen, ongeacht de gebruikte eenheden.

Waar em voor staat is heel eenvoudig trouwens, het staat voor de letter M :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 14-08-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Duidelijk allemaal. Ik ben het er mee eens dat het niet nodig zou moeten zijn om die zoom knopjes in een pagina te hebben. Heb helaas te maken met van die leuke designers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Je kant dat makkelijk met javascript:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
var fontsize = 1

function ButtonClickFont(i){
    if (i<3){
        i++;
    }else{
        i=0;
    }
    fontsize = i;
    ChangeFontSize(i)
}

function ChangeFontSize(i){
    var size = 0;
    var p = document.getElementsByTagName('p');

switch (i) {
        case 0: size = '0.9em'; break;
        case 1: size = '1.1em'; break;
        case 2: size = '1.5em'; break;
        case 3: size = '2.0em';
    }

for(j=0;j<p.length;j++) {
        p[j].style.fontSize = size;
    }
}

Mooi voorbeeld op mijn website te zien :O
http://www.stijn-dhaese.be/blog/
Leuke aan die functie is dat het niet de images verneukt.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
André schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:56:
Website moeten met hun poten van mijn instellingen afblijven ;)
Dat dus, zelfde geldt voor het pushen van cleartype wat een paar jaar terug vaak voorbij kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

IStealYourGun schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:08:
Je kant dat makkelijk met javascript:

[...]

Mooi voorbeeld op mijn website te zien :O
http://www.stijn-dhaese.be/blog/
Leuke aan die functie is dat het niet de images verneukt.
Leuk, maar daar vergroot je alleen de p-tekst van en is dus compleet nutteloos. En heb je al eens getest hoe vaak mensen deze feature gebruiken? Want waarom zou een slechtziende een klein onduidelijk knopje op je site gaan zoeken. Redelijke kans dat ie die niet eens kan zien ;) En daar heeft ie dus de browserfunctie voor, zodat ie altijd weet hoe en dat het werkt, zonder dat ie op de site moet gaan zoeken.
evaarties schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:06:
Duidelijk allemaal. Ik ben het er mee eens dat het niet nodig zou moeten zijn om die zoom knopjes in een pagina te hebben. Heb helaas te maken met van die leuke designers...
Je wordt niet serieus genoeg genomen om er iets over te kunnen zeggen bedoel je? Als niemand ze ooit op verbeteringen wijst zal er nooit iets veranderen natuurlijk ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Bosmonster op 14-08-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Nou, ik had er eigenlijk nog niet zo naar gekeken als hier werd gezegd, dat zoomknopjes overbodig zijn in een site. Maar nu ga ik het zeker aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Bosmonster schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:41:
[...]

Leuk, maar daar vergroot je alleen de p-tekst van en is dus compleet nutteloos. En heb je al eens getest hoe vaak mensen deze feature gebruiken? Want waarom zou een slechtziende een klein onduidelijk knopje op je site gaan zoeken. Redelijke kans dat ie die niet eens kan zien ;) En daar heeft ie dus de browserfunctie voor, zodat ie altijd weet hoe en dat het werkt, zonder dat ie op de site moet gaan zoeken.
Het is ook enkel de bedoeling om de tekst te vergroten ;-)
Hoeveel mensen die dit gebruiken is me onbekend. Mensen die slechtziende zijn hebben vaak hiervoor al speciale software aangeschaft en gebruiken niet eens de ingebouwde functionaliteit in de browser. De button is daar dan ook omdat het 3 seconden werk is en het cool staat.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

IStealYourGun schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
De button is daar dan ook omdat het 3 seconden werk is en het cool staat.
Ow het is cool! Dan mis ik nog een "Add bookmark"-button. En een "Download Netscape 3 now!"-button. Dat is namelijk ook erg cool.

edit: ik vergeet nog een 3D ronddraaiend e-mail logo! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Bosmonster schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:43:
[...]

Ow het is cool! Dan mis ik nog een "Add bookmark"-button. En een "Download Netscape 3 now!"-button. Dat is namelijk ook erg cool.

edit: ik vergeet nog een 3D ronddraaiend e-mail logo! :+
Meh, das allemaal ZO 1993. FF is da bom nu ;-)

Oja, ik heb het niets staan omdat ik een opera whore ben.

[ Voor 7% gewijzigd door IStealYourGun op 15-08-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
IStealYourGun schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:31:
[...]
Hoeveel mensen die dit gebruiken is me onbekend. Mensen die slechtziende zijn hebben vaak hiervoor al speciale software aangeschaft en gebruiken niet eens de ingebouwde functionaliteit in de browser.
Omdat je de ingebouwde functionaliteit gesloopt hebt met CSS. Browsers volgen de "large font" setting van het OS (iig in Windows), maar doordat je blijkbaar de font-sizes met absolute eenheden gedefinieerd, wordt dat gedrag dus vakkundig om zeep geholpen.

En denk niet dat alleen slechtzienden daar last van hebben: ik heb een netbook met een klein scherm met veel DPI, en ik heb Windows daarom op large fonts staan om het nog prettig leesbaar te houden. Goede websites volgen die setting dus, maar "minder goede" sites geven mij de vinger en laten me lekker naar het scherm turen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Fuzzillogic schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:40:
[...]

Omdat je de ingebouwde functionaliteit gesloopt hebt met CSS. Browsers volgen de "large font" setting van het OS (iig in Windows), maar doordat je blijkbaar de font-sizes met absolute eenheden gedefinieerd, wordt dat gedrag dus vakkundig om zeep geholpen.

En denk niet dat alleen slechtzienden daar last van hebben: ik heb een netbook met een klein scherm met veel DPI, en ik heb Windows daarom op large fonts staan om het nog prettig leesbaar te houden. Goede websites volgen die setting dus, maar "minder goede" sites geven mij de vinger en laten me lekker naar het scherm turen.
Je kunt natuurlijk ook even inzoomen in je browser..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Bosmonster schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:42:
[...]

Duh. Het idee is dat je dat niet hoeft te doen. Daarnaast is het probleem dat nu de ene site het wel goed doet, en de andere weer niet. Dus het is nu een gejojo tussen te groot, correct en te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Mijn eigen gaan dan ook altijd uit van 1em voor de normale fonts. Kleiner dan dat ga ik alleen voor footnotes oid. Headers zijn uiteraard groter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier ook mee bezig maar ik zou de complete inhoud van een div (dus tekst, en afbeeldingen) als geheel willen zoomen. Of liever, kleiner maken. Is dit in één stap te doen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
var fontsize = 1

function ButtonClickFont(i){
    if (i<3){
        i++;
    }else{
        i=0;
    }
    fontsize = i;
    ChangeFontSize(i)
}

function ChangeFontSize(i){
    var size = 0;
    var p = document.getElementById('eendiv');

switch (i) {
        case 0: size = '0.9em'; break;
        case 1: size = '1.1em'; break;
        case 2: size = '1.5em'; break;
        case 3: size = '2.0em';
    }

for(j=0;j<p.length;j++) {
        p[j].style.fontSize = size;
    }
}

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dus nadat iedereen zegt dat je het lekker een browser feature moet laten ga je er ook maar mee beginnen?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voutloos schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:49:
Dus nadat iedereen zegt dat je het lekker een browser feature moet laten ga je er ook maar mee beginnen?
Ik wil niet dat de hele pagina sized maar een deel van de pagina. De inhoud van één div

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:52:
[...]

Ik wil niet dat de hele pagina sized maar een deel van de pagina. De inhoud van één div
En waarom wil je dat? Ik neem aan voor mensen met een visuele handicap. En daarmee ben je weer terug bij alle tegenargumenten.

Mensen met een visuele handicap willen namelijk niet alleen de inhoud in die ene div vergroten. En ze willen ook niet gaan zoeken naar een of ander knopje dat jij in je design verwerkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:09:
[...]

En waarom wil je dat? Ik neem aan voor mensen met een visuele handicap. En daarmee ben je weer terug bij alle tegenargumenten.

Mensen met een visuele handicap willen namelijk niet alleen de inhoud in die ene div vergroten. En ze willen ook niet gaan zoeken naar een of ander knopje dat jij in je design verwerkt hebt.
Ik ben een applicatie aan het maken waarbij je in de div een stroomdiagram bouwt. Deze kan heel groot worden en veel vertakkingen krijgen. Voor het totaaloverzicht wil ik de gebruiker de gelegenheid geven om uit te zoomen zodat hij een beter overzicht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:23:
[...]

Ik ben een applicatie aan het maken waarbij je in de div een stroomdiagram bouwt. Deze kan heel groot worden en veel vertakkingen krijgen. Voor het totaaloverzicht wil ik de gebruiker de gelegenheid geven om uit te zoomen zodat hij een beter overzicht krijgt.
In dat geval heeft het niks met slechtzienden te maken (en dus eigenlijk ook helemaal niks met dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal een nieuw topic aanmaken.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 16:42
Bosmonster schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:42:
[...]

Ja natuurlijk kan dat, maar het is natuurlijk wel zo aardig om je font-sizes relatief op te geven zodat je niet hoeft in te zoomen. Dat is alleen maar een extra handeling die helemaal niet nodig hoeft te zijn.
Pagina: 1