Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sinds kort vreemde meldingen via xs4all.

Pagina: 1
Acties:

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Ik weet niet zeker of dit op de juiste plaats staat, maar aangezien het om een XS4ALL "probleem" gaat post ik het maar hier.

Sinds enkele dagen krijg ik om de 24 seconden een vreemde VOIP melding op mijn Thomson ST780 router die ik van XS4ALL heb. Dit is te vinden in de firewall van het modem, bij "inbraak detectie"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Info    Aug 14 14:46:01 VOIP: Recv OPTIONS
Info    Aug 14 14:45:35 VOIP: Send 500 Server Internal Error
Info    Aug 14 14:45:35 VOIP: Recv OPTIONS
Info    Aug 14 14:45:05 VOIP: Send 500 Server Internal Error
Info    Aug 14 14:45:05 VOIP: Recv OPTIONS
Info    Aug 14 14:44:39 VOIP: Send 500 Server Internal Error
Info    Aug 14 14:44:39 VOIP: Recv OPTIONS
Info    Aug 14 14:44:09 VOIP: Send 500 Server Internal Error
enz.

Ik kan er niet veel wijs uit worden, en de informatie die ik gevonden heb op internet is ook niet al te duidelijk.
Sommigen zeggen dat het een keep alive signaal is van XS4ALL, anderen zeggen dat het storing is.
Ik woon zowat naast een KPN punt en bij oplevering is het signaal gemeten, dat was prima in orde.

Is er iemand nu druk bezig mijn modem te hacken of is er wat anders aan de hand?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Ik ben niet zo'n beveiligingsexpert, maar wat zegt xs4all ervan?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Dit is inderdaad iets van de laatste tijd bij XS4ALL. Ze versturen periodiek een "OPTIONS" request. Zo'n request vraagt aan de telefoon wat z'n SIP-options zijn. Veel telefoons en VOIP-ADSL-modems ondersteunen dit SIP-commando helemaal niet, en loggen dan een foutmelding. Irritant.

Waarom XS4ALL dit doet? Geen idee, vermoedelijk om de NAT-mapping open te houden. Ze zullen wel een probleem hebben gehad met een bepaald type VOIP-modem. Het zal ongetwijfeld geholpen hebben, maar eens in de 30 seconde een "OPTIONS" request uitsturen naar alle aangesloten telefoons vind ik wel een beetje een dubieuze fix. Vooral omdat bij bijna idereen de logfile helemaal volgeschreven wordt met die rommel.

Er is ook een draadje over dit onderwerp op de xs4all.voip nieuwsgroep geweest.

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Ok, fijn is dat... Ik krijg dus spam van een provider die alles doet om spam tegen te gaan.

Ik had XS4ALL al gevraagd wat dit kon zijn, maar zij wisten het niet, "Vroeger" was de kennis en hulpvaardigheid van de medewekers daar veel beter dan tegenwoordig.

Is er ook een manier om die requests te blokkeren? Wanneer ik zo'n stroom request krijg zakt mijn downloadsnelheid met meer dan de helft.