Op zoek naar 2.0 of 2.1 set, incl versterker

Pagina: 1
Acties:

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 20:11
Ik heb een beetje genoeg van mijn huidige knaken receiver en boxen en aangezien er altijd muziek aanstaat of anders een goede film, wil ik een degelijke geluidsinstallatie. Budget: 600/700 euro.

Nu ben ik een hardware-guru (selfproclaimed) maar ik heb de ballen verstand van audio. Natuurlijk heb ik een beetje rondgekeken en gelezen, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Voorlopig wil ik in ieder geval een 2.0 of 2.1 set aanschaffen aangezien muziek toch het belangrijkste voor me is en het budget niet veel meer toe zal laten. Ik speel zo goed als alles af via mijn pc, dus de versterker moet daarmee overweg kunnen. Ook wil ik mijn tv op de versterker aansluiten. Als ik later 5.1 kan doen zou dat mooi zijn, maar geen vereiste.

Mijn oog is tot nu toe gevallen op de Onkyo 307 en ik heb mij laten vertellen dat de Klipsch RF-10 wel aardig zijn. Een sub schiet er dan bij in, maar de RF-10 kunnen volgens mij een hoop lage tonen prima afhandelen. Ik hoef niet persé zuilspeakers, maar vind ze wel mooier. Liever nog zou ik de VSX-819H voor 300 dollar aanschaffen, maar die is NL gewoon 370 euro :(

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Wat voor aansluitingen heeft je TV,

Wat is je muziekale voorkeur, en voor wat voor een geluid ga je. Probeer het eens te beschrijven, probeer ook zelf te luisteren naar speakers neem daar gewoon een dagje de tijd voor. Want niets is zo belangrijk als je eigen voorkeur.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Als ik jou was zou ik gewoon voor een stereoversterker gaan. Dan kan je voor 600 a 700 euro een erg leuke set samenstellen. Denk dan aan een denon/marantz/nad/cambridge/rotel versterker in combinatie met b&w/monitor audio/dali luidsprekers om maar wat te roepen. Als je pc een goede geluidskaart heeft kan je die op elke versterker aansluiten, je tv moet audio-out hebben.

Leuk dat je voor dat geld ook een el cheapo receiver met meerkanaalsuitbreidingsmogelijkheden kan kopen, maar dan zit je qua muziek nooit op het zelfde niveau en tegen de tijd dat je echt meer speakers koopt ben je waarschijnlijk toch al toe aan een nieuwe receiver.

In ieder geval wel luisteren, ZEKER de luidsprekers. Die kan je niet zomaar op specs kopen. Dat kan wel, maar dan heb je niet het maximale uit je budget gehaald, omdat je alleen met luisteren echt kan vergelijken om te zien wat bij je past.

Ga bvb eens kijken bij een winkel als Correct of RAF, daar heb je veel dat je in 1x kan bekijken en beluisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door PHiXioN op 14-08-2009 16:32 ]

• Marc Rademaker
@ Swagger, hier de aansluitingen op mijn tv: http://tweakers.net/ext/i/1250259807.jpeg en uiteraard twee hdmi-poorten.

Muzikale voorkeur is rock, boven alles. Soms gewoon wat mainstream zooi, maar ik als ik lekker muziek luister is het rock. Denk Red Hot Chili Peppers, Radiohead, Oasis, Coldplay maar ook Rolling Stones en The Beatles. Af en toe draai ik wat Prodigy, Lenny Kravitz en (shame on me) Kanye West.

Ik ben denk ik vooral op zoek naar helder, maar ook een volle klank. Maar het is lastig omschrijven. Nu klinken alle tonen nogal dof en hetzelfde. Ben vandaag ook naar een hifi-winkel gegaan trouwens, maar daar hadden ze niet zoveel, of het lag boven mijn budget. Voor een betere winkel moet ik naar Arnhem (woon in Nijmegen).

• Marc Rademaker
PHiXioN schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:30:
Als ik jou was zou ik gewoon voor een stereoversterker gaan. Dan kan je voor 600 a 700 euro een erg leuke set samenstellen. Denk dan aan een denon/marantz/nad/cambridge/rotel versterker in combinatie met b&w/monitor audio/dali luidsprekers om maar wat te roepen. Als je pc een goede geluidskaart heeft kan je die op elke versterker aansluiten, je tv moet audio-out hebben.

Leuk dat je voor dat geld ook een el cheapo receiver met meerkanaalsuitbreidingsmogelijkheden kan kopen, maar dan zit je qua muziek nooit op het zelfde niveau en tegen de tijd dat je echt meer speakers koopt ben je waarschijnlijk toch al toe aan een nieuwe receiver.

In ieder geval wel luisteren, ZEKER de luidsprekers. Die kan je niet zomaar op specs kopen. Dat kan wel, maar dan heb je niet het maximale uit je budget gehaald, omdat je alleen met luisteren echt kan vergelijken om te zien wat bij je past.

Ga bvb eens kijken bij een winkel als Correct of RAF, daar heb je veel dat je in 1x kan bekijken en beluisteren.
Stereoversterker is alleen 2.1, right? Heb daar niet zo'n probleem mee, maar kun je me een suggestie doen wat betreft versterker en boxen? Gewoon een beetje waar ik naar zou moeten kijken? Ik zie bijv de Denon PMA-500AE en deOnkyo A-9355, is dat wat?

Mn pc heeft overigens onboard sound, maar wel een optische uitgang. Dat zou voldoende moeten zijn en anders prik ik er een geluidskaart in.

• PHiXioN
Marc Rademaker schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:39:
[...]

Stereoversterker is alleen 2.1, right? Heb daar niet zo'n probleem mee, maar kun je me een suggestie doen wat betreft versterker en boxen? Gewoon een beetje waar ik naar zou moeten kijken? Ik zie bijv de Denon PMA-500AE en deOnkyo A-9355, is dat wat?

Mn pc heeft overigens onboard sound, maar wel een optische uitgang. Dat zou voldoende moeten zijn en anders prik ik er een geluidskaart in.
De types die je daar noemt zijn allemaal goede versterkers, ik neig naar de Denon in dat geval, maar je moet zelf luisteren. In principe is het allemaal goed spul als je iets van een degelijk merk koopt, maar klinkt het ene beter in jouw oor dan het andere. Onkyo vond ik zelf wat dof klinken, terwijl de sound van Marantz en Denon me enorm aanspraken. Uiteindelijk ben ik voor Marantz gegaan. Destijds heb ik een meerkanaals receiver gekocht om voorlopig stereo te gebruiken, maar tegen de tijd dat ik ga uitbreiden (misschien wil ik dat zelfs niet, maar koop ik betere stereo-equipment) ben ik wel aan een nieuwe receiver toe. Vandaar ook dat ik je iets anders adviseer.

Als ik nu jouw keuze moest maken zou ik de Marantz PM4001 nemen. Is een oud model maar dat hoor je niet, dan heb je nog 500 euro over voor speakers.. Luidsprekers is het laatste waar je op wil bezuinigen. Tweedehands kan je voor dat geld helemaal topexemplaren kopen. 40 Watt lijkt niet veel, maar in een stereoversterker is dat waarschijnlijk meer dan de 80 waarmee wordt geadverteerd bij meerkanaals receivers.

Of je koopt deze en je hebt nog geld over. Met 2 zuilen heb je bij muziek echt geen subwoofer nodig:

http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9942&ARTNR=379825

[ Voor 11% gewijzigd door PHiXioN op 14-08-2009 18:18 ]

Verwijderd

-

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 12:24 ]

Verwijderd

Marc Rademaker schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:32:
Voor een betere winkel moet ik naar Arnhem (woon in Nijmegen).
Ik zou in Arnhem gewoon naar Versloot gaan. Heck, als ik nu wat nieuws zocht (woon in Breda) zou ik ook naar Versloot gaan. :)
De etalage ziet eruit als die van een discounter, en binnen eigenlijk ook wel, maar de mensen die er werken hebben verstand van en vooral liefde voor audio. En ze hebben ook nog vrij veel 2e-hands spullen, waar ik zeker met jouw wensen ook 's goed naar zou kijken: er worden op dit moment vaak prachtige stereo setups ingeruild voor surround sets.

Ik zou ze gewoon je wensen en je budget voorleggen, die jongens daar hebben meer verstand van hoe je een goede betaalbare stereo setup samenstelt dan jij en ik samen. ;)

Overigens, bij mainstream rock zou ik zelf nooit komen op een Onkyo / Klipsch combinatie. Voor keiharde hardrock misschien wel, maar voor de rest van de rock liefhebbers is niet alleen die gierende gitaar en die stuwende drums/bas belangrijk, maar vooral het gebied rond de vocalen.
Klipsch heeft een historische achtergrond (hoorn tweeters) waarbij vocalen zeg maar niet goed uit de verf kwamen, en Onkyo staat ook niet echt bekend om een wat 'warmer' geluid.
Mijn muzieksmaak komt deels overeen met die van jou, en ik ben al jaren heel erg blij met een Marantz versterker en T+A speakers. Voor Marantz had ik ook Denon kunnen kiezen, en voor T+A bv. Elac of Canton, maar het idee is: een wat 'warmere' versterker en een speaker waarbij bij de bas de nadruk meer op dieper dan op voller ligt.
Works for me! ;)

• Swagger
Die speakers van Avi zijn inderdaad heel interresant voor de prijs, hier wordt nog een paar 2dehands aangeboden voor € 700,- dan past het perfect in je budget. Ook qua aansluitmogelijkheiden. Het is alleen 2.0 maar je hebt nog altijd de mogelijkheid om later uit te breiden naar 2.1 als je het laag mist.

Speakers die me telkens weten te verbazen voor hun prijs zijn toch echt de Paradigm Mini Monitor v5, daar komt in combinatie met een leuke versterker (Advance Acoustics MAP-103) ook Q Acoustics doet het erg goed met de 1030i/1050i, klinken ook zeer leuk en met de mogelijkheid om er later nog een subwoofer bij te doen.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-02 19:48

nFo

Harman Kardon maakt nog Stereo receivers, mocht je ook nog radio willen.
pricewatch: Harman Kardon HK 3390

Alleen stereo versterkers hebben vaak geen spdif en coax.

Onkyo A-5VL heeft wel een spdif en coax en de Harman Kardon HK 3490
http://www.eu.onkyo.com/products/A-5VL.html

[ Voor 110% gewijzigd door nFo op 15-08-2009 11:48 ]

• Marc Rademaker
Veel info hehe. Ik qoute maar niet, dan wordt 't een te lange reply :p

@ PHiXioN

De PM4001 is 300 euro en maar op één plek verkrijgbaar? Die Wharfedales zien er wel goed uit moet ik zeggen, en zijn zeer betaalbaar! Zijn die vergelijkbaar met andere speakers van 200 euro? Wat vinden andere mensen eigenlijk van de Diamond 10.3's?

@ Da_man

Ik ben wel nieuwsgierig, maar ik zie twee problemen. Kan mijn tv er ook op aangesloten worden? En, dit is misschien beetje stom, maar ik vind ze niet echt mooi, en het staat natuurlijk wel vol in het zicht. Maar, aangezien ik toch al van plan ben om naar Versloot te gaan, ga ik ze beluisteren als ze ze hebben.

@ Afterlife

Ik ga zeker naar Versloot en ik zal jou suggesties in mijn achterhoofd hebben. Zoals ik al zei heb ik er niet echt verstand van, maar ik heb de Canton en Elac speakers wel voorbij zien komen, maar niemand noemde die alszijnde goede speakers. Maar ik ga die ook beluisteren :)

@ Swagger

Ik ben bang dat je niet iets boven mijn budget zit, de 1030i begint bij 250 euro per stuk, en de Acoustic MAP-103 is niet meer verkrijgbaar, denk ik, en vervangen door de 105, die 500 euro kost. De sateliet-speakers doen me niet zoveel. In de winkel in Nijmegen werd me ook al een m-1's van B&W aangeraden, maar zo klein als ze zijn, vind ik ze niet echt mooi ( speelt de esthetische waarde een te grote rol bij mij ?).

@ nFo

Thanks, ik zal het even in de gaten moeten houden, mijn pc kan natuurlijk ook gewoon via de aux verbonden worden met de versterker, maar ik weet niet of dit nadelig is? Zal het iig in de gaten houden.

Ik voel me al wel een stuk wijzer trouwens en ben eigenlijk nu al blij dat ik niet zomaar voor een av-receiver ga, maar ook stereo-versterkers zeer serieus overweeg.

• Swagger
Marc Rademaker schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 01:27:
@ Swagger

Ik ben bang dat je niet iets boven mijn budget zit, de 1030i begint bij 250 euro per stuk, en de Acoustic MAP-103 is niet meer verkrijgbaar, denk ik, en vervangen door de 105, die 500 euro kost. De sateliet-speakers doen me niet zoveel. In de winkel in Nijmegen werd me ook al een m-1's van B&W aangeraden, maar zo klein als ze zijn, vind ik ze niet echt mooi ( speelt de esthetische waarde een te grote rol bij mij ?).
Als je op de links klikt zie je dat je voor ongeveer € 415,- een set 1050i's thuis bezorgd hebt en dat je voor € 279,- de Advance Acoustics MAP-103 hebt (welliswaar showroommodel)

Het enigste wat er dan nog overblijft is dat je alles analoog moet aansluiten wat voor de PC geen probleem zal zijn maar voor de TV wordt het iets lastiger.

• Marc Rademaker
Hmm Swagger, die boxen zijn wel nice (17kg de stuk :o) en in combinatie met de versterker zijn ze ook betaalbaar. Maakt het niet uit dat die versterker een showroom model is? Zal die ook gaan beluisteren.

Pluspunt van een stereoversterker is overigens ook dat deze lager zijn dan av-receivers. Hoef ik geen nieuw meubel te kopen :P

• PHiXioN
Veel info hehe. Ik qoute maar niet, dan wordt 't een te lange reply :p

@ PHiXioN

De PM4001 is 300 euro en maar op één plek verkrijgbaar? Die Wharfedales zien er wel goed uit moet ik zeggen, en zijn zeer betaalbaar! Zijn die vergelijkbaar met andere speakers van 200 euro? Wat vinden andere mensen eigenlijk van de Diamond 10.3's?
Je moet beter shoppen, hier kost ie bijna de helft:

http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9980&ARTNR=298542

Wharfedale is gewoon een goed Brits luidsprekermerk. Het is net een stapje onder B&W, maar je moet zelf je grens trekken qua budget. Verder merk ik dat je aan het shoppen bent alsof je een nieuwe pc koopt, maar je moet toch echt gewoon zelf luisteren. Al het advies dat je hier krijgt is een stuk minder goed dan het advies dat je eigen oren je geven.

De M-1 die je is aanbevolen is meer een estetische luidspreker die het ook goed bij een eventuele vrouw. Kijk bijvoorbeeld eens naar de 6 serie als kleine dingen niet je ding zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door PHiXioN op 15-08-2009 15:19 ]

Verwijderd

@ Da_man

Ik ben wel nieuwsgierig, maar ik zie twee problemen. Kan mijn tv er ook op aangesloten worden? En, dit is misschien beetje stom, maar ik vind ze niet echt mooi, en het staat natuurlijk wel vol in het zicht. Maar, aangezien ik toch al van plan ben om naar Versloot te gaan, ga ik ze beluisteren als ze ze hebben.
Ja, de TV kan er op worden aangesloten. Er zit namelijk 1 analoge ingang op.

In het echt zijn ze best aardig om te zien hoor en zeer netjes afgewerkt. Belangrijkste is dat het geluid goed is en ze vegen de vloer aan met alle combinaties die hier genoemd worden. Maar dat zul je moeten horen ;)

• Marc Rademaker
PHiXioN schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:16:
[...]

Je moet beter shoppen, hier kost ie bijna de helft:

http://www.correct.nl/art...A&SOORT=9980&ARTNR=298542

Wharfedale is gewoon een goed Brits luidsprekermerk. Het is net een stapje onder B&W, maar je moet zelf je grens trekken qua budget. Verder merk ik dat je aan het shoppen bent alsof je een nieuwe pc koopt, maar je moet toch echt gewoon zelf luisteren. Al het advies dat je hier krijgt is een stuk minder goed dan het advies dat je eigen oren je geven.

De M-1 die je is aanbevolen is meer een estetische luidspreker die het ook goed bij een eventuele vrouw. Kijk bijvoorbeeld eens naar de 6 serie als kleine dingen niet je ding zijn.
Correct.nl komt blijkbaar niet voor bij kieskeurig.nl en niet in de PW. Thanks voor de link iig :) Ik wil gewoon een beetje mijn opties weten voordat ik naar de winkel ga. De versterker ziet nog best netjes uit en ik vind de wharfedales ook mooi om te zien, en het ligt allemaal ruimschoots in mijn budget, dus dat is zeker een pluspunt.

@ Da_man

Misschien komt het omdat ze naast een mac staan :P Als ze ze hebben bij versloot ga ik ze beluisteren want je maakt me wel nieuwsgierig (ik moet nog overtuigd worden hoeveel verschil er kan zitten tussen boxen en of ik het ook echt kan horen). Zijn ze trouwens niet in zwart verkrijgbaar ? :P

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Marc Rademaker schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:32:
[...](ik moet nog overtuigd worden hoeveel verschil er kan zitten tussen boxen en of ik het ook echt kan horen).
:D

Tuurlijk kan je dat verschil horen. ;)

Verwijderd

Marc Rademaker schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:32:
[...]

Correct.nl komt blijkbaar niet voor bij kieskeurig.nl en niet in de PW. Thanks voor de link iig :) Ik wil gewoon een beetje mijn opties weten voordat ik naar de winkel ga. De versterker ziet nog best netjes uit en ik vind de wharfedales ook mooi om te zien, en het ligt allemaal ruimschoots in mijn budget, dus dat is zeker een pluspunt.

@ Da_man

Misschien komt het omdat ze naast een mac staan :P Als ze ze hebben bij versloot ga ik ze beluisteren want je maakt me wel nieuwsgierig (ik moet nog overtuigd worden hoeveel verschil er kan zitten tussen boxen en of ik het ook echt kan horen). Zijn ze trouwens niet in zwart verkrijgbaar ? :P
Ze zijn zeker in het zwart verkrijgbaar, zie de link. Er zijn er als het goed is nog 1 of 2 sets voor die prijs, dus ik zou snel handelen.

Ik denk niet dat ze bij Versloot verkrijgbaar zijn ;) Volgens mij is de link die ik je gaf de enige plek waar ze momenteel verkijgbaar zijn.

Er zit gigantisch verschil tussen goede en minder goede speakers, je zult een groot verschil horen tussen deze en andere speakers ;)

Verwijderd

Hey,

Ik stond een paar maandjes geleden voor hetzelfde probleem.
Ik had een tv, ps3 en muziek. Nu wilde ik hier kwaliteitsgeluid bij hebben voor een prijs tot ongeveer €700,=.

Ik ben eerst naar een hifi speciaalzaak geweest in de buurt, alleen was die te duur.
een maand erna ben ik met m'n vader naar Correct geweest en hebben we een tijdje geluisterd. Ik heb toen twee KEF Q5 speakers en een YAMAHA RX-397 receiver gekregen.

Voor een totaalprijs van ongeveer €650,= vindt ik geen beter geluid! Ik ga hier nog tientallen jaren van genieten!

Maar zoals eerder gezegt in dit draadje: Ga zelf luisteren. Muziek moet je van houden en dus ook van klank. Geluid is iets persoonlijks!

Groetjes,
David Kamphuis.

• Swagger
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:11:
Er zit gigantisch verschil tussen goede en minder goede speakers, je zult een groot verschil horen tussen deze en andere speakers ;)
Zelfs als je alle minder goede speakers neemt, zit er een gigantisch verschil tussen die en andere speakers :P

• Marc Rademaker
Zo het is 2 weken geleden, maar ik ben vandaag naar versloot geweest. Aantal speakes beluisterd, en de elac fs 57 sprongen er echt uit. Ik heb ook de 1030i beluisterd en nog wat andere speakers maar ik vond de elacs nog steeds het mooiste. Voor 169 per stuk waren ze ook goed betaalbaar.

Verder nog een onkyo a9155 erbij gekocht. De verkoper kon mij verzekeren dat de versterker geen verschil in geluid zou maken. Deze kostte me 249 euro, kan 30 euro goedkoper maar de speakers maken dat weer goed. En de spullen worden zometeen thuis afgeleverd. Kan niet wachten.

Bedankt voor alle tips, en het bleek echt dat je zelf moet luisteren :)

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Audioengine A5's met de AS8 subwoofer? Bij elkaar 700 dollar.
Pagina: 1