• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 15:03
Hallo allemaal,

Ik heb van de week een asus P5Q-VM en een intel Q9550 gekocht van een mede tweakers.
Nou was ik vandaag bezig deze te monteren(eerste keer dat ik een mobo vervang) en ik klik met wat moeite de stock koeler erop dmv 4 pushpins. En nu lijkt het wel als ik vanaf de zijkant kijk alsof de koeler het board scheeftrekt? er zit dus bij de koeler een kleine bolling in het mobo.

En nog een vraag. Er zitten behoorlijk wat stekkers in m'n oude mobo. Maar ik heb geen idee waar wat hoort op mijn nieuwe mobo. Kent iemand mischien een soort guide, of hebben jullie tips waarmee ik dit goed kan oplossen? Zou het best naar vinden als ik wat sloop.

Cheers,

Bas.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Batsiaan schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:48:
Er zitten behoorlijk wat stekkers in m'n oude mobo. Maar ik heb geen idee waar wat hoort op mijn nieuwe mobo. Kent iemand mischien een soort guide, of hebben jullie tips waarmee ik dit goed kan oplossen?
Staat er geen hoofdstuk 'installatie' o.i.d. in de handleiding van het moederbord ?

• Batsiaan
Dat kreng van een handleiding is in alle talen behalve engels en nederlands. Die duitse kwam ik ook niet heel ver mee -_-''''

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Ik heb genoeg reviews van koelers gelezen om te weten dat ze een moederbord aardig krom kunnen trekken :P

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Ten eerste zorgen dat alle bovenste schroeven van het moederbord er in zitten, anders de koeler nog een keer opnieuw monteren (misschien dat hij verkeerd zit?). En als deze echt te zwaar is 900g+ voor pushpins dan zou ik toch overwegen een andere te halen. De stock is dat zeker niet en zou niks moeten kromtrekken.

Wat betreft de kabels, ga even naar de site van de mobo maker en download via de support even de handleiding, daarin staat ook precies uitgelegd wat waar in moet. Gebruik ook je gezonde verstand en kijk alles rustig na :) Niet overhaast te werk gaan.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Die bolling in het moederbord is vrij normaal. De pushpins en de pootjes van de koeler zorgen voor behoorlijk wat kracht. Dit kan op zich geen kwaad.

In de usermanual staat toch wel het één en ander over het aansluiten van de diverse stekkers? Het betreft grotendeels voedings-stekkers neem ik aan. Een 24/20-pins een 4/8-pins voor de stroom naar het moederbord en eventueel een 4/6-pins PCI-E stekker voor in de videokaart. Zie ook hier. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Batsiaan
Ah ok, ik kreeg de tip om de koeler er al op te zetten voordat ik het moederboard zelf in de pc ging monteren. Heb nu toch niks gesloopt hoop ik?(ik ontlaad mezelf erg vaak).
En zal ik hem er dan weer even af halen en er weer op zetten voordat ik het moederboard plaats?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Overigens staat hier de manual in het Engels. Gewoon op de ASUS-website. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Batsiaan
Ow doh, bedankt. Soms vergeet je de meeste logische dingen :D

Maar kan ik denk je mijn mobo er met koeler en al inschroeven? Ben bang wat te slopen als ik hem te strak aandraai op de pushpins door die bolling.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Batsiaan schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:48:
En nog een vraag. Er zitten behoorlijk wat stekkers in m'n oude mobo. Maar ik heb geen idee waar wat hoort op mijn nieuwe mobo. Kent iemand mischien een soort guide, of hebben jullie tips waarmee ik dit goed kan oplossen? Zou het best naar vinden als ik wat sloop.
Die stekkers passen maar op 1 manier. Als je hard moet duwen doe je iets verkeerds. Daarnaast staat de handleiding duidelijk uitgelegd hoe je de boel moet aansluiten.

En hoe bol staat het nou eigenlijk.. een beetje krom door een koeling kan gebeuren, maar zo krom dat het moederbord tegen de behuizing aankomt moet niet kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 14-08-2009 15:06 ]

• Batsiaan
Zoals ik al zij(en nu zie) de handleiding zit er helaas niet bij, deze heb ik nu dankzij the crow dus dat is opgelost.
De bolling was niet heel ernstig, lang niet zo dat hij tegen de behuizing aankomt. Dus heb hem er nu ingezet!
Ben nu bezig met aansluiten en dan ga ik zo even testen of hij werkt.

• Batsiaan
Net even de voeding aangesloten en het groene led lampje op het mobo brandt :)
Dus neem aan dat alles in orde is. Nu nog even uitpuzzelen hoe ik de aan/uit knop en de rest aansluit.

Btw, kan ik zomaar mijn oude hardeschijf aansluiten? Of gaat dat conflicten opleveren.

Verwijderd

Batsiaan schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:58:
Net even de voeding aangesloten en het groene led lampje op het mobo brandt :)
Dus neem aan dat alles in orde is. Nu nog even uitpuzzelen hoe ik de aan/uit knop en de rest aansluit.

Btw, kan ik zomaar mijn oude hardeschijf aansluiten? Of gaat dat conflicten opleveren.
In de meeste gevallen is een windows herinstallatie wel verplicht als je een nieuw mobo installeert :)

• Batsiaan
Hmm maar kan ik daarvoor wel even primitief in mijn oude hardeschijf graven? Om even data over te gooien naar externe hd oid.

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03-2025
Ja moet je hem eigenlijk even als tweede HD gebruiken en eerst Windows op een andere schijf zetten... daarna die schijf er aan koppelen en dan de data er afhalen....ten minste dat zou ik doen... :)

• Batsiaan
Heb helaas even geen andere hd. Dus ga het even snel proberen.

Bedankt so far allemaal!

• Batsiaan
Helaas, hij boot niet. Ik zie zelfs geen bios verschijnen. Heb dit setje aangeschaft omdat ik dacht dat er iets kapot was bij mn oude mobo en cpu. Maar ligt het dan mischien toch ergens anders aan?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Zou het anders eens zoeken in je geheugen of grafische kaart als je die hebt teminste.

EDIT

Dat je geheugen gloedje nieuw is betekent niet dat het werkt.

Soms is een enkele module kapot en soms allebei.

Had laatst ook een setje waarvan een geheugenmodule kapot is.

Dus probeer zo mogelijk met een enkel latje geheugen te testen en daarna enkel de andere.

[ Voor 62% gewijzigd door J0J0 op 14-08-2009 17:46 ]

specs

• Batsiaan
Gebruikte geen videokaart. Geheugen is gloednieuw.
Pagina: 1