Een AM2+ koeler op een socket 939

Pagina: 1
Acties:

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-01 11:17
Hallo,

Weet iemand of een socket AM2+ koeler op een socket 939 past?
Ik heb namelijk nog een Phenom II stock koeler liggen en ik dacht dat die misschien wel op mijn oude AMD Athlon 64 3500+ socket 939 zou passen.

Wil het echter wel zeker weten.
Ik wacht met smart op jullie reacties.

Met Vriendelijke Groeten,

Michael v Mourik

PS: Als iemand de Athlon wil kopen met de phenom II koeler, mail naar Mike laagstreepje mou apenstaart hotmaildotcom

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

als de juiste clipjes aanwezig zijn op de retention bracket, dan past het gewoon

Simplicity is de bom...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

zou gewoon moeten passen :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had laatst een bracket van Asrock S754 mb waar ook een Pentium P4 koeler op kon. Niet lachen maar het is wel een topuitvinding omdat de Intel P4 een heet hoofd is en de S754 is een stuk koeler dus dat koelt als een trein. Je kan zelfs een S754 op een AM2 koeler en AM2 ook op S754 erop zetten. Gelukkig is dat hetzelfde gebleven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-01 11:17
Bedankt voor jullie info. Ik zal het gaan proberen.

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik heb hier een Socket 939 koeler op een AM2 moederbord, dus vice versa moet ook gewoon lukken :) .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Verwijderd

Mmm... dan heb ik een soortgelijke vraag.
Ik heb een intel-koeler (socket 478) waar ik zeer over te spreken ben, maar ik heb van iemand een asus-moederbord gekregen met een amd-socket (Socket A/462). Is het mogelijk om (via een omweg)een dergelijke koeler toch op een amd-socket te monteren, via een extra retention module ofzo?

Jip

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Jammer, Jip, zonder dat je verteld wat voor koeler je hebt, is het antwoord helaas: Nee.

Socket 478 gebruikt een retention bracket (een lastig systeem, maar superieur aan die rottige plastic pinnen die Intel nu heeft), en Socket A niet. In principe zijn zelfs gaten in het moederbord niet eens verplicht bij Socket A; de koeler wordt rechtstreeks aan het Socket zelf vastgeklemd. Misschien dat er zo'n klem bij de koeler in kwestie zit, of, je hebt geluk en je hebt zo'n Socket A moederbord met gaten rond de socket, en een schroef/klem systeem.

Ruik ik iemand die een oude Barton op de staart wil trappen?

Verwijderd

Hallo Umbrah,
Heb het moederbord niet bij de hand maar het is een van de X-series volgens mij. Ik heb momenteel een of andere asrock met pentium 4, waar ik onlangs een Arctic Cooling Super Silent 4 heb opgezet, die heel goed werkt :)
Maar nu kreeg ik dus dit (redelijk oud) moederbord, waar een snellere frontsidebus op zit en meer geheugen op kan en een 8x agp aansluiting heeft. Er zit een amd athlon 2500+ cpu op, met een klein miezerig koelertje.Misschien koelt deze voldoende, maar ik dacht wellicht kan ik mijn nieuwe koeler op deze cpu zetten.

Als ik het me goed herinner zit er een socket A op. Ik kan daar eigenlijk niet zoveel (kleine) koelers voor vinden. Is dit sockettype soms nooit populair geworden? Of blijven de amd's van zich zelf al goed koel? Ik dacht anders misschien aan de Arctic Cooling Copper Silent 3, maar die is veel kleiner dan de intel (478) versie. Wil dit wat zeggen? Is het misschien mogelijk om er een andere socket/retention module op te zetten? Heb namelijk de wens om eens in mijn leven te gaan overklokken ;)

Thanks, Jip

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is wel heel erg populair geweest, maar het is ondertussen ook al heel erg oud ;). X-series heb ik helaas niet zoveel aan, maar ik gok zo dat je als CPU een Athlon XP 2500+ met Barton core hebt (met 2x166MHz FSB). Qua moederborden en chipsets had je toen nog meer dan dat je nu hebt! In die tijd hadden zowel ATI (voor de fusie met AMD), nVidia, VIA en SiS chipsets voor deze processors, en merken als Asus, MSI, Asrock, Gigabyte, Jetway, Chaintech, en nog zo'n 20 bedrijfen maakten daar moederborden voor. We praten echter over de periode 2001-2003, wat een eeuwigheid geleden is in ICT termen.

Over grootte van de koeler hoef je je echter niet druk te maken, het gaat om de bevestiging. Je kent misschien wel die enorme Zalman 'omgekeerde kegel' koelers? Die waren er ook al voor dit socket. Die vereisten echter wel dat je moederbord gaten had, waar je een klemsysteem door heen schroefde. Een populair moederbord uit die tijd zoals de Asus A7N8X-Deluxe had die gaten bijvoorbeeld. Andere koelers uit die tijd, zoals bijvoorbeeld de Thermal Take ORB koelers (die de blote core van deze processors konden mollen!) gebruikten de 'weerhaken' aan het socket zélf, om zich vast te klemmen, en dat was ook wat 'gewoon' was voor de boxed koeler van AMD zelf.

Een andere socket is natuurlijk niet te doen, daar doe je je CPU in, dat is net zo'n onmogelijkheid als een PCI-E kaart in een AGP slot of Intel Core i7 CPU in een 486 moederbord.

Een retention bracket is wél mogelijk, maar die zit bij de koeler zelf, en vereist dat er gaten rondom de socket zitten. FiringSquad heeft een mooi plaatje:

http://www.firingsquad.co...fi_lanparty/images/02.JPG

Normaal klem je de koeler aan de socket zelf (je ziet wel wat uitstelpingen links en rechts van de socket), maar sommige koelers hadden een retention bracket meegeleverd wat je door de gaten boven en onder van het socket heen moest doen. Hierdoor kwam er minder kracht op het socket te staan, waardoor je een zwaardere koeler kon ophangen.

Als je voor dit soort moederborden een koeler zoekt, is het belangrijk om te kijken of er bevestigingsmateriaal in zit voor Socket A. Het lijkt me echter sterk dat je nog wat vind, AMD is begin 2004 met de introductie van socket 754 en 939 (wat niet geheel onjuist ook wel Socket AM1 genoemd kan worden) afgestapt van dit systeem. Socket 754 en 939-AKA-AM1 (DDR1-gen), AM2/AM2+ (DDR2-gen), en AM3 (DDR3-gen) gebruiken nog steeds dezelfde retention bracket die met Socket 754 begin 2004 te koop was. Dat je weinig vind voor Socket A heeft puur te maken met hoe oud dat socket is.

Verwijderd

Dag Umbrah,
Bedankt voor je uitgebreide reactie, zeer nuttig :)
Het is trouwens een A7N8X-X. Hij is van 2003, idd een eeuwigheid, maar dat is mijn oude moederbord ook en dit moederbord is volgens mij net ff iets beter ;)

Hij heeft trouwens ook van die gaten die je aangaf. Als ik dan naar een koeler zou gaan zoeken, voor welk socket type dan? Want met de mogelijkheid tot het bevestigen van een retention module verandert het sokcettype of hoe moet ik dat zien?

Superrrrrrrrrrrrrr bedankt.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

de haken aan de socket zelf zijn al sinds socket a hetzelfde, als je bord gaten heeft (of liefst de plastic brackets al heeft) dan kan je alles van A tot AM3 dr op zetten..

Verwijderd

OK, nou dat is handig, worden de mogelijkheden ineens een stuk groter! :) Zijn die gaten(afstanden) dan allemaal universeel?

Thanks, Jip

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

yep, dat is dan weer standaard, hoort bij de 939/A/AM(2/3/+) standaard :) (939 alleen als ze dr op zitten, toen waren ze volgens mij nog optioneel, als jouw bord ze heeft, zijn ze standaard.)

[ Voor 46% gewijzigd door AlexanderB op 27-08-2009 18:24 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

AlexanderB, ik weet niet waar je het over hebt, maar de bevestiging van SocketA (met of zonder gaten) is wel dusdanig anders dan de bevestiging van Socket 754/940/939/AM2/AM2+/AM3, dat je slechts een paar koelers 'universeel' kan gebruiken, en dat zijn het soort koelers wat met 3 klemmen en 2 brackets geleverd wordt. De 'gaten' voor de bracket van Socket A zijn 2x2 vlak náást de lange kant van het socket, de gaten van de 64-bit sockets zitten vrij ver van het socket af aan de korte kant. Socket 754/940/939/AM2/AM2+/AM3 hebben daarnaast géén 'weerhaken' meer aan het socket zelf.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Hoe kan het dan dat ik een S939 koeler op mijn AM2 heb gezet met die weerhaken? Daarmee zat de stock koeler zelfs vast! Ze hebben juist die weerhaken.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1