Raid 0 van striker extreme naar P5Q pro

Pagina: 1
Acties:

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 00:55
Hallo :)

Ik had eerst een Asus striker extreme moederbord met daarop 2 harde schijven in raid 0. Nu is mijn striker extreme kapot en heb ik een P5Q pro gekocht. Maar hiermee kan ik niet bij mijn data, odmat er een andere raid controller op zit. Is er een manier om de data toch nog terug te krijgen?

Verwijderd

Bijzonder weinig kans, ik weet wel dat er recovery tools zijn voor raid0 sets maar vraag niet om namen. Grote kans is dat je je data gewoon kwijt bent (wat je vooraf hopelijk gerealiseerd hebt toen je een raid0 set ging gebruiken).
Je hebt niet zo heel veel aan deze reply dus, afgezien van het feit dat je je mag voorbereiden op dataverlies.

Wat je nog wel kunt proberen is het bemachtigen van een moederbord met dezelfde raid controller erop... dan maak je nog de meeste kans.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 13:24 ]

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:23:
Bijzonder weinig kans, ik weet wel dat er recovery tools zijn voor raid0 sets maar vraag niet om namen. Grote kans is dat je je data gewoon kwijt bent (wat je vooraf hopelijk gerealiseerd hebt toen je een raid0 set ging gebruiken).
Je hebt niet zo heel veel aan deze reply dus, afgezien van het feit dat je je mag voorbereiden op dataverlies.

Wat je nog wel kunt proberen is het bemachtigen van een moederbord met dezelfde raid controller erop... dan maak je nog de meeste kans.
Ik denk dat je gelijk hebt, RAID 0 overzetten naar een andere controller is naar mijn idee onmogelijk.. Met RAID 1 had het wel gegaan denk ik maar daar heb je niks aan.
Enige optie is een zelfde mainboard vinden (Striker), 1x aansluiten en backup maken op externe harddisk ofzo.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34
Dit is een les voor de volgende keer: gebruik software RAID. Je gebruikt namelijk een fakeraid controller, geen echte RAID.

Software RAID:
  • Simpele RAID levels als 0, 1, 10, 0+1 (zonder parity) zijn even snel als in fakeraid.
  • Je bent niet meer afhankelijk van de controller (software RAID werkt op elke hardware).
  • Je kan direct bij de schijven en dus zonder propriëtaire tools gewoon de SMART status uitlezen van je harddisks.
  • Flexibeler, doordat je RAID kan doen over partities en zo dus een RAID1 deel voor critical data kan pakken en RAID0 voor non-critical. Ook is het OS independent zodat je nog gewoon kan dualbooten zonder dat het andere OS iets hoeft te weten van de RAID laag van het ene OS.
  • Optimalisaties zijn vaak beter voor reallife performance t.o.v. verkoopargumenten. Software RAID1 is vaker seektimes geoptimaliseerd en fake-/hardware RAID is vaak sequential speed geoptimaliseerd. Bij Software RAID is dat vaak te tweaken.
  • Niet afhankelijk van een driver. De implementatie die is gebruikt voor jouw kaartje is beduidend minder verspreid dan algemene software RAID. Welke vertrouw je je data meer toe?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

een softwarematige stripeset onder windows met je systeempartitie op die array is een nono, dat zal je wel moeten doen via de onboard controller.
Wat verstandiger is is om gewoon een losse raid controller te kopen, die kan je bij stuk gaan vervangen en bij stukgaan van moederbord gewoon overprikken.
Voor 30 euro heb je al een controller die een stripeset kan maken (ok, is van hetzelfde niveau als de onboard controller) die je ontzettend goekoop kunt vervangen. (ik hou er altijd 1 op voorraad bij raid5 setjes :))

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:42:
een softwarematige stripeset onder windows met je systeempartitie op die array is een nono, dat zal je wel moeten doen via de onboard controller.
Ik heb nog niet gelezen dat TS Windows draait...
Daarnaast: is het *nog steeds* niet mogelijk om je 'systeempartitie' in software RAID te draaien bij Windows? Of is zo'n mogelijkheid gestript in consumentenproducten van Microsoft?
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:42:
Wat verstandiger is is om gewoon een losse raid controller te kopen, die kan je bij stuk gaan vervangen en bij stukgaan van moederbord gewoon overprikken.
Dan kan nog steeds de controller stuk gaan en moet je er dus al twee kopen om safe te zijn... Bovendien vind je voor die prijs volgens mij alleen PCI controllers die als ik het goed heb niet verder komen dan 133 MB/sec (theoretisch), waarmee je met schijven van tegenwoordig in single disk al aan kan komen...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

gertvdijk schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:33:
[...]

Ik heb nog niet gelezen dat TS Windows draait...
Daarnaast: is het *nog steeds* niet mogelijk om je 'systeempartitie' in software RAID te draaien bij Windows? Of is zo'n mogelijkheid gestript in consumentenproducten van Microsoft?

[...]

Dan kan nog steeds de controller stuk gaan en moet je er dus al twee kopen om safe te zijn... Bovendien vind je voor die prijs volgens mij alleen PCI controllers die als ik het goed heb niet verder komen dan 133 MB/sec (theoretisch), waarmee je met schijven van tegenwoordig in single disk al aan kan komen...
Hence:
(ik hou er altijd 1 op voorraad bij raid5 setjes )
Ik hou ze nooit op voorraad bij een raid0 set aangezien ik die nooit draai, raid0 is mij te link en geeft te weinig voordelen voor het risico wat het met zich meebrengt.

Je kan inderdaad nog steeds geen stripeset (ook volkomen logisch wat mij betreft) gebruiken voor je systeempartitie.
Het zou mij verbazen als dat wel zou kunnen met een 2003 / 2008 server editie.
Hardware raid is natuurlijk een ander verhaal maar het ging mij in dit geval over de dynamische partitie rommel van windows zelf (no pun intended maar het is wel een beetje rommel ;))

edit: vooruit, ik zat er 2 tientjes naast maar ik gebruik zelf altijd onderstaande ipv onboard raid (om de eerder genoemde redenen).
http://www.alternate.nl/h...Controllers&l2=Serial-ATA

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 14:39 ]

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:34:
Je kan inderdaad nog steeds geen stripeset (ook volkomen logisch wat mij betreft) gebruiken voor je systeempartitie.
En waarom zou dat niet kunnen (logisch zijn)? Het is nog wel onderdeel van het OS, dus waarom zou dat opeens een probleem moeten zijn? Ik bedoel... elk ander OS dat ik ken kan dit wel. In het voorbeeld van Linux houdt niet veel meer in dan een (custom) initramfs (~30MB) laden die vervolgens 'aware' is van alle complexe situaties die op je systeem aanwezig zijn om je 'systeempartitie' (rootfs) te kunnen laden. En als bonus kunnen de meeste bootloaders tegenwoordig ook nog eens direct booten vanaf simpele RAID levels.
Het zou mij verbazen als dat wel zou kunnen met een 2003 / 2008 server editie.
Het zou mij niet meer dan logisch lijken. Voor de meeste situaties waarin performance niet echt van de hoogste top hoeft te zijn is software RAID gewoon een betere keus, zeker als je de kosten meeneemt voor die dure controllers. Ik gebruik op al mijn servers (of in mijn beheer) software RAID... (en geen Windows)
Hardware raid is natuurlijk een ander verhaal maar het ging mij in dit geval over de dynamische partitie rommel van windows zelf (no pun intended maar het is wel een beetje rommel ;))
Tja, als dat rommel is, lijkt mij dat een gemiste kans. Ik heb er wel eens mee gespeeld in het XP tijdperk, maar ik mag toch hopen dat dit tegenwoordig op orde is bij de OSen uit Redmond...

Verwijderd

Je systeempartitie op een STRIPEset (raid0).
Als je dat als beheerder doet kan je wat mij betreft ander werk gaan zoeken.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:48:
Je systeempartitie op een STRIPEset (raid0).
Als je dat als beheerder doet kan je wat mij betreft ander werk gaan zoeken.
Dat was niet de discussie en dat weet je.

Verwijderd

gertvdijk schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:49:
[...]

Dat was niet de discussie en dat weet je.
Hoe zie jij dat als 'niet de discussie' dan?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:49:
Omdat het geen discussie is over welk RAID level we moeten gebruiken, maar nog altijd over de vorm (software, fake of 'echt').
Of ga je me vertellen dat het ene RAID level wel mogelijk is en het andere niet in Windows? Tja, die 'kennis' heb ik niet hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 14-08-2009 14:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:49:
[...]

[...]

Dat de TS geen beheerder is maar een thuisgebruiker?

Verwijderd

gertvdijk schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:51:
[...]

Omdat het geen discussie is over welk RAID level we moeten gebruiken, maar nog altijd over de vorm (software, fake of 'echt').
Of ga je me vertellen dat het ene RAID level wel mogelijk is en het andere niet in Windows? Tja, die 'kennis' heb ik niet hoor.
Daarnaast: is het *nog steeds* niet mogelijk om je 'systeempartitie' in software RAID te draaien bij Windows?
Software raid != onboard raid.

Met Hardware raid is het mogelijk om een raid0 set te hebben met daarop je systeemvolume maar dat lijkt me nogal wiedes. Het ging in dit geval over software raid (waar je overigens zelf mee aankwam).

• gertvdijk
Waaruit blijkt dat ik dat verschil niet zie? :? Het enige punt dat ik daarover maak is dat onboard raid (= vaak fakeraid) de implementatie alsnog in een driver zit (software) en daarmee verschillend is van hardware raid (prestatie, implementatie en mate van abstractie voor het OS).
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:53:
Met Hardware raid is het mogelijk om een raid0 set te hebben met daarop je systeemvolume maar dat lijkt me nogal wiedes. Het ging in dit geval over software raid (waar je overigens zelf mee aankwam).
Wat bedoel je te zeggen? Het kan wat mij betreft met elke vorm van RAID (software, hardware en fake) en zelfs elk level, hoor.

Verwijderd

The only type of SOFTWARE RAID you can install windows on is RAID 1, but XP doesn't do RAID 1. This is because Windows Setup does not have the ability to create a software RAID at install time. Once installed, you can mirror Windows (server editions), but you cannot create RAID volumes involving the boot or system drive other than RAID 1 - again, using software. Hardware RAID can do any of this if the controller supports it because the controller presents a "virtual" disk to the OS and the OS (setup) only sees one drive.
Google anders even op de mogelijkheden.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:02:
Google anders even op de mogelijkheden.
Tja, nogmaals: we weten niet welk OS de TS draait en als dat Windows zou zijn niet de versie.
Bovendien vindt je veelal verouderde informatie (dat wat je kan met XP weet ik zo ook wel) en zie je ook dat de aandacht veel wordt weggetrokken door 3rd party 'oplossingen' wanneer de termen Windows en RAID tegelijk vallen.
Maar goed, als het echt niet kan: gemiste kans van Microsoft zou ik zeggen. Ik had gewoon verwacht dat men dit inmiddels wel op orde zou hebben.
/me gertvdijk is gewoon verwend met het 'land' (lees: Linux) van de eindeloze mogelijkheden...

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 14-08-2009 15:08 ]

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-02 00:55
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:53:
[...]

Dat de TS geen beheerder is maar een thuisgebruiker?
ik ben TD medewerker in een computerwinkel en dit gaat over de pc van een klant...

Verwijderd

Er staat ook niet specifiek windows xp ,aar Windows. Windows kun je eenvoudigweg niet installeren op een software raid set. Achteraf kan je in een aantal windows versies nog een mirrored set aanmaken maar that's it qua software raid.

Verwijderd

RuntimeError schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:08:
[...]

ik ben TD medewerker in een computerwinkel en dit gaat over de pc van een klant...
Dan toch even waarschuwen voortaan als raid0 als service geinstalleerd word / het moederbord met een raid0 set erop vervangen gaat worden door een ander moederbord.
Raid0 en 'simpele' consumenten is over het algemeen een slecht idee.
De topicstart doet overigens niet denken dat het over een klant gaat maar dat terzijde.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:09:
Dan toch even waarschuwen voortaan als raid0 als service geinstalleerd word / het moederbord met een raid0 set erop vervangen gaat worden door een ander moederbord.
Raid0 en 'simpele' consumenten is over het algemeen een slecht idee.
En weer ga je voorbij aan het hele punt, in dit geval de oorzaak: de controller (die stuk is) en niet het RAID level... De 'les' zou dus moeten zijn niet meer een RAID array maken op een willekeurige controller zonder SLA van de fabrikant...
Met RAID1 in een controller/stuurprogramma dat je niet kent weet je niet altijd wat er gebeurt met die schijven. Soms slaat het metadata op de schijf op en is hij zonder de controller niet direct uitleesbaar... (dit is vaak om te voorkomen dat de gebruiker direct naar de schijf dingen gaat schrijven zonder dat de controller daarvan op de hoogte is).

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 14-08-2009 15:14 ]

• arvidbeheerder
  • Laatst online: 17:59
alleen als je een bord vind met dezelfde chipset (het liefst hetzelfde bord) kan je er nog data af krijgen. Als ik het goed heb heeft de p5q serie een ich10 controller, gaat hem niet worden dus.

En de rest van de discussie hier heeft volgens mij niet zoveel met het topic te maken :p

Verwijderd

Klopt arvid, maar gelukkig stond zijn "verlossende" antwoord al ergens in het begin in de topic ;)

Raid1 die na schijfuitval niet te gebruiken is is mij nog nooit overkomen en kan ik ook bijzonder weinig over terugvinden. De les zou moeten zijn dat je moet zorgen dat ALS je raidcontroller het begeeft (hetzij onboard, hetzij een pci(-e/x) controller) je moet zorgen dat je dezelfde controller gebruikt om die schijven op aan te sluiten.
Niets meer, niets minder.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 16:20

Releases

Ja maar!

Er word nu een asus striker verkocht in V&A, wellicht is dat wat.

http://tweakers.net/aanbo...asus-striker-extreme.html
Pagina: 1