Hoe mijn Compal JHL90 te repareren??

Pagina: 1
Acties:

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn laptop. Deze laptop is aangekocht bij friesland-computers maar aangezien die net failliet zijn heb ik geen garantie meer!!!!:(:(
maargoed het probleem:

De laptop wil niet meer aan. Het probleem is dat de chip op het moederbord die de stroomvoorziening regeld kapot is. Dus de accu en de rest van de laptop worden niet meer voorzien van stroom. Hierdoor kun je dus niks doen met je laptop. Wanneer ik een volle accu erin doe werkt de laptop prima maar zo gauw de accu leeg is kun je niks meer. De chip die kapot is kun je niet los verkrijgen. Ik moet dus opzoek naar een defect compal jhl90 moederbord die nog een goede chip heeft zodat ik die chip kan laten over solderen!. Of ik moet een nieuw moederbord kopen a 300 euro. Dit is mij wel net iets te veel geld voor alleen een moederbordje.

Zijn er nog mensen die een betere oplossing weten? Of zijn er mensen die mij een laptop kunnen leveren waarbij ik dan mijn eigen onderdelen overzet en ik er dan niet op achteruit ga qua prestaties?

laptops specs:

Compal JHL90
intel core 2 duo p8400
4GB ddr2
320GB hdd
9600GT 512mb gddr2
dvd brander
15.4 inch 1680x1050 scherm. (glossy)

greetz

Verwijderd

Als de retailer failliet is dan moet de fabrikant alsnog garantie geven hoor, gewoon contact opnemen met de fabrikant dus.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:12:
Als de retailer failliet is dan moet de fabrikant alsnog garantie geven hoor, gewoon contact opnemen met de fabrikant dus.
Hij heeft een "Friesland Computers Bergsma" laptop, niet een Asus, Acer, HP whatever. In dit geval is de retailer ook gelijk de fabrikant en daar zit het hele probleem juist.

Maar je kunt die chip echt niet los bestellen? Je weet wel welke chip het is en of dat hem echt is? Zou je een typenummer kunnen geven? Dan kunnen we eens in de datasheets gaan bladeren. Er is vast wel een alternatief te krijgen van een ander merk.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:23
GENETX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:23:
[...]

Hij heeft een "Friesland Computers Bergsma" laptop, niet een Asus, Acer, HP whatever. In dit geval is de retailer ook gelijk de fabrikant en daar zit het hele probleem juist.

Maar je kunt die chip echt niet los bestellen? Je weet wel welke chip het is en of dat hem echt is? Zou je een typenummer kunnen geven? Dan kunnen we eens in de datasheets gaan bladeren. Er is vast wel een alternatief te krijgen van een ander merk.
Yup, het probleem is ook de Tjechise afdeling van Compall die ze repareerd is ook dramatisch ( brightpoint )
geloof die ook niet eens meer bestaan, ben bang dat al met al het je veel geld kost om te laten fixen +- nieuwe mobo nieuw 300 euro exclusief de arbeid verzenden etc..

Want kleine losse componenten verkopen ze vaak niet los tenzij ze het zelf mogen verbouwen tegen betaling

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 14-08-2009 13:27 ]

Verwijderd

De compal is anders gewoon een barebone waar de fabrikant garantie op hoort te leveren hoor, dat het wat lastig word om te bewijzen dat dat ding nog binnen de garantie valt doet daar niets aan af.

Desalniettemin ben ik het wel met je eens dat het zoeken en vervangen van de chip waarschijnlijk minstens een factor 10 sneller is.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 13:28 ]

• GENETX
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:26:
De compal is anders gewoon een barebone waar de fabrikant garantie op hoort te leveren hoor, dat het wat lastig word om te bewijzen dat dat ding nog binnen de garantie valt doet daar niets aan af.
Nope. Normaalgesproken is je retailer verantwoordelijk, maar die is dus falliet. Compal mag er gewoon geld voor vragen, ze hoeven geen garantie te geven. Dat is bij wet bepaald, de winkel waar je je troep koopt is daar verantwoordelijk voor. In dit geval wijlen FCB dus. Dat Acer, HP, Asus etc dat doen is uit service naar hun indirecte klanten. Dat wordt wel middels de prijs doorberekend aan de winkelier en dus aan jou. Daartoe zijn ze echter niet verplicht.
Want kleine losse componenten verkopen ze vaak niet los tenzij ze het zelf mogen verbouwen tegen betaling
Daarvoor hebben we dan ook elektronica speciaalzaken zoals Conrad, Farnell ed ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 14-08-2009 13:32 ]

Verwijderd

Het lijkt er op dat je inderdaad gelijkt hebt (wat je zelf natuurlijk al wist), nooit geweten eigenlijk.
Ik bestel met grote regelmaat via webshops onderdelen en handel garantiekwesties eigenlijk uitsluitend met de fabrikanten af (ivm slechte ervaringen met garantieafhandeling door webshops zelf).. kwestie van herhalende mazzel blijkbaar :)

• GENETX
Bovenstaande is ook waarom men dat dus doet bij grote OEM's ;) Voor de webshop makkelijker, voor jou makkelijker en voor de fabrikant makkelijker. Niets mazzel, gewoon goed geregeld :)

Verwijderd

In dit geval dus gewoon pech dat het om een relatief kleine fabrikant gaat?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31
Compal is nou net de grootste laptopproducent ter wereld, dus nee, daar ligt het niet aan.

De TS heeft gewoon de pech de winkel waar hij zijn laptop gekocht heeft failliet is gegaan. Ik zit met hetzelfde probleem (maar gelukkig geen kapotte laptop, *afkloppen*) omdat laptops4u failliet is gegaan. Maar ik zou op zoek gaan naar de importeur van die dingen. Ze worden vaak via een verkoopkantoor in de benelux geïmporteerd. Helaas kan ik niet vinden wie de officiële importeur is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap-Jan op 14-08-2009 13:48 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• NL_Scratch
Ik heb contact opgenomen met BTO

Zij kunnen mij een nieuw moederbord leveren a 300 ex btw
Ze kunnen mij een nieuwe barabona (jhl90) leveren waarmee ik dan mijn processor, geheugen, hdd en beeldscherm overzet a 400 euro ex btw
Zij kunnen mij een nieuwe barabone leveren a 200 euro inclusief btw dan moet ik dus mijn processor/geheugen/hdd overzetten alleen zit hier maar een 1280x800 scherm op en een sis mirage videokaartje ofzo op dus kun je niks mee. het gaat om het type nummer V•BOOK 15F02 WXGA kijk maar op de bto site en je ziet hem wel...

Het type nummer van de chip weet ik echt niet!

greetz

• NL_Scratch
Voor 400 euro kan ik nu een deal sluiten met BTO dat ik een nieuwe barabone krijg exclusief scherm. Dus dan krijg ik een nieuwe barabone waarbij mijn scherm, processor,geheugen,hardeschijf worden gebruikt!

doen of zeggen jullie van nee?

greeetz

Verwijderd

Tsja, het is nog niet de helft (volgens mij) van de aanschafwaarde dus ik zou het doen.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31
Wat is het alternatief? Een nieuwe laptop? Lijkt mij inderdaad best wel een nette deal. Niet goedkoop, maar goedkoper dan een nieuwe.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

r0b

Ik zou het niet doen, maar eigenlijk omdat met een paar honderd euro meer (nouja, het dubbele) je een splinternieuwe hebt mét garantie.

Heb je geen electrozaak in de buurt die hem even na wil kijken / meten?

Ligt het overigens niet aan de net adapter danwel de aansluiting van de net adapter op de laptop? Hier zit vaak een pennetje in die nog wel eens los wil komen bij sommige laptops)

• NL_Scratch
Idd, voor 200 euro krijg ik deze laptop: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=421

dan moet ik mijn barabone inleveren en moet ik mijn processor, geheugen en HDD in de nieuwe laptop zetten.

Voor 375 euro inclusief btw en verzenden krijg ik een nieuw moederbord! met dus een 9600GT\
voor 400 inclusief btw krijg ik een nieuwe barabone exclusief scherm en moet ik dus mijn eigen barabone ex scherm inleveren en mijn processor,geheugen en hdd opnieuw gebruiken in die nieuwe jhl90

greetz

• NL_Scratch
r0b schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:21:
Ik zou het niet doen, maar eigenlijk omdat met een paar honderd euro meer (nouja, het dubbele) je een splinternieuwe hebt mét garantie.

Heb je geen electrozaak in de buurt die hem even na wil kijken / meten?

Ligt het overigens niet aan de net adapter danwel de aansluiting van de net adapter op de laptop? Hier zit vaak een pennetje in die nog wel eens los wil komen bij sommige laptops)
De laptop heb ik gebracht naar een lokale pc boer.
Deze heeft de latop onderzocht en we kwamen idd tot de conclussie dat die adapter plug stuk is in de laptop. Dus daar zou een nieuwe in komen a 100 euro. Maar later bleek dus dat dit niet het probleem was. Er kwam stroom door de plug naar de chip en verder niet. Het moederbord/accu krijgen simpelweg geen stroom meer. Zon chip is bijna niet los te krijgen of ik moet een oud jhl90 moederbord vinden waarvan die chip nog goed is en kan die overgesoldeerd worden!

• GENETX
NL_Scratch schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:51:
Het type nummer van de chip weet ik echt niet!
Maar je hebt hem nog niet open gehad? Lijkt me sterk dat er geen cijfertjes op staan.

400 exclusief BTW is best veel. Das 476 incl..
NL_Scratch schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:23:
[...]

De laptop heb ik gebracht naar een lokale pc boer.
Deze heeft de latop onderzocht en we kwamen idd tot de conclussie dat die adapter plug stuk is in de laptop. Dus daar zou een nieuwe in komen a 100 euro. Maar later bleek dus dat dit niet het probleem was. Er kwam stroom door de plug naar de chip en verder niet. Het moederbord/accu krijgen simpelweg geen stroom meer. Zon chip is bijna niet los te krijgen of ik moet een oud jhl90 moederbord vinden waarvan die chip nog goed is en kan die overgesoldeerd worden!
Er is dus toch weinig te verliezen. Zo'n chip zit, zoals ik al aangaf, echt niet alleen in zo'n Compal. Dat zijn vast algemene regelaars. Als je toch niets te verliezen hebt zou ik je laptop gewoon eens openhalen en kijken wat er in zit.

Ik kan je daar best mee verder helpen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door GENETX op 14-08-2009 14:26 ]

• NL_Scratch
GENETX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:24:
[...]

Maar je hebt hem nog niet open gehad? Lijkt me sterk dat er geen cijfertjes op staan.

Ik heb de laptop niet opengehaald.
Voor 400 inclusief BTW krijg ik een nieuwe JHL barabone. Dan moet ik mijn laptop EX scherm inleveren.

Of dit inclusief overzetten van onderdelen is weet ik niet en of het inclusief verzendk. is weet ik ook niet.

greetz

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

r0b

GENETX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:24:
[...]

Precies, vervolgens chip online bestellen en een electromannetje / Tweaker met soldeerskills wat geld onder de tafel toeschuiven en je bent voor stukken minder klaar.

Ikzelf zou het in ieder geval proberen.. maargoed, je lijkt wel erg gezet op het laten vervangen voor 400 EUR. Ik noem het geen goede deal, maar als jij het geld ervoor over hebt ... :)

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 14-08-2009 14:28 ]

• GENETX
Overigens hof je niet steeds de groeten te doen, lees ook ons beleid: Het algemeen beleid

Maar zoals ik hierboven aangeef in de edit: Kijk eens even. Aan enkel alle cijfertjes en lettertjes heb ik al heel veel.

• NL_Scratch
Is goed, ik zou de laptop is openschroeven.
hebben jullie een idee hoe ik de chip kan herkennen?

• GENETX
Vanuit de plug de lijntjes volgen en kijken wat voor chips er zitten. Een goede, scherpe, foto kan ook wel helpen.

• NL_Scratch
ik durf de laptop niet verder uit elkaar te halen. Ik ben bang dat ik wat stuk maak.
Er staat wel op dat het om een foxcon 0839 moederbord.

en er staat foxconn 080807 gam

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:23
NL_Scratch schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:11:
Voor 400 euro kan ik nu een deal sluiten met BTO dat ik een nieuwe barabone krijg exclusief scherm. Dus dan krijg ik een nieuwe barabone waarbij mijn scherm, processor,geheugen,hardeschijf worden gebruikt!

doen of zeggen jullie van nee?

greeetz
nu het onderdeel voor +- 50 euro kan kopen en zelf verbouwen dan zeg ik ja repareren maar anders zeg ik nee
Kan je foto's maken van het onderdeel ? van wat je open hebt gemaakt
En als je al voor de helft al bezig ben hem open te schroeven dan zou ik hem gerust helemaal open maken

Kan nog altijd kijken of ik via Brightpoint nog er aan kan komen en wat dat kost, maar laatste x ik een compall opstuurde naar ze duurde het 8 weken..

[ Voor 35% gewijzigd door Mektheb op 14-08-2009 15:34 ]

• NL_Scratch
nouw ik vind het naar dat wanneer ik alles heb losgeschroeft dan dan krijg ik de 2 delen zeer moeilijk van elkaar. Ik ben bang dat ik de boel losruk. Verder mocht ik ook wel de laptop weer langsbrengen bij de pc boer en dan konden zijn kijken wat de chip voor nummer had. Mocht ik de chip kunnen krijgen dan kan ik hem door iemand laten maken met veel soldeer skills!

bedankt voor de informatie al jongens!!

• NL_Scratch
Hoe groot is de kans dat iemand hier van tweakers mij z'n chip kan leveren?
Anders ga ik de laptop opnieuw langsbrengen bij de pc boer en geven zij mij het chip nummer en kunnen ze de boel oversolderen!

• GENETX
NL_Scratch schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:16:
Hoe groot is de kans dat iemand hier van tweakers mij z'n chip kan leveren?
Ik denk een tweaker niet. Maar zoals ik al zei, de meeste elektronica groothandels zullen hem gewoon kunnen leveren, of een alternatief met dezelfde specificaties.
Pagina: 1