Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Service enkel draaien onder bepaalde user accounts

Pagina: 1
Acties:

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:06
Is het mogelijk om een bepaalde service enkel te draaien onder een bepaalde account en dat de service niet draait als ik in log op een andere account.

Bijvoorbeeld ik heb 2 accounts: gaming en developer
onder de developer account wil ik services als Tomcat, Apache, MySQL automatisch opstarten
en onder gaming moeten ze uit blijven staan...

is dit op een andere manier mogelijk dan gebruik te maken van een batch script die de services start?
nadeel van een batchscript is dat daar de wachtwoorden van de services open en bloot in staan :-(

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
ehm ' net start <servicenaam>' staat geen wachtwoord bij hoor :)

Inderdaad, alles op handmatig zetten en dmv een batchfile services starten / stoppen is het handigste.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:47

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...wachtwoord en van services die open en bloot in een batch file staan?

Je kunt natuurlijk services draaien onder een bepaalde user en je kunt er ook voor zorgen dat ze onder een ander account gestopt worden (dmv script/scheduled task/etc)....

Voor zover ik weet is het commando om een service te starten gewoon NET Start [servicenaam] ehh..daar zie ik niet echt een username/password bij staan....misschien een klok/klepel verhaal?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

chrisO schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:28:
Is het mogelijk om een bepaalde service enkel te draaien onder een bepaalde account en dat de service niet draait als ik in log op een andere account.
dan is het geen service meer maar een losse applicatie binnen je usersessie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Loginscriptje voor Devver: net start >> alles
Logoffscriptje voor Devver: net stop >> alles
Loginscriptje voor Gamer: net stop >> alles

ofzo? lijkt me heel simpel te doen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11 10:33
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:26:
[...]

dan is het geen service meer maar een losse applicatie binnen je usersessie.
Tuurlijk, maar hij wil dat de opstart-en-shutdown-cyclus van de service zich net zo gedraagd als die van een applicatie :)

@TS:

Wat je kan doen is alle services disablen en voor elke service die je wil starten een script maken met daarin:

NET START <servicenaam>

In je policies moet je even een shutdown / logoffscript maken met daarin voor elke service:

NET STOP <servicenaam>

Dan word bij het afsluiten netjes alle service afgesloten (mocht je van user switchen)

Edit: Spuit11 ;)

Even niets...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

chrisO schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:28:
is dit op een andere manier mogelijk dan gebruik te maken van een batch script die de services start?
nadeel van een batchscript is dat daar de wachtwoorden van de services open en bloot in staan :-(
@echo off
bovenaan je batchfile en niemand die iets ziet.

En hierboven:
Een net stop doen bij shutdown is natuurlijk beetje overkill, dan worden alle services al gestopt, alvorens de PC zich uitschakeld. Hoe dat zit bij een logoff weet ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 14-08-2009 12:34 ]

• Mental
Wat je kan doen is alle services disablen
Disablen lijkt me niet zo handig aangezien je ze dan helemaal niet kan starten.
Startup type naar 'manual' of 'handmatig' veranderen lijkt me een betere optie.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
GJtje schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:32:
[...]
@echo off
bovenaan je batchfile en niemand die iets ziet.
da's natuurlijk flauwekul he, dan zien ze het alelen niet tijdens het runnen van de batch, maar als ze er dan in %temp% of wherever naartoe bladeren is de boel nog steeds plaintext te zien

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GJtje schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:32:

Een net stop doen bij shutdown is natuurlijk beetje overkill, dan worden alle services al gestopt, alvorens de PC zich uitschakeld. Hoe dat zit bij een logoff weet ik niet.
Enig idee waarom je iets als een Service laat lopen? Dan weet je ook gelijk je antwoord op die vraag.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mental
net stop doet alle services stoppen? Dacht het niet.
Met net start / net stop kan je per service aangeven of deze gestopt of gestart moet worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 13:17 . Reden: typo ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

L4m0r schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:01:
net stop doet alle services stoppen? Dacht het niet.
iets minder letterlijk lezen zou helpen.
bij shutdown is natuurlijk beetje overkill, dan (bij shutdown) worden alle services al gestopt

• Mental
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:13:
[...]

iets minder letterlijk lezen zou helpen.

[...]
Als degene waar ik op reageerde dat dan ook kan doen :)
Dan word bij het afsluiten netjes alle service afgesloten (mocht je van user switchen)
Door de tekst tussen haakjes mag je er vanuit gaan dat hij het over een logoff heeft en niet een shutdown. (afsluiten van de sessie dus)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En het komt niet bij je op dat daarmee de services genoemd in je batchfile worden bedoeld? :)

Mierenneuken op de vrijdag is niet mijn idee van goed het weekeinde ingaan.

• Mental
alt-92 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:16:
En het komt niet bij je op dat daarmee de services genoemd in je batchfile worden bedoeld? :)

Mierenneuken op de vrijdag is niet mijn idee van goed het weekeinde ingaan.
offtopic: doe het dan zelf ook niet :+

Maargoed, we gingen van afsluiten (bedoelde afsluiten van sessie, hoop ik ;)) naar shutdown (wat natuurlijk het afsluiten van de pc inhoud) en daar had ik even overheen gelezen zie ik nu pas :)
Pagina: 1