• netman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 14:43
Hallo allemaal ik heb een raar probleem met een PC.

Gewoon van scratch booten gaat ok.

Het probleem ontstaat na een softreboot dan wil de PC niet meer booten (blijft hangen in/voor BIOS):
Als ik vanuit windows/bios restart doe eindigt de PC met een zwart scherm (processor fan blijft draaien)
Als ik vanuit windows afsluit en de PC vervolgens opstart hetzelfde zwarte scherm.
Ook de reset button eindigt in een zwart scherm.

(Dit zwarte scherm is terwijl ik de BIOS /POST berichten had verwacht, Er is ook geen BIOS Beep)

Als de PC vast zit krijg ik hem eruit door de powerbutton 10 sec ingedrukt te houden of de stekker er echt uit te halen.

Wat heb ik geprobeerd:

Andere voeding.
Bios gereset
Systeem uitgebouwd, alle componenten los en weer gemonteerd.

Zit op dit moment sterk aan een defect moederbord te denken. Iemand nog andere suggesties?

(Systeem gegevens:

ASUS P5W; E8400
8 GB intern, HD Samsung 103Uj
ASUS 3450 grafische kaart

)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je ook al eens met 1 geheugen module geboot? draai eens memtest86+ misschien ligt NB in de clinch omdat alle sloten vol zitten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• netman
Bedankt voor de tip.
Er blijtk inderdaad een relatie te zijn met de geheugen configuratie.

met 1 of 2 reepjes geheugen (totaal dus 2 of 4 GB) gaat het goed.
Zodra ik 8 GB er in prik krijg ik problemen..

Dit is onafhankelijk van de indviduele reepjes geheugen. Met 8GB geeft memtest geen errors maar na een de herastart allerlei problemen. Micro code cpuid niet herkent door de BIOS, CRC errors in boot files en windows .
files.

Kortom 8 GB is opeens onbruikbaar.?

Verwijderd

Probeer eens de kloksnelheid van je geheugen terug te schroeven, bijv. van 1066 Mhz naar 800 Mhz, en probeer het dan nog eens.

Het is goed mogelijk dat je chipset moeite heeft 2 latjes per geheugenkanaal te vullen op deze kloksnelheid, zover ik weet is dit bij AMD een veel groter probleem, maar kan Intel ook problemen geven.

Nog een paar vraagjes:
-Is dit een nieuw systeem of werkte het eerst wel?
-Staat je geheugen op de QVL?
-Is je systeem overclockt?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
netman schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:56:
Bedankt voor de tip.
Er blijtk inderdaad een relatie te zijn met de geheugen configuratie.

met 1 of 2 reepjes geheugen (totaal dus 2 of 4 GB) gaat het goed.
Zodra ik 8 GB er in prik krijg ik problemen..

Dit is onafhankelijk van de indviduele reepjes geheugen. Met 8GB geeft memtest geen errors maar na een de herastart allerlei problemen. Micro code cpuid niet herkent door de BIOS, CRC errors in boot files en windows .
files.

Kortom 8 GB is opeens onbruikbaar.?
Hoe bedoel ja 'na een reboot geeft MemTest problemen aan' ?
Ik dacht dat je niet kon rebooten...

Maar ik heb zo mijn twijfels bij de Asus P5-serie, ik hoor er hier echt niets dan problemen over...

Controleer eens of er misschien een geheugenslot kapot is, probeer eens met het laatste BIOS ed.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• netman
Goed even een update.

Het probleem lijkt verdwenen nadat ik in het BIOS de instelling voor het geheugen van auto handmatig veranderd heb in DDR2-800.

Toen werkte het weer.....
Zelfs als ik hem nu weer op auto zet.............

Raar dat zoiets optreedt na bijna een jaar probleemloos draaien........

Iedereen bedankt voor alle input.
Pagina: 1