Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:45
Ik importeer altijd al mijn foto's in lightroom versie 1.3.1. Nou zit er nogal een groot kleurverschil in mijn foto's als ik ze in RAW of in JPG schiet. De jpg's zien er veel kleurrijker uit dan de raw's, nou vind ik dat in principe prima, maar met name rood/oranje tinten kloppen totaal niet met de werkelijkheid daarom schiet ik alles noodgedwongen in raw met het nadeel dat dit enorm veel ruimte in beslag neemt.

Hoe kan ik dit op een eenvoudige manier goed krijgen ipv elke foto de kleuren aanpassen. In mijn camera (Canon 350D) of in Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Hoe zien de JPEG's eruit als je ze in de windows viewer opent? net zoals in Lightroom?

Die JPEG's die worden in je camera verwerkt, dus daar zul je het ook op moeten aanpassen, anders moet het iedere keer achteraf. Kijk maar eens naar de instellingen op je camera, daar kun je vast en zeker spelen met het contrast, de scherpte, de verzadiging en de kleurtoon (zie de bewerkingsparameters onder het tweede tabblad van je menu). Zorg ook voor een juiste witbalans...

Bij RAW is het de bedoeling dat je dit achteraf allemaal fine-tuned met je raw-converter.

Reeds gemaakte foto's moet je uiteraard in Lightroom, Photoshop o.i.d. nabewerken.

[ Voor 35% gewijzigd door flo_ op 14-08-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:45
In de windows viewer zien ze er hetzelfde uit, maar ik heb nu wat zitten spelen met die parameters en ik denk het nu wel redelijk gevonden te hebben.
Ik heb het volgende ingesteld wat wat betreft kleuren wel aardig overeenkomt, met name de kleurtoon lost het op:
Contrast: 1+
Scherpte: 2+
Verzadiging: 1+
Kleurtoon: 2+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Het kan helpen als je de goede kleurprofielen voor je camera gebruikt.
Als je een nieuwere (ergens rond 2.3) lightroom versie gebruikt zitten die er bij in en kun je ze onder Develop>Camera Calibration>Profile selecteren.

Voor de oudere versies kun je ze hier downloaden.