Router / WLAN met 8 gigabit LAN-poorten?

Pagina: 1
Acties:

• fonzamundo
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Even jullie brein misbruiken ;)

Een vriend van me wil een nieuwe router (met WLAN) aanschaffen. Hij moet gigabit-LAN en gigabit-WAN hebben, evenals een goed WLAN bereik (tot daar niets bijzonders).
Echter, van die gigabit-LAN poorten heeft hij er acht nodig!

Nu meen ik mij te herinneren dat geen enkele router standaard acht LAN-poorten (en één WAN-poort) heeft.
Heb hem dan ook gezegd dat hij best een gewone 4-poorts neemt en daarachter een gigabit-switch plaatst. Komt op hetzelfde neer, want in bedrijfssituaties is dit ook zo.

Enig inzicht van jullie? Prijs is trouwens niet belangrijk, dus als jullie een Cisco of zo vinden die dit wel biedt, dan mag dat ook (vriend heeft blijkbaar geld te veel :p)

Zo niet, dan zeg ik hem wel van "zie je wel, heb ik toch gelijk 8)7

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

gigabit-WAN, bestaan die? (een beetje betaalbaar)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robinski schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:59:
gigabit-WAN, bestaan die? (een beetje betaalbaar)
Ja hoor. Bijv. de DLink 855
@TS: wat heeft het internet je opgeleverd? Ik neem aan dat je de Cisco, 3com, Netgear, Asus, DLink, etc. websites allemaal bezocht hebt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• fonzamundo
  • Niet online
Yep: D-Link 855 is precies de beste keuze tot nog toe, maar heeft slechts 4 LAN-poorten.
Zelfs Cisco heeft blijkbaar geen 8-poorts gigabit LAN |:(

[ Voor 4% gewijzigd door fonzamundo op 14-08-2009 13:51 ]

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
fonzamundo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:41:
Meeste wel al: D-Link 855 is precies de beste keuze tot nog toe, maar heeft slechts 4 LAN-poorten.
Klopt.. meestal hebben routers standaard maar een paar ethernet poorten en wordt er verder middels switches gewerkt.

Overigens kun je in duurdere routers (de professionele) extra modules plaatsen zodat je evt. wel aan het juiste aantal poortjes kan komen voor die situaties waar het ook echt nodig zou kunnen zijn...

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

fonzamundo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:41:
Meeste wel al: D-Link 855 is precies de beste keuze tot nog toe, maar heeft slechts 4 LAN-poorten.
Dan plak je er toch nog een switch achter? Ik zie het probleem niet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Want waarom moet hij een gigibit WAN kant? Voor de snelheid?

Misschien is het handig eens te kijken in de Router Charts bij smallnetbuilder http://www.smallnetbuilder.com/router-charts/ Hierin is ook de snelheid tussen de WAN en LAN kant beschreven.

De D-Link DIR-855 heeft bijv 330 mbit doorvoer.
De D-Link DIR-685 heeft zo goed als het dubbele, maar ondersteunt geen Wifi.

Overigens hebben ze ook allemaal maar 4 LAN poorten, wat een extra switch nodig maakt.

Maar ik neem aan dat Cisco of 3com nog wel betere spullen hebben waarmee je wel alle eisen kunt waarmaken in een kastje.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:47:
[...]

Dan plak je er toch nog een switch achter? Ik zie het probleem niet.
Precies, een kleine Gigabit switch kost geen drol meer.
http://www.informatique.nl/550994 35 euri voor een 3Com met 5 poorten...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2009 13:53 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:21
fonzamundo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:58:

Nu meen ik mij te herinneren dat geen enkele router standaard acht LAN-poorten (en één WAN-poort) heeft.
Heb hem dan ook gezegd dat hij best een gewone 4-poorts neemt en daarachter een gigabit-switch plaatst. Komt op hetzelfde neer, want in bedrijfssituaties is dit ook zo.
Goed herrinerd :p Een router met 8 poorten ga je misschien nog vinden, maar met 8 Gigabut poorten hoogstwaarschijnlijk niet! Gewoon een fatsoenlijke router (Die d-link die hierboven genoemd word) en daar een goede Gigabit switch achter.

Verwijderd

Robinski schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:49:
Want waarom moet hij een gigibit WAN kant? Voor de snelheid?
Lijkt me logisch, waarom anders ?............ bv 120 Mbit van UPC ? (ik doe maar een gooi)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:28
De combinatie van een fatsoenlijke gigabit switch met een fatsoenlijke router is vaak nog veel goedkoper dan een exotische fatsoenlijke consumentenrouter met 8 poorten (als die al te krijgen zijn). Als een DIR-855 op dit moment de beste keuze is zie ik ook niet echt een reden om naar duur professioneel spul te kijken (zoals Cisco routers) alleen omdat die uitbreidbaar zijn met extra LAN-modules. Dat is namelijk geld weggooien.

Ik heb al een tijdje de Netgear GS608 GB-switch aan m'n D-Link DIR-655 hangen en dat werkt als een trein. Die switch haalt de 700Mbit/s wel. Voordeel is dat je niet perse al je LAN-kabels bij je router uit hoeft te laten komen en je dus deze optimaal kunt plaatsen (met het oog op de ingebouwde AP).

• fonzamundo
  • Niet online
Diabolical schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:45:
[...]

Klopt.. meestal hebben routers standaard maar een paar ethernet poorten en wordt er verder middels switches gewerkt.

Overigens kun je in duurdere routers (de professionele) extra modules plaatsen zodat je evt. wel aan het juiste aantal poortjes kan komen voor die situaties waar het ook echt nodig zou kunnen zijn...
Kun je mij daar eens een paar voorbeelden van zeggen? Zoek me suf op de sites van de grote fabrikanten, maar vind er maar geen... (kan ook aan mij liggen natuurlijk!)

@ de rest: zoals in de topicstart: ik ben ook die mening toegedeeld.
Een goede WLAN router zoals de D-Link 855 met daarachter een goede gigabit-switch en klaar

Ben blij dat jullie die mening delen. :9
Begon al te twijfelen aan mezelf 8)7

EDIT:

@ mistered: idd, voorziet glasvezel binnen de kortste keren en wil deze natuurlijk optimaal benutten
@ The RealOne: bedankt voor de tip en de eerstelijnsgebruikerservaring!

[ Voor 9% gewijzigd door fonzamundo op 14-08-2009 13:56 ]

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
fonzamundo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Kun je mij daar eens een paar voorbeelden van zeggen? Zoek me suf op de sites van de grote fabrikanten, maar vind er maar geen... (kan ook aan mij liggen natuurlijk!)
28xx series integrated systemen.. overigens zijn dit geen consumenten producten en in jouw geval wss absoluut niet interessant vanwege de behoorlijk hoge aanschafprijs :) ...

Kun je bij Cisco zo vinden... uitbreidbaar met vanalles en nog wat...
@ de rest: zoals in de topicstart: ik ben ook die mening toegedeeld.
Een goede WLAN router zoals de D-Link 855 met daarachter een goede gigabit-switch en klaar

Ben blij dat jullie die mening delen. :9
Begon al te twijfelen aan mezelf 8)7

EDIT:

@ mistered: idd, voorziet glasvezel binnen de kortste keren en wil deze natuurlijk optimaal benutten
@ The RealOne: bedankt voor de tip en de eerstelijnsgebruikerservaring!
Houdt je idd aan een simpele opzet, dat is vaak al meer dan voldoende.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Behalve dat je vriend misschien "te veel geld heeft", hoe zit het met "geduld"? Ik bedoel om een Cisco router aan de praat te krijgen is ook niet echt 1-2-3 klik, en klaar....

• fonzamundo
  • Niet online
@haik01: heb hem dat ook verteld... (heb zelf ervaring met de 800-reeks en die vallen nog mee, maar een ASA5xxx is al een pak minder -> is dan ook wel een firewall / VPN)

Anyway, kzal hem eens bellen en desnoods verwijzen naar deze pagina :*)
Mijn dank is groot _/-\o_ aan allen (en vooral mijn ego heeft geen deuk gekregen O-) )
Pagina: 1