CPU koelingen en chipset koeling vervangen

Pagina: 1
Acties:

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:27
Hallo!

In de studie kamer staan 4 pc's, 2 redelijk nieuwe en 2 oude.
Die oude 2 maken nogal herrie, na onderzoek zijn het gewoon de cpu fans en op 1 mobo de chipset fan die behoorlijk aan het loeien waren.
Na schoonmaken van alle stof, werd het er niet beter op :(

Nu ben ik opzoek gegaan naar vervanging hiervan, echter mogen wij allemaal heel blij zijn met een enorm assortiment. Wat ook het nadeel met zich meebrengt voor iemand die er niet dagelijks mee bezig is... wat kies ik.

PC 1: MSI 865PE Neo2 - P4 2.4GHz Socket 478
PC 2: Asrock 939NF 4G - AMD Athlon 64 3200+ Socket 939

PC 1: Zit ook de chipset fan op die herrie maakt, zie deze foto in het midden metaal MSI blokje
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/products/large/000070.jpg

Nu ben ik al aan het zoeken geweest op Alternate naar koelingen.
Daar heb ik er wel een aantal gevonden. Belangrijk is stil en niet te groot.

1Scythe Shuriken CPU Cooler€ 24,49€ 24,49
1Zalman CNPS7000C-Cu€ 19,68€ 19,68

en deze (in pricewatch kon ik alleen de extreme vinden en die vind ik te duur)
http://www.alternate.nl/h...l1=Processoren&l2=Koelers

Maar er zijn er veel meer...
Ik vind 30 euro wel het maximale per koeling om uit te geven.
Hierbij de vraag voor een beetje extra sturen, of ik nog op iets moet letten bij mijn keuze.

Grote dilemma zit hem in de chipset fan in PC1
Dat ding is klein, dus kleine fan is meestal herrie. Kent iemand hier een geschikte oplossing hiervoor?

Alvast bedankt!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:09
Een andere chipset koeler erop zetten:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/554

Moet je even opletten hoe je de NB-koeler vast moet zetten. Meestal d.m.v. gaten door het moederbord heen. Je kan evt. ook met 2 componenten warmtegeleidings spul de koeler vast plakken.

Je hebt vrij lage CPU koelers uitgezocht is dit noodzakelijk i.v.m. kast grootte?

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• anc
Nou misschien beetje onbewust gedaan.

In mijn laatst gebouwde computer heb ik deze koeler Noctua NH-U12P SE1366 ingebouwd.
En die paste zeg maar PRECIES, 1mm groter en ik had een probleem met het sluiten van de case. Daar wil ik nu niet tegenaan lopen.

Beide pc's hebben een midi tower.

Dus mag wel een grotere worden, als hij maar niet zo precies gaat passen als die Noctua :-)

Chipset koelers ga ik even doorheen neuzen. Thanks

• anc
1Thermalright HR-05-SLI€ 22,50€ 22,50
1Thermalright HR-05/IFX€ 15,01€ 15,01
1Thermaltake Extreme Spirit II CL-C0034€ 14,89€ 14,89

Deze 3 in een quick view gevonden.

Eerste 2 zijn passive, is dat voldoende? En dan is het een kwestie van even passen en meten welke van de 2 ik moet hebben.

Die laatste is beetje fancy look, wat echt niet intressant is want de kast is dicht en heeft geen raampje. Maar het ziet er wel goed uit. Blokje en een fan iets groter dan normaal. Zal ook hiervoor even moeten passen en meten of ik het er wel geplaatst krijg :-)

Verwijderd

Voor de P4 zou ik een Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC nemen en voor de 939 een Arctic Cooling Freezer 64 Pro. Goedkoop, klein en stil.

Als je naar de MSI 865PE Neo2-P of de MSI 865PE Neo2-V kijkt, zie je dat een klein blokje ook al meer dan genoeg is voor die MSI. Zo'n dingen kan je vinden voor enkele eurootjes.
Als je het leuk wil maken kan je ook een van de oude cpukoelers de slijpschijf inzetten en je eigen blokje maken. 4x4cm met pinnetjes/vinnetjes zal al meer dan voldoende zijn.
En misschien kan je er zelfs gewoon die fan afnemen en zal dat blokje op zichzelf al genoeg zijn. Voorzichtig testen als je dat wil proberen ^^

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Ik weet niet of het voor deze situatie ook opgaat. Bij de pc van mijn ouders heb ik de chiptsetkoeler gewoon verwijderd. Chipset werd namelijk niet heet, hoogstens warm. Scheelde flink wat geluid :) Ding draaid al ruim 3 jaar stabiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Terror op 14-08-2009 11:16 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• anc
Hmmm daar heb ik niet bij stil gestaan.

Ik ga vanavond gewoon die fan eraf halen van die chipset en voelen hoe die gaat zonder fan.

Bedankt voor jullie reacties.

Die 2 koelingen zien er ook goed uit, ook prijstechnisch prima. :-)
Pagina: 1