Asus HD4870 Temperatuur Gestuurd?

Pagina: 1
Acties:

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 10:15
Ik heb dus de volgende setup om daar maar even mee te beginnen.

Q9400
4GB DDR2 8500 Dominators
Asus HD4870 512MB

Nu is vandaag mijn moederbord dus overleden. En om toch nog wat te kunnen doen in de tussentijd ( bord moet RMA gestuurd worden. ) heb ik mijn 4870 in mijn pa's pc gestopt.

Deze heeft de volgende specs:

Asus M2NPV-VM
amd 4200+
2gb patriot geheugen
Onboard nvidia 6150 grafisch chipje

Nu startte ik deze op met mijn 4870 en merkte dat na een aantal minuten in Windows ik een zwart scherm kreeg en mijn monitor op geen ingangs signaal sprong.
Ik heb de pc toen gereset en nog eens geprobeerd. Zelfde verhaal.

Toen heb ik in de bios ingesteld dat hij als primaire adapter de onboard kaart moet pakken en hier heb ik geen problemen mee. Nu keek ik toevallig in de kast, en zag ik dat de fan van mijn 4870 niet draait. :?
Pc gereset en bios ingesteld op primair pci-e maar de fan gaat niet draaien.

Is deze nu temperatuur gestuurd of gewoon defect? Mocht het aan de fan liggen, kan ik hier iets aan doen door er bijvoorbeeld een andere fan op te zetten?

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Het eerste dat mij zo laat nog te binnen schiet: de voeding van je vader's pc kan het niet aan. Een HD4870 is toch wel even wat anders dan een integrated video chip. Probeer je eigen voeding eens...

specs

• jimmy87
dit had ik dus al gedaan omdat ik al dacht dat die dit niet aan zou kunnen.
Heb er dus mijn Zalman ZM-600HP ingestoken, maar de fan draait gewoon niet.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Je kunt er altijd een andere koeler op zetten, de Arctic Accelero Twin Turbo is bijvoorbeeld een goede voor niet teveel geld. Ik ben echter nog niet overtuigd dat het probleem niet anders op te lossen is.

Bekijk eens de temperaturen van je kaart, bijvoorbeeld met rivatuner, om te kijken of de kaart écht te warm wordt. Verder zit er volgens mij een klein stekkertje op je kaart die naar je koeler gaat. Zit deze nog goed bevestigd?

specs

• jimmy87
Klopt deze zit goed bevestigd. Ik heb zelfs de kaart helemaal goed schoongemaakt dmv het fannetje eraf te halen en met een kwastje schoonmaken.

Daar krijg ik de kans niet voor om dat in riva tuner te bekijken, zodra ik circa 30 sec in windows staat slaat beeld uit. En nu weet ik dat die kaarten standaard al warm worden maar de fan draait gewoon helemaal dus ik denk of iets in het mechanisme van de fan of de voedingsaansluiting naar de kaart zelf.

Ik heb inmiddels ook een mail naar asus gestuurd of zei iets weten.

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 15:13
Waarschijnlijk is de koeler gewoon defect. Ik heb zelf 2 HD4870's van Asus gehad en beide zijn terug gestuurd met hetzelfde probleem: een fan die niet draaide. Na wat onderzoek op internet bleek dat dit een bekend probleem is bij Asus. Ik heb toen ook besloten om een kaart van XFX te nemen en sindsdien geen problemen meer.
(Op de forums van Asus is een flinke thread met slachtoffers van een defecte fan op hun HD4870)
Pagina: 1