Debian 5 desktop environment. Wil nu zonder

Pagina: 1
Acties:

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:52
Hallo,

Ik probeer iets, maar weet niet exact hoe.

Ik heb debian lenny geinstalleerd met desktop environment. Puur omdat ik vrij onbekend was op linux en me op die manier zekerder zou voelen... blablabla puntje bij paaltje. Ik heb welgeteld 3x de environment gebruikt en vindt de CLI vele malen fijner en sneller werken.

Kortom, Ik wil nu van m'n desktop environment af. Het aardige van Debian is, dat als je aan hebt gegeven dat je een desktop environment wilt, dat hij ook gelijk office en games erbij doet.
Hier wil ik dus vanaf, want dit neemt ruimte in beslag.

Is er een commando dat alles verwijdert wat standaard met de desktop environment komt?
Of moet ik maar alles nalopen en met de hand stuk voor stuk te verwijderen?

Heb al wat gelezen dat ik de commando's aptitude purge gnome gnome-core gnome-desktop-environment moet gebruiken, echter wordt open office niet verwijderd e.d....

Dank u

p.s.
Een bonus vraag. Ik wou hier geen aparte topic voor starten.
Als ik op een samba share een map of bestand verplaats/move, dan behoudt hij de group/user en permissies.
Terwijl ik een SUID op een map heb. Als ik hetzelfde bestand kopieer, dan krijgt het bestand wel de ''parent'' permissies.
Ook heb ik in de samba config aangegeven: inherit permissions = yes

Waarom o waarom?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Probeer het volgende commando: tasksel
Indien dat niet werkt, apt-get install tasksel.

Met tasksel moet het lukken.

EU DNS: 86.54.11.100

• peak
Polat06 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 02:09:
Probeer het volgende commando: tasksel
Indien dat niet werkt, apt-get install tasksel.

Met tasksel moet het lukken.
Super!!

Thanks voor je snelle reactie.

Problem solved

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01 07:24
Verwijderd tasksel alles of Purged het ook? Anders moet je nog even aptitude opstarten, het kopje 'uninstalled programs' (of iets dergelijks) selecteren en op _ (underscore) rammen. Dan op [g] en nogmaals [g] dan verwijdert hij gelijk de configuratiebestanden voor je.

Alhoewel dit vast ook in een simpel commando kan... :P

• peak
rvdven schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 12:23:
Verwijderd tasksel alles of Purged het ook? Anders moet je nog even aptitude opstarten, het kopje 'uninstalled programs' (of iets dergelijks) selecteren en op _ (underscore) rammen. Dan op [g] en nogmaals [g] dan verwijdert hij gelijk de configuratiebestanden voor je.

Alhoewel dit vast ook in een simpel commando kan... :P
Hij had alles al verwijderd.
Met jouw tip kwam ie nog wel wat paar dingen tegen, maar dit is 100mb...

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02
En nog even 'apt-get clean && apt-get autoclean' om de gedownloadde installatiepakketten van je schijf te gooien, scheelt weer diskruimte. Orphan pakketjes kun je naar ik meen ook nog opruimen met 'apt-get autoremove' (Edit: oh dat doe je al via tasksel lees ik nu).

[ Voor 9% gewijzigd door prutsger op 14-08-2009 14:42 ]

• peak
Heeft iemand nog een antwoord op mijn Samba bonus vraag?

Verwijderd

Het is normaal dat de group/user premissies hetzelfde blijven.. dat is in windows ook het geval met ntfs rechten.
Copy = rechten overnemen van parent folder.
Move = rechten meenemen.
Weet niet of je daar verder veel aan kan doen though :)

• peak
Hmmm.

Ik zie dat hij nog steeds de programma's in /usr/lib onder andere heeft staan. Hoe haal ik dat dan weg?

*edit*
aptitude bevestigt ook dat open office nog geinstalleerd is met alle games etc....

[ Voor 38% gewijzigd door peak op 14-08-2009 19:04 ]

Verwijderd

ik zou dat doen dmv. WM verwijderen
dan X
en dan zou je er helemaal vanaf moeten zijn.
(en alles purgen natuurlijk)

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01 07:24
Taken kun je ook verwijderen via aptitude. Ik neem eigenlijk aan dat als je de 'GNOME/KDE/LXDE/Xfce desktop' en 'Grafische omgeving' (staan beide onder Eindgebruiker) en de 'dutch desktop' (staat onder Localisatie, mocht je die gebruiken) verwijderd/purged dat het goed gaat.

Ik vermoed namelijk dat tasksel hier wat overgeslagen heeft. Volgens mij is het tegenwoordig ook raadzaam om altijd aptitude te gebruiken ipv apt-get, vanwege betere depencencies checks etc.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

xorg purgen schiet wel op.

Als je echt wil bikkelen is de "automark" functie van aptitude erg mooi.
Aptitude houdt bij welke paketten door de gebruiker zijn geinstalleerd, en welke dingen als dependency zijn meegesleurd.

Zet alles op auto. Ik gok met: aptitude markauto "*"
Als dat niet werkt ga je vanuit de UI naar "geinstalleerde paketten", en druk op M.

Pasop, zo'n beetje alles op je systeem wordt nu aangemerkt als "deinstalleren".
Start de aptitude UI, en geeft met G opdracht om uit te voeren. Je krijgt dan een lijst met voorgestelde wijzigingen. Kijk hier heel goed naar, als je teveel weggooit kun je je systeem flink vernaggelen.

Om begrijpelijke redenen heb ik dit niet getest, let dus goed op. Met een beetje prutsen kun je je systeem terugbrengen tot ongeveer 250 MB.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• peak
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 21:02:
xorg purgen schiet wel op.

Als je echt wil bikkelen is de "automark" functie van aptitude erg mooi.
Aptitude houdt bij welke paketten door de gebruiker zijn geinstalleerd, en welke dingen als dependency zijn meegesleurd.

Zet alles op auto. Ik gok met: aptitude markauto "*"
Als dat niet werkt ga je vanuit de UI naar "geinstalleerde paketten", en druk op M.

Pasop, zo'n beetje alles op je systeem wordt nu aangemerkt als "deinstalleren".
Start de aptitude UI, en geeft met G opdracht om uit te voeren. Je krijgt dan een lijst met voorgestelde wijzigingen. Kijk hier heel goed naar, als je teveel weggooit kun je je systeem flink vernaggelen.

Om begrijpelijke redenen heb ik dit niet getest, let dus goed op. Met een beetje prutsen kun je je systeem terugbrengen tot ongeveer 250 MB.
En daar ben ik dus bang voor. Dat ik teveel ehm.... purge
Systeem draait nu lekker en ik stond er raar van op te kijken dat de / 3gb in beslag neemt. Dit komt door de desktop environment die ik tijdens t installeren heb aangevinkt.
Ik wil daarom ook niet teveel spelen met verwijderen.

Jammer dat er niet iets is.... Ik backup nu alles met rsync en elke maand maak ik een tar, maar het duurt zo lang door die verrekte kleine maar veel bestanden o.a. open office

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

aptitude purge openoffice.org xorg

dan ben je wel 90% kwijt hoor

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Ik heb mijn Debian nu ook een beetje gestript en ge-purged en wat ik over hou is;
2,8 GB Gebruikte ruimte
100 MB RAM gebruik bij het opstarten

Dan heb ik evengoed, conky, webserver, ssh server, Bittorrent en fluxbox lopen :D

Hoe ik het gedaan heb:
  • Mijn systeem geinstalleerd met de minimale net-installatie cd.
  • Bij het installeren heb ik alleen voor het "Base-system" gekozen.
  • De kernel source gedownload.
  • Zelf de kernel gestript, dus alle componenten en devices die ik niet gebruik er uit gehaald, alle onderdelen die ik wel gebruik met de kernel mee gecompileerd (dus niet als module).
  • Vervolgens Xorg geinstalleerd (xserver-xorg-core)
  • De videodrivers van nvidia handmatig gedownload en geinstalleerd (om dit te kunnen doen moet je de nvidia support van de kernel verwijderen)
  • Een WM geinstalleerd (Fluxbox)
  • Niet-gebruikte opstart deamons uit mijn runlevel gehaald (/etc/rc2.d)
Edit: Enfer, Mijn post is ge-update O-)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 21:46 ]

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:49:
Ik heb mijn Debian nu ook een beetje gestript en ge-purged en wat ik over hou is;
2 GB Gebruikte ruimte
100 MB RAM gebruik bij het opstarten

en dan heb ik evengoed, conky, webserver, ssh server, Bittorrent en fluxbox lopen :D
Hiermee help je de TS ook heel erg hoor! Not :/ Deze reactie is een beetje nutteloos, tenzij je aangeeft hoe je dit hebt gedaan, dan heeft de TS (en de rest) er misschien ook nog iets aan!
Pagina: 1