Hallo allemaal,
Ik ben onlangs afgestudeerd en heb voor een nieuwe baan mijn contract binnen gekregen. Mede omdat het mijn eerste baan is en ik nog niet veel ervaring heb met contracten wil ik jullie vragen om jullie oordeel over een aantal onderdelen van het contract waar ik zelf mijn twijfel bij heb.
Een beetje over mijn situatie. Ik ben in juli afgestudeerd. Naast mijn opleiding werkte ik freelance. Websites maken samen met een klasgenoot. Hier wordt ik (uiteraard) gewoon voor betaald. Dit wil ik eigenlijk wel blijven doen.
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Ik ben onlangs afgestudeerd en heb voor een nieuwe baan mijn contract binnen gekregen. Mede omdat het mijn eerste baan is en ik nog niet veel ervaring heb met contracten wil ik jullie vragen om jullie oordeel over een aantal onderdelen van het contract waar ik zelf mijn twijfel bij heb.
Een beetje over mijn situatie. Ik ben in juli afgestudeerd. Naast mijn opleiding werkte ik freelance. Websites maken samen met een klasgenoot. Hier wordt ik (uiteraard) gewoon voor betaald. Dit wil ik eigenlijk wel blijven doen.
Zoals ik het lees kan ik met deze bepaling dus niet meer (freelance) werken ernaast. En ook het soort werk maakt voor deze bepaling niet uit. Dit is toch veel te algemeen? Klopt dat?3. Tijdens de duur van het dienstverband zal werknemer zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van werkgever geen andere betaalde, c.q. onbetaalde werkzaamheden verrichten, noch
in enigerlei vorm een met het bedrijf van werkgever concurrerend bedrijf vestigen, drijven, mede
drijven, of doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, of in welke vorm ook bij een dergelijk bedrijf belang
hebben of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, met of zonder eventuele vergoeding.
Dit lijkt me veel te wazig? In welke specifieke gevallen zijn dat dan? Is dat niet iets dat ook in een contract moet komen te staan?4. Werknemer verbindt zich, wanneer een goede vervulling van de werkzaamheden dit noodzakelijk
maakt, buiten de normale uren op verzoek van werkgever overwerk te verrichten. Voor het verrichten
van overwerk wordt geen vergoeding betaald. In overleg met de werkgever kunnen deze uren in
specifieke gevallen op een later moment gecompenseerd worden.
Concurrentiebeding zie ik ook niet zo zitten. Ik maak websites, dit beding zou betekenen dat ik na het contract 12 maanden niet meer bij een ander internetbureau zou mogen werken omdat ze in feite allemaal met elkaar concurreren?1. Het is werknemer verboden gedurende een periode van 12 maanden na de beëindiging van het
dienstverband, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever op welke wijze dan ook,
direct dan wel indirect, te concurreren met werkgever of daarmee gelieerde ondernemingen, in
enigerlei vorm een met het bedrijf van werkgever of daarmee gelieerde ondernemingen concurrerend
bedrijf te vestigen, te drijven, mede te drijven of te doen drijven, of bij een dergelijk bedrijf enig belang
te hebben of daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, hetzij tegen vergoeding, hetzij om
niet.
Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/