Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Ik heb een nieuwe computer besteld, en ga binnenkort ook m'n kamer behangen => ik ga wat UTP kabels proper wegwerken en RJ/45 stekkers plaatsen.

Nu ben ik wel geïnteresseerd in de Gigabyte GA-EX58-UD5 als MoBo, onder andere de "network teaming" en overclocking mogelijkheden lijken me interessant.

Maar de logica van Teaming ontgaat me hier en daar een beetje, netwerkverkeer zal wss wel sneller gaan, maar ik maak niet zo enorm veel gebruik van m'n LAN, wel van internet, waar ik vaak grote bestanden download.

M'n netwerk ziet er nu ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
Cable Modem
           \
        Switch ---------------------------Router
            |                              / \
            |                             /   \
  Digitale TV                            PC1  PC2

Ik heb Telenet als ISP (kabel dus) met 20 Mbps en geldig voor 2 PC's.
Aangezien ik een 100Mb netwerk heb, zal internet dus niet sneller gaan als ik gewoon 2 kabels verbind met m'n router, het zal nooit sneller kunnen dan 20 Mbps.

Maar aangezien ik gebruikmaak van een router, heb ik in de ogen van Telenet slechts 1 PC in gebruik.
Nu had ik dus het volgende in m'n hoofd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Cable Modem
           \
         Switch ---------------------------Router
         /    \                             / \
        /      \_______________________    /   \
       /                               \  /     \
  Digitale TV                          PC1       PC2

(PC1 is in dit schema dus de nieuwe PC)

Zal dit iets opbrengen wat betreft internetsnelheid of zal dit voor conflicten volgen of zal de snelheid verdeelt worden tussen de nu (uit standpunt van Telenet) 2 PC's , en zal er dus snelheidswinst zijn voor PC1, maar een verlies voor PC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt 20Mb als internetlijntje. Dat trek je makkelijk met 1 van die netwerkchips vol. Dus een 2e kabel is compleet onzinnig.

Overigens kun je met die onderste config nog wel eens heel vage problemen gaan krijgen. Je probeert namelijk 1 adapter in 2 netwerken te hangen. Wat die teaming software doet is de 2 fysieke adapters combineren naar 1 virtuele adapter. Deze virtuele adapter maakt vervolgens verbinding (vanaf de buitenkant zie je dus ook maar 1 netwerkapparaat), maar jij wil die in deze setup gaan delen over 2 subnets. Als het uberhaupt al gaat werken dan zul je alsnog maar 1 subnet tegelijkertijd kunnen gaan gebruiken.

Pak gewoon 1 kabel, teaming gaat niets uitmaken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Teaming gaat inderdaad enkel verschil uitmaken als je netwerk sneller kan dan de gecombineerde snelheid van je 2 kaarten. (bv teaming van 100Mbps kaartjes op een netwerk met een 1Gbps-backbone zodat je toch 200Mbps kan verwerken ipv maar 100Mbps) of als je pc/server veel requests te verwerken krijgen. (en zo de last over 2 kaarten kunt verdelen ipv alles over 1 kaart te wringen)

In dit geval heeft het dus geen nut. Enerzijds omdat TN je toch niet meer geeft dan 20Mbps (en dus maar 1/5 van je LAN snelheid) en als je het doet aan je rotuer heeft het ook weinig nut omdat je router aan de wan poort alsnog slechts 100Mbps doet, tot aan de modem en daar is het dan weer @20Mbps verder naar het internet.

Gaan combineren richting switch en richting router, heeft als effect dat je serieus gaat moeten oppassen met pc1 qua instellingen (qua route enzo mbv 'netsh route add' ofzo) omdat het anders kan voorkomen dat trafiek van pc1 naar pc2 over de modem gaat (en dus langs je limiet-meter) ipv alleen over de router. en verder zeer weinig. (mss 1 of 2ms winst op je ping tijden maar dat is de last echt niet waard)
oh ja: je verliest de ev. bescherming die je router je beschermd met zijn ingebouwde firewall.

Dus makkelijkheidshalve: laat het zoals het is, of als snelheid naar/van het internet toch zo belangrijk is:
ga op zoek naar een snellere verbinding en gebruik Gbps-router/switch en Gbps-Lan-kaartjes in je pc's.

En voor TN gaat het geen verschil uit maken of alles nu vanaf 1 router komt, of vanaf 1 pc en 1 router.
zij kijken gewoon naar: maximaal die snelheid voor die modem.
trekt pc2 alles dicht met torrents ofzo, gaat pc1 traag mogen surfen en omgekeerd.
De verdeling gebeurt intern dus naar diegene die eerst het meeste trafiek opeist tot die ermee stopt.
(en op goed geluk natuurlijk van hoe de packetjes binnenkomen enzo...)

ps: dat teaming heeft bv wel voordeel als je aan een lan-party gaat deelnemen en daar (in samenspraak met de organisatie) 2 poortjes kunt krijgen op bv 2 verschillende swichten (toch zelfde subnet).
(als jouw pc bv als server moet gaan dienen)

[ Voor 20% gewijzigd door soulrider op 14-08-2009 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Tja, zoiets vreesde ik al.

Maar het zou kunnen dat het 20Mbps per PC is (alles wat achter een router hangt word gezien als 1 PC), en dat je dus met 2 verschillende netwerken dubbel zo snel internet hebt.

Maar telenet al kennende zal het wel gewoon geteeld zijn...

Bedankt voor de snelle reacties, blijkbaar had ik niet helemaal door wat teaming juist inhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ken eerlijk gezegd geen enkele ISP waarbij je per PC de volle bandbreedte krijgt. Je krijgt gewoon die 20Mb op je modem binnen, wat je er vervolgens mee doet mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonzamundo
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Sluit mij volledig aan bij de andere posters.

De bandbreedte die je krijgt is 20 MB in totaal (als je ze al krijgt, want Telenet beloofd graag...).
Hoe je deze gaat verdelen speelt geen enkele rol en de situatie die je voorstelt kan idd enkel problemen veroorzaken.

Ik gebruik op het werk wel teaming, maar da's op een server met twee netwerkkaarten om de load over beide te verdelen (= LAN-connectie, dus geen internetverbinding). Dan werkt teaming prima!
Pagina: 1