Toon posts:

LED Strip dimmer met normale dimmer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een LED strip dimmen met een normale dimmer. Hier zal ik echter wat tussen moeten plaatsen. Maar wat precies?? Dimmable LED Driver, Dimmable 12v powersupply etc... wie weet wat ik er tussen moet zetten??

Alvast bedankt! _/-\o_

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
PWM dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Om dit mogelijk te maken zal je zelf iets moeten maken, iets wat je veel meer moeite zal kosten dan gewoon een regeling die geschikt is voor DC (die PWM dimmer zoals ThinkPad zegt, plaats de knop ervan op de plaats waar nu je dimmer zit, dat is het eenvoudigste).

Als je toch het avontuur wil aangaan, weet dan dat niets kan doen met het rechtstreekse signaal uit de dimmer, dat is totaal niet lineair en is niet rechtstreeks om te zetten naar een sturing voor je leds. Je zal een belasting aan de dimmer moeten hangen (anders doet ie niets), dan moet je gaan meten hoelang het duurt voor hij de sinus inschakelt (lastige flankdetectie, lukt ws wel met een goed afgestelde differentiator die niet op de flanken van de netsinus reageert). Dat meet je met een µC waarin je flink gaat filteren op het ingangssignaal (er zit veel rommel op de netspanning, die krijg je gedeeltelijk mee binnen), en dan ga je daar een PWM van maken om je led strips aan te sturen (lieftst via een optocoupler, aan deze kant is het eenvoudiger om galvanisch te scheiden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je een "gewone" dimmer willen gebruiken? Je zou een trafo erachter kunnen hangen, maar dan heb je niet veel controle over de spanning, en loop je het risico dat je LEDs kpot gaan. Bovendien gaan ze als een gek knipperen.
Het beste kan je een 12V voeding nemen, daar een PWM dimmer aan hangen en daar je LED strips op aansluiten.