Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop scheurt bij scharnier, MediaMarkt weigert garantie

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een Lenovo laptop, van ruim 9 maanden oud, gekocht bij de Mediamarkt.

Een tijdje geleden liep het linker scharnier een aardige tijd aanzienlijk zwaarder dan normaal, met als resultaat dat de behuizing aan de bovenkant een klein scheurtje vertoonde. Omdat dit een veel voorkomend probleem is bij laptops, en het er uiteindelijk toe leidt dat de displaybehuizing afscheurt, heb ik m'n laptop teruggebracht voor mijn jaar garantie om is. Extra reden om hem terug te brengen was dat-ie uitvalt bij processorbelasting (terwijl het in huis nog niet echt warm is), de CPUfan van vrij stil naar lawaaiig is gegaan (wellicht hangt dat samen met het uitvallen), en dat de laptop soms uitvalt als ik hem verplaats (al dan niet in suspend), wat mij een los contactje ergens lijkt.

Vorige week heb ik de laptop ingeleverd bij de servicebalie, en het zou ongeveer 4 weken duren.
Vandaag vond ik een brief, dat de reparatie niet binnen de garantie valt, en ik EUR 96,29 moet betalen! Nou breekt mijn klomp.... Het alternatief is dat ik EUR 53,37 "onderzoekskosten" betaal, en mijn laptop ongerepareerd retour krijg.

Uit de voorwaarden op de achterkant van mijn reparatieopdracht:
1.3: MediaMarkt is niet verplicht tot het verlenen van garantie indien er sprake is van ondeskundig gebruik, van buitenaf komende onheilen (bliksem, water/vochtschade, val/stootschade, zandschade), wanneer consumentenelectronica voor professionele doeleinden wordt gebruikt en gebreken ontstaan door demontage.

Het enige van deze voorwaarden waar ze dit op kunnen schuiven, is val/stootschade, wat niet de oorzaak is van het scheurtje. Wat moet ik hier mee? Ik ga morgenochtend sowieso even langs. Het lijkt me dat scheuren vanuit een scharnier overduidelijk veroorzaakt wordt door een te slappe behuizing en/of te zwaar scharnier. Mijn vraag: Wat moet (kan?) ik doen om mijn recht op garantie te claimen als de winkelier dat weigert?

Iets meer blaat:
  • "Onderzoekskosten" rekenen voor het zien van een scheurtje slaat natuurlijk nergens op, dat is niet meer dan "kijken" zonder iets te hoeven sleutelen. Aan de servicebalie heb ik duidelijk gezegd dat ik hem juist indien voor er meer schade ontstaat, om te voorkomen dat het display afscheurt voordat mijn garantie verlopen is. Hier kreeg ik geen reactie op, ook niet dat het wellicht niet binnen de garantie zou vallen.
  • De rest van mijn klachten (uitval door warmte, lawaai-fan, en soms uitvallen als ik de laptop verplaats worden in deze brief genegeerd.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 06:56

The-Source

^^^ Weg leuke plaatjes ^^^

Onderzoekskosten:
Ze pakken laptop uit.
Ze kijken op de brief... klacht= scheurtje linker scharnier.
Pakken de laptop = klacht vastgesteld.
Oplossing = ....96,29 (nieuwe display behuizing)
Je display zal niet zomaar breken hoor :P alleen je plastic behuizing er omheen

Nou dat uitvallen en andere problemen had je al veel eerder moeten aankaarten dan het scheurtje. Ook had ik dat zelf als hoofdklacht gegeven want alles wat van plastic is kan door stoten/ vallen kapot gaan en bewijs jij maar eens dat het niet zo is gegaan. -> lukt je niet.
Als je hoofdklacht dus hardware uitval of iets met koeling was geweest dan zouden die onderzoekskosten ook op de hardware slaan en daar heb je garantie op.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• RemcoDelft
quote:
klaasbram schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:30:
Nou dat uitvallen en andere problemen had je al veel eerder moeten aankaarten dan het scheurtje. Ook had ik dat zelf als hoofdklacht gegeven want alles wat van plastic is kan door stoten/ vallen kapot gaan en bewijs jij maar eens dat het niet zo is gegaan. -> lukt je niet.
Wel heeeel toevallig dat het bij een scharnier is, en het scheurtje verder open trekt als ik de laptop dicht duw...
quote:
Als je hoofdklacht dus hardware uitval of iets met koeling was geweest dan zouden die onderzoekskosten ook op de hardware slaan en daar heb je garantie op.
Het uitvallen was grofweg tegelijk met het scheurtje ontstaan, allemaal een maand of 2 geleden, maar doordat ik toen middenin m'n afstuderen zat, kon ik het ding nog niet missen.
Het scheurtje is niet zo zeer de hoofdklacht, ik had 4 afzonderlijke klachten, maar het scheurtje is wel als eerste op de beschrijving vermeld. Alle klachten verbazen me niet bij laptops (uitvallen bij belasting en scheuren bij scharnieren komen redelijk vaak voor), en daarom had ik ook geen "volgorde van belangrijkheid".

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
quote:
RemcoDelft schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:23:
• "Onderzoekskosten" rekenen voor het zien van een scheurtje slaat natuurlijk nergens op, dat is niet meer dan "kijken" zonder iets te hoeven sleutelen. Aan de servicebalie heb ik duidelijk gezegd dat ik hem juist indien voor er meer schade ontstaat, om te voorkomen dat het display afscheurt voordat mijn garantie verlopen is. Hier kreeg ik geen reactie op, ook niet dat het wellicht niet binnen de garantie zou vallen.
Bij de MediaMarkt staat op enkele gigantische borden aangegeven dat ze onderzoekskosten in rekening brengen als het geen garantie is, dat ze daar nu mee op de proppen komen vind ik dan ook verklaarbaar.
quote:
• De rest van mijn klachten (uitval door warmte, lawaai-fan, en soms uitvallen als ik de laptop verplaats worden in deze brief genegeerd.
Bel ze eens? Laat hen maar aantonen dat het door onzorgvuldig gebruik is gekomen.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• RemcoDelft
quote:
pven schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:36:
[...]

Bij de MediaMarkt staat op enkele gigantische borden aangegeven dat ze onderzoekskosten in rekening brengen als het geen garantie is, dat ze daar nu mee op de proppen komen vind ik dan ook verklaarbaar.
De onderzoekskosten zijn niet hetgeen waar ik me over verbaas, wel dat dit geen garantie zou hebben.
quote:
Bel ze eens? Laat hen maar aantonen dat het door onzorgvuldig gebruik is gekomen.
Daarvoor ga ik morgenochtend langs. Hoewel het me bij zit dat de winkelier alleen in de eerste 6 maanden moet aantonen dat het onjuist gebruik is.

• Noork
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
TVP.

Mag ik vragen welk type het is? Mijn N200 komt ook van de MM. Gelukkig geen problemen met scharniertjes.

• RemcoDelft
quote:
Noork schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:42:
Mag ik vragen welk type het is? Mijn N200 komt ook van de MM. Gelukkig geen problemen met scharniertjes.
Lenovo 3000 N200, 15.4" versie.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:42
quote:
pven schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:36:
[...]

Bedenk wel dat TS (RemcoDelft) buiten de 6 maanden termijn zit waarin de leverancier moet aantonen dat er een gebrek in het product zit.

Wat je, denk ik, beter kunt doen is Lenovo contacteren en vragen of ze al meerdere van dit soort klachten hebben gehad, ook zou je bewijs kunnen verzamelen dat dit soort klachten bij dit type meer voorkomt (als dat zo is) door bijvoorbeeld reviews van Kieskeurig uit te printen en mee te nemen. Zo laat je al zien dat je niet een individueel geval bent en dit kan dan nog wel eens helpen.

offtopic:
Zelf ooit een keer last van 'waterschade' gehad bij een telefoon van ruim 8 maanden oud, waar ik uiteindelijk een vervangend toestel voor kreeg omdat ik kon aantonen dat er een hele hoop individuele gevallen waren, waar hetzelfde was vastgesteld maar nooit water hadden gezien. Dit was overigens bij de BelCompany, een winkel waar ze IMHO vaak al erg moeilijk doen als je zelfs een telefoon wilt kopen 8)7.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:24

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik zou MediaMarkt links laten liggen, en rechtstreeks contact opnemen met Lenovo.

Die zijn een stuk vriendelijker, en repareren je laptop waarschijnlijk gewoon zonder morren.

Tenminste, dat was zo toen Lenovo nog IBM was. Toen waren het alleen maar positieve verhalen.

Vreemd dat de scharnieren bij een Lenovo scheuren trouwens, dat zijn metalen scharnieren....

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-08-2009 23:22 (35%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
TS maakt zich te druk. Ik heb onlangs een iPod Classic ingeleverd die 20 maanden oud was. 8 maanden over de fabrieksgarantie en 14 maanden over de wettelijke bewijsgarantie dus.

In de eerste instantie kreeg ik een brief dat ik reparatiekosten moest betalen. Ik heb een brief nette teruggestuurd dat ik daar niet mee akkoord ging, daarna kreeg ik een brief van de MediaMarkt dat ze hem gratis zouden repareren.

MediaMarkt probeert gewoon eerst geld te verdienen, zodra je als consument aantoont dat je in je recht staat dan helpen ze wel ineens. Als je wilt kan ik mijn brief van destijds wel posten, dan heb je een voorbeeld voor je eigen brief.

Leuk detail is overigens dat de voorgestelde reparatiekosten hoger waren dan een nieuwe iPod classic :D
Mijn voorstel was dat ze de iPod kostenloos zouden repareren en dat ze me zouden factureren voor de verzendkosten. Zij boden toen plotseling aan om hem volledig kostenloos te laten repareren :D

Trommelrem wijzigde deze reactie 13-08-2009 23:29 (12%)

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Je kunt val- of stootschade gemakkelijk afwimpelen. Val- of stootschade veroorzaakt geen scheur in kunstof, maar een deuk of vouw. Als het ding gevallen zou zijn zou dat zichtbaar moeten zijn op een van de hoeken of randen van de laptop.

Scheuren bij scharnieren van laptops zijn vrijwel altijd het gevolg van materiaalspanningen. Ik heb er tientallen voorbij zien komen op weg naar de elektra-recyclebak op het werk.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:25:
TS maakt zich te druk. Ik heb onlangs een iPod Classic ingeleverd die 20 maanden oud was. 8 maanden over de fabrieksgarantie en 14 maanden over de wettelijke bewijsgarantie dus.

In de eerste instantie kreeg ik een brief dat ik reparatiekosten moest betalen. Ik heb een brief nette teruggestuurd dat ik daar niet mee akkoord ging, daarna kreeg ik een brief van de MediaMarkt dat ze hem gratis zouden repareren.

MediaMarkt probeert gewoon eerst geld te verdienen, zodra je als consument aantoont dat je in je recht staat dan helpen ze wel ineens. Als je wilt kan ik mijn brief van destijds wel posten, dan heb je een voorbeeld voor je eigen brief.

Leuk detail is overigens dat de voorgestelde reparatiekosten hoger waren dan een nieuwe iPod classic :D
Mijn voorstel was dat ze de iPod kostenloos zouden repareren en dat ze me zouden factureren voor de verzendkosten. Zij boden toen plotseling aan om hem volledig kostenloos te laten repareren :D
En nog 4 maanden binnen de wettelijke 'garantie'.
In onze wet staat dat je er vanuit mag gaan dat z'n ding 2 jaar mee gaat, dus dan kan apple/mediamarkt zeggen wat ze willen maar gelijk hebben ze niet (gelijk hebben en krijgen is natuurlijk wat anders).

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Parabellum
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-07-2010
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:20:
Ik zou MediaMarkt links laten liggen, en rechtstreeks contact opnemen met Lenovo.
TS heeft daar nu niets aan aangezien hem al een rekening gepresenteerd word en die rekening moet hij voldoen om zijn produkt terug te krijgen, mits je dat zo maar doet want ik zou niet eerder weggaan persoonlijk voor ik mijn produkt kosteloos terug heb.

Misschien een tip om even op de aankoopbon te kijken of diezelfde voorwaarden daar ook op staan, zo niet dan ben je voor of tijdens aankoop niet goed geinformeerd. Algemene voorwaarden sowieso achteraf na produkt aanschaf mogen ze wel eens in zijn algemeen veranderen.

Verder vind ik het nog steeds krom dat de koper moet aantonen dat het geen stoot/valschade is. Ik vind het tevens knap dat zonder verder enig overleg MM constateerd dat op dat punt van gebruik zij kunnen stellen dat je hem "zelf" kapot hebt gemaakt. Je kan vragen of ze kontakt hebben gehad met Lenovo en dat je graag de kontakt gegevens wil hebben van die persoon voor ruggespraak. Verder zit je nog in de standaard garantie en mag je er van uit gaan dat een produkt zeker binnen de garantie termijn deugdelijk blijft functioneren.

Kortom, laat niet je niet met een kluit in het riet sturen door MM en handel het verder af met een manager, niet een medewerker van de service balie, die ratelen alleen maar het standaard praatje op wat instuderen. Heb een dergelijk geval eens aan de hand gehad met een kennis, ging over een defecte voeding van een Loewe TV en dat wilde ze ook af doen alszijnde eigen schuld, omdat de TV in hun ogen te weinig ventilatie kreeg. Weigerde de TV in reparatie te nemen, geen onderzoekskosten betaald en Loewe is toen zelf thuis gekomen bij hem. Bleek een defecte serie voedingen te zijn :)

MM is een dozen schuiver, willen graag verkopen maar bij problemen heb je vaak het nakijken, dit soort verhalen komen me iets te vaak voor.

• Zondagskindje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12-07 16:29

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

quote:
RemcoDelft schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:23:
Ik heb een Lenovo laptop, van ruim 9 maanden oud, gekocht bij de Mediamarkt.

Een tijdje geleden liep het linker scharnier een aardige tijd aanzienlijk zwaarder dan normaal, met als resultaat dat de behuizing aan de bovenkant een klein scheurtje vertoonde. Omdat dit een veel voorkomend probleem is bij laptops, en het er uiteindelijk toe leidt dat de displaybehuizing afscheurt, heb ik m'n laptop teruggebracht voor mijn jaar garantie om is. Extra reden om hem terug te brengen was dat-ie uitvalt bij processorbelasting (terwijl het in huis nog niet echt warm is), de CPUfan van vrij stil naar lawaaiig is gegaan (wellicht hangt dat samen met het uitvallen), en dat de laptop soms uitvalt als ik hem verplaats (al dan niet in suspend), wat mij een los contactje ergens lijkt.

Vorige week heb ik de laptop ingeleverd bij de servicebalie, en het zou ongeveer 4 weken duren.
Vandaag vond ik een brief, dat de reparatie niet binnen de garantie valt, en ik EUR 96,29 moet betalen! Nou breekt mijn klomp.... Het alternatief is dat ik EUR 53,37 "onderzoekskosten" betaal, en mijn laptop ongerepareerd retour krijg.

Uit de voorwaarden op de achterkant van mijn reparatieopdracht:
1.3: MediaMarkt is niet verplicht tot het verlenen van garantie indien er sprake is van ondeskundig gebruik, van buitenaf komende onheilen (bliksem, water/vochtschade, val/stootschade, zandschade), wanneer consumentenelectronica voor professionele doeleinden wordt gebruikt en gebreken ontstaan door demontage.

Het enige van deze voorwaarden waar ze dit op kunnen schuiven, is val/stootschade, wat niet de oorzaak is van het scheurtje. Wat moet ik hier mee? Ik ga morgenochtend sowieso even langs. Het lijkt me dat scheuren vanuit een scharnier overduidelijk veroorzaakt wordt door een te slappe behuizing en/of te zwaar scharnier. Mijn vraag: Wat moet (kan?) ik doen om mijn recht op garantie te claimen als de winkelier dat weigert?

Iets meer blaat:
Is dit nu de zelfde laptop waarover je hier hebt? (4e post van boven)
quote:
Ik heb exact dezelfde laptop, en de laatste 2 weken al 2 keer meegemaakt dat het ding simpelweg bleef zoemen (bij een poging een DVDtje te branden) tot ik de laptop uit zet..... Oftewel het kreng is kapot aan het gaan, maar ik heb nog garantie. Nadeel daarvan is dat ik hem natuurlijk lange tijd kwijt ben, dus ik wacht wel tot het scharnier ook afbreekt .... (gammele (#&*@$#@&( laptop).
Als je geen garantie hebt, gewoon een losse (passende!) drive kopen voor een paar tientjes.
Ik vraag me af waarom je dan zolang gewacht hebt? :?

Zondagskindje wijzigde deze reactie 13-08-2009 23:53 (8%)
Reden: de 4e post van boven gequote van fok

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:42
quote:
GoldenSample schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:32:
[...]

In onze wet staat dat je er vanuit mag gaan dat z'n ding 2 jaar mee gaat, dus dan kan apple/mediamarkt zeggen wat ze willen maar gelijk hebben ze niet (gelijk hebben en krijgen is natuurlijk wat anders).
Het is niet waar dat in de wet staat dat een apparaat (laptop) 2 jaar meegaat. Echter is dat een advies/richtlijn geweest van de EU. Hier in Nederland heb je in feite garantie net zolang jouw verwachte levensduur is.

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
GoldenSample schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:32:
[...]

Zo zit het dus niet helemaal in elkaar. De wettelijke garantie van (de meeste) producten is 6 maanden. Binnen de 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper. Gaat het product na 6 maanden kapot dan is de "garantie" zo lang redelijk is. Eigenlijk spreken we niet van garantie. Garantie is slechts het afkopen van gezeur van de fabrikant. We spreken in dit geval van conformiteit. Van een iPod mag je inderdaad verwachten dat deze 24 maanden mee gaat. Van een auto is deze periode wel wat langer. Draait de motor na 5 jaar in de soep ondanks fatsoenlijk onderhoud dan kun je alsnog spreken van een non-conform product. Er is in de wet geen vastgestelde periode van 24 maanden, alleen de 6 maanden is in de wet vastgesteld.

Wat in het consumentenrecht belangrijk is, zo uit m'n hoofd, zijn de artikelen 17 en 18 van boek 7 van het BW. Heb alleen even geen wetboek bij de hand, dus als iemand eventueel de artikelnummers wil verbeteren als het niet klopt, graag.

Maargoed, daar heeft de TS slechts een beetje iets aan. Waar de TS wel wat aan heeft is dat hij uiteindelijk z'n gelijk wel krijgt bij de MediaMarkt, maar daar moet hij wel eventjes voor zeuren. Het kan zo tot een maand gaan duren voordat je eindelijk je laptop gerepareerd retour hebt. Schrijf gewoon een nette brief en je krijgt gewoon je gelijk.

Trommelrem wijzigde deze reactie 14-08-2009 00:51 (13%)

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-07 17:18

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Tjongejonge mensen, nou komt er zéker eens per week een garantietopic langs, waarin veelvuldig ook juristen reageren, en nóg wordt er van alles stellig verkondigd alsof het de waarheid is. Realiseer je nou eens dat zeker in dit soort gevallen onjuiste info mensen kan duperen!

Consumentenrecht - onderzoeksresultaten

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• RemcoDelft
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:20:
Vreemd dat de scharnieren bij een Lenovo scheuren trouwens, dat zijn metalen scharnieren....
De scheur zit aan de buitenkant, als er intern metalen scharnieren/beugels zitten, en de scheur open/dicht gaat als ik de deksel beweeg, is dat des te meer indicatie dat er intern iets los zit of kapot is.
quote:
Trommelrem schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:25:
Graag, hoewel het een iets ander verhaal is ben ik zeker benieuwd.
quote:
Zondagskindje schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:48:
[...]

Is dit nu de zelfde laptop waarover je hier hebt? (4e post van boven)
Ja. In die tijd zat er nog geen scheurtje in, maar liep het linker scharnier aanzienlijk zwaarder. Dat is later vanzelf weer verdwenen, maar er bleek (nog later) al wel een scheurtje door ontstaan te zijn. Op 24 februari zat er dus nog geen scheurtje in. Het probleem met de burner die bleef zoemen heb ik niet meer gehad (een nieuwe DVD+R hielp).
quote:
Ik vraag me af waarom je dan zolang gewacht hebt? :?
Er was toen nog niet echt iets kapot. Daarbij zat ik met een gebroken voet, druk aan het afstuderen met een deadline, en kon ik m'n laptop niet een maand missen.

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Gewoon even een brief sturen zoals hierboven ook al is aangegeven. MM krijgt dit gewoon door van Lenovo en volgt klakkeloos het advies!

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:21:
Graag, hoewel het een iets ander verhaal is ben ik zeker benieuwd.
quote:
*
In antwoord op uw schrijven van 25 juni 2009 deel ik u mee dat ik niet akkoord ga met de door u aangeboden voorstellen voor reparatie van het defecte product.

U biedt mij aan om het defecte product te repareren voor 120,95 euro. Dat het product buiten garantie valt betekent niet dat ik zonder meer moet accepteren dat het apparaat zomaar kapot gaat. Gezien de aanschafprijs, gelet op de aard van de zaak en gelet op het feit dat het product normaal is gebruikt lijkt het mij niet meer dan normaal dat het apparaat op z’n minst twee jaar meegaat. Bovendien heeft uw verkoper mij destijds verteld dat ik nog jarenlang plezier zou hebben van het product, dat is dus minstens twee jaar. Voor de relevante wetgeving verwijs u naar het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 artikel 17 lid 2 en artikel 18 lid 1.

Ik stel voor dat u mijn product gerepareerd retour zendt en dat u alleen de verzend- en administratiekosten in rekening brengt.
*
Brief van mij, een niet-jurist. Juristen schieten vaak door en schrijven soms te ingewikkelde brieven. Deze brief is gewoon geschreven in Jip- en Janneketaal zodat ze bij de Media Markt begrijpen waar ik het over heb. Daar moet je ook op letten als je je brief schrijft.

Verder hoef je eigenlijk alleen te zeggen "gelet op het feit dat het product normaal is gebruikt" en je hoeft niet aan te geven hoe normaal. Pas als ze daar op in zouden gaan kun je zeggen dat hij 90% van de tijd op tafel staat en dat je hem vervoert met een laptoptas.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:21:

[...]

Er was toen nog niet echt iets kapot. Daarbij zat ik met een gebroken voet, druk aan het afstuderen met een deadline, en kon ik m'n laptop niet een maand missen.
Gebreken moet je zo snel mogelijk aan het licht brengen. Door expres te wachten dat het ding uitgescheurd was, zijn de reparatiekosten hoger. Als de andere partij er weet van heeft dat jij expres gewacht hebt, kunnen zij daarom terecht die hogere kosten op jou verhalen.
quote:
Brief van mij, een niet-jurist. Juristen schieten vaak door en schrijven soms te ingewikkelde brieven.
En niet-juristen geven vaak rechten prijs en schrijven domme brieven. Niet alleen geef je min of meer toe dat hij is gevallen, ook wil je voor kosten opdraaien wat helemaal niet hoeft.

jij ook?

• Terror
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12-06 18:28
Kan je misschien aangeven welk onderdeel er nu precies kapot is:

Door je verhaal vermoed ik dat of je middle cover exit is.
Onderdelen hele systeem. http://www-307.ibm.com/pc...ent.do?lndocid=MIGR-67948
Middle cover kost grofweg €45,- http://www.acsparts.com/41R7530-ThinkPad.html

Of je Front bezel op de aanhechting met het scharnier.
Onderdelen beeldscherm. http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-63471.html#1
Front bezel cost ongeveer €40,- http://www.acsparts.com/41R7520-ThinkPad.html

Beide onderdelen zijn weinig interessant voor een goede werking van de laptop. Uitvallen en herrie zou ik eerder toeschrijven aan stofaccumulatie, een fan die het niet trekt met als gevolg oververhitting en daardoor uitvallen.

Waarom vermeld ik die prijzen. Onderzoekskosten betalen en zelf vervangen of laten repareren kost je evenveel.

Valt het onder de garantie. Tja, je bent de 6 maanden periode voorbij dus is het aan jou om aan te tonen dat het een product fout is geweest. Om dit aan te tonen zal je denk ik veel klachten moete verzamelen van mensen met hetzelfde probleem (internet search is denk ik wel een goeie start).

Als je geluk hebt fixed Lenovo het voor je als je direct contact met ze opneemt, maar in principe heb je niks met Lenovo van doen aangezien je een overeenkomst hebt met MediaMarkt. Als jij aannemelijk kan maken dat het probleem vaker voorkomt bij dat model kan je aannemelijk maken dat het een productiefout is en dan kan je het onder garantie laten maken. Of Lenovo hier aan meewerkt of niet doet er dan niet toe. Mocht MediaMarkt dit weigeren kan je misschien een rechtzaak beginnen. Zonder rechtsbijstand is dit een duur grapje.

Overigens denk ik persoonlijk dat je weinig kans maakt en dat je het beste die €95 euro kan betalen. Waarom? Dat soort plekken gaan in 90% van de gevallen kapot door onkundig gebruik (ruw openen vanuit 1 schermhoek ipv uit het midden bijvoorbeeld). Het probleem van uitvallen gaat volgensmij niet opgelost worden met het vervangen van de cover of bezel, maar als ik je verhaal goed begrijp heb je dat als service klacht vermeld, dus moet dat wel opgelost worden.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• RemcoDelft
De afdelingsleider van de MediaMarkt was het in ieder geval met me eens, en heeft de vraag "Waarom is hier deze prijsopgave op gekomen?" naar de reparatie-afdeling gestuurd, met wat verdere uitleg, gevolgd door "Dus in feite mankeert er van alles aan deze laptop, terwijl deze nog zo goed als nieuw is. Graag hier zo spoedig mogelijk een antwoord op".
En dat de afdelingsleider het met me eens is, is een goed teken, want de verkopende partij is degene waar ik direct mee te maken heb, niet de externe reparatie-afdeling.

Terror ==> Als de laptop dicht voor me op tafel ligt, zit er een scheur bij het linker scharnier. Verder heb ik mijn laptop niet vanuit 1 schermhoek maar altijd vanuit het midden geopend. Los daarvan denk ik niet dat je bij een consumentenproduct kan beweren dat "openen vanuit een schermhoek" onkundig gebruik is. De oorzaak van scheurende scharnieren is simpelweg een te gammele constructie voor het aantal keer open/dicht doen. Uitvallen staat uiteraard los van de klacht van het scheurtje.

Trommelrem ==> Bedankt voor je voorbeeldbrief, ik hoop hem niet nodig te hebben, en wacht nu op een reactie van MM.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 14-08-2009 11:33 (21%)

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:27:
De afdelingsleider van de MediaMarkt was het in ieder geval met me eens, en heeft de vraag "Waarom is hier deze prijsopgave op gekomen?" naar de reparatie-afdeling gestuurd, met wat verdere uitleg, gevolgd door "Dus in feite mankeert er van alles aan deze laptop, terwijl deze nog zo goed als nieuw is. Graag hier zo spoedig mogelijk een antwoord op".
En dat de afdelingsleider het met me eens is, is een goed teken, want de verkopende partij is degene waar ik direct mee te maken heb, niet de externe reparatie-afdeling.
daar zou ik dan ook handig gebruik van maken en hem alles te laten oplossen, en je er verder niet mee te bemoeien.
De bal terugspelen dus als je hem weer op je deurmat vindt

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Terror
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12-06 18:28
quote:
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:27:
Terror ==> Als de laptop dicht voor me op tafel ligt, zit er een scheur bij het linker scharnier. Verder heb ik mijn laptop niet vanuit 1 schermhoek maar altijd vanuit het midden geopend. Los daarvan denk ik niet dat je bij een consumentenproduct kan beweren dat "openen vanuit een schermhoek" onkundig gebruik is. De oorzaak van scheurende scharnieren is simpelweg een te gammele constructie voor het aantal keer open/dicht doen. Uitvallen staat uiteraard los van de klacht van het scheurtje.
Ik had het idee dat MM moeilijk aan het doen was, maar tegendeel blijkt dus waar. Mooi zo, lekker intern uit laten spelen. Mijn reactie was vooral gericht op jou sterke focus op het scharnier, terwijl volgensmij het echte probleem het uitvallen is.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• kwaazaar
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08-07 14:40
Bij mijn vorige Dell laptop brak na 3,5 jaar een van beide scharnieren af (Latitude D600). De 4 jaar garantie waren nog niet om en Dell heeft het netjes en kostenloos hersteld.

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
kwaazaar schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:08:
Bij mijn vorige Dell laptop brak na 3,5 jaar een van beide scharnieren af (Latitude D600). De 4 jaar garantie waren nog niet om en Dell heeft het netjes en kostenloos hersteld.
Dell heeft ook de garantie op de scharnieren met een jaar verlengd, omdat het een bekend probleem is. Maar Dell is sowieso erg makkelijk met garantie.

• durkino
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-06 08:23
Ik heb dit probleem ook gehad met een HP laptop die ik bij Mediamarkt heb gekocht. Na een jaar en 3 maanden ging het scharnier kapot. Ik breng 'm naar media markt en vertel ze dat dit niet mag gebeuren binnen de levensduur van het product. Zij sturen 'm op naar een derde partij en vertellen mij per telefoon dat het defect is ontstaan door oneigenlijk gebruik en dat de reparatiekosten 280 euro bedragen.. Ik vraag waaruit ze dat concluderen en ze antwoorden mij dat er een kras op het deksel zit. Op mijn vraag hoe een kras op het deksel het scharnier kan kapot maken hebben ze vervolgens geen antwoord. Ik heb toen gezegd dat ze mijn laptop moesten teruggeven omdat ik geen vertrouwen in hun onderzoek had. Toen wilden ze dus ook nog eens 50 euro onderzoekskosten in rekening gaan brengen.
Ik had ondertussen veel gezocht op internet en ontdekt dat het probleem met het scharnier een algemeen probleem is bij die serie HP laptop en dat zowel HP als mediamarkt hun garantieverplichtingen ontlopen.

Ik wist dat ze moeilijk doen bij teruggave en jou je artikel niet willen terug geven voordat je onderzoekskosten hebt betaald. Ik heb toen bij het service(kuch) centrum verzocht m'n laptop eerst te controleren op staat, en vervolgens de machine niet meer losgelaten. Na dreigementen met winkelverbod ben ik naar huis gegaan en heb op ebay het te vervangen scharnier voor 25 euro gekocht. Het koste mij als leek een uur om het scharnier te vervangen. Omdat het een productieprobleem is bij die serie laptops is er een volledige handleiding voor het vervangen van het scharnier beschikbaar inclusief plaatjes.

Ik vind het erg jammer dat mediamarkt zo met hun klanten omgaat. Het levert ze alleen maar slechte reclame en omzet verlies op. Mediamarkt begint zich wat dat betreft al aardig als een monopolist op de markt te gedragen. Ik dacht nog dat ze concurrentie hadden in Saturn maar dat is onderdeel van hetzelfde bedrijf.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik weet niet of het al gezegd is, ik zit op mijn werk en kan niet ff alles lezen.

Maar zij zullen moeten bewijzen dat het komt doordat ie gevallen is, en dat is vrijwel onmogelijk voor hun.

Zij proberen nu dat jij gaat bewijzen dat ie NIET gevallen is, maar zo werkt het alleen bij de belastingdienst. (omgekeerde bewijslast)

Dus helaas het is gewoon garantie, en die onderzoekskosten zijn ook BS. Zij kunnen die voorwaarden wel opstellen, maar als jij (zoals nu) gewoon garantie hebt, dan hebben ze dikke vette pech.

Die onderzoekskosten zijn alleen als jij iets hebt wat defect is en wil laten repareren BUITEN de garantie. dan kome die onderzoekskosten erbij.

Die *PIEP* proberen het gewoon, terwijl ze dondersgoed weten hoe het werkt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• FailFr8er
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13-07 18:14
quote:
Flagg schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:02:
Ik weet niet of het al gezegd is, ik zit op mijn werk en kan niet ff alles lezen.

Maar zij zullen moeten bewijzen dat het komt doordat ie gevallen is, en dat is vrijwel onmogelijk voor hun.

Zij proberen nu dat jij gaat bewijzen dat ie NIET gevallen is, maar zo werkt het alleen bij de belastingdienst. (omgekeerde bewijslast)

Dus helaas het is gewoon garantie, en die onderzoekskosten zijn ook BS. Zij kunnen die voorwaarden wel opstellen, maar als jij (zoals nu) gewoon garantie hebt, dan hebben ze dikke vette pech.

Die onderzoekskosten zijn alleen als jij iets hebt wat defect is en wil laten repareren BUITEN de garantie. dan kome die onderzoekskosten erbij.

Die *PIEP* proberen het gewoon, terwijl ze dondersgoed weten hoe het werkt.
Na 6 maanden mag de koper bewijzen dat het niet zijn schuld is dat het product defect is gegaan...

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

quote:
Red Nalie schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:25:
[...]

Na 6 maanden mag de koper bewijzen dat het niet zijn schuld is dat het product defect is gegaan...
serieus?

I stand corrected.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• durkino
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-06 08:23
Tja, je hebt geen poot om op te staan. Toch blijft het oplichting. Ik wees mediamarkt op hun algemene voorwaarden waarin staat dat ze na de 1 jaar garantie blijven bieden op de hardware. Toen was volgens hun het scharnier geen hardware. Onder hardware verstaan ze dan alleen harde schijven en geheugen.

Het uitgevoerde onderzoek was ook echt te zot voor woorden. Ze melden mij ook nog dat het scharnier op de dikste plek was gebroken en dat het dus mijn fout moest zijn. Dit bleek dus niet zo te zijn toen ik zelf de laptop openschroefde en het controleerde. Hier moet ik nog opmerken dat zij dus zelf het apparaat niet eens hadden opengemaakt om het probleem te bekijken, de schroefjes waren onaangeraakt. Oplichting dus, ze hadden gewoon geen onderzoek uitgevoerd en wilden daar wel even 50 euro voor vangen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
quote:
Red Nalie schreef op maandag 08 maart 2010 @ 13:25:
[...]

Na 6 maanden moet de koper bewijzen dat het defect te maken heeft met een fout in het produkt. Een scharnier wat veel te zwaar gaat en daardoor scheuren veroorzaakt in de behuizing en waarvan bekend is dat het een produktiefout is, is genoeg bewijs. Probleem is alleen, gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is een 2e.

Overigens sleep ik tegenwoordig gewoon alle spareparts via ebay binnen. Laatst nog een inverter voor 20 euro gescoord bij een ebay winkel voor mijn 2 jaar oude laptop. Ik had al een andere gekocht, maar in deze staat kan ik dat ding tenminste nog verkopen of gebruiken.

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
_JGC_ schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 00:14:
[...]
Probleem is alleen, gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is een 2e.
Bij de Mediamarkt krijg je middels brief altijd gelijk. Aan de servicebalie krijg je nooit gelijk.

• RemcoDelft
quote:
durkino schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:12:
Tja, je hebt geen poot om op te staan. Toch blijft het oplichting. Ik wees mediamarkt op hun algemene voorwaarden waarin staat dat ze na de 1 jaar garantie blijven bieden op de hardware. Toen was volgens hun het scharnier geen hardware. Onder hardware verstaan ze dan alleen harde schijven en geheugen.

Het uitgevoerde onderzoek was ook echt te zot voor woorden. Ze melden mij ook nog dat het scharnier op de dikste plek was gebroken en dat het dus mijn fout moest zijn. Dit bleek dus niet zo te zijn toen ik zelf de laptop openschroefde en het controleerde. Hier moet ik nog opmerken dat zij dus zelf het apparaat niet eens hadden opengemaakt om het probleem te bekijken, de schroefjes waren onaangeraakt. Oplichting dus, ze hadden gewoon geen onderzoek uitgevoerd en wilden daar wel even 50 euro voor vangen.
^^ Klopt. Net als de standaard: "de ventilator zit vol stof", ze kijken er stomweg niet naar, en als consument heb je het nakijken. Sterker nog: veel mensen zullen gewoon die onderzoekskosten betalen! De Italiaanse mafia heeft minder klanten die er in trappen zal ik maar zeggen...
quote:
Trommelrem schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 09:27:
[...]
Bij de Mediamarkt krijg je middels brief altijd gelijk. Aan de servicebalie krijg je nooit gelijk.
De overheid zou veel meer z'n best moeten doen om voor consumentenbelangen op te komen. De regels zijn prima, de naleving is ronduit slecht. Als overheid is dat heel simpel te forceren, als consument is de drempel om naar de rechter te stappen meestal te hoog.
Winkels komen er nu stomweg mee weg, en dat is zeer oneerlijk t.o.v. de consumenten.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 11-03-2010 09:37 (19%)

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
RemcoDelft schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 09:35:
[...]

De overheid zou veel meer z'n best moeten doen om voor consumentenbelangen op te komen. De regels zijn prima, de naleving is ronduit slecht. Als overheid is dat heel simpel te forceren, als consument is de drempel om naar de rechter te stappen meestal te hoog.
Winkels komen er nu stomweg mee weg, en dat is zeer oneerlijk t.o.v. de consumenten.
Ik denk dat de overheid genoeg z'n best heeft gedaan. Handhaving kan in dit geval alleen door de consument geschieden. De servicebalie is nou eenmaal een domme miepen afdeling, maar als je de Mediamarkt gewoon een brief schrijft waarin je het verhaal uitlegt, dan werken ze gewoon mee.

Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om een vergoeding te krijgen voor het weigeren van de EULA van een Windows machine. Bij de servicebalie snapten ze er inderdaad geen zak van en ik moest ze twee keer een brief sturen waarin ik het ze uitlegde, maar ik kreeg gewoon m'n gelijk.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
Trommelrem schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:03:
Bij de servicebalie snapten ze er inderdaad geen zak van en ik moest ze twee keer een brief sturen waarin ik het ze uitlegde, maar ik kreeg gewoon m'n gelijk.
Je bewijst RemcoDelft zijn punt. Het zou helemaal niet nodig moeten zijn om twee brieven te sturen.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Trommelrem
  • Nu online
quote:
Gunner schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:04:
[...]

Je bewijst RemcoDelft zijn punt. Het zou helemaal niet nodig moeten zijn om twee brieven te sturen.
Zelfs bij de overheid moet je soms twee brieven sturen om je gelijk te krijgen. Dus ik denk niet dat de overheid iets kan verbeteren bij de Mediamarkt.

• RemcoDelft
quote:
Trommelrem schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:03:
[...]
De servicebalie is nou eenmaal een domme miepen afdeling
Tot zover ben ik het met je eens. Echter: dit zou niet zo moeten zijn, ze zouden op z'n minst de wet moeten kennen en zich daar aan moeten houden.
Om het over de reparatie-afdeling maar niet te hebben: die weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn, en sturen zoveel mogelijk mensen met een kluitje in het riet.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True