• kinderpindakaas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-03-2024
Vandaag heb ik een systeempje in elkaar gestoken met oa. de lastig te verkrijgen Gigabyte MA790X-UD4 (rev 1.0) moederbord.
Ik ging er beetje vanuit dat dit een uitstekend board was, maar ik krijg zo'n vermoeden waarom hij niet meer gemaakt word.

Probleem:
Met een USB toetsenbord kom je niet in het BIOS, dus heb ik een PS2 toetsenbord gepakt.
Dat lukte wel en ik kwam netjes in het bios menu.
Echter als je in het bios menu zit, dan raken de toetsenbord inputs compleet van slag.
Doe je bijvoorbeeld pijltje naar beneden dan gaat hij de ene keer wel naar beneden en direct erna bijvoorbeeld ziet hij een pijltjestoets als esc.
Er zit ook totaal geen patroon in, dus je bios menu aanpassen is niet alleen onmogelijk maar ook nog eens tricky. Voor dat je het weet past hij vanalles aan.

Wat ik wel zeker weet, is dat de usb keyboard en usb mouscontroller op enabled stonden (terwijl in boekje stond dat die standaard op disable zou staan)

In vista zelf werken ps2 keyboard en muis wel perfect.
Alleen lijkt het moederbord allergisch te zijn voor usb input devices.
Een usb keyboard of muis pakt hij niet, ook geen stroom of nieuwe hardware melding in vista.
Terwijl een usb stick en usb scanner prima werken.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor een geheugen heb je op dit bordje zitten? Grote kans dat je werkt met incompatible geheugen icm een oude(re) bios. Dat wil soms wel eens vreemde dingen doen. Verstandigste is even op de QVL te kijken en te zien of je geheugen hebt dat gesupport wordt door het ding.

• kinderpindakaas
Ik heb 2 stripjes Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G geheugen.
Precies zoals in de de BBG van juli (mainstraim) staat vermeld
Het lijkt me dat ze dat wel uitgezocht hebben bij tweakers

[ Voor 3% gewijzigd door kinderpindakaas op 13-08-2009 22:34 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat voor voltage hebben die dimmen nodig en hoe staat dat ingesteld?

• kinderpindakaas
Dat is vrijwel onmogelijk om dat in het bios te zien, omdat ik dan een halve middag aan he proberen ben tot hij op goed geluk in juiste menuutje zit. maar ik kan het wellicht ff proberen.
Misschien dat Everest home me dit ook wel kan vertellen.

Denk je niet dat het eerder in bios chip zit?
Bijvoorbeeld de usb keyboard en mouse controller?
De laatste bios flashen met Qflash menu lukt ook niet, want zodra ik de toets end in druk om dat menu in te komen, blokkeren alle input devices

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk niet dat het aan de bioschip ligt ofzo, eerder aan het geheugen dat niet juist is ingesteld. Prik er eens ander mem in (bijvoorkeur spul dat wel het standaard voltage gebruikt) en kijk wat het daarmee doet.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 18:37
TERW_DAN schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:12:
Ik denk niet dat het aan de bioschip ligt ofzo, eerder aan het geheugen dat niet juist is ingesteld. Prik er eens ander mem in (bijvoorkeur spul dat wel het standaard voltage gebruikt) en kijk wat het daarmee doet.
Goed idee idd. En eventueel met je andere geheugen bios flashen en dan kijken of het wel goed gaat. Nieuwe bios-versies ondersteunen vaak maar verschillende geheugentypes.

• kinderpindakaas
Ok het eerste wat ik heb gedaan is 1 stripje geheugen verwijderen.
Er zaten 2 strips van 2gb in 1 channel (wat in het boekje ook aangeraden werd)
Nu draait hij dus op 1 stripje en ik kan nu voorlopig zonder problemen met een ps2 toetsenbord mijn bios menu bedienen.

Nooit gedacht dat dit een geheugen probleempje zou zijn.

DDR2 1,8V staat nu op 1,968Volt (met 1 stripje dus)
Zou mijn 620 Watt voeding dan te krap zijn soms?
Wat beetje onwaarschijnlijk is, want het enige bijzondere is 1 XFX Radeon HD 4870 1024MB DDR5 XXX kaart.

edit: iets te vroeg gejuigd. ook op 1 stripje raakt het bios menu van slag.
In elk geval ging het op 1 stripje iets langer goed

[ Voor 11% gewijzigd door kinderpindakaas op 14-08-2009 10:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

620W zal zat zijn voor dat systeem, ik denk dat je in idle nog geen 200W verbruikt. Als ik me niet vergis moet dit HyperX spul 2.2V hebben. Stel het daar eens op in en kijk of het werkt. Als je systeem dan stabiel draait, update de bios dan. Ik had zelf de 790FXT-UD5P en die liep niet helemaal stabiel. Nu had ik de allereerste bios (altijd een nadeel als je het ding als eerste hebt ;)), maar na een bios update werkte die plank echt vlekkeloos :)

• kinderpindakaas
ok ik heb hem nu op 2,1 volt staan.
voor 2.2 volt komen de opties al in het rood, ik moet ff uitzoeken of ik er niks verkeert mee kan doen.
btw probeer ik bijvoorbeeld een usb toetsenbord erin te steken, dan herkent hij hem niet.
Sluit ik vista af, dan gaat mijn pc een hele tijd niet uit en ik krijg dan in eens een bluescreen met iets van dump_usb_driver.
Helaas zie ik het tekort op beeld verschijnen om meer details te geven

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat het in het rood komt is logisch, het is ook een zwaar overvoltage, maar het valt als het goed is binnen de specs van je dimm, dus gewoon daarop instellen.

Als je dat gedaan hebt, kijk of je de bios kan flashen en of je je geheugen kunt testen.

• kinderpindakaas
Ok de bios was nog een F1 versie.
Deze is nu geupdate naar een F5 versie die eergisteren is uitgekomen.
Het was ff spannend of het goed zou gaan, maar gelukkig had gigabyte me al toegezegt dat als het flashen zou misgaan ik een nieuw board kon krijgen.

Maar nu nog steeds usb keyboard en muis problemen.
Steek ik in vista een willekeurige usb muis erin, dan doet hij niets, ook geen spanning naar de muis toe.
Maar heb ik zo'n actie gedaan, dan kan ik de pc ook niet meer afsluiten en krijg ik bluescreen BUGCODE_USB_DRIVER en start de pc opnieuw op.

Ik zal nu eens mem test per stripje gaan uitvoeren.
Kijken of ik daar wat wijzer van word
Pagina: 1